Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

morssubita

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 26, 2019, 11:06:16 ap
Lainaus käyttäjältä: morssubita - maaliskuu 25, 2019, 21:56:45 ip
Oho, enpäs arvannutkaan, että ne vaatii noin paljon tilaa. Neljälle taimelle olisi sitten ilmeisesti sopiva NFT GT901.
Pituus 2095 mm ja vesitila 80l. Vai riittääkö tuokaan vesitila?


Vesitila ei niinkään ole se ongelma, vaan se, että vesiviljelyssä jos valoa on paljon, chili kasvaa helposti jopa 2,5m korkeaksi ja 2m leveäksi.
Tuossa esim. mitä sain 4-5kk aikana siemenestä kasvamaan. Eri järjestelmä, mutta vesiviljelyssä kuitenkin. Ajatteleppa tuollaisia neljä vierekkäin, niin ei mahdu millään metrin matkalle


Nyt ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Videosi oli hyvin valaiseva.

unenkuva


MRgreen

Mikä olisi sopiva amppelin koko rocotoille? Hedelmät eivät ole suuria. Mulla olis kakstoistalitrasia ämpäreitä.

Vanhakoira

Hei. Aloittelen tässä kasvattelua usean vuoden tauon jälkeen. Aikoinaam kasvattelin bubblerin sekä Waterfarmin avulla ja valaistuksena toimi SpNa 400w. Nyt en enää lupaa saanut vesiviljelyyn ja natikan asentamiseen sisälle joten joudun tyytymään LED-lamppuihin ja kookoskuituun.  ::)

Kysymykseni koskee kasvunopeutta. Minulla on nyt kasvamassa Aji Valle de Canca ja Moruga Scorpion. Tuo ensiksi mainittu iti alle viikossa ja useampi taimi on jo kasvattanut useamman lehtiparin. Morugan itäminen kesti huomattavasti kauemmin. Vaihdoin kaikki isompiin ruukkuihin samaan aikaan ja nyt tuntuu että morugan taimien kasvu lähes pysähtynyt. Voiko olla että kasvattelevat vain juuriaan vai onko vaan sattunut huono erä siemeniä?

Chilivaari

Eiköhän siinä ole lähinnä kysymys baccatumin ja chinensen kasvueroista. Morugat kasvavat aluksi hitaasti ja matalaa kasvua, baccatumit rehevästi korkeutta.
Voi tietysti olla juurien kasvattelua tuo hitaus. Anna niille lannoitepaukku, lisää typpeä, jos vaikka innostuisivat.


Plantopia

Joo mulla kanssa Morugat itää ja kasvaa hiiiiiiiiiiiitaasti, mut kyllä ne sieltä lopulta aina sit.

Plantopia

Taas kysyn kookoksesta, mikähän tässä nyt menee väärin: Laitoin samaan aikaan itäneet Lemon dropit kokeeksi toisen multaan ja toisen kookokseen. Nyt on mennyt 2kk itämisestä ja mullassa lehdet on kasvaneet selvästi isommiksi ja tummemmiksi (kuva). Molempia olen lannoittanut puutarhan kesällä 5 ml/10 L. Samalla paikalla ikkunalaudalla samankokoisissa ruukuissa jne. Ei kasvu kookoksessa nyt huonoakaan ole, mutta olen kyllä vähän pettynyt kun sitä on täällä niin paljon kehuttu  ;D Kyseessä tuo Clas Ohlsonin kookos, voiko siinä olla jotain vikaa vai enkö vain lannoita tarpeeksi? Senhän pitäisi olla esilannoitettua. Juuret on kyllä molemilla kasvaneet hyviksi, mutta lehtiä on tosiaan reilummin tossa mullassa kasvaneessa ja ne ovat isompia. Ja multana kyseessä on vielä se haukuttu Biolan Musta multa, jonka kai pitäisi olla ihan huonoa. Ilman perliittiä tai mitään muutakaan, mutta hyvin ne siinä mullassa kasvaa.


Edit: Niin siis tuo vasemmalla kasvanut biolan musta mullassa, oikealla Clas Ohlsonin kookos. Sama määrä lannoitetta.

sorrii

Vastasit itse kysymykseesi  8)

Kookosta lannoitetaan samalla vahvuudella kuin vesiviljelyssä: 5g/4l... Minä -jos Puutarhan kesää käyttäisin- laittaisin ~15g/10l ... EC 1.5 - 2. Toki kookoksella kannattanee välillä huuhtoa se alusta vedellä tai jollain Canna Flush -tapaisella. Eli kaataa vettä alustan kunnolla niin että valuneet vedet heivaa viemäriin ...

Mulla on yleensä tässä vaiheessa taimikasvatuksissa puolet kasveista kivivilla/hydrosora/perliitti ja puolet kookoksessa, jossa 1/4-osa perliitin ja vermikuliitin sekoitusta. Oon vuosia käyttänyt kookoksessa kookoslannoitteita ja hydroilussa Nutriforten legendaarista Tomaatti&Mansikka-settiä, jonka nyt korvaa Yaran Hydro+Calcinit. Tavaksi on viime vuosina tullut, etten niin tarkkaan erottele noita. Kaadan välillä ylimääräiset hydrolitkut kookostaimille ja välillä kookoslitkut hydrotaimille. Hyvin se toimii: Vahvuus on aina öbaut sama 1.5-2 ... Kasvu ei ole koskaan olut ongelma muuten kuin joskus on vaikeaa hillitä sitä, kun kasvit valtaavat kaiken tilan kotona  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Plantopia

Noniin, ostin nyt kaupasta sitten Flora Mato+Micro -kombon, paljonkohan sitä pitäisi antaa lemon dropille kookoksessa? Ensimmäiset nuput ilmestyneet nyt kasviin ja korkeutta n. 85 cm. ::)

sorrii

Taisi olla Mato-purkin kyljessä annosteluohje, joka vastaa EC-arvoiltaan aika samaa kuin esim. Tomaatti&Mansikka-setillä ... Toimiihan se.
Miksi et muuten hanki kookokselle tarkoitettua lannoitetta?? Ne setit on yleensä vähän halvempiakin kuin tuo Micro+Mato ...
Mä oon pitänyt parhaana Atamin B'Cuzzia joka makselee ~15€/1+1l. Tampereen Palmu myi joskus Canadian Xpress-lannoitteita jotka oli yksikomponenttisia: Toki kasvu ja bloom -versiot erikseen. Käytin kokeeksi sitä Bloomia koko kauden ja oli parasta kasvua ja satoa ikinä ... Sitä vaan ei myy kukaan Suomessa ...  :-[

Kookoslannoitteissa on jotain puskuri-aineita ja ylimääräistä kalsiumia sekä magnesiumia jota kookos kaipaa kait erityisesti. Hyvin kyllä tuottivat kasvit kookoksessa autopoteilla kun käytin Nutriforten Tomaatti&Mansikkaa järvivedessä ... Kaipa kalkkia ja magnesiumiakin voi lisäillä jos siltä tuntuu. On vaan nuo GHE'n litkut senverran kalliita että ottaisin sitten oikeeta kookoslantaa jos nestemäisiä käyttäisin. Varmaan käytännössä Puutarhan kesällä ja puutarhakalkilla tarvittaessa saa ihan samaa tulosta ... oikeesti  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

toukokuu 10, 2019, 08:15:25 ap #10850 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2019, 08:26:14 ap käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 09, 2019, 13:27:56 ip
Taisi olla Mato-purkin kyljessä annosteluohje, joka vastaa EC-arvoiltaan aika samaa kuin esim. Tomaatti&Mansikka-setillä ... Toimiihan se.
Miksi et muuten hanki kookokselle tarkoitettua lannoitetta?? Ne setit on yleensä vähän halvempiakin kuin tuo Micro+Mato ...
Mä oon pitänyt parhaana Atamin B'Cuzzia joka makselee ~15€/1+1l. Tampereen Palmu myi joskus Canadian Xpress-lannoitteita jotka oli yksikomponenttisia: Toki kasvu ja bloom -versiot erikseen. Käytin kokeeksi sitä Bloomia koko kauden ja oli parasta kasvua ja satoa ikinä ... Sitä vaan ei myy kukaan Suomessa ...  :-[

Kookoslannoitteissa on jotain puskuri-aineita ja ylimääräistä kalsiumia sekä magnesiumia jota kookos kaipaa kait erityisesti. Hyvin kyllä tuottivat kasvit kookoksessa autopoteilla kun käytin Nutriforten Tomaatti&Mansikkaa järvivedessä ... Kaipa kalkkia ja magnesiumiakin voi lisäillä jos siltä tuntuu. On vaan nuo GHE'n litkut senverran kalliita että ottaisin sitten oikeeta kookoslantaa jos nestemäisiä käyttäisin. Varmaan käytännössä Puutarhan kesällä ja puutarhakalkilla tarvittaessa saa ihan samaa tulosta ... oikeesti  8) 8) 8)

GHE Flora on vielä halpaa verrattuna kuivalannotteisiin jos kookoksessa. Ne määrät on hirvittäviä mitä pitää antaa ja alusta pitää olla iso että puskuria löytyy. Kalsiumia ja magnesiumia saa myös jonkin verran merilevästä joka sekin toimii kookoksessa. Hyvä ravintolisä chileille.

Neudorffin kuivalannotteet toimii hyvin esilannoituksena. Nopeasti vaikuttava ja pitkäkestoista. Mutta sitten kun chili alkaa olla iso niin se haluaa nopeasti ruokaa ja paljon. Siinä tulee ongelmia kun ei ehdi tarpeeks nopeasti vaikuttaa nuo kuivalannotteet vaikka on nopeasti vaikuttava osittain.

+ NPK sopiva chileille
+ nopeasti vaikuttava ja pitkäkestoinen
+ sisältää mykkorritsaa
+ orgaaninen

- ei tarpeeksi nopeasti vaikuttava isommille kasveille
- tarvitsee ison kasvualustan
- hinta

sorrii

LainausNeudorffin kuivalannotteet toimii hyvin esilannoituksena. Nopeasti vaikuttava ja pitkäkestoista. Mutta sitten kun chili alkaa olla iso niin se haluaa nopeasti ruokaa ja paljon. Siinä tulee ongelmia kun ei ehdi tarpeeks nopeasti vaikuttaa nuo kuivalannotteet vaikka on nopeasti vaikuttava osittain.


Tarkoitatko että jotenkin parempaa kuin nuo nestemäiset?? GHE'n Flora Coco on nyt puoleen hintaan Pavunvarressa [ilmainen mainos] eli 5litran kannut Grow+Bloom maksaa 46€ ... Ei paha ... Atami B'Zuzz Coco A+B näkyy olevan VPLuxilla 42€/5+5l ja 1+1 litraa 12€ ...
Vihjaan vaan, että selvästi halvempia ovat ohjehinnoillakin kuin nestemäiset vesiviljelyravinteet. Ja jos ei jaksa/osaa opiskella lannoitetiedettä perustellisesti, niin minä ainakin katson viisaaksi luottaa että ne valmistajat ja myyjät tietävät jotain. Parveke- ja mökkipuutarhirina toki oon saanut ihan riittävästi satoa ihan sillä halvalla Tomaatti&Mansikka-setillä, jota valitettavasti ei saa enää kuluttajapakkauksissa. 20kg säkeissä näkyisi muuten olevan Nutriforten sivulta tilattavissa ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Plantopia

Niin tosiaan, ostin Flora mato+micron koska  halusin lannotteen, joka sopisi sekä kookokseen että multaan ja koska se oli sopivasti tarjouksessa VP-luxissa.  Mulla on edelleen puolet chileistä ikään kuin vertailun vuoksi edelleen mullassa kun en täysin vielä luota kookokseen.  :D Lisäksi mulla kasvaa myös tomaatteja, ja mato purkin kyljessä on tomaatin kuva, niin silloinhan se ei voi olla ihan huono?  ;) ;D

Mato-purkin kyljessähän on tosiaan erikseen ohje kookokselle, jonka mukaan "flowering" vaiheessa pitäisi antaa molempia 2ml/L, jolloin EC n. 1.5-1.6, mutta se tuntuu kovin suurelta. Nää kasvaa kuitenkin parvekkeella, jossa suoraa valoa on vain 4-5h päivässä enimmillään, pilvisenä päivänä ei ollenkaan. Ehkä mä kuitenkin sit uskallan kokeilla jo tuolla annoksella, kun näillä kuitenkin rupee kokoa olemaan.

sorrii

Mä olen aina antanut kookoksella samoja vahvuuksia kuin hydroilussa. Lähes koko käuden EC ~1.6. Micro+Mato setistä sen opin ... Pikkutaimilla toki miedompaa, mutta hyvinkin pian täydellä annoksella. Jos kookoksella käyttää passiivista systeemiö, eli ei ole vedenkiertoa, niin pitää se alusta huuhtoa välillä puhtaalla vedellö, reilusti. Niin pitää toimia passiivihydrollakin!  Ei se materiaalina paljon poikkea noista vesiviljelyn alustoista lannoituksen kannalta: kaikki ravinne pitää antaa pullosta. Ainoastaan mullalla lannoitetaan selvästi vähemmän ...

Mä olen antanut kookosravinteita myös mullalle kuten vesiviljelyravinteitakin. Mullassa en ole kotona kasvatellut mitään vuosiin, paitsi nyt parina keväänä tomaatintaimet kokeeksi uudella "kasvusammaleella" ... Taitaa sekin olla aika löhelle samantyylistä kuon kookos. Hyvin on kookosravinteet toimineet myls hydroissa: Ei se niin tarkkaa ole näissä maakuntasarjoissa ...  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

morssubita

Nyt on ensimmäistä kertaa chilitaimet NFT:ssä kasvamassa. Miten paljon sitä vettä pitää antaa? Riittääkö että juuri liruttaa putken päästä,vai pitääkö annostella enemmän?

Huru-ukko

Riittää, mutta sitä on tultava koko ajan 24/7.

morssubita

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 12, 2019, 08:00:31 ap
Riittää, mutta sitä on tultava koko ajan 24/7.


Asia selvä, kiitos pikavastauksesta. Onneksi pumppu pitää niin vaimeaa hurinaa, ettei haittaa normielämää.

Plantopia

Joo, olen nyt molempia antanut 1 - 2ml/L eli EC 0.85 - 1.6 koosta riippuen ja hyvältä näyttää kookoksessa olevatkin vihdoin, saaneet mullassa kasvaneita selvästi kiinni ja tulleet aivan täyteen nuppuja, osa jo kukkiikin!

... Mutta sitten seuraavaan ongelmaan, yht'äkkiä joidenkin chilin lehdet, varsinkin alimmat, ovat ruvennet kellertämään ja niihin on ilmestynyt tummia laikkuja tai sitten läpikuultavia harmaita reikiä. Osa ruvennut jo pudottamaankin lehtiä. :-X :o Tätä tapahtuu nyt sekä mullassa olevissa että kookoksessa (mutta ei kaikissa kasveissa, vain osissa baccatumeja), ajattelin alkuun että vaalea väri johtuu matalasta lannoituksesta, mutta siitä ei enää voine olla kyse. Olen etsimällä etsinyt sekä lehtien ylä- että alapinnoilta ötököitä, mutta mitään en ole nähnyt? Ihan varmuuden vuoksi suihkutin nuo oireilevat läpi Spruzitilla, mutta nyt kaipaisin kipeästi (ja nopeasti) kokeneempien neuvoja, mikä tän aiheuttaa ja mitä on tehtävissä.

Irtoilevat lehdet siis olleet etenkin kasvin alaosissa, latvassa olevat sekä kukkanuput ovat onneksi edelleen hyvässä kunnossa....

Huru-ukko

Kasvien normi toimintaa, irrottaa alalehdt kun/jos ne on varjossa. Ottavat ensin lehtivihreän niistä pois ja käyttävät sen muuhun kasvuun. Ja sitten pudottavat pois.

Alppa

Ite olin murehtinut samaa kun kellastuu alalehdet mutta muuten kasvit voi hyvin ja tekee kukkaa sekä podeja vauhdilla. Eli on ihan normaalia siis. :) Muutenkin tuntuu kasvavan hyvin.