maaliskuu 29, 2024, 15:01:41 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


"Pepperkingien" itävyys?

Aloittaja Quini, tammikuu 01, 2011, 17:57:48 ip

« edellinen - seuraava »

Quini

Onko jollakulla ollut ongelmia itävyyden suhteen Pepper-Kingiltä tänä vuonna tilatuissa siemenissä. Nimittäin tilasin ison satsin erinäisiä siemeniä Pepper Kingiltä ja täytyy sanoa että ei kyllä taida tarvita tilata sieltä enää. Rocotojen osalta (useampi lajike) lähtee nyt kolmas idätysyritys. Ekat laitoin lokakuussa - huonoin tuloksin, seuraavat joulukuussa - ihan sama homma ja nyt tänään laitoin viimeiset yritykset kehiin. Chineneseistä iti jossain vaiheessa yksi - JIPPII! ja pari numexia ja yksi aji Cito. Eli eipä kyllä niinkuin naurata. No katsotaan miten tälle tänään laitetulle satsille käy. Toki annan aikanaan palautetta ko. firmaan suoraan mutta siis kysymys tässä vaiheessa kuuluu että onko muilla vastaavia kokemuksia?

Eric Sour

Pepperkingiltä syksyllä tulleilla siemenillä itävyys on ollut mulla n. 50%.
Näistä vielä osa kuollut sirkkalehtivaiheessa, joten noin kolmannes vain pääsyt taimeksi asti.

chili_maestro

Pepperkingin siementen itävyys ongelmia minulla ilmeni jo pari vuotta sitten.
Lisäksi laskun maksamisessa oli jotain ongelmia silloin ja lasku tuli maksettua kahteen kertaan.
Vaan eivätpä ole vaivautuneet palauttamaan rahoja vaikka olen kymmenen sähköpostiakin laittanut.
Ei tartte enää tilata pepperkingiltä mitään
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

bluesman

 Oli ongelmia viime kauden kylvöissä. Canarion siemenet homehtuivat ja Rocoto yellowia iti 2kpl joista toinen oli punainen. Muut suvut itivät kohtalaisesti, n.50% itävyydellä.

Chilivaari

Minulla ovat itäneet mainiosti. Tänä vuonna ainakin chinenset ⅔ joka lajikkeesta. Aikaisempina vuosina rocotot itivät 100%, mutta muutama väärä lajike oli. Nyt käytin noista saatuja omia siemeniä.

Reimerin siemenistä sen sijaan ei monesta lajikkeesta itänyt yksikään, kun niitä takavuosina yritin käyttää. Ei koskaan enää.

Filago

Mulla ollut Pepperkingin siiduja idätyksessä parina vuonna, ihan normisti itäneet. Ts. ihan hyvin. Mutta ne siis parin vuoden takaista tilauserää, muistaakseni juurikin samaa kuin ChiliMaestrolla?

Ihan hyvin on itäneet myös Chilimaailman siemenet. Ja siemenketjukirjeestä saadut.  Reimerin siemenet on legendaarisia huonossa itävyydessään, joten en ole edes uskaltanut sieltä tilata, ja eipä mulla ole ihan kaikki Fataliinkaan siemenet itäneet.

Mutta. Millä menetelmällä idätät, onko muista paikoista tilatut siemenet samalla menetelmällä samassa laatikossa itäneet ongelmitta?

Filago, jolla on jotain Pepperkingin lajikkeita kaapissa omista puskista kerättyinä siemeninä, ilman itävyystakuuta, laita yv. jos tarvis?
#163

Quini

Lainaus käyttäjältä: Filago - tammikuu 03, 2011, 19:28:52 ip

Mutta. Millä menetelmällä idätät, onko muista paikoista tilatut siemenet samalla menetelmällä samassa laatikossa itäneet ongelmitta?



Idätän yleensä sekä mullassa että suodatinpusseissa. Kyllä muualta tulleet (myös siis Filagolta peräisin olleet) on ihan normaalisti itäneet samoissa olosuhteissa - myös villit. Eli kyllä vika näiden kohdalla nyt on ollut niissä pepperkingin omissa. Ja siis tosiaan ongelmallisimpia ovat niistä olleet rocotot. Mutta ei ne muutkaan ole mitään hyvää itävyysprosenttia omanneet. Kuitenkin olisi nyt periaatteessa kaupallisten siementen myyjän taholta voitava odottaa että 10 siementä per lajike tuottaisi edes yhden elävän kasvin tilattua lajiketta kohden  >:(

Filago

Lainaus käyttäjältä: Quini - tammikuu 04, 2011, 09:28:39 ap
Lainaus käyttäjältä: Filago - tammikuu 03, 2011, 19:28:52 ip

Mutta. Millä menetelmällä idätät, onko muista paikoista tilatut siemenet samalla menetelmällä samassa laatikossa itäneet ongelmitta?



Idätän yleensä sekä mullassa että suodatinpusseissa. Kyllä muualta tulleet (myös siis Filagolta peräisin olleet) on ihan normaalisti itäneet samoissa olosuhteissa - myös villit. Eli kyllä vika näiden kohdalla nyt on ollut niissä pepperkingin omissa. Ja siis tosiaan ongelmallisimpia ovat niistä olleet rocotot. Mutta ei ne muutkaan ole mitään hyvää itävyysprosenttia omanneet. Kuitenkin olisi nyt periaatteessa kaupallisten siementen myyjän taholta voitava odottaa että 10 siementä per lajike tuottaisi edes yhden elävän kasvin tilattua lajiketta kohden  >:(


No kyllä pitäisi voida odottaa. Niillä on varmaankin tänä vuonna menny jotain pahasti pieleen siementen prosessoinnissa? Kiinnostaa tietää kyllä miten reagoivat sitten kun reklamoit.

Filago
#163