toukokuu 14, 2024, 10:36:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Allergiaoireita?

Aloittaja Krootoni, lokakuu 28, 2004, 16:25:33 ip

« edellinen - seuraava »

Krootoni

Pesin äsken käsiä Fairylla chilin pienimisen jälkeen ja aloin yskiä. Sama homma on käynyt aiemminkin kun olen chilin käsittelyn jälkeen pessyt käsiäni. Onko muut huomanneet tällaista ilmiötä, vai olenko vain tavallista herkempi noille höyryille, kun olen muutenkin pöly-, siitepöly- ja hajusteallerginen?

Entä tiedättekö millaisia oireet olisi, jos olisi alleginen chilille syötynä? Tätä pohdittiin joku aika sitten jollain toisella keskustelupalstalla, mutta siellä ei oikein kukaan osannut siihen vastata.


En muuten ollut allerginen tuon Apacheni siitepölylle, kun se kukki hiljattain, joten odottelen nyt optimistisella mielellä noiden Aji Cristalien ja Bolivian Rainbow:n kasvua - toivottavasti niissä on saman tyyppinen siitepöly, mikä ei häiritse minua!  :D

svalli

Pesitko katesi kuumalla vedella?

Minulla ainakin kurkkuun pistaa ja yskittaa, jos pesen tulisten chilien kasittelyyn kaytetyn leikkulaudan kuumalla vedella ja joskus myos kasia pestessa.

En ole mitenkaan allerginen, joten sinun reaktiosi oli tuskin allergiaa vaan sait vaan kapsaisiinia hengitysteihesi.

Kerran tyhmyyksissani huuhtelin mielestani soppaani liian tulisten chilien sisapuolen kuumalla vedella ja pidin paatani siina lavuaarin ylapuolella. Nenaa ja ja kurkkua pisteli kamalasti ja henkea salpasi, niin etta luulin tukehtuvani.

Mulla on kaveri joka saa nappyja suuhunsa, jos han syo tavallista paprikaa raakana. En tieda onko han koskaan kokeillut syoda raakoja chileja, mutta varmaankin reaktio olisi sama. Ruoassa kuumennetut paprikat ja chilit eivat aiheuta hanelle oireita.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Fatalii

Joo, tuo ilmiö on tullut erittäin tutuksi, varsinkin näin syksyisin kun sää chilejä pilkkoa ja vermeitä huuhtoa sitten... tuntuu melkoiselle hengittää noita höyryjä.... pahin taisi olla kuivurin tasojen huuhtelu tulikuumalla vedellä... eräs pahimmista kokemuksista sen höyryn hengitys... :o
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Krootoni

Pitääpä jatkossa muistaa tuo veden lämpötila. Mitään kuumaa se ei viimeksikään ollut, suunnilleen kädenlämpöistä tai vähän kuumempaa. Auttaisikohan noiden leikkuulautojen yms. kohdalla kun pesisi ne ensin kylmällä vedellä, että pahimmat myrkyt ehtisi lähteä ennen kunnon pesua.

Se höyry tuntuu tosiaan siltä, että jos siihen erehtyisi päänsä laittamaan ihan päälle, se lamauttaisi hengityksen varmaan ihan täysin. Onneksi olen älynnyt heti ensi huurut haistettuani vetäytyä taakse päin, enkä ole ruvennut nuuskimaan, että mistäs tämä tulee.

Sauli Särkkä

Älkää ikinä tehkö näin:

1. Leikkelette chilejä ja pyörittelette käsillä siemenet talteen, noin 40 kpl.
2. Siivoatte pöydän.
3. Kaivat nenää.


Itku linssissä sitä kastettiin sitten sormea ensin kosteusvoiteessa ja sitten taas sieraimessa, toivoen samalla, ettei nenä räjähdä sisäänpäin...



-Sale
Sauli Särkkä

#002

noora

Luin vastikään lehdestä jostain yskänlääketutkimuksesta, että yskän aiheuttamiseen tutkimuksessa käytettiin kapsaisiinia.

Kylmällä vedellä tiskaaminen auttaa muuten aika hyvin. Kerran alkoi ihan käsiä polttelemaan kun pesin kädet lämpimällä vedellä chilien käsittelyn jälkeen, ja siihenkin auttoi kylmä vesi.