huhtikuu 18, 2024, 19:33:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Klementiinin idätys

Aloittaja Butch, maaliskuu 05, 2011, 10:05:18 ap

« edellinen - seuraava »

Butch

Huomattuani että onnistun jopa chilejä kasvattamaan aattelin kokeilla pistää klementiinejä tulemaan siemenistä. Kysymys kuuluukin onko jollain kokemuksia niiden idättämisestä/lannoittamisesta/valon tarpeesta. Entä millaisella metodilla ootte saanu itämään, kokeilin lauttaa mutta siemenet homehtu nyt kokeilen multaa mut ei oo mitää vielä kuulunu. Eli vinkkejä ja kokemuksia kiitos.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.

biblo

Itsellä on kaksi luomuklementiinia itäneenä tällä hetkellä. Nakkasin suoraan hedelmästä kivivillaan. Toinen iti parissa viikossa ja toinen 3-4 viikossa.
"Grow food, not lawns"

masaiman

Mun päiväkirjassa löytyy pikkasen juttua Klementiineistä. Kivivillaa suosin idätyksessä. Lämpötila mun kokemusten perusteella sama tai vähän korkeampi kuin chileillä. Nämä itävät ja kasvavat todella paljon hitaammin kuin chili, että malttia peliin. Ensimmäinen idätyskokeilu meni multakin puihin, mutta toisella kertaa lykästi. Pari-kolme kuukautta meni itämiseen. En ihan tarkkaan tiedä kun ei tullut tallennettua kylvöpäivää. Mut sinne vaan kivivillakuutioon terävät ylös ja reunaa sortaa vähän päälle etteivät siemenet saa valoa, maltillisesti vettä etteivät homehdu ja odottelua... Tosiaan tuo kasvutahtikaan ei päätä huimaa. Kuukauden ikäiset taimet keskimäärin viisisenttisiä eikä ole vielä tehneet "oikeita" lehtiä.

ParturjzCoxsone

mulla kasvaa sitruuna hyvää vauhtia tos, laitoin vesilasiin 2-3päiväks ja siitä multiin, meni jokunen viikko itäessä ja nyt kasvaa aikas kivasti :)

Maz

maaliskuu 06, 2011, 19:26:07 ip #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2011, 19:30:24 ip käyttäjältä Maz
Laitoin yhden Maroccolaisen Klementiini siemenen itää, tämän http://users.kymp.net/citruspages/mandariinit.html#clementine (kiitos linkistä delirium8) perusteella siitä saattaa tulla melkein mitä tahansa.


Edit. Koripallon kokoinen Pomelo vois olla aika hauska. :)

Jan

Lainaus käyttäjältä: Maz - maaliskuu 06, 2011, 19:26:07 ip
Laitoin yhden Maroccolaisen Klementiini siemenen itää, tämän http://users.kymp.net/citruspages/mandariinit.html#clementine (kiitos linkistä delirium8) perusteella siitä saattaa tulla melkein mitä tahansa.


Edit. Koripallon kokoinen Pomelo vois olla aika hauska. :)


Itse koitin idättää klementiinin siementä, mutta luovutin noin kuukauden jälkeen, koska idätyslauttani alkoi homehtua (päähänpistona laitoin käytetylle chilien lautalle, joka yhä löjui pöydällä ja oli siis jo valmiiksi seissyt noin kuukauden) Tuon luettuani olen ihan tyytyväinen, että homma jäi sikseen, mutta mistä ihmeestä löydän sitten lajipuhtaan klementiinin? Kellään tarjota pistokasta?

yan

ymmärtääkseni kaupossa myytävät hedelmät ovat poikkeuksetta risteytyksiä (eli voi kasvaa ihan mitä tahansa). Jostain siemenkaupasta saattaa löytyä ihan kunnollisiakin siemeniä. Normaaleissa kaupoissa niitä en ole nähnyt.

Joskus vuosia sitten laitoin itämään mandariinin tms. siemeniä. Hyvin on kasvanut vaikkakin kituliaasti. Ei ole ollut vissiin tarpeeksi mukavat olot sille. Hengissä on yllättäen vieläkin. Voisi ottaa selvää kunnollisia kasvatusohjeita ja yrittää saada se viihtymään. Ikää sillä kuitenkin on jo tarpeeksi, niin sen voisi saada jopa kukkimaankin tänäkesänä. :D

Jahvetti

Lainaus käyttäjältä: ParturjzCoxsone - maaliskuu 05, 2011, 23:14:59 ip
mulla kasvaa sitruuna hyvää vauhtia tos, laitoin vesilasiin 2-3päiväks ja siitä multiin, meni jokunen viikko itäessä ja nyt kasvaa aikas kivasti :)

Otikko siemenen ihan jostain kaupan hedelmästä, vai ostitko siemenen(t) jostain?
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

masaiman

Mä en ainakaan ole etsinnöistä huolimatta löytänyt mistään minkään sitruksen siemeniä myynnissä, joten olen ottanut ihan hedelmästä. Mä en tässä tapauksessa ainakaan henk.koht näe tota risteytyshommaa mitenkään ongelmana, koska satoa noista on kuitenkin ymmärtääkseni aika hiljasta odottaa paria saakelin kitkerää golfpallon kokoista monkulaa lukuunottamatta muutaman vuoden päästä, joten mulla toi ainakin on ihan koristeena. Toinen on homma tietysti niillä joilla on käytössä esmes. joku kilowatin natikka tms. jolla ton natiiveja oloja saattaiskin saada simuloitua...

Hombre

Sitrusten siemeniä saa mm. Gran Canarialta. Suurimman osan sitruksistani olen idättänyt muiden huonekasvien ruukuissa, eli upottanut siemenet ruukkuun kasvien juurelle, josta olen itämisen jälkeen istuttanut omaansa ja hyvin on toiminut. Appelsiinin siemenet sain Kanarialla käyneeltä naapurilta täydellisenä pakettina, eli mukana tuli potti, mullat ja siemenet, kaikki pakattuna myyntipakkaukseksi.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

ParturjzCoxsone

ihan kaupan sitruunasta otin siemeniä ja iskin itämään

Hombre

Lainaus käyttäjältä: ParturjzCoxsone - maaliskuu 19, 2011, 16:19:07 ip
ihan kaupan sitruunasta otin siemeniä ja iskin itämään

Hyvin itää hedelmätiskin tavarakin. Pomelo, 1 Sitruuna ja 1 Mandariini on sieltä kotoisin. Mutta jos haluaa puhtaita siemeniä (joista tulee sitä mitä etiketissä sanotaan), niitä et hedelmätiskiltä löydä.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Butch

Nonii onnistus idätys lautalla, mullassa olleet eivät olleet pihahtaneet mitään joten joutuivat kompostiin. Nyt vaan jännäilemään minkämoinen kasvi sitte joskus sieltä kasvaa
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.

masaiman

Meikäläisen taimissa kaikissa neljässä näköjään sama mielenkiintoinen ominaisuus... Kasvattelevat nyt ensimmäisiä lehtiään sirkkojen jälkeen. Vai pitäisikö sanoa ensimmäistä lehteään. Joka kasvin ensimmäisen lehtiparin toinen lehti on jäänyt lähes näkymättömän pieneksi nypykäksi sinne toisen juureen. Mielenkiinnolla odotan mitä tosta tulee...

ParturjzCoxsone

ite laitoin noi kaupan sitruunoista ottamani siemenet muutamaks päiväks vesilasiin ja siitä multiin, kyllä siinä joku 3-4viikkoo meni enneku iti, meinasin jo luovuttaa. yks lähti vaan neljästä siemenestä, muut vissii kerkes homehtua jo..

GynZi

Itselläni on nyt kolmivuotias mandariini, joka on taas kevään tultua innostunut kasvamaan. 7 itäneestä kasvista enää yksi on hengissä, noissa siemenestä idätetyissä kun tapaavat juuret olla melko heikot. Lasittamaton saviruukku ja turve on toiminut tuon yksilön kohdalla hienosti :)
Artesaanirakastelija