huhtikuu 16, 2024, 09:41:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


mistä saa kuivurin ja myllyn

Aloittaja Sibaleh, helmikuu 27, 2006, 21:23:18 ip

« edellinen - seuraava »

Sibaleh

kiinnostaisi tietää onko esim kahvi mylly ja joku sieni kuivuri ihan tavallisesta kaupasta löytyviä tavallinen kauppa esim musta pörssi

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Sibaleh"kiinnostaisi tietää onko esim kahvi mylly ja joku sieni kuivuri ihan tavallisesta kaupasta löytyviä tavallinen kauppa esim musta pörssi


Esim. Kodin Anttilasta löytyy molempia kohtuuhintaan...

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "thietavu"
Lainaus käyttäjältä: "Sibaleh"kiinnostaisi tietää onko esim kahvi mylly ja joku sieni kuivuri ihan tavallisesta kaupasta löytyviä tavallinen kauppa esim musta pörssi


Esim. Kodin Anttilasta löytyy molempia kohtuuhintaan...

Netanttilan saittia katselin niin hyötykasvikuivuri maksoi 70e ja kaffemyllytkin ihan hyvän verran, ainakin noi kuivurit on mun mielestä aika kalliita.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

JartsaP

Nyt löytyi mielestäni sopivan hintainen kuivuri, Euromarketista Ykkösbonuskortilla, neljä kymppiä. Merkki on Severin, mutta taitaa olla ihan sama vehje kuin OBH Nordica, ainakin näyttää samalta. Vielä en ole kokeillut, mutta ajatus oli kuivailla paljon muutakin kuin chilejä.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Nyt löytyi mielestäni sopivan hintainen kuivuri, Euromarketista Ykkösbonuskortilla, neljä kymppiä. Merkki on Severin, mutta taitaa olla ihan sama vehje kuin OBH Nordica, ainakin näyttää samalta. Vielä en ole kokeillut, mutta ajatus oli kuivailla paljon muutakin kuin chilejä.


Se on oikein hyvä peli, täydellinen tarkoitukseen vähän isommallekin sadolle! Hiljainen ja tehokas.

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "thietavu"
Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Nyt löytyi mielestäni sopivan hintainen kuivuri, Euromarketista Ykkösbonuskortilla, neljä kymppiä. Merkki on Severin, mutta taitaa olla ihan sama vehje kuin OBH Nordica, ainakin näyttää samalta. Vielä en ole kokeillut, mutta ajatus oli kuivailla paljon muutakin kuin chilejä.


Se on oikein hyvä peli, täydellinen tarkoitukseen vähän isommallekin sadolle! Hiljainen ja tehokas.

Jaahas, sitten pitääkin etsiä täältä PK-seudulta euromarketti :)
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Espelt

Mulla on kanssa tuo severin kuivuri. Se ei ole täysin samanlainen Nordican kanssa, mutta epäilemättä samalta valmistajalta ainakin osittain. Kahvimyllyä löytyy myös Euromarketista hintaan 19.90€.

Niille jotka eivät ole ikinä kuivurilla satoa kuivaneet voin sanoa, että ero esim. uunissa kuivattuihin tuotteisiin on kuin yöllä ja päivällä. Sienet kuivurissa näyttävät samoilta sieniltä kuin ennen kuivausta kun taas uunissa sienet yleensä menevät kasaan ja mustuvat.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

JartsaP

Jossain sienipalstalla oli joku kyllä haukkunut tuota kuivuria, kuulemma tahtoo sienet kypsyä ennen kuin kuivuvat (liian kuumaa ilmaa), mutta minähän en mitään sieniä käsittele, eiköhän chileille, yrteille, marjoille ja hedelmille riitä ihan hyvin.

Kahvimylly mulla onkin jo ennestään, se oli ensimmäisiä hankintoja kun chiliä alkoi pukkaamaan tosissaan.

Espelt

Ostaa pläjäytin sitten ton Braunin kahvimyllyn. Kaapissa oli kaksi pussillista vanhoja kuivattuja chilipalkoja, lajista ei hajua, mut annuumi luultavasti.

Kyllä muuten tekee nopeasti jauhetta. Alle 30 sekunnin pyörittämisellä hienoa jauhetta. Samat palot eivät suostuneet morttelissa menemään rouhetta pienemmiksi. Muistin samalla hetkellä kun avasin kannen ja kurkkasin kuppiin, että niin ei saa tehdä!! Imaisin pölyn silmiin ja kurkkuun. No se on oppia ikä kaikki. :D Iloinen yllätys oli myös noiden mauttomien ja lähes tulettomien palkojen muuttuminen kivasti polttelevaksi jauheeksi. Paloissa oli todella paljon siemeniä ja niistä sitten tarvittava polttelu. Seuraavaksi myllyyn menee Apachet kunhan saan kuivatettua tarvittavan määrän.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

JyriT

Wanha aihe, mutta menkööt..
Jos joku kaipaa vielä kuivuria niin,
OBH:n kuivureita oli Keravan Honkongissa hintaan ~49€, pino matalini yhdellä ;) mutta vielä sinne muutama jäi.
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

NaokiSoma

Prismassa Braunin KSM2 kahvimyllyt ovat 16.90.

Itse olen ollut siihen tosi tyytyväinen. 20-25s on ihan riittävä aika yhdelle säiliölliselle. Kansikin on tiivis, jotta pölyt pysyvät hyvin sisällä jauhamisen aikana.

JyriT

Niin, lisää kuivuriasiaa..
Nyt olen parit omenat kuivatellut tolla vermeellä.
Ongelma on kuivurin liiallinen lämpeneminen. Kansi kiinni 5 tuntia ja sisälämpötila yli 70 astetta.
Seuraavaksi tarkoituksena olisi rakentaa partcossa myytävästä termostaatin rakennussarjasta kuivurin lämpövastukselle ohjaus. Ainakin termarin speksit lupaavat vakaata kuivatuslämpöä: lämpötila-alue säädettävä 0-100°C ja hystereesi 2°C..
Laittelen vaikka kuvatuksia jos homma onnistuu.
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Fatalii

Etenkin chilien kanssa tuo lämpötila kuivatuksessa on aika tärkeä seikka... Muutamista uunikuivatuksista viisastuneena en moiseen touhuun enää lähde. Taikka sitten oma uuni käy turhan kuumana vaikka olisi säädetty matalalle lämmölle.
Matalammassa lämmössä kuivatetut chilit jauhettuna ovat kuin toiselta planeetalta.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

JyriT

Dodih, ny olis pöydällä OBH Nordica - Thermostat Edition! (krominauhaa jostain..)
Lämpötilansäätö kalibroitu 35C-65C. Yhteensä modiksen hinnaksi tuli jotain parinkympin luokkaa. Huomenna kuvatuksia, jos joku tahtoo..
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

JyriT

Laitan ny kuitenkin rakennuskertomuksen.. :roll:
Tästä se kaikki alkaa:
Tarvitaan seuraavat tarvikkeet,
OBH:n Kuivuri, Partcosta termostaatin rakennussarja, piuhaa, silikoonia, epoksia, piirilevynpala, muuntaja, tasuri, juotostarvikkeet ja järkeä päähän.
Niin tarkoituksena on ohjata tuolla termarikytkennällä kuivurin lämpöelementtiä niin että lämpötila pömpelissä pysyisi tolkullisissa lukemissa puhaltimen pyöriessä kokoajan.

Ja jos joku tämmöstä rakennellessaan polttaa kämppänsä/saa sähköiskun/listii kissansa jne.. peilistä löytyy syyllinen.

Alkutilanne:
Avaa ensin kantta kiinnipitävät ruuvit


Sisältä löytyy tälläset rojut (oik->vas, Moottori, itse lämpöelementti ja kytkin):


Sitten armotonta juottelua ja kytkeskelyä lopputulos on tämännäköinen.
(vasemmalta oikealle jo aemmin mainittujen lisäksi:Lämmönsäätöpotikka, itse termarikytkös ja termarin virtalähteenä toimiva muuntaja/tasurikombo)


Ja kun homma on valmis kuivurin etulevy näyttää tältä:


Tämän jälkeen suoritin itse kalibroinnin:
bilteman mittarin anturi pömpeliin termostaatin anturin kanssa, ja vertaamaan missä asennossa potikka oli ja mitä lämpötila näytti. Oma asetus on 35°C-65°C, 50°C ollessa keskellä.
Ja eikun kuivailemaan.
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

asking


JyriT

Jah, tuli jo :)
Meni tosin tonne edelliselle sivulle.. Tietysti modet voi tuon pudottaa vaikka omaksi säikeekseen..
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Jassu

Eilen tuli oma OBH:n kuivuri kotiin. Ohjeiden mukaan kun pitää ne pääliräppänät auki on lämpötila 50c korvilla - tämä ei nähtävästi sit pidä paikkaansa?

Ohjeissa muuten ohjeistettiin kuivaamaan jalapenot esim kokonaisina, itse kyllä meinasit halkaistunua niitä säätää...
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

JyriT

Juuei pidä 50 astetta paikkaansa, bilsmannin mittarin mukaan yön yli kuivatuksen jälkeen korkein lämpötila oli 82 astetta.. Tuo 50°C menee rikki parissa tunnissa, tosin jos kuivuri on täynnä märkää kamaa lämmöt saattavat pysyä kauemmiin tolkullisissa lukemissa.
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "JyriT"Juuei pidä 50 astetta paikkaansa, bilsmannin mittarin mukaan yön yli kuivatuksen jälkeen korkein lämpötila oli 82 astetta.. Tuo 50°C menee rikki parissa tunnissa, tosin jos kuivuri on täynnä märkää kamaa lämmöt saattavat pysyä kauemmiin tolkullisissa lukemissa.


Ok, funtsin et oliskohan apua jos käyttäisi ajastinta tyyliin : 2 tuntia päällä, 2 tuntia poissa, 2 tuntiä päällä ... Mulla ei kolvi pysy räpylässä et tollasia termareita osaisin alkaa säätää.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028