maaliskuu 28, 2024, 10:20:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Inkivääri

Aloittaja ChiliSiili, lokakuu 13, 2014, 17:02:37 ip

« edellinen - seuraava »

zinzu

Muori meinas heittää itäneen inkiväärin roskiin :/ mä sen armeliaasti pelastin ja iskin ruukkuun, nyt mun pienokainen on kaik 1cm pitkä. =D
Chilejä, chilejä lisää chilejä ja pari kukkaa =D

Mundu

Mä istutin suureen altakasteluruukkuun luomu inkiväärin, scots bonnetin, intian bataatin, aloe veran ja malangan. Inkivääri ja chili ovat selvästi viihtyneet yhdessä. Bataatin jouduin kaivamaan pois kun alkoi peittää kaikki muut. Inkivääri on mullanpinnassa ja siitä näkee kuinka se kasvattaa sivuille uusia nystyröitä ja niistä uusia varsia. Siitä voi sitten vaan lohkaista nystyrän käyttöön varovasti kun tarvetta. Tosin vielä en ole raaskinut. Kasvattakoon nyt reilusti lisää. Lehdet ovat hiukan ankeat suirukat sojottavissa varsissaan mutta chili pitää ne hyvin pystyssä. Kumppanuus kasvit kunniaan. Myös perus paprika+selleri toimii sekä tulsi+chilit samois ruukuis. Mitä tästä opimme, senkus vaan lykkää luomu inkiväärit chilien juurelle niin kyl se siit. Muissa inkivääreissä saattaa olla käytetty itämisen esto aineita...siksi luomu.

Mirka

Ruukutin inkiväärin isompaan ruukkuun ja nappasin samalla kuvan. Siitä näkee hyvin tuon ylläkuvaillun, eli mukulan uudet nystyrät ja niistä kasvavat uudet silmut.


Mirka

Ripsiäiset iskivät inkivääriin, joten tänään koitti sadonkorjuun aika.



Se oli kasvattanut puskan tommoista 1,5 metristä heinää. Lehdissäkin on vieno inkiväärin tuoksu. Maistoin tuoreimpia lehtiä ajatuksena olisiko niistä vaikkapa wokin mausteeksi. Ei mielestäni, sillä maku on kovin mieto ja rakenne puiseva.



Mukula oli jännästi lähtenyt yhdestä silmusta tekemään tuota uutta kasvustoa. Siksi yhteys vanhaan mukulaan oli niin ohut, että osaset napsahtivat putsatessa erilleen. Inkivääri on tehnyt aika maltillisen maanalaisen kasvun puolessa vuodessa. Olen lannoittanut sitä samalla tyylillä kuin chilejäkin ja se on kasvanut eteläikkunalla. Olosuhteet eivät siis välttämättä olleet optimit. Joka tapauksessa tämän kokeilun perusteella inkiväärin suhteen ei ole helppoa päästä omavaraiseksi. Siinä mielessä tosin voisi toimia, että jos kasvia pitäisi parissa ruukussa, voisi palasen napsaista tarvittaessa mikäli inkiväärille ilmenee äkillistä tarvetta keittiössä ja kaupasta on sitä unohtunut ostaa.

kilijano

Inkiväärit olivat viime kesän maassa kasvatustunnelissa. Ylöskaivettuina olivat samannäköisiä kuin Mirkalla. Niitä oli joku kuusi kappaletta, joista puolet ovat nyt vuoden vanhoja ja puolet kaksi vuotta vanhoja. Laitoin ne varsineen ämpäriin. Varret kuihtuivat omine aikoineen. Annoin talven aikana kevyesti vettä ja pari kuukautta sitten nousi ensimmäinen varsi. Nyt on neljä vartta nousemassa, joista kaksi näyttää olevan saman kasvin.



Ehkäpä jo kolmen vuoden päästä ovat ensimmäiset pari mukulaa siinä kunnossa, että niistä kärsii leikata pienet palat irti.

Aika helpolta kasvilta vaikuttaa. Mukuloiden säilyttäminen ei vie paljon tilaa, jos ne säilyttää vaikka kellarissa. Eiköhän ne säily, niin kuin muutkin mukulat. Kukkia eivät minulla tehneet, joten se on vielä tavoitteena. Juuristo oli sen verrran pieni, että kapea terassilaatikko voisi olla sovelias. Aurinkoisella kelillä ruukku ulos ja sateella sisälle turvaan. Inkivääri-sadon saaminen näyttää olevan kiinni lähinnä viitsimisestä. Ässän hyllyltä saa vähän nopeammin.

Kelläs tulee ensimmäisenä myyntikokoinen mukula?

Raakile

Sain inkiväärin itämään kosteassa hydrosorassa. Tästä tulikin mieleen jatkaa inkiväärin kasvatusta ilman multaa. Hydrosora tuntuisi olevan hieman turhan karkeaa. Toimisikohan esim. perliitin ja vermikuliitin seos? Mikähän mahtaisi olla sopiva seossuhde?

Raakile

TepinKapsikuumi

Oma inkivääri on tämännäköinen(n. 80cm korkea). Oletteko saaneet talvetettua miten? Jos juuriston edes saisi pidettyä hengissä talven yli niin olisin tyytyväinen.