Liiallinen kasvu, ei satoa, missä ongelma

Aloittaja tuohinen, maaliskuu 09, 2020, 10:29:09 ap

« edellinen - seuraava »

tuohinen

Tervehdys,

Olen parinakin vuonna yrittänyt vesiviljelyä kiertovesijärjestelmällä. Kasvit ovat kasvaneet liiaksikin, ja olen niitä joutunut leikkaamaan jopa metrin.

Satoa ei ole kuitenkaan juurikaan tullut. Onko syynä liiallinen typpi / liika lannoitus vai mikä?


Huru-ukko

Pistäppä hiukan EC arvoja, se valaisisi asiaa. Valokuvakin myös auttaisi. Tosin kyllä se liialliselta typeltä kuulostaa.

Missä tämä NFT sijaitsi paikan auringon saannin suhteen ?. Liian tiheät kasvustot/varjoisa paikkakin voisi olla syynä.

Jos olet metrin luokkaa leikellyt pois, niin sekin viittaisi liialliseen ahtauteen. Typpeä unohtamatta.
 Isoimmat chilipuskat tarvitsisi metrin verran tilaa. Siis metrin välein puskat toisistaan. Eikä se ole lainkaan liikaa.


tuohinen

Hei,

Minulla ei ole EC-mittaria, mutta laitan samantien tilaukseen. Eli arvoista en osaa sanoa.

Osaatko suositella mittaria? Ajaisiko esim. tämä asian: https://pavunvarsi.fi/ph-ja-ec-arvon-seuranta/milwaukee-cd611-digitaalinen-ec-mittari.html

Kasvupaikka on kaakkoon olevalla ikkunalaudalla, saaneet erittäin hyvin valoa.

Noin metrin pituisella, noin  20 senttiä leveällä ja 20 senttiä korkeassa laarissa on viisi kasvia. Ne ovat kasvaneet yli 3 metriä.

Lannoituksessa olen käyttänyt Puutarhan kesää, mutta määrät ovat ilmeisesti olleet väärät. Täältä foorumilta löysinkin ohjeen lannoitteen oikeasta määrästä.

Kuvaa ei nyt ole, koska uudet ovat vasta kasvamassa.

Kiitos!

Huru-ukko

Kyllä tuokin mittari käy hyvin, samanlaisia saa ebaystä muutamalla eurolla. Coronavirus näkyy listauksissa.

Jos se valo on pelkkää luonnonvaloa siinä ikkunalla, se ei riitä. Valon on oltava auringonvaloa, ei ulkoa tulevaa valoisuutta. Tai ulkoinen valonlähde, natikka, loisteputki, tai LED-lamppu.

Täällä oleva puutarhan lannoitusohje on oikea. Sinun kasvisi kasvaa liian tiheässä ilman kunnollista valoa tämänhetkisen tiedon valossa. Ikävä sanoa ......

Naapurini kasvatti joskus jotain höpöä omakotitalossaan yläkerrassa lattialla. Auringon valo jos paistoi osui niihin surkeisiin taimiin ehkä tunnin ajan päivässä. Ylpeänä hän sanoi että keinovalo on päällä 24/7.
"Pitäs riittää"
40 watin kusenkeltainen hehkulamppu katossa 2 metrin korkeudessa.
 
En tiedä miten niiden kanssa kävi, mutta luulen että ei siittä saatu poskisavuja kummemppaa LOL.

tuohinen

Kiitos!

Olen lisännyt nyt keväällä keinovaloa ja tarkkailen EC:tä kunhan mittari saapuu.

Satoa odotellessa.

Kojootti

Natikan valovoima on ihan uskomaton, vaikka silmällä joku valkoinen ledivalaisin vaikuttaa tosi tehokkaalta kun vertaa natikkaan mutta kasvu vaan ei ole samalla tasolla. 400W natikan alla saa satoa läpi vuoden parista-kolmesta kasvista, riippumatta ikkunoista.

Valon väri tosin vaatii ihmisiltä sopeutumista...

tuohinen

Osaisitteko selventää:

Hankin juuri Milwaukee CD611-CE-mittarin. Sain vesiviljelyliuoksesta CE-arvon 19. Laitteen ohjeiden mukaan luku pitää kertoa sadalla, jolloin saadaan "mg/l" tai "uS/cm" -arvo.

Tälläkin palstalla olevan Puutarhan lannoite -ohjeessa opastetaan, että taimien ensimmäisen kuukauden aikana vesiviljelyssä EC-arvon tulisi olla noin 0,6 mS.

Miten saamani arvo "19" (tai 100 x 19 = 1900) suhteutuu tähän ohjearvoon? Olisiko se 1,9?

jussa

Lainaus käyttäjältä: tuohinen - maaliskuu 11, 2020, 09:26:18 apOsaisitteko selventää:
...

Miten saamani arvo "19" (tai 100 x 19 = 1900) suhteutuu tähän ohjearvoon? Olisiko se 1,9?

Itse tulkitsen omaani juurikin näin, eli 1,9mS/cm.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

ottulo

Lainaus käyttäjältä: tuohinen - maaliskuu 11, 2020, 09:26:18 apOsaisitteko selventää:

Hankin juuri Milwaukee CD611-CE-mittarin. Sain vesiviljelyliuoksesta CE-arvon 19. Laitteen ohjeiden mukaan luku pitää kertoa sadalla, jolloin saadaan "mg/l" tai "uS/cm" -arvo.

Tälläkin palstalla olevan Puutarhan lannoite -ohjeessa opastetaan, että taimien ensimmäisen kuukauden aikana vesiviljelyssä EC-arvon tulisi olla noin 0,6 mS.

Miten saamani arvo "19" (tai 100 x 19 = 1900) suhteutuu tähän ohjearvoon? Olisiko se 1,9?

Perus yksikkömuunnos tosiaan.

mS = millisiemens
µS = mikrosiemens
1 mS = 1000 µS

1900 µS = 1,9 mS


Chilivaari

maaliskuu 12, 2020, 17:07:19 ip #10 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2020, 17:15:52 ip käyttäjältä Chilivaari
Kun tuosta tummasta taulukosta oli hieman vaikea saada selkoa, etsin Googlella alkuperäisen: