maaliskuu 28, 2024, 15:05:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Locoto?

Aloittaja Visa, toukokuu 10, 2006, 21:23:10 ip

« edellinen - seuraava »

Visa

Ostin viime kesänä Saksasta, Augsburgista eräästä pikkupuodista chilin hedelmän, joka oli tumman punainen ja noin neljä senttiä halkaisijaltaan. Otin siitä siemenet ja laitoin kasvamaan ne marraskuun lopulla 2005. Nyt chili kukkii ja kukkien halkaisija on noin 20milliä. Chilin korkeus on noin 30 cm.

Sauli Särkkä

Olisiko mahdollisuuksia laittaa muutamia kuvia?



-Sale
Sauli Särkkä

#002

Visa

Miten saan kuvan tänne. Yritin, mutta mihinköhän ne män?

luppis


bassino

Locoto / Locato / Rocoto on ainakin helppo pois sulkea siementen värin perusteella. Eli mikäli siemenet eivät ole tumman ruskeita tai lähes mustia, ei kyseessä ole C. pubescens. C. Pubescensien kukat ovat myös  tunnusomaisesti violetteja valkoisella keskustalla.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

Visa

En saa niitä kuvia tänne! Kukat ovat täysin valkoisia 20 milliä halkaisijaltaan. Siitepöly pallukat ovat kukassa tummat. Lehden varren tyvessä on violettia sävyä, itse lehdet ovat sileät ja vihreet. Siemenet olivat vaaleanruskeita.

Wiski

Kuvien lisääminen tomii esim. niin, että siirtää ensin kuvansa jollekin serverille, vaikka tuonne imageshackkiin, ja sitten täältä linkittää sinne tuon Img napin avulla. Esimerkiksi näin:



(Sorry, oli pakko) Preview-napin avulla voipi testailla näkyykö kuva.

Valkoiset 20mm kukat ja sileät lehdet viittaavat johonkin c.annuum chiliin,
täältä lisätietoa:

http://www.saunalahti.fi/thietavu/Chili/L_annuum.htm

Visa

Pitäisi varmaan käydä tietokone kurssi, kun on niin palikka näissä tietokone jutskissa. Chilini on kai sitten joku annuumi tai olkoon mikä hyvänsä, ihan sama. Ei tänne foorumiin ole mitään asiaa, kun on tämmöinen aloittelija, kun ei edes osaa laittaa kuvia tänne. Parasta vissiin pysyä poissa täältä kirjoittelemastakin ja kyselemässä tyhmiä.
Anteeksi vain kun olin niin OSAAMATON.

Sauli Särkkä

Äläs nyt yhdesta kuvasta suutu, tuo kuva on vain yleinen esimerkkikuva, jolla näytetään toiminto. Pistä se kuva vaikkapa mulle mailiin rcopettaja ät mail.suomi.net niin laitan sen tänne näkyville ja saadaan homma jatkumaan. Veikkailen, ettei yli puolet tämän foorumin 700:sta jäsenestä osaa muutenkaan laittaa kuvia viesteihinsä ;)



-Sale
Sauli Särkkä

#002

Amd

locoto ja locato on eri asioita, njet? :?:

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Amd"locoto ja locato on eri asioita, njet? :?:


No, joo ja ei... Pohjimmiltaanhan ne ovat vain paikallisesti käytettyjä nimikkeitä tietyn näköiselle Andien chilille, eli yleensä c.pubescens -lajin "Rocotoille". Voi olla niinkin että sama chili on yhdessä kylässä "Locoto", naapurikylässä "Rocoto" ja kolmannessa "Locato"... :)

Mikä sitten taas ei estä jengiä käyttämästä noita nimiä oikeasti erilaisistakin chileistä! Onpa jalapeno-nimenkin alla kaikenlaista täysin miedosta aika vahvaankin... Tosin, maku ja ulkonäkö ovat tuolloin yleensä aika samanlaisia.

Wiski

Jeps, tässä nämä Visan kuvat imageshackissa:




Klikkaamalla saapi isot kuvat auki.

Käytin itsekin nyt imageshackkii ekaa kertaa, ja helppoa on. Eli

1. etusivulta vaan "browse..." ja valitse kuva jonka haluat näkyviin.
2. Klikkaa "host it!" jolloin kuva siirtyy tonne imageshackkiin
3. Kun kuva on siirtynyt, aukeaa uusi ikkuna josta voi kopioida tänne suoraa linkin, eli nuo yllä olevat ovat näitä "Thumbnail for forums (1)"

Tässä vielä esimerkkirivi, josta korvasin hakasulut normaali suluilla:
(URL=http://img98.imageshack.us/my.php?image=img13638zs.jpg)(IMG)http://img98.imageshack.us/img98/416/img13638zs.th.jpg(/IMG)(/URL)

Amd

Olen ymmärtäny locoton olevan jonkun chinensen lempinimi, ja locaton olevan p.ubensis PI-387838.

edit(pastea nähtävästi tommin itse kirjoittamasta kuvauksesta?) :

PI-260485 "Locoto"

Kuvaus (USDA): hedelmä luumun muotoinen, 5x3cm, punainen, tiivis- hedelmälihainen. Satoisuus 6/9, erittäin aikainen 1/9. Tulisuus 7/9. Kasvi 75x75cm, kasvutapa 3/9, siemenet 1959.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Amd"Olen ymmärtäny locoton olevan jonkun chinensen lempinimi, ja locaton olevan p.ubensis PI-387838.

edit(pastea nähtävästi tommin itse kirjoittamasta kuvauksesta?) :

PI-260485 "Locoto"

Kuvaus (USDA): hedelmä luumun muotoinen, 5x3cm, punainen, tiivis- hedelmälihainen. Satoisuus 6/9, erittäin aikainen 1/9. Tulisuus 7/9. Kasvi 75x75cm, kasvutapa 3/9, siemenet 1959.


Jeps, nimike koskee tosiaan tässä tapauksessa hedelmän muotoa (aivan Rocoton mitat ja muoto), ei lajia. Locoto/Locatot voivat olla vähän mitä hyvänsä... Samoin Aji Dulcet, Piri Pirit, ja lukemattomat muut. Meille nuo ovat eksoottisia kummajaisia, mutta kasvatusseuduillaan väki puhuu vain arkisesti vaikka "keltaisesta chilistä"... Mehän heti leimaamme siitä "Aji Amarillo" baccatum -lajikkeen, vaikka periaatteessa kyse voi olla mistä vain keltaisesta tai oranssista chilistä. Eli taustaselvitys kannattaa. :)

Janne

Lainaus käyttäjältä: "thietavu"
Lainaus käyttäjältä: "Amd"Olen ymmärtäny locoton olevan jonkun chinensen lempinimi, ja locaton olevan p.ubensis PI-387838.

edit(pastea nähtävästi tommin itse kirjoittamasta kuvauksesta?) :

PI-260485 "Locoto"

...Meille nuo ovat eksoottisia kummajaisia, mutta kasvatusseuduillaan väki puhuu vain arkisesti vaikka "keltaisesta chilistä"...

Niinpä, Perulainen shamaani lääkettä väsätessään tai perheenäiti soppaa keittäessään ei varmaankaan kehota poikaa hakemaan muutamaa PI-260485 :n marjaa  :)
Nää chilien, varsinkin "paikan päältä" torilta ostettujen nimeämiset ja tunnistamiset ovat kyllä varsin kinkkisiä jos niitä alkaa oikein kovasti pohtimaan. Ja kasvatuksessa sama juttu kun tuppaavat risteytymään keskenään minkä kerkiävät, puhumattakaan siitä että tietyt nimeltämainitsemattomat siemenkaupat (Reimer Seeds) eivät varsinaisesti ole kuuluisia lajikkeidensa paikkansapitävyyden kanssa... Eli turha stressi pois, mikäli laji ei selviä niin suku nyt yleensä kuitenkin.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Janne"Eli turha stressi pois, mikäli laji ei selviä niin suku nyt yleensä kuitenkin.


Nussutinussuti: Kyllä se minun silmiini Capsicumilta näyttää.  :wink:

Janne

:D
No eikös silloin ole suku selvillä kuten totesinkin?  :lol:

Taisin kuitenkin tarkoittaa lajia ja käyttämäni "laji" po. lajike...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

bassino

Lainaus käyttäjältä: "Amd"Olen ymmärtäny locoton olevan jonkun chinensen lempinimi, ja locaton olevan p.ubensis PI-387838.


Locotoa käytetään yleisesti ainakin Boliviassa tarkoittamaan Rocotoa. Locato lienee muunnos sanasta Locoto. Nimet USDA:n tunnistekoodien yhteydessä voivat perustua mm. siihen, että näytteen talteenottopaikalla, torilla tms. lajiketta on kutsuttu nimellä X. Se miksi jotain chiliä on joksikin kutsuttu, voikin sitten perustua lähes mihin vain. Usein kuitenkin muototyyppiin, tms. tunnettuun ominaisuuteen.

Eli summa summarun: Locoto on sitä mitä joku on joskus siksi kutsunut  :D
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

Visa

Tämä minun Locoto tai mikä annuumi lie voi olla vaikka mikä risteymä.
Katsoin noista chilitiedoista, että annuumi on keskimäärin 50-100cm.
Minun kasvini on noin 33cm korkea eli aika matala annuumiksi?
No kuhan se alkaa tekee marjoja, niin sittenhän sitä voi taas arvailla mikä se on.

theBro

Kyllä niitä annuumeja löytyy ihan pienestä suuriin. Eli "keskikoko" on varsin harhaanjohtava. Itellä on joku annuumi jääny pariinkymmeneen senttiinkin ja toista aloin leikkelemään puolessatoista metrissä. Nämä ihan sisäkasvatuksella.