maaliskuu 28, 2024, 16:11:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Rawit - Näköjään ihan kiva sittenkin...

Aloittaja Jamsteri, kesäkuu 12, 2004, 16:54:51 ip

« edellinen - seuraava »

Jamsteri

Jokin lajike niistä kauhean monesta Rawit-nimisistä chileistä on minulla kasvamassa, ja näyttää aika hyvältä. Yllättävän tukevatekoinen annuumiksi, ei näytä edes kaipaavan tukea; liekö jotain yhteyksiä frutescensiin.
Kukat ja hedelmät kasvavat melkein suoraan ylöspäin. Hedelmä aluksi vaalean vihreä, jonka jälkeen se muuttuu tummanpunaiseksi. Ja kasvaa kauheata vauhtia, ja kasvu ei ole paljoa hidastunut kukinnankaan alkaessa.
Ja hedelmät ovat hyvänmakuisia ja sopivan tulisia. (Olisin laittanut kuvan, jos olisi ollut...)

JartsaP

Jokin hollantilainen Rawit kaupan tiskiltä oli varsin tulinen, ja tulisuus siinä tuli melkein epämiellyttävästi jälkivaikutuksena. Kokemus oli siis: chilihedelmän syöminen, sitten pieni polte, poltteen paheneminen, n. puoli litraa jugurttia, jonka aikana polte edelleen paheni. Lopulta kuitenkin alkoi hiipumaan. Tähän mennessä ainoa kohdalleni osunut chili, jossa polte tuli oikeastaan yksinomaan jälkikäteen ja sai tosissaan toivomaan,ettei olisi koko pötkylään koskaan koskenutkaan. Ehkä näissä on eroja (ja syöjissä ainakin on), mutta minulle tuo oli enemmän kuin "sopivan" tulinen.

esa

Pistetään nyt tähänkin kuvaa vaikka se nyt ei aivan parhaasta päästä olekaan. Siemenet ovat prisman rawiteista (ei lajitelma) Kuvan puska on jo hieman sadotuksen raiskaama. Toinen sato kypsymässä, ensimmäinen tuotti noin 40 marjaa ja tämä jälkimmäinen noin 60-70 marjaa. Ihan ok tavaraa. Reilu kippo odottaa vielä jauhamista.



-Esa

Ona P

pera la cosa que me gusta mas es panochita....

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "Nyyppä"Rawittejen maku?

mielestäni loistava, paprikamainen, hiukan makeahko. pian alkaa polte joka iskee lujaa ja joka kuitenkin lakkaa aika nopeasti. muutaman tämmöisen syömisen jälkeen voi jo alkaa odottelemaan mahan kivistystä ja tuotteen ulostulemista, jota seuraa vaimea nyyhkytys. voi luoja että odotan sitä goats weedin syömistä.... :cry:
Meillä määrää Nainen!

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "pertsa"
Lainaus käyttäjältä: "Nyyppä"Rawittejen maku?

mielestäni loistava, paprikamainen, hiukan makeahko. pian alkaa polte joka iskee lujaa ja joka kuitenkin lakkaa aika nopeasti. muutaman tämmöisen syömisen jälkeen voi jo alkaa odottelemaan mahan kivistystä ja tuotteen ulostulemista, jota seuraa vaimea nyyhkytys. voi luoja että odotan sitä goats weedin syömistä.... :cry:


GOAT'S WEEDIN SYÖMISTÄ..???!!!! Oletko kyllästynyt elämääsi..? ;-)

Voin kertoa ettei tuossa veijarissa ole kerrassaan mitään paprikaan verrattavaa! Se on lähin vertaus sille että joku vääntäisi kuumaa puukkoa suussasi, kurkussasi ja lopulta vatsassasi jne... ;)

Fatalii

Hmm... annuumeja taitaa olla kasvarissa tällä hetkellä 0... ellei noita wanna-be-eximiumeja-ja-microcarpumeja lasketa, ulos nekin päätyvät näinä päivinä. :)

Kummasti vaan baccat ja pubet lisääntyvät kausi kaudelta. :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "thietavu"
Lainaus käyttäjältä: "pertsa"
Lainaus käyttäjältä: "Nyyppä"Rawittejen maku?

mielestäni loistava, paprikamainen, hiukan makeahko. pian alkaa polte joka iskee lujaa ja joka kuitenkin lakkaa aika nopeasti. muutaman tämmöisen syömisen jälkeen voi jo alkaa odottelemaan mahan kivistystä ja tuotteen ulostulemista, jota seuraa vaimea nyyhkytys. voi luoja että odotan sitä goats weedin syömistä.... :cry:


GOAT'S WEEDIN SYÖMISTÄ..???!!!! Oletko kyllästynyt elämääsi..? ;-)

Voin kertoa ettei tuossa veijarissa ole kerrassaan mitään paprikaan verrattavaa! Se on lähin vertaus sille että joku vääntäisi kuumaa puukkoa suussasi, kurkussasi ja lopulta vatsassasi jne... ;)


jos sanon että olen hulluna äärimmäisen tulisiin chileihin ja että tiedän kyllä niiden vaikutukset(siis suu , maha, äässi)ja joiden ansiosta luulen joka kerta lähes kuolevani ja lisäksi suorastaan palan halusta kokeilla jotain vieläkin tulisempaa, seurauksista huolimatta ja saan siitä jopa jonkinasteista, sairasta nautintoa niin mielestäni olen täynnä elämäniloa.. siitäkin huolimatta että yleensä toivon etten olisi koko pötköä koskaan nähnytkään  :D ja vihdoinkin tiedän että olen oikeassa paikassa :wink:
Meillä määrää Nainen!

Tuakko

Itse laitoin nyt ekana chilikesänäni viikko sitten itämään yli sata Rawittia. Neljä Prisman paprikaa tyhjensin ja löin multaan. Näkyvää kehitystä alkoi ilmetä jo neljän päivän päästä ja nyt valtaosa on hyvässä varhaislapsuudessa.

Näistä on kyllä ollut iloa mm. chilivotkassa ja kyllä tykkään käyttää kaikenlaisissa padoissa, sooseissa ja salsoissa. Hedelmälihan pieni määrä on kyllä ärsyttävää vaikka potkua saakin tarpeeksi.
Hauskaa pitää olla ja paukkuakin saa.
                       - Katto-Kassinen, aikamme anarkisti

Herra 47

Onhan toi rawit ihan kiva ja suht tulinenkin... itse kanssa lähes 3 vuotta sitten aloitin hilistelyn niillä... viime vuoden sadosta jäljellä n. 20 kuivattua palkoa ja 2 pakastettua... pakastetut ovat ruuan kanssa ihan kuin juuri puskasta repäistyjä eli rawitille pakastus on hyvä keino säilöä jos haluaa tuoretta talvella tai myöhemmin... ottaa vaan tarvittavan määrän ja pilkkoo jäätyneenä ruuan pälle ja vot....  :D
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

¿Por que no?

Pakastamisesta jossain luinkin, että kukaan ei sitä kovasti kehunut chilin säilöntään, mistä olin hieman ihmeissäni... Noita rawitteja juuri olen paljon pakastanut, kun niitä kaupasta aina tulee ostettua. Tosi helppo käyttää ruoanlaitossa ja maistuu ihan tuoreelta. Jotenkin kun se tuoreen chilin maku on meikäläisen mieleen, jonnekin se kuivattaessa katoaapi.

Eli oliko niin, ettei (muita) chilejä todellakaan kannata pakastaa? Kasvamassa on muutamaa lajiketta, itse asiassa pari rawit puskaakin on alkanut kukkaa puskemaan. Aion kyllä kokeilla pakastusta muillakin, mutta kertokaa vielä, mikä siinä mättää! :?

svalli

Lainaus käyttäjältä: "¿Por que no?"
Eli oliko niin, ettei (muita) chilejä todellakaan kannata pakastaa? Kasvamassa on muutamaa lajiketta, itse asiassa pari rawit puskaakin on alkanut kukkaa puskemaan. Aion kyllä kokeilla pakastusta muillakin, mutta kertokaa vielä, mikä siinä mättää! :?

Minun mielestäni pakastaminen on ruuanlaitossa käytettäville chileille todella hyvä säilytysmenetelmä. Ainoa ongelma voi tietenkin olla mahdollinen kuivuminen pakastimessa, mutta kun käyttää pakastukseen tarkoitettuja pusseja tai rasioita ei ongelman pitäisi olla niin paha. Itse pilkoin viime kesänä suuret määrät makeita Marconeja ja isoja miedosti tulisia annuumeja ja pakastin ne vakuumipusseissa. Olen niitä nyt käyttänyt ruuanlaitossa ja sulatettuna palaset maistuvat miltei samalta kuin tuoreena, ovat vaan vähän pehmenneitä.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

panama

mullaki on ikkuna täynnä rawitteja ja pihalla kasvaa kans parikymmentä.

¿Por que no?

Prismasta hankitut rawitit ovat saaneet jälkikasvua, paljon on syötykin jo.  Nämä itse kasvatetut ovat kaksi kertaa pitempiä kuin vanhempansa, mistä siemenet otin, eli siis paljon suurempia. Onko muilla rawit-kasvattajilla käynyt samaa?

Lisäksi prisman isommat punaiset chilit, joista siemeniä kylvin, ovat kasvaneet upeaksi puuksi. Nämä marjat ovat taas hyvin paljon pienempiä ja pystyyn kasvavia, mitä vanhempansa eivät taatusti olleet. Kaunis kasvi kuitenkin, ja hyvin paljon tuottava. Yhtään ei ole vielä kypsynyt, joten makua en ole päässyt testaamaan.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "¿Por que no?"Prismasta hankitut rawitit ovat saaneet jälkikasvua, paljon on syötykin jo.  Nämä itse kasvatetut ovat kaksi kertaa pitempiä kuin vanhempansa, mistä siemenet otin, eli siis paljon suurempia. Onko muilla rawit-kasvattajilla käynyt samaa?

Lisäksi prisman isommat punaiset chilit, joista siemeniä kylvin, ovat kasvaneet upeaksi puuksi. Nämä marjat ovat taas hyvin paljon pienempiä ja pystyyn kasvavia, mitä vanhempansa eivät taatusti olleet. Kaunis kasvi kuitenkin, ja hyvin paljon tuottava. Yhtään ei ole vielä kypsynyt, joten makua en ole päässyt testaamaan.


Taitavat olla hybridilajikkeita useimmat nämä kaupan chilit, jolloin niiden jälkipolvi voi näyttää oikeastaan miltä tahansa, riippuen siitä, millaisia esivanhempia niillä on sattunut olemaan. Mutta puhdaskin lajike voi eri kasvuoloissa näyttää hyvin erilaiselta kuin emokasvinsa. Katsokaapa vain vaikka Fataliin kasvihuoneen Rocoto-jättiläisten viidakkoa... On eri maata kuin parvekkeeni ainokainen pikkuruinen Rocoto. ;)

¿Por que no?

Tämä on minusta yksi hauska puoli harrastuksessa: aina ei tiedä mitä tulee! Joku voi olla tietysti eri mieltä, mutta kyllä tässä sellainen mukava yllätyksen mahdollisuus minua kiehtoo. Tietysti jos kylvät harvinaisia villichilejä, varmasti niitä haluat saada, mutta nämä "yllätyspussit" ja "tuntemattomat" lajikkeet kuten myös kaupan hedelmistä (ja chileistä) kasvatetut tuotokset on sitä mukavaa kokeilua, jota varmasti tulen sivussa koko ajan tekemään.

Tarkoitus on kyllä ollut pitää nuo rawit-puskat vain yksivuotisina, kun talvehtimaan en kaikkea halua tilankin puutteen vuoksi jättää. Pelottaa myös ne monet varoitukset tuholaisista talvisaikaan, mille nämä annuumit tuntuvat olevan herkkiä. Mikä käsittämättömintä, vielä tänä kesänä ei meillä ole ötökät mellastaneet: näin ei ole käynyt yhtenäkään aiempana vuotena. Ja sitten koputettaan puuta!!! :wink:

ZAZ

Jumalauta. Äsken tossa hain vaihteeksi kaupasta paketin edellämainittuja rawit:eja. Koskaan ennen ei ole chili poltellut näin vitusti! NÄITÄ LISÄÄ!
Shit happens when you party naked.

Herra 47

joo potkua niistä löytyy mutta kyllä nagat/fataliit potkii paremmin ja ovat paremman makuisiakin  :D
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

ZAZ

Molempia onkin itämässä. Eli siis ensi kautta odotellessa.  :twisted:
Shit happens when you party naked.

Tu0m0

Lainaus käyttäjältä: ZAZ - lokakuu 24, 2007, 18:05:02 ip
Jumalauta. Äsken tossa hain vaihteeksi kaupasta paketin edellämainittuja rawit:eja. Koskaan ennen ei ole chili poltellut näin vitusti! NÄITÄ LISÄÄ!


Oli kyllä hieno elämys, vaikka on maisteltu habaneroa ja nagaa ja vaikka mitä niin tämä kyseinen yksilö jonka itse popsin tuossa hetki sitten olikin sellainen ruutitynnyri että oksat pois!! Maku oli hyvä paprikamainen ja ehkä makea.

Lähteeköhän itämään jos säästää siemenet?
~Jos mä vaan tän enää istutan~