toukokuu 14, 2024, 05:06:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kirjoista

Aloittaja Tepi, huhtikuu 06, 2009, 22:52:08 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

maaliskuu 09, 2013, 12:40:58 ip #260 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2013, 12:45:07 ip käyttäjältä Aji Inferno
Kiitoksia selvennyksistä, Räyhis! Osuit kieltämättä hiukan "ampiaispesään", koska muistan esim. omalta osaltani ne tuhannet (kirjaimellisesti) tunnit, joita olen ansiotyöni ohessa käyttänyt tarinoideni kirjoittamiseen. Siihen kuului myös karttojen piirtämistä, valokuvausta Kiinassa, ja kaikenlaista muuta hullua. Sen ajan olisi epäilemättä voinut käyttää toisinkin, mutta uskoin noihin tarinoihin (niitä on tosiaan useampi kuin yksi), ja käytin siksi suht' ison palasen elämääni tällaiseen.

Tuosta ensimmäisestä julkaistusta työstäni olisi hyvin voinut tulla täyttä paskaa. Tarina itsessään (tai: sen ensimmäinen osa) oli vielä muutama vuosi sitten periaatteessa "valmis", mutta onnekseni muuan kustantaja sanoi minulle puhelimessa ns. suorat sanat. Viesti oli suunnilleen tämä: "Itse tarina on parhaita lukemiani lajissaan, mutta siinä on paljon turhaa ja klisheitä. Kirjoita se vielä kerran, miettien joka lauseen kohdalla, onko se tarpeellinen ja viekö se tarinaa eteenpäin. Lähetä se sitten uudelleen."

Tuo oli ehkä paras "selkäsauna", minkä olen koskaan saanut. Näin tekstini uusin silmin, ja ymmärsin mikä siinä mätti. Jokainen on omille tekeleilleen sokea; pätee varmasti myös bestseller-kirjoittajiin. Kirjoitin tuon kirjani - viidennen kerran - uusiksi, ihmetellen miksi olin aiemmin hyväksynyt niin monet yksinkertaisesti huonot kohdat siinä. Olen aivan varma siitä, että nykyisessä, "lopullisessa" versiossakin on veitselle leikattavaa, mutta johonkin raja on vedettävä. Ja siinä ulkopuoliset ihmiset ovat korvaamattoman tärkeitä. He näkevät sen, mitä itse ei useinkaan näe. Toisaalta, he voivat myös tuhota tarinan kääntämällä sitä väärään suuntaan, tai tappamalla oman uskosi siihen. Tuossa vallitsee tietty "kauhun tasapaino". Loppukädessä sitä on aina itse vastuussa luomuksistaan, jotka ovat tavallaan omia lapsiasi. Epätäydellisiä, mutta todellisia. Ja kun ne kerran on maailmaan saattanut, paluuta ei ole.

Olet oikeassa siinä, että käsite "kirjailija" todellakin on pitkälti mielikuva, joka syntyy mm. mainitsemistasi asioista. Olet kokki - tai kirjailija - kun ihmiset alkavat laajemmalti pitää sinua sellaisena. Itse ei voi itseään sellaiseksi aina nimittää, vaikka itsensä sellaiseksi tuntisikin, ja vaikka diplomi olisi taskussa...

Kustannettu paperikirja on käsin kosketeltava, konkreettinen asia, aivan kuten vinyyli- tai CD-levy. Niissä asioissa on jotain "tiettyä", mitä biteistä koostuva uusi digitaaliaika ei vain välttämättä tavoita.  En suosittele e-kirjaa nykyisellään varauksetta muille kuin kelvollisen lukulaitteen (= tabletin) käyttäjille. Lukukokemus tietokoneelta tai älypuhelimesta on parhaimmillaan ihan siedettävä, mutta vaatii kyllä aikamoista "omistautumista" asiaan. iPadeilla ja niitä paljon huokeammilla Android-tableteilla (puhumattakaan Amazonin jo oikeasti halvoista, hyvistä Kindle-lukulaitteista) e-kirjoja lukee jo ilokseen. Vehkeiden näyttö vastaa hyvinkin keskivertokirjoja, ja on paljonkin esim. pokkareita helppolukuisempi. Laitteet tekevät kirjanmerkit automaattisesti, ja esim. Applen iBooks -kirjoissa käytössäsi on loistava sanakirja kaiken aikaa (hyvinkin tarpeellinen joidenkin vieraskielisten kirjojen kohdalla). Itse kyllä tykkään lukukokemuksesta; toimii siinä missä paperikirjatkin. Esim. iPad Mini on vieläpä pieni ja kevyt (itse käyttämäni iPad 2 on hiukan painava - mutta niin ovat kyllä pitkät paperiromaanitkin malliin Robert Jordan -vainaan tuhatsivuiset työt...)

Että mistäkö Tomppa Sonnan stooria sitten löytyy kauhisteltavaksi..? Tällä hetkellä virallisesti vain yhdestä paikasta: https://kirja.elisa.fi/ekirja/myrsky-3. Jatkossa toivoakseni laajemminkin. En hyväksy käyttöä vaikeuttavia kopiosuojauksia, joten kirja on Elisalla ensimmäinen kopiosuojaamaton, ns. vesileimattu romaani. Tarkoittaa sitä, että kirja sisältää ostajan nimen, muttei estä sinua käyttämästä sitä esim. missä laitteessa hyvänsä, koska tahansa. Ei välttämättä oikea kirja kärsimättömille, sillä mittaa on e-kirjana muistaakseni pitkälti yli 800 sivua...

Facebookissakin tarinasta on juttua aivan hiljattain perustamallani sivulla: https://www.facebook.com/thomassandstorm?ref=hl... Kaikki tarinan kuvitus, muuten, ihan sivujuonteena, on todellakin kuvattu Kiinassa, keskellä "ei-mitään" (paikkaa ei löydy edes englanninkielisellä Googlella). Se oli oman tarinansa arvoinen seikkailu, mutta siellä vain tajusin yhtenä hetkenä, että "todistin" tarinani tapahtumapaikkoja. Se oli merkillisimpiä asioita mitä voinee kokea. Mm. kirjan kansikuva on valokuva... sieltä.

Janne

Kesken mielenkiintoisen keskustelun now reading -päivitys:

Iain M. Banks, Muista Flebasta

Täytyy varmaan lukea ainakin koko suomennettu tuotanto, sen verran hienoa tarinaa. Mä olen melko varmasti lukenut tämän ja Pelaajan joskus 90 -luvun puolivälissä mutta parikymmentä vuotta on tehokkaasti pyyhkinyt muistin, korkeintaan pieni "tuntuupa tutulta" -tunne kutittelee takaraivossa.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

InkRose

Banks on kyllä tolkuttoman hieno. Tai ainakin meikäläiseenkin miehen SF-tuotos uppoaa kerta toisensa jälkeen.

cuski

Eipä mulla mitään varsinaista asiaa ole, mutta kivaa huomata ihmisillä olevan hyvä maku kirjallisuuden suhteen :) E-kirjoista on sanottava että jotenkin tökkii (+35v perinteisiä suurkuluttajana lukeneena) Haluaisin Myrskyn ihan perinteisenä kirjana, en vaan jaksa lukea tabletilla. Mulle kirjat on jotekin vaan niin "pyhiä" jopa pokkarit on mun mielestä saatanast.

cuski

meikkupeikko

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 09, 2013, 03:26:17 ap
Kantasi "omakustanne" -asiaan sai minut mietteliääksi. Epäilemättä moni, nimittäin, ajattelee samoin. Mikä tietyllä tapaa kyllä mietityttää. Jos olet tunnetun, laadunvalvonnassaan kriittisen toimijan kaupallisesti julkaisema sopimuskirjailija, vain erilaisen sopimuksen kera (yksi välikäsi puuttuu), tekeekö se sinusta automaattisesti sen pimahtaneen uskonnolisen isoäidin - eli epäuskottavan "kirjailijan"?

Ja tuossa sanoitkin taikasanan: kaupallisesti julkaisema. Pidän sinua kirjailijana, jos kirjoituksiasi myydään muuallakin kuin omassa keittiössäsi tai omalta nettisivultasi. Koska olet nyt päässyt Elisan sopimuskirjailijaksi, niin sinullahan on julkaisusopimus eli olet mielestäni kirjailija. Se pimahtanut isoäiti tuskin saisi julkaisusopimusta. En kyllä ole siitäkään ihan varma, koska olen eksynyt hetkittäin uskonnollisten romaanien puolelle ja siellä on kyllä ihan painettuna sellaista huttua, että oksat pois. Omasta mielestä huonojen kirjojen takia se raja on vedettävä johonkin ja juuri tuohon kohtaan olen sen omassa mielessäni vetänyt. Ihmisten arvostus kirjailijoita kohtaan on julkaisuformaatista riippumatta vaihtelevaa, kuten täälläkin on tullut huomattua Juha Vuorisen kohdalla.

Toisaalta ottaen huomioon suomen kielialueen pienuuden, voi olla että varsinkin tuollaisilla julkaisusopimuksilla pääsee esiin enemmän hyviäkin kirjoja. Taas mutuiluna: harva kustantamo ottaa listoilleen kirjaa, jota melko takuuvarmasti myydään vähän. Tiettyjä lajityyppeja, kuten fantasiaa, skifiä ja kauhua myydään vähemmän kuin esim. dekkareita, terävintä kärkeä lukuunottamatta. Se terävin kärki taas on näissä lajeissa tullut ulkomailta ja jos on kustannettu se maailmalla bestselleriksi noussut 10-osainen sarja, niin tuskin otetaan kustannettavaksi toista, samaan lajityyppiin kuuluvaa sarjaa suomeksi, varsinkin jos suomenkielinen sarja on lukukokemuksena vaikeampi.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: cuski - maaliskuu 09, 2013, 18:11:14 ip
Eipä mulla mitään varsinaista asiaa ole, mutta kivaa huomata ihmisillä olevan hyvä maku kirjallisuuden suhteen :) E-kirjoista on sanottava että jotenkin tökkii (+35v perinteisiä suurkuluttajana lukeneena) Haluaisin Myrskyn ihan perinteisenä kirjana, en vaan jaksa lukea tabletilla. Mulle kirjat on jotekin vaan niin "pyhiä" jopa pokkarit on mun mielestä saatanast.

cuski


Chiliväki on viksua porukkaa! :)

Vielä sananen e-kirjoista. Saarnasin aikoinani bisnes- ja teknologiajampoille (enimmäkseen toki turhaan) siitä, ettei ihminen halua vain "ladata tiedostoa", vaan kokea elämyksiä. Ainakin, jos siitä maksaa. Siinä on aika niukasti tunnetta (ainakaan positiivista sellaista) ja elämyksellisyyttä, jos maksaa ja "lataa" kasan bittejä, vain huomatakseen ettei koko roska edes toimi laitteessasi, koska joku on jossain päättänyt niin... Applen sähkökirjakauppa toimii hyvin, jos sieltä vain löytää etsimänsä. Siinä kun on parantamisen varaa, kuten iTunesissakin. Kirjan osto- ja lukukokemus ovat oikein hyviä. Tiedän silti, että jonain päivänä jos/kun vaihdan tablettia ja/tai puhelinta Applesta muille laitumille, ostamani Apple-kirjat eivät tule enää toimimaan. Ja se on, kauniisti sanottuna, perseestä.....

Luulen ja toivon, että Siperia Opettaa, ja noiden yhteensopivuus ja käyttökokemus vain paranevat. Niin kävi musassakin; kun asiat ahneuttaan tehtiin liian vaikeiksi ja epäluotettaviksi, ihmiset kapinoivat. Osaltaan juuri tuon takia "Myrsky" ei ole kopiosuojattu. Jos siitä pitää, se tulee toimimaan kaikissa vehkeissä niin kauan kuin ePub -julkaisuformaattia vain tuetaan. Tarkoittaa todennäköisesti aika pitkää aikaa. Elisa Kirjan jengi tekee parhaillaan työtä muutoinkin noiden epäkohtien ratkaisemiseksi. Kustantamot vain pistävät hanttiin, aivan kuten levy-yhtiöt vuosia aiemmin. Totutuista toimintatavoista tuntuu olevan vaikea päästä irti...

Toivottavasti Myrsky tulee myös paperikirjana saataville ennen maailmanloppua. Se on ainakin tarkoitus.

En tiedä, ovatko pokkarit saatanast, mutta sellaiset kirjat ovat, joista sivut irtoilevat taivaan tuuliin. ;) Tuossa luettavanani on parikin sellaista riesaa.

Lukuiltaa kaikille! Ellette sitten Emmanuellea aio katsella... :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: meikkupeikko - maaliskuu 09, 2013, 19:20:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 09, 2013, 03:26:17 ap
Kantasi "omakustanne" -asiaan sai minut mietteliääksi. Epäilemättä moni, nimittäin, ajattelee samoin. Mikä tietyllä tapaa kyllä mietityttää. Jos olet tunnetun, laadunvalvonnassaan kriittisen toimijan kaupallisesti julkaisema sopimuskirjailija, vain erilaisen sopimuksen kera (yksi välikäsi puuttuu), tekeekö se sinusta automaattisesti sen pimahtaneen uskonnolisen isoäidin - eli epäuskottavan "kirjailijan"?

Ja tuossa sanoitkin taikasanan: kaupallisesti julkaisema. Pidän sinua kirjailijana, jos kirjoituksiasi myydään muuallakin kuin omassa keittiössäsi tai omalta nettisivultasi. Koska olet nyt päässyt Elisan sopimuskirjailijaksi, niin sinullahan on julkaisusopimus eli olet mielestäni kirjailija. Se pimahtanut isoäiti tuskin saisi julkaisusopimusta. En kyllä ole siitäkään ihan varma, koska olen eksynyt hetkittäin uskonnollisten romaanien puolelle ja siellä on kyllä ihan painettuna sellaista huttua, että oksat pois. Omasta mielestä huonojen kirjojen takia se raja on vedettävä johonkin ja juuri tuohon kohtaan olen sen omassa mielessäni vetänyt. Ihmisten arvostus kirjailijoita kohtaan on julkaisuformaatista riippumatta vaihtelevaa, kuten täälläkin on tullut huomattua Juha Vuorisen kohdalla.

Toisaalta ottaen huomioon suomen kielialueen pienuuden, voi olla että varsinkin tuollaisilla julkaisusopimuksilla pääsee esiin enemmän hyviäkin kirjoja. Taas mutuiluna: harva kustantamo ottaa listoilleen kirjaa, jota melko takuuvarmasti myydään vähän. Tiettyjä lajityyppeja, kuten fantasiaa, skifiä ja kauhua myydään vähemmän kuin esim. dekkareita, terävintä kärkeä lukuunottamatta. Se terävin kärki taas on näissä lajeissa tullut ulkomailta ja jos on kustannettu se maailmalla bestselleriksi noussut 10-osainen sarja, niin tuskin otetaan kustannettavaksi toista, samaan lajityyppiin kuuluvaa sarjaa suomeksi, varsinkin jos suomenkielinen sarja on lukukokemuksena vaikeampi.


Totta, Meikkupeikko. Juuri tämä mainitsemasi fantasia-scifi-kauhu -kolmikko, joka muuten alkaa yhä selvemmin sulautua yhdeksi ja samaksi niche-genreksi, on esim. Suomessa pienehkön porukan lukemista. Ja nekin (= mekin) valitsemme lähes automaattisesti ulkomaisten kirjailijoiden töitä kotimaisten sijaan. En siksi ihmettele kustantajien nihkeyttä ottaa näitä valikoimiinsa.

Tuossa on, toisaalta, yksi erittäin suuri syy siihen, miksi tietyt toiset, uudemmat toimijat pyrkivät nyt e-kirjojen kautta pääsemään Suomesta myös maailmalle. Sähköinen julkaisu kun on monessa mielessä hyvin helppoa jopa maailmanlaajuisesti. Tarvitaan vain oikeat kumppanit. Tähän liittyy sitten esim. laadukkaiden käännösten teettäminen eri kielialueille. Se on kallista ja hidasta hommaa, ainakin jos laatua halutaan. Jos tuota prosessia voitaisiin helpottaa uudenlaisilla sopimuksilla ja järjestelyillä, silloin Suomestakin voitaisiin aivan mainiosti myydä laadukasta kirjallisuutta kaikkiin maankolkkiin. Eräässä hiljattaisessa työtapaamisessani keskustelin aiheesta mm. erään kiinalaisen opiskelijan kanssa. Hänen mielestään vaikkapa juuri "Myrskyä" voisi aivan mainiosti myydä Kiinassa, etenkin koska kirja sijoittuu tietyllä tapaa Kiinaan. Siellä, puolestaan, on tolkuttoman paljon hyvää luettavaa meille tänne. Kun asiat vain tehdään mahdollisiksi.

Rajat on todellakin piirrettävä jonnekin, jottei seurauksena ole MySpacen kaltainen kaatopaikka kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Se, ketkä ja mitkä tahot tuossa jatkossa toimivat portinvartijoina, on hankala ja kiintoisa kysymys. Kenties chilifoorumi päättää jatkossa julkaistavista kirjoista? ;)

BMW

Eräs sivuhuomautus sallittaneen: Hankin e-kirjan lukulaitteen ihan vaan kokeilunhalusta. En tablettia enkä Iikonetta tai muutakaan tehosekoitinta, vaan Sonyn Readerin. Se on tarkoitettu ainoastaan kirjojen lukemiseen, ilman kiukkutipuja ja naamakirjaa tai muuta minulle tasan tyhjänpäiväistä ja tarpeetonta.

Yksi painava syy oli siihen Räyhiksen mainitsema laturihelvetin kammo. Sony ladataan USB-väylästä, täyden latingin saavuttaminen kestää pari tuntia, ja lataus näkyy kestävän ainakin näin uudenkarheana reilun kolme viikkoa, lukuaika on ollut 2-3 tuntia päivässä. Ei taida tabuletti ihan samaan päästä. Näyttö ei liioin rasita silmiä, kuten tietsikkaruudut.

Laite on sopivan kokoinen, mahtuu taskuun, eikä paina liikaa. On muuten ainoa tietotekninen laite, jonka olen ikinä roudannut paskahuussiin mukaan, siellähän iso osa lukusuoritteista tapahtuu...

Toinen itselleni hyvä syy ko. laitteen hankintaan on kesäloman pari mökkiviikkoa. Parikyt kirjaa kulkee aikalailla kevyemmässä muodossa mukana kuin ennen, joten juotavaa mahtuu mukaan vastaavasti enemmän.

E-kirjojen valikoima on vielä aika suppea, mutta eiköhän se siitä parane. Sekakäyttäjänä mulla ei ole kiirettä, jos ei sähkökirjaa löydy, niin paperinen sitten. Eivät ne ole toinen toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.

Myrsky on tällä hetkellä työn alla, parisataa sivua tavattuna. Hinta-laatu-suhde on ainakin kohdallaan.

Mikähän muuten on näiden sähköisten julkaisujen tulevaisuus noin editoinnin suhteen, sitä mä olen jkv funtsinut. Tuntematon sotilas esimerkiksi muokattiin uudelleen yhdeksännen painoksen (?) jälkeen. Se oli manuaalisesti iso työ.

Nythän esimerkiksi Aji Inferno voisi kaiketi muokata ja tiivistää, leventää ja laventaa teostaan melko vähällä vaivalla.
Mikä on silloin alkuperäisteos, eka painos vai se mihin kirjoittaja on lopulta aivan tyytyväinen?

Nii, nimimerkistä huolimatta olen Toyotan omistaja.

Aji Inferno

maaliskuu 09, 2013, 20:30:35 ip #268 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2013, 20:33:51 ip käyttäjältä Aji Inferno
Lainaus käyttäjältä: BMW - maaliskuu 09, 2013, 20:13:57 ip
Eräs sivuhuomautus sallittaneen: Hankin e-kirjan lukulaitteen ihan vaan kokeilunhalusta. En tablettia enkä Iikonetta tai muutakaan tehosekoitinta, vaan Sonyn Readerin. Se on tarkoitettu ainoastaan kirjojen lukemiseen, ilman kiukkutipuja ja naamakirjaa tai muuta minulle tasan tyhjänpäiväistä ja tarpeetonta.

Yksi painava syy oli siihen Räyhiksen mainitsema laturihelvetin kammo. Sony ladataan USB-väylästä, täyden latingin saavuttaminen kestää pari tuntia, ja lataus näkyy kestävän ainakin näin uudenkarheana reilun kolme viikkoa, lukuaika on ollut 2-3 tuntia päivässä. Ei taida tabuletti ihan samaan päästä. Näyttö ei liioin rasita silmiä, kuten tietsikkaruudut.

Laite on sopivan kokoinen, mahtuu taskuun, eikä paina liikaa. On muuten ainoa tietotekninen laite, jonka olen ikinä roudannut paskahuussiin mukaan, siellähän iso osa lukusuoritteista tapahtuu...

Toinen itselleni hyvä syy ko. laitteen hankintaan on kesäloman pari mökkiviikkoa. Parikyt kirjaa kulkee aikalailla kevyemmässä muodossa mukana kuin ennen, joten juotavaa mahtuu mukaan vastaavasti enemmän.

E-kirjojen valikoima on vielä aika suppea, mutta eiköhän se siitä parane. Sekakäyttäjänä mulla ei ole kiirettä, jos ei sähkökirjaa löydy, niin paperinen sitten. Eivät ne ole toinen toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.

Myrsky on tällä hetkellä työn alla, parisataa sivua tavattuna. Hinta-laatu-suhde on ainakin kohdallaan.

Mikähän muuten on näiden sähköisten julkaisujen tulevaisuus noin editoinnin suhteen, sitä mä olen jkv funtsinut. Tuntematon sotilas esimerkiksi muokattiin uudelleen yhdeksännen painoksen (?) jälkeen. Se oli manuaalisesti iso työ.

Nythän esimerkiksi Aji Inferno voisi kaiketi muokata ja tiivistää, leventää ja laventaa teostaan melko vähällä vaivalla.
Mikä on silloin alkuperäisteos, eka painos vai se mihin kirjoittaja on lopulta aivan tyytyväinen?

Nii, nimimerkistä huolimatta olen Toyotan omistaja.


Kiitos kannatuksesta! ;) Kritiikki ja muukin palaute on erittäin tervetullutta. Hinnan valitsin tuoksi kympiksi ihan siksi, että uskon sen olevan, musiikkialbumien lailla, aika pitkälle sellainen kaikille "reilu" hintataso.

Tuo akkujen kestoaika ja todella hyvälaatuinen, silmiä rasittamaton näyttö varsinaisissa kirjojen lukulaitteissa on kyllä kova sana. iPadini kestää yhdellä akkujen latauksella vuorokaudesta muutamaan, jos käytän sitä normaaliin tapaan ahkerasti myös nettiselailuun sun muuhun. Näyttö siinä on tarpeeksi hyvä, vaikkei lähelläkään varsinaisten lukulaitteiden mattapintaisia, paperimaisia näyttöjä.

Editoinnista: yksi hyvä puoli tällaisessa hiukan poikkeavassa julkaisutavassa on se, että kaikki sisällölliset oikeudet ovat kirjoittajalla. Muutoksia voi siten tehdä, kun tarvetta on. Ja toisin kuin perinteisessä kirjoissa, ne päivittyvät tarvittaessa jopa automaattisesti kaikkiin ostettuihin kirjoihin. Se taas on vähän ehkä kaksiteräinen miekka; kaikki eivät välttämättä pidä ajatuksesta "itsestään muuttuvista kirjoista". En ehkä itsekään.

Niin, mikä todellakin on se "alkuperäisteos"? Hyvä kysymys! Teen tässä "Myrskyn" jatko-osia naputellessani kaiken aikaa myös pieniä hienosäätöjä ja korjauksia myös Myrskyyn. Ei mitään tärkeää tähän saakka, mutta periaatteessa, mikäli jotain hälyttävää ilmenee esim. lukijapalautteessa, kirjaa voi kyllä muuttaa. Yksi asia on varma: kirjoittaja itse ei ole koskaan täysin tyytyväinen tekemäänsä. En itse ainakaan ole. Sitä vain yrittää ns. parhaansa, ja myöhemmin tunnustaa tehdyt virheet.

P.s - Toyota *on* hyvä auto! :)

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: BMW - maaliskuu 09, 2013, 20:13:57 ip
Nii, nimimerkistä huolimatta olen Toyotan omistaja.


Voittajan valinta!

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 09, 2013, 20:30:35 ip
P.s - Toyota *on* hyvä auto! :)


Paras. Ja ainoa todellinen vaihtoehto jos töihin pitää päästä joka päivä.

Vieläkös dekkarit ovat nro.1 mitä kustantajille tyrkytetään? Näin oli ainakin vuosi pari sitten, yli puolet matskusta oli dekkareita - niitähän suomalaiset rakastavat kuin vaniljajäätelöä!

Olen höpöttänyt ummet ja lammet "uuden aallon" siitä ja tuosta antamatta kuitenkaan mitään konkreettista esimerkkiä. Alan muistuttaa erästä Viisaiden Neuvoston jäsentä joka tälläkin foorumilla perseilee mutuiluillaan. Toki pikkukankkusessa on hauska esittää näennäisesti älykästä.

Diana Gabaldonin kirjat, onko kukaan tutustunut? Tässä on mielenkiintoinen cross over, jonkinlainen outo hybridi fantasiaa, scifiä, epookkia ja hömppää. Gabaldon on erittäin taitava kirjailija joka nokkelasti maalaa maanosan kokoisia taustoja tarinoille ja erottaa kirurgin tarkkuudella tarinan sivujuonteet omiksi pikku kertomuksikseen.

Vaikka kirjat voisi helposti kiteyttää täydeksi hömpäksi, mitä ne ovat myös, toimii kokonaisuus mielestäni erittäin hyvin. Henkilöhahmot ovat mielenkiintoisia, tarinat koukuttavat ja juonenkäänteet ovat uskottavia, tai ainakin niin uskottavia kuin epookkifantasiassa yleensä voi olla. Teksti kestää myös kriittisen tarkastelun niin faktojen kuin kielellisen laadun osalta. En tiedä Gabaldonin kirjojen saatavuutta, mutta ainakin Matkantekijä trilogia on saatavana pehmytkantisena, samoin samaan "sarjaan" kuuluva Syysrummut, meidän perheeseen tuo Syysrummut tuli lahjana, alkuperäinen trilogia hankittiin Kirjatukusta hintaan 10€/kpl, tuolla rahalla saakin rahoilleen vastinetta sillä jokainen kirja sisältää yli 700 sivua!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Ryhis

Hitto soikoon! Itseasiassa en ole tänä vuonna lukenut vissiin yhtään ainutta huonoa kirjaa! Tai no, Noituri-trilogia oli kehnohko mutta ei varsinaisesti huono.

Olen joulun jälkeen pyrkinyt pitämään "muistissa" kaikki lukemani kirjat, että voisin tehdä jonkinlaisen yhteenvedon loppuvuonna. Katsotaan mitä kaikkea vuoden ensimmäisen 2 kuukauden aikana on tullut lukaistua;

Susan Orlean: The Orchid Thief
Terry Burrows: Kitara - soittajan käsikirja
Eric Hansen: Orchid fever : a horticultural tale of love, lust and lunacy
Viimeinen toivomus / Andrzej Sapkowski
Kohtalon miekka / Andrzej Sapkowski
Haltiain verta / Andrzej Sapkowski
Tatuointi symbolit ja niiden merkitykset / Jack Watkings
Ken Cameron: Vanilla Orchids
Eric Hansen: On foot across Borneo
Tom Clancy: Kunniavelka
Kaari Utiro: Viipurin kaunotar
Kaari Utrio: Ilkeät sisarpuolet
Kaari Utrio: Aatelisneito, porvaristyttö
Kaari Utrio: Pappilan tyttäret
Desmond Bagley: Vivero
Ilkka Remes: Nimessä ja veressä
Michael Connelly: Saalistaja

Hajontaa on aika laidasta laitaan, positiviisin yllättäjä pitkiin aikoihin on ollut tuo Eric Hansen. En voi sietää mitään "travellerimeininkiä" jossa läskit länkkärit kapuavat huitsin helvettiin itkemään miten Walt Disney ja Casio tuhoavat maailman kaiken alkuperäiskulttuurin. Hansenin kirjoissa asiat ovat toisin, onneksi Janne vinkkasi vastahangassa tuosta awesomebooks.comista, sieltä lähti heti kotiutumaan Hansenin orkideakirja sekä Motoring with Mohammed. Suosittelen kaikille tutustumista tuohon Stranger in a forest: On foot across Borneo-opukseen, Eric-setähän oli ensimmäinen valkonaama joka veti jalan em. saarivaltion läpi kahdesti, suoraan skutsin läpi. Tämä tapahtui vasta vuonna 1982 jolloin vielä suurin osa Borneon kartasta oli mustaa läiskää jossa luki "kartoittamaton". Eric Hansen on mielestäni yksi harvoista tämän ajan todellisista sankareista, mies joka on todella ottanut itsestään mittaa. Hansenin orkideakirja on myöskin erittäin, erittäin hieno opus. Ei varsinainen kasvikirja sinänsä vaan kutkuttavan hykerryttävän monipuolinen tarinakirja mystisistä, hullannuuttavista kasveista, orkideoista. (toisin kuin Kapteeni Hapon Koristehampun kasvatusopas)

Minulla on suuret odotukset tuon Motoring with Mohammed-kirjan varalle. Se yksinkertaisesti ei voi olla huono!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - maaliskuu 10, 2013, 14:54:11 ip

Diana Gabaldonin kirjat, onko kukaan tutustunut? Tässä on mielenkiintoinen cross over, jonkinlainen outo hybridi fantasiaa, scifiä, epookkia ja hömppää. Gabaldon on erittäin taitava kirjailija joka nokkelasti maalaa maanosan kokoisia taustoja tarinoille ja erottaa kirurgin tarkkuudella tarinan sivujuonteet omiksi pikku kertomuksikseen.

Vaikka kirjat voisi helposti kiteyttää täydeksi hömpäksi, mitä ne ovat myös, toimii kokonaisuus mielestäni erittäin hyvin. Henkilöhahmot ovat mielenkiintoisia, tarinat koukuttavat ja juonenkäänteet ovat uskottavia, tai ainakin niin uskottavia kuin epookkifantasiassa yleensä voi olla. Teksti kestää myös kriittisen tarkastelun niin faktojen kuin kielellisen laadun osalta. En tiedä Gabaldonin kirjojen saatavuutta, mutta ainakin Matkantekijä trilogia on saatavana pehmytkantisena, samoin samaan "sarjaan" kuuluva Syysrummut, meidän perheeseen tuo Syysrummut tuli lahjana, alkuperäinen trilogia hankittiin Kirjatukusta hintaan 10€/kpl, tuolla rahalla saakin rahoilleen vastinetta sillä jokainen kirja sisältää yli 700 sivua!


Meiltä löytyy vaimokkeen toimesta kirjahyllystä Gabaldonin tuotanto, olen niistä suurimman osan lukenut. En ole varmaan kohderyhmää, ja tarinat tuntuvat välillä pikkuisen turhan romanttisilta ja selkeästi naisille suunnatusta pehmopornosta huolimatta niitä silti jaksaa jopa näin miehenäkin lukea. Kunhan vaan skippailee ne muutamat kohdat kaikessa rauhassa ylitse. Tarinaa riittää noissa, vaikka jättää ne muhinoinnit lukemattakin. Viihdyttävää luettavaa siitä huolimatta, että kohderyhmänä on selkeästi naiset.

Aji Inferno

Onko tuo romaanien yleinen pehmopornoilu, muuten, ns. naisille suunnattua yleisemminkin? Ja jos, niin miksi? Viisaammat kertokoon. :)

Jani M

Minusta on. Tai naiset tuntuvat siitä saavan enemmän kyllä irti kuin miehet. Itse en niin perusta, tuntuu aina kauhean kornilta se kuvailu. Tulee jotenkin myötähäpeä sitä lukiessa, kun se on yleensä niin läpinäkyvää.

Mitenkäs muuten tuo Elisa Kirja, jos ostan sieltä e-kirjan, tuenko sillä enemmän tuota kauppaa, vai kirjailijaa? Mietin että voisin kokeeksi ostaa sieltä jotain.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Jarok - maaliskuu 10, 2013, 20:02:36 ip
Minusta on. Tai naiset tuntuvat siitä saavan enemmän kyllä irti kuin miehet. Itse en niin perusta, tuntuu aina kauhean kornilta se kuvailu. Tulee jotenkin myötähäpeä sitä lukiessa, kun se on yleensä niin läpinäkyvää.

Mitenkäs muuten tuo Elisa Kirja, jos ostan sieltä e-kirjan, tuenko sillä enemmän tuota kauppaa, vai kirjailijaa? Mietin että voisin kokeeksi ostaa sieltä jotain.


Myötähäpeä lienee se sana itsellenikin. Mutta jokaiselle makunsa mukaan. :)

Mitä Elisa Kirjaan tulee, asia on sopimuskohtainen. Myrskyn tapauksessa ostaja tukee enemmän kirjailijaa. Kustantamoilla sitten on omat standardimallinsa, joista ei pahemmin tingitä ainakaan uusissa kirjoissa. Arvelisin kustantajan, jakelijan ja kirjailijan osuuksien olevan tällöin jokseenkin samaa suuruusluokkaa. Korjatkoon joku, jos parempaa tietoa on. Kyllä tuota kokeilla kannattaa; toimii hyvin, ja sitä parannellaan jatkuvasti.

Jani M

Tarttee käydä ostoksilla. Testasin kännykässä tuollaista e-kirjan lukusoftaa ja ainakin yömoodissa oli hyvinkin miellyttävän oloista käyttää. Kännykkä painaa paljon vähemmän kuin tabletti, joten voi helposti peiton allakin lueskella.

ChiliChillailija

Lainaus käyttäjältä: Jarok - maaliskuu 10, 2013, 20:22:20 ip
Tarttee käydä ostoksilla. Testasin kännykässä tuollaista e-kirjan lukusoftaa ja ainakin yömoodissa oli hyvinkin miellyttävän oloista käyttää. Kännykkä painaa paljon vähemmän kuin tabletti, joten voi helposti peiton allakin lueskella.


Mikä kännykkä sulla on. Mietin vaan, että eikö se ole aikamoista tihrustamista lukea kännykän näytöltä?

Itse olen houkan lämmennyt jo tuolle e-kirja idealle ja latasin iPadiin pari ilmaista kirjaa. Kyllä se ihan näppärää ja visuaalista on, mutta kyllä oikea kirja vie silti voiton. :)
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Jani M

maaliskuu 10, 2013, 21:00:10 ip #277 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 10, 2013, 21:01:53 ip käyttäjältä Jarok
Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - maaliskuu 10, 2013, 20:25:21 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - maaliskuu 10, 2013, 20:22:20 ip
Tarttee käydä ostoksilla. Testasin kännykässä tuollaista e-kirjan lukusoftaa ja ainakin yömoodissa oli hyvinkin miellyttävän oloista käyttää. Kännykkä painaa paljon vähemmän kuin tabletti, joten voi helposti peiton allakin lueskella.


Mikä kännykkä sulla on. Mietin vaan, että eikö se ole aikamoista tihrustamista lukea kännykän näytöltä?

Itse olen houkan lämmennyt jo tuolle e-kirja idealle ja latasin iPadiin pari ilmaista kirjaa. Kyllä se ihan näppärää ja visuaalista on, mutta kyllä oikea kirja vie silti voiton. :)


Nokian N9. Siinä on yllättävän hyvä näyttö tollaseen lukemiseen, ei rasita silmiä ja kontrasti on hyvä. Yömoodissa lukukokemus on varsinkin hyvä, koska silloin ei liian kirkas näyttö lyö pimeässä liikaa silmille.

Ei se kovin tihrustamista ole. Lukee vaakatasossa, niin saa fontinkin säädettyä mieluisaksi, ainoa ongelma on se, että sivua saa vaihtaa aika usein. Onneksi sekin on helppoa, näytön oikeaa puoliskoa kun koskettaa, niin "sivu" vaihtuu.

E-kirjan hyviä puolia minun käytössä on ainakin se, että voin nukkuvaa vaimoketta häiritsemättä lukea, meillä kun on hieman erilaiset vuorokausirytmit. Tavallisen kirjan kanssa pitäisi olla eri huoneessa ja hyvä valo, että jaksaisi lukea. Kirjat myös ovat yleensä niin painavia, ettei niitä hirveästi sängyssä viitsi lukea. Pokkarit tietysti asia erikseen.

meikkupeikko

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 10, 2013, 18:13:50 ip
Onko tuo romaanien yleinen pehmopornoilu, muuten, ns. naisille suunnattua yleisemminkin? Ja jos, niin miksi? Viisaammat kertokoon. :)

Viisaasta en tiedä, mutta sanon kuitenkin.  ;)
Kyllä pehmopornoilu ja suoranainen kirjallinen pornoilu tuntuu olevan nimenomaan naisille suunnattua. Miksi muuten esim. se Fifty Shades olisi naisten kesken ollut niin suosittua? Mistä se johtuu, en osaa sanoa. Kyllä muhunkin iskee joku sopivasti porno kirja enemmän kuin porno elokuvana tai kuvina. Esimerkiksi J.R. Wardin vampyyrisarjassa on hyviä seksikohtauksia. Pehmoilu alkaa olla enemmän mennyttä aikaa ja aktin kunnollinen kuvailu nykypäivää.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: meikkupeikko - maaliskuu 10, 2013, 21:26:52 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 10, 2013, 18:13:50 ip
Onko tuo romaanien yleinen pehmopornoilu, muuten, ns. naisille suunnattua yleisemminkin? Ja jos, niin miksi? Viisaammat kertokoon. :)

Viisaasta en tiedä, mutta sanon kuitenkin.  ;)
Kyllä pehmopornoilu ja suoranainen kirjallinen pornoilu tuntuu olevan nimenomaan naisille suunnattua. Miksi muuten esim. se Fifty Shades olisi naisten kesken ollut niin suosittua? Mistä se johtuu, en osaa sanoa. Kyllä muhunkin iskee joku sopivasti porno kirja enemmän kuin porno elokuvana tai kuvina. Esimerkiksi J.R. Wardin vampyyrisarjassa on hyviä seksikohtauksia. Pehmoilu alkaa olla enemmän mennyttä aikaa ja aktin kunnollinen kuvailu nykypäivää.


Siinä on myös yksi "filosofinen" kysymys, että tarvitseeko "kaikkea" kirjoissa kertoa, tai elokuvissa näyttää... Jotenkin sitä mieltää jotkut asiat jopa tarinoiden henkilöiden yksityisasioiksi, joita ei halua laittaa tirkisteltäviksi. :) "Game of Thronesin" aika roisia menoa katsellessa tai lukiessa sitä on moneen kertaan kiittänyt Tolkienia siitä, ettei hän elänyt tänä "aktitäytteisenä" aikana, vaan kirjoitti huikean synkänkauniin, syvän ja jännittävän tarinan, josta ei silti inhimillisiä tunteitakaan puutu. Kuvitelkaapa nykyversiota Tarusta Sormusten Herrasta! Siinähän heti ensi tilaisuuden tullessa valtiatar Galadriel hyppäisi muhinoimaan vaikkapa Aragornin kanssa, ja samaan aikaan jälkimmäisen kihlattu Arwen tekisi kimppakivaa kahden perverssin kääpiön kanssa... Aarrrggghhh!!  ;D Se siitä tarinan taiasta!

Ei, kaikkeen tuo ei tosiaankaan sovi. ;)