maaliskuu 28, 2024, 10:34:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aloittelijan kysymyksiä...

Aloittaja bellukka, elokuu 15, 2004, 19:50:55 ip

« edellinen - seuraava »

bellukka

Hei!
Olisi pari kysymystä chileistä...
1. Habaneroni tuotti peräti kaksi hedelmää, lajike on habanero orange. Pitäisikö niitten muuttua oranssin värisiksi, ne on nyt punaisia ja kuinka vähän niitä uskaltaa käyttää ruuanlaittoon?
2. Minulla on kolme Boliwian Rainbowta. Kaksi niistä on sisällä ja ne ovat tosi hentoisia ja lakastavat kaikki kukkansa, vaikka yritin siirrellä siitepölyä kukasta kukkaan. Yksi on ulkona ja se on tosi kaunis ja tuuhea ja pukkaa aivan älyttömästi hedelmiä, jotka ovat nyt violettejä. Minkä värisiksi ne muuttuvat "aikuisina"?
3. X-mas chinese on kanssa työntänyt älyttömästi hedelmiä ja ne ovat vaalean keltaisia. Minkä värisiä niistä tulee? Väri ei ole muuttunut pariin viikkoon ainakaan miksikään. Numex Twilightin väri on kanssa hakuisessa :-)
4. Pitäisiköhän pian nostella ulkona olevat chilit sisälle, etteivät ne järkyttyisi ilmaston vaihdosta niin paljon, että kupsahtaisivat, niinkuin viime vuonna kävi?
5. Jotta saan itse kasvattamistani chileistä siemeniä, täytyy varmaan odottaa, että hedelmät ovat aivan kypsiä? Ja kuinka säilön niitä siemeniä talven yli?

Kiitos etukäteen!!

theBro

1) Habanero Orangen pitäs tuottaa oransseja chilejä. Liekö kyseessä risteymä/virhe, jos paloista tulee punaisia. Kypsiksi kyllä olettaisin punaiset hapsut.
2) Bolivian Rainbown on sato kypsä, kun palko on punainen. Värimuunnos menee suurinpiirtein violetti-norsunluu/valkea-keltainen-oranssi-punainen.
3) Numex Twilight tekee muistaakseni punaisia kypsänä. X-masista ei oo kokemusta. Pelkkä värimuunnos ei välttämättä kerro koko totuutta. Palon pieni kimmoisuus/pehmeys on hyvä merkki kypsymisestä.
4) Chilit kestää varsin viileääkin keliä, jos ne on keväällä totuttanut vilpoiseen. Tottumattomille voi tulla viileimpinä öinä hätä käteen. Hallavaroitus on kuitenkin selkeä vinkki vähintään suojata chilit yöksi.
5) Kypsästä voi ottaa siemeniä. Hyvä tapa on kuivattaa chilejä pöydällä/kaapissa talouspaperin päällä pari päivää. Sen jälkeen kuivassa viileässä paikassa pitäisi säilyä hyvin. Itse säilytän ihan keittiön kaapissa. Toiset pistää siemenet minigrip-pusseihin jääkaappiin. Tällöin on kuitenkin syytä pistää jotain kosteuden imijää vielä pussiin mukaan (esim. riisiä).