toukokuu 05, 2024, 07:15:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Niabon Chilit 2011

Aloittaja Niabo, tammikuu 08, 2011, 22:24:32 ip

« edellinen - seuraava »

Niabo

Joo, ihme ettei ole tullu :) ei taida itä-vantaan poliisilaitosta kiinnostaa ku kolmas asunto jo jossa posotan suoraa ikkunoiden yllä natikoita ja koskaan ei oo poliisisedät käyny kylässä... Ehkäpä ollu niin fiksuja naapureita että ymmärtävät ettei kukaa avoimien ikkunoiden alla mitään laittomuuksia kasvattele :)

Periaatteessa mua kyllä haittaa, että jos syy kotietsintään on vaan ikkunasta kajastava valo, ei pitäs mun mielestä riittää syyksi mutta jos tulee niin chilejähän täälläkin vaan kasvaa :) ehkä se eniten pelottaa kun ainaki tossa 2009 kun alotin kasvattelun kuulin kauhutarinoita miten oli poliisit napannu kaikki chilit jätesäkkiin vaan "tutkimuksia" varten ja oli sitte saatu hakea kaikki kuolleet kasvit ja tavarat pois laitokselta... Ehkäpä huonoin tapa pilata hyvin alkanu kausi :(

MrFrost

No ei ne selkeästi merkityistä lajikkeista ota kuin korkeintaan näytteet lehdistä toimitettavaksi labratutkimuksiin.

Eli siitä johtuen mä oon aina merkinnyt kasvit noilla merkkitikuilla tyyliin Naga Morich - c.chinense
eli tervetuloa vaan kylään. Silti se on kotirauhan häirintää, mutta niillä on siihen oikeus jo pelkällä "perusteella epäillä" kasvatuksen suhteen.

Noi chilit jätesäkkiin -jutut jättäisin omaan arvoonsa, ellei joku todellakin luotettava sitä sano tapahtuneen. Koska chilit erottaa aika helposti hampuusikasveista.

Itsehän asustelen myös Vantaalla, sitä ennen kasvattelin pari vuotta Espoonlahdessa, kämppä ekassa kerroksessa, olkkarin ikkunasta kajasti loistarit ja ESLit 5m vierestä kulkevalle pyörätielle aamu seitsemästä ilta yhteentoista. Ei ainoatakaan kertaa käyneet kylässä... Ainakaan vielä. Nyt on natikka ollut reilun kuukauden kai katossa.... Pimennysverho mulla on, mutta sen välistä silti loistaa, joten pitää hankkia kesän aikana kunnolla pimentävä rullaverho.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Niabo

No, tulee jos tulee :) Mä en viitti pimentää enkä pitää missään muuallakaan ku haluun natikoiden lisäks kuitenki auringon valonki hyödyntää ni antaa olla ikkunan alla vaan kasvien... :)

chilihardhead.fi

Saattaapi joillekkin poliiseille riittää ikkunan takaa tiirailukin, jos sitä ei kovasti ole yritetty peitellä, näin kävi itsellä.
Avuliaat kiinteistönhoitajat myös availevat aika herkästi ovia, tästähän pitäisi jäädä jonkinlainen ilmoitus, mutta tuskin vaivautuvat aina turhista reissuista ilmoittelemaan.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Niabo

Joo, siinä vaiheessa varmaan riittää ikkunastakin tiirailu kun on puskat täynnä chilejä :) Mun käsityksen mukaan on kans jätettävä lappu jos on käyty kotona poissaollessa...

Niabo

Jasso, jasso sitten taas vähän päivitystä.

Nyt alkaa olee nuppuja jo lähes jokasessa kasvissa ja kaikki baccat ja annuumit kukkiikin. Kohta pääsee siis maistelemaan omia chilejä taas :) Yllättävänä ensimmäisen podin tekijänä on rankkapandalta saatu Peruvian White Haba joka siis oli tänä talvena idätetty, oisin luullu että joku talvehtijoista ois ensimmäisenä ruvennu puskemaan mutta nyt on jo PWH:n lisäks vanhoissa Aji Cristaleissa ja Dong Xuan Marketeissa pikkusia podeja tulossa!

Sitte vähä huonompia juttuja, serranot näyttää todella huonoilta. Luulin aikasemmin että ois ollu niillä ylilannotusta vaikka vähän epäilinki ku samoilla lannotemäärillä kaikki muut lajikkeet näytti tosi hyviltä mutta serranot veteli ihan rullalle kaikki lehet. Nyt en oo lannottanu niitä ollenkaan 3vk mut lehet senku käpristelee :/ Aattelin et seuraava vaihtoehto mitä keksin ois et ne ei tykkää noin kovasta valosta (en kyllä semmosista chileistä oo ennen kuullu mitkä ei valosta tykkäis :) ) mutta jos joku tietää mikä näihin vois auttaa ni mielellään otan neuvoja vastaan

Serranot rullaaa


Lähikuva yhestä serranosta



Sitte toinen hämmentävä homma on yhessä talvehtineessa DXM:ssä kasvavat sienet jotka puskee ulos purkin pohjasta :) Yritin tuolla yleisellä alueella jo kysellä jos joku tietäs noista jotain mut ei mitää faktavastauksia kuulunu joten annoin sienien olla mutta muutamassa päivässä ne meinas tulla jo aluslautasen (karkkiboxin) yli ja en nyt haluu et ne rupee lisääntymään joka chiliin ni nyhtäsin sienet pois. Tiettyhän ne sieltä uudestaan kasvaa ku en multia vaihtanu mut aattelin jos tähän vielä jonku vastauksen saa ennen ku sen proggiksen teen.

sienet 30.3


sienet 1.4



Sitte vielä vähä kuvia puskista

Dong Xuan Market alkaa tekemään podeja


Aji Cristal alkaa tekemään podeja


Peruvian White Habanero


PWH podin alku


Pienissä ruukuissa vedellään vieläki mut kyllä ne niissäki kasvaa :) tilanahtauden takia siis näin, kuhan yölämmöt nousee ni saan osan mutsin lasitetulle parvekkeelle

MasaT

Olisko noilla serranoilla hieman liikaa kosteutta? Lopetin maitopurkkien käytön juuri sen takia, että ilmanvaihto altapäin ei välttämättä aina toimi ja juuret on liian kosteassa. Chilivaarin tapa leikata maitopurkeista kulmat pohjasta pois on varmaan varmempi.  Käytin itse maitopurkkien pohjalla leca-soraa, mikä on kuulemma liian emäksistä chilien kasvatukseen mutta  minkä ph,ta saa laskettua esim sitruunahappo-liuoksella.
Yleensä kannattaa antaa turpeen kuivahtaa aina välillä. Jos lehdet alkaa "nuupottaa" se on yleensä merkki veden puutteesta mutta nämä jotenkin vaikuttaa llikakastelulta. Kokeile purkkien painoa..

Niabo

Okei, kiitokset vinkistä! Yritän kyllä aina antaa kuivua siihen asti että lehdet tuntuu pehmeiltä tai alkaa roikkumaan ja kastelen vasta sitten mut mäpä leikkaan kulmat purkeista ni katotaan jos virkois :)

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Niabo - huhtikuu 01, 2011, 22:51:15 ip
Okei, kiitokset vinkistä! Yritän kyllä aina antaa kuivua siihen asti että lehdet tuntuu pehmeiltä tai alkaa roikkumaan ja kastelen vasta sitten mut mäpä leikkaan kulmat purkeista ni katotaan jos virkois :)


Työnnä sormi multaan sentin syvyydelle, jos on kosteaa, älä kastele.

Tuolla on hyvä todeta kaipaako kasvi vettä.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

-V-

Keltainen sieni lienee keltaukonsieni (Leucocoprinus birnbaumii).

Niabo

Okei, kiitokset tunnistuksesta :) mitä nyt tosta lueskelin ni ei haittaa kasvia eikä haittaa ihmistä paitsi jos sienen syö! Noh, täytyy varmaan vaihtaa noi mulla tosta ja toivoo että lähtis mut jos ei lähe ni kasvakoon tatteja sit :)

Niabo

Tässä on nyt lopullinen lista kasveista kun luovun vielä muutamista mitä on useita ja on tullu hommattua muutamia lisälajikkeitakin, kiitokset vaan bluesman, PP ja kalat69!

C. Annuum

Jalapeño x2
Nattaly x2
Cherry Bomb x2
Serrano x2
Numex Sunglow x2
Malawi Birds Eye x3
Poblano
Korean Maraca
Guajillo

C. Baccatum

Champion x3
Hot Tree Pepper
Kaleidoskop
Starfish x2
Aji Andean
Dong Xuan Market x2 (talvehtineita)
Aji Cristal (talvehtinut)

C. Chinense

7 Pod
Scotch Bonnet Red x7
Habanero Red Savina x3
Habanero
Habanero Madam Jeanette´s
Peruvian White Habanero
Pimenta De Neyde
Naga Morich
Tobago Sweet
Fatalii
Congo Brown

C. Frutescens

Piri Piri x2

C. Pubescens

Rocoto Red Peruvian
Turbo Pube

Villi

C. Annuum var. Microcarpum