toukokuu 13, 2024, 01:52:26 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien varttaminen

Aloittaja MasaT, marraskuu 27, 2009, 21:50:23 ip

« edellinen - seuraava »

rami12

Itselläni tuli tässä mieleen että kävisiköhän normaali vihannespaprika perusrungoksi minulla olisi niiden taimia kasvamassa muutamia tällähetellä samoinkuin erilaisien tomaatien taimia.

Siku

Eiköhän kelpaa.
Sellainen muistikuva, että tomaattiinkin oltaisiin onnistuttu chili varttamaan. Syynä kaiketi tomaatin vahvempi juuristo.

rami12

Itse olen tosiaan aivan aloittelija näissä erilaisten syötävien kasvien kasvattamisessa tomaattia ja paprikaa on tällähetkellä kasvamassa ja olen harkinnut myös että hommaisin jonkinlaisia chilejä jossain vaiheessa kasvatukseen. itse pidän enemmän hieman miedommista chililajikeista.

Herra 47

hmmm tuolla videolla Mr. Boslandilla on mielenkiintoinen aihe varttamisesta... liitetään chilin "oksa" tomaatin juureen... tuskimpa ihan huuhaa juttu tuo... eli videolla alkaa kohdasta 10:37

http://www.youtube.com/watch?v=YNgk4O3pn4M&feature=youtu.be
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Tiemuh

The Complete Chilli Pepper Book kertoo kuinka chilejä vartetaan tomaatin juuriin Koreassa. Jostain päin nettiä kirjaa pystyi lukemaankin ilmatteeksi.

Aku

Saa nähdä miten käy. Vartos lyöty lasipurkkiin, jonka päällä rei'itetty kelmu.



wille

^ Hienoa, että tartuit tuumasta toimeen! Mielenkiinnolla jännäillään, kuinka käy!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Aku

Kokeilu näyttäisi epäonnistuvan, sillä rawit on nuukahtanut hieman. Uutta kokeilua vaan pian :)

Tiemuh

Itsekin lähtisin mieluusti kokeilemaan, mutta ei ole ollut noita tomaatintaimia koskaan saatavilla. Enkä lähde ABK:ta neuvomaan, kun kuvan perusteella on homma aika hyvin hallussa. Toivottavasti onnistut. Itse koittelen varmaan vihannespaprikalla seuraavien idättelyiden jälkeen.

Aku

^ Neuvo pois vaan. Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Voisi seuraavaksi kokeilla varttaa tomaattia tomaatin runkoon, josko se onnistuisi helpommin. :)

Fredrik-flugarn

Olis kyllä mainio lahja "pila-ylläri" tai jotain
Yksi puska missä sekä chiliä että tomaattejä.

Entäs vielä tupakka, munakoiso ja peruna?
-Minulla on pakko idätä vähän lisää tänä talvena että on enemmän pelivaraa jos mopo taas häipyy... ;D
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Tiemuh

Liitettävä chili kannattaa leikata mahdollisimman tuoreesta kasvusta, sellainen juurtuu/varttuu paremmin. En tiedä miten olit nuo liittänyt yhteen, mutta teippi ei varmaankaan ole paras mahdollinen. Jos käytät teippiä niin väliin kannattaisi varmaan laittaa pari tulitikkua tai jotain, jotta teippi ei irrotettaessa riko liitosta/taimea. Teippi täytyy kuitenkin irrottaa jossain vaiheessa. Yksi keino voisi olla leikata pillistä pätkä ja halkaista se. Liitoksen voisi laittaa sinne sisään ja teippiä päälle.
Varttamisessa kannattaa ottaa myös mahdollisimman vino leikkauspinta molempiin. Eli ainakin 45 asteen kulmaan leikkaus mattopuukolla.
Muistelen myös että lämpötiloissa oli jotain erikoista. Tarkastappa ne jostain. Olisiko ollut niin että varttaminen olisi hyvä tehdä melko viileässä? Kosteutta täytyy ainakin olla reilusti ja lehtimassaa hyvin vähän.

Aku

Tein vartoksen tähän tyyliin (kuva googlen kuvahausta):


Tuo viileään laittaminen on ihan järkevän kuuloinen keino. Täytynee kokeilla vartoksen viemistä kellariin seuraavalla kerralla.

Larski

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - heinäkuu 19, 2012, 15:08:00 ip
En tiedä miten olit nuo liittänyt yhteen, mutta teippi ei varmaankaan ole paras mahdollinen. Jos käytät teippiä niin väliin kannattaisi varmaan laittaa pari tulitikkua tai jotain, jotta teippi ei irrotettaessa riko liitosta/taimea. Teippi täytyy kuitenkin irrottaa jossain vaiheessa.

Biltemassa myydään "Vulkaanista teippiä", jonka kehuvat mm. toimivan erinomaisesti kasveja ympättäessä. Tuon luulis ainakin olevan helpommin irrotettavissa kuin tavallisen teipin.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Larski - heinäkuu 19, 2012, 15:25:17 ip
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - heinäkuu 19, 2012, 15:08:00 ip
En tiedä miten olit nuo liittänyt yhteen, mutta teippi ei varmaankaan ole paras mahdollinen. Jos käytät teippiä niin väliin kannattaisi varmaan laittaa pari tulitikkua tai jotain, jotta teippi ei irrotettaessa riko liitosta/taimea. Teippi täytyy kuitenkin irrottaa jossain vaiheessa.

Biltemassa myydään "Vulkaanista teippiä", jonka kehuvat mm. toimivan erinomaisesti kasveja ympättäessä. Tuon luulis ainakin olevan helpommin irrotettavissa kuin tavallisen teipin.


Eipä ole. Se on irroitettavissa ainoastaan teräaseella. Siltikin äärimmäisen inhottava, kun ei meinaa millään saada viiltoa niin, ettei se menis kasviin asti. Kyllä sillä joku omenapuun varttaminen onnistuu, mutta ihan turha tuollaisia pieniä kasveja edes yrittää.

Huru-ukko

Muovipussista kun leikkaat n. sentin levyistä tai mitä haluatkin leveydeltään olevaa rainaa, niin se ainakin irtoaa hyvin pois....Mitä jos kokeilesit pelkän silmun siirtoa uuteen kasviin?

Solanum

Mulla on tukevavartiseksi kasvavan Thaichilin siemeniä joista pystyy  netin mukaan kasvattamaan hyvän runkopuun, niin mieleen juolahti jotenkin kieroutuneen hauska idea ensi kesäksi. Kun on kasvattanut tukevan emorungon kesän aikana, ymppäisi siihen kasvista poistettujen oksien paikalle muiden chililajien versoja.
Siihen vois soveltaa omenapuista tuttua viisto pystyviilto ja oksan kiinniteippaus-systeemiä. Eli samassa kasvissa olis vaikka nagaa, bolivian rainbowta, jalapenoa, rocotoa ym tuottavia oksia- sellainen monenlaista hedelmää tuottava sekatavarakauppa. Moinen "otus" voisi olla veikeän näköinen katseenvangitsija ja kummastelun kohde. Vaan mitä luulette, hylkisikö emokasvi ns. "vierasta kudosta" vai tapahtuisiko oksastus helposti?

Aku

Terve! Tätä chilien varttamista on moni muukin pohtinut. Jotkut, minut mukaanlukien, ovat kokeilleet varttamista itsekin. Hankalaa se tuntuu olevan. Siitä on olemassa jo aihe täällä foorumilla.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6712.msg214248#msg214248

Wolfman

Joskus kävi itsellänikin mielessä tuollainen "frankenchili"  ;D Ainakin periaatteessa pitäisi onnistua, joidenkin lajikkeiden kohdalla onnistuminen voi olla haastavampaa mutta tuskin varsinaisesti "hylkimisen" takia kun chilit ovat kuitenkin lähisukulaisia. Tosin tuo varttaminen tuntuu olevan kaikkineen aika hankala saada onnistumaan kasvista riippumatta, kannattaa ehkä kokeilla useampia tapoja samantien ja katsoa mikä toimii.

cornell

Vaikeeks menee... ympit pitää ehdottomasti suojata kuivumiselta parin viikon ajan... ite koittaisin oksan päihin kiilaliitoksella ja muovipussit suojaksi. Kasvi pitää nostaa varjoon mutta pitää lämpimässä. Monilajikkeista puskaa pitäisi varmaan trimmata ahkerasti jotta lajikkeet pysyisivät kasvussa perusrungon kasvaessa rehevämmin.

Varttaminen perusrunkoon onnistuu kyllä aika helposti kiilatekniikalla jota tuossa Akun linkissä esiteltiin. Viimekesänä kokeilin kahteen kertaan useammalla taimella ja toisella kerralla varttteista lähti suurin osa. Elmukelmua liitoskohdan ympärille ja kahdeksi viikoksi minikasvariin putkien alle ja suihkutusta pari kertaa päivässä. Lämmöt 20-25. Siinä se.

Varttainen ei kuitenkaan ole mikään itsetarkoitus. Miksi tehdä monilajikkeinen chili kun on paljon helpompi istuttaa lajikkeet vaikka samaan ruukkuun? Mua kiinnosti vaikuttaako juurakon valinta vartettavan verson kasvuvoimaan kuten hedelmäpuilla. Ei vaikuttanut mun kokeiluissa chileillä. Vartoin chinenseä isoksi kasvavien baccojen juurakoihin ja toisin päin... ei mitään eroa normaaliin kasvutapaan verrattuna.

Jos saan omat viljelmät ylipäätään pystyyn täksi kesäksi, ajattelin huvikseen kokeilla kahden tomaattijuurakon liittämistä yhteen chiliversoon. Ihan vaan huvin vuoksi. Vaan tällä hetkellä näyttää todella paskalta eikä mitään käsitystä mihin sais kasvarin ja kasvit, *kele. Parit kasvit ovat kuitenkin itämässä joten toivo elää...
¨käynks mä usein täällä?¨