Ruskeita läikkiä, siemenet mustuvat chilien sisällä.

Aloittaja perniö, syyskuu 09, 2016, 10:57:05 ap

« edellinen - seuraava »

perniö

Oireina ovat chilien kylkeen, tavallisesti aika kärkeen ilmaantuva ruskea laikku, joka ajan mittaan laajenee sekä lopulta podi alkaa pehmetä ja pilaantua. Tulee oikeastaan kaikkiin lajikkeisiin ja sekä raakileisiin että kypsiin. Ei ole kaikkien podien kohtalo, vaan noin 3/4 on aivan normaalisti kehitttyneitä.

Ruskean laikun chileissä ainakin osa siemenistä on mustunut tai ainakin rusehtunut.

Jokin tauti tämä varmaankin on, mutta mitä pitäisi tehdä tulevaisuutta silmälläpitäen. Kannattaisiko vaihtaa koko siemenvarasto suosiolla uusiin, vai voisiko mahdollisesti noista oireettomista podeista ottaa siemenet talteen?

Tähän saakka olen ottanut oireettomat podit eri laariin ja ottanut niistä siemenet erilleen pesten kädet ja veitset välissä.

Ja kasvarin desinfiointi syksyllä ja keväällä?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: perniö - syyskuu 09, 2016, 10:57:05 ap
Oireina ovat chilien kylkeen, tavallisesti aika kärkeen ilmaantuva ruskea laikku, joka ajan mittaan laajenee sekä lopulta podi alkaa pehmetä ja pilaantua. Tulee oikeastaan kaikkiin lajikkeisiin ja sekä raakileisiin että kypsiin. Ei ole kaikkien podien kohtalo, vaan noin 3/4 on aivan normaalisti kehitttyneitä.

Ruskean laikun chileissä ainakin osa siemenistä on mustunut tai ainakin rusehtunut.

Jokin tauti tämä varmaankin on, mutta mitä pitäisi tehdä tulevaisuutta silmälläpitäen. Kannattaisiko vaihtaa koko siemenvarasto suosiolla uusiin, vai voisiko mahdollisesti noista oireettomista podeista ottaa siemenet talteen?

Tähän saakka olen ottanut oireettomat podit eri laariin ja ottanut niistä siemenet erilleen pesten kädet ja veitset välissä.

Ja kasvarin desinfiointi syksyllä ja keväällä?


Chilivaari kirjoitti kyseisestä asiasta täälläkin, ja oletan että löytyy hänen blogistaankin. Mainisemasi podien ruskealäikkyys liittynee kuitenkin kaliumin/kalsiumin tai sinnepäin liikasaantiin, ja karvassuolalla tilanteen korjaamiseen.

Tuota esiintyy enimmäkseen isopodisissa lajikkeissa, ja itsellänikin sitä on paprikoissa hyvin hiukan.

perniö

syyskuu 09, 2016, 15:35:25 ip #2 Viimeisin muokkaus: syyskuu 09, 2016, 15:44:05 ip käyttäjältä perniö
Kiitokset vinkistä. Aikani seikkailtuani löysin latvamädän, jonka ulkonäkö täsmää aika lailla hyvin. Muutamasta lähteestä olen aihetta jo opiskellut ja näyttäisi olevan Ca-K-Mg- tasapainon häiriintyminen.

Ilmeisesti olisikin sitten ravinneongelma, eikä kuten pelkäsin, kaikenkattava tauti jonka seurauksena pitäisi hävittää kaikki siemenet.

Tämän vuoden olen mennyt Puutarhan Kesällä mutta ensi kausi (tottakai sitä pitää jo nyt suunnitella, eikös vain) lannoitetaan varmaan Microlla & Matolla, siitä on jo niin hyvät kokemukset.

Muoks: Täältä löytyi aika hyvää tekstiä. http://wikikko.info/wiki/Kasvien_ravinteiden_puutosoireet