Mäntysuopa vs. harsosääski

Aloittaja IndigoRose, joulukuu 13, 2013, 08:37:07 ap

« edellinen - seuraava »

IndigoRose

KÄÄÄK.

Lehähti harsosääsken perkele kivivillakuutiosta ja oon heti räjähtämässä atomeiksi. En halua invaasiota. Uskaltaako tota mäntysuopaliuosta tuikata sirkkalehtivaiheessa oleville taimille vai vahingoittaako se noin piäniä jotenkin? (ja kai mäntysuopa tehos noihin matovaiheessa?)




Whili

Raid on parempi ja rasittaa taimia vähemmän.

Noista harsosääskistä löytyy myös hakua käyttämällä paljon tarinaa, esim: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10480.msg173148#msg173148

Huru-ukko

Villakuutioissa olleille taimille joista huomasin muutaman harsosääskin, annoin Provadopuikon hienoksi jauhettuna 3 l. kasteluveteen sekoitettuna. Samaa litkua meni myös Bollen ja toisen kasvin ruukkuun.

Tapahtui yli kaksi viikkoa sitten. Taimet voivat hyvin ja kasvaa edelleen, eikä pörriäisiä enää näy.

IndigoRose

Päätin antaa mäntysuovalle mahdollisuuden, kun noita muita ei ollut juuri sillä hetkellä kaapissa.

Kastelin yhden kuution  (n.2%) mäntysuopaliuoksella, annoin olla joitakin tunteja (lue: unohdin koko asian puoleksi päivää) ja sit huuhtelin vedellä. Eipä näytä vaikuttaneen mitenkään ainakaan sirkkataimen vointiin.

Raportoin, jos toukkia alkaa näkyä.

Everkistus

Bumppaan tätä ketjua koska osuu niin lähelle. Kärsin pienimuotoisesta harsosääski-invaasiosta. Viime vuonnakin noita piruja lenteli sisällä, mutta häipyivät vuodeksi kun laitoin kasvit talveksi kompostiin. Tänä vuonna on tarkoitus talvettaakin noita, ja ajattelin alkaa jo sitä varten valmistautumaan. Chilivaari muistaakseni joskus mainitsi, että altakastelu on kaikista paras lääke näitä vastaan. Olen alkanut antaa chileille vettä vain ruukkujen aluslautasen kautta, mutta pintamulta on vielä kevytsoran alla märähköä. Lisäksi olen kastellut pintamullan tukevahkolla mäntysuopaliuoksella, siitä ne eivät ilmeisesti myöskään oikein välitä. Onko vielä mitään muuta keinoa millä voin hävittää näiden öttiäisten elinympäristöä?

unenkuva

elokuu 11, 2015, 17:31:07 ip #5 Viimeisin muokkaus: elokuu 11, 2015, 17:32:59 ip käyttäjältä unenkuva
Vesiansa: laita mehua leveähköön astiaan, tilkka tiskiainetta siihen. Mehu houkuttaa harsosääskiä pinnalla, pesuaine poistaa pintajännitteen ja tulleessan siis paskiaiset uppoaa ja hukkuu.

Teippiansa. Maalarinteippiä kaksinkerroin (eli liimapinta tulee myös ulospäin ) niitä reilut kaistaleet ruukkuihin. Harsosääsket lentää ruukun seinämälle ja laskeutuu teipille, jäävät kiinni ja kuolevat. BUAHHAHAHAAA!!  8)

EDIT: älä kastele pintamultaa

Jomppe

Täälläkin mokomia kiusankappaleita. Fariinisokerivesi kera fairyn tuhonnut jo jonkin verran, ilmassa silti vielä pörräilee. Alkuperä paprikabonchin multasekoitus. Banaanikärpäsiä sitten keittiössä, alkuperä lidlin banaanit. Sama ansa molemmissa käytössä. Seuraavaksi mäntysuopa ellei kasvien kituuttaminen janokuoleman partaalla yhdessä vesiansojen kanssa toimi.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Jomppe - elokuu 12, 2015, 13:25:34 ip
Seuraavaksi mäntysuopa ellei kasvien kituuttaminen janokuoleman partaalla yhdessä vesiansojen kanssa toimi.


Ei sitä chiliä kituuttaa tarvi, kastele vaan normaalisti. Kunhan pintamulta kuivaa, eli altakastelua kehiin :)

Everkistus

Laitoin vielä kärpäspaperit ruukkujen ympärille pyydystämään pörriäisiä. Eiköhän tämä tästä.

Alkaa tosin tuntumaan siltä että nuo kevytsorat ruukkukatteena ovat yhtä tyhjän kanssa, estävät vaan multaa kuivamasta.

unenkuva

Juu, ei sillä harsosääskiä juurikaan torju, koska sen verran isorakeista, että harsosääsket pääsevät luikertamaan välistä multaa. Tarjoaa varmaan paremmat olosuhteet munille, kun ei pinta kuivu niin herkästi ja ovat suojassa :D
Pidä vaan altakastelulla pintamulta kuivana, ja liima- ja vesiansat lähellä. Tapa nähtäessä :D  kyllä se siitä helpottaa

jantsa

Itselläni on noita perkeleitä nyt koko lauma kotona, kun sisällä kasvaa vihreää. Kämpässä neljä vesiansaa, jotka houkuttelevat noita kiitettävän määrän, samoin liima-ansoja, mutta noita pikku paskiaisia tuntuu koko ajan vain pukkaavan lisää. Ongelma on osaksi se, että kaikki kasvien ruukut eivät ole altakasteluruukkuja, mutta kaikkeen mahdolliseen olen toki pistänyt ruukkusoraa torjuntakeinoksi.

Voiko tuota mäntysuopakikkaa surutta käyttää kaikkiin kasveihin (chili, tomaatti, munakoiso, kiinaninkivääri, basilika) vai kärsivätkö jotkut kasvit tuosta, jos vain surutta kaataa liuosta soran läpi? Varsinkin kun kyse on osaksi syötävistä kasveista, suhtaudun hieman varauksella myrkkyjen käyttöön.

Tyttöystävä meinasi jo, että hän tuo Thaimaasta tullessaan Starkle G:tä (sisältää dinotefurania, joka on neonikotinoidi), mutta tuntuu vähän turhan järeältä ja epäturvalliselta aseelta kotikäyttöön, mahtaako olla sallittua tuodakaan. ;D

miiksuli

huhtikuu 06, 2018, 18:57:24 ip #11 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2018, 21:24:46 ip käyttäjältä miiksuli
Hommasin sukkulamatoja Steinernema feltiae lajiketta josko tappais noiden pirulaisten toukat >:D Ceylon kaneli toimii vain aikuisille harsosääskille lievenä karkottimena että nyt haisee pahalta tai jotain.  Voi tehdä teetä, suodattaa kahvinsuodattimella kanelit pois ja suihkuttaa kasveille ja varsinkin taimille jos vähänkin auttaa pienentää riskiä että ne pääsee munimaan.

Edit. Nyt toinen päivä menossa kun sukkulamadot asutettu. Edelleen harsosääskiä ilmassa mutta mullasta en nähnyt yhden yhtäkään toukkaa. Chilit saanut myös kasvupyrähdyksen. Marjat kasvaa hurjaa vauhtia. Voi olla että toukat on nitistetty. Pitää jatkaa seurantaa.

Edit2. Harsosääsket tulleet takaisin :( Ikkunassa oli noin 10-15 aikuista ja moninkertaisesti enemmän kookoksen pinnassa poikasia mutta toukkia en nähnyt. Täytyy vielä seurata tilannetta. Vielä löytyy tuota sukkulamatoa.

sorrii

huhtikuu 14, 2018, 10:08:14 ap #12 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2018, 10:13:26 ap käyttäjältä sorrii
Harsosääsket on vittumaisia ... juu  :-\

Minä en ole kyllä niistä paljon jaksanut välittää muutoinkuin että hermo menee kun änkee sellainen silmään lukiessa. Tai nenään ..  >:(
Ja aina käy mielessä pelko, että jospa tuo itikka onkin joku ripsiäisten lentävä emo, tai kirvaisukki! Sellaiset on tuhonnut isoja taimia joskus tosi pahasti.
Suurta tuohoahan eivät harsosääsket kai tee muutoinkuin ihan sirkkataimilla. Niitä kuolee aina muutama, mutta nytkin on pikkutaimia ~60kpl, joten on varaa! Toisekseen tänä keväänä ainakaan en usko että ne 3 itutaimea kuoli harsosääskiin, vaan johonkin muuhun: liian märkiin kuutioihin tms.

Mä olen jo parina keväänä käyttänyt kahta rakentamaani taimikaappia [45x60x90cm ja 50x80x100cm] joissa on poistotuulettimessa [120mm tietokonetuuletin] Siwan vihannespussi [jotain harsokangasta joka sopi tuulettimen päälle kiristämällä sulkunaru]: Sinne pussiin ilmestyy kyllä aika paljon itikoita vaikka niitä ei usein näe lentelemässä. Samoin on torjuntatarkoituksiin ollut talven yli pari Virginiantupakkaa huonekasveina, jotka tappaa kaikkia ötököitä. Lisäksi on parikin "hyttyslyhtyä" öisin pitämässä kuutamotunnelmaa. Ne mustat hyttysansat joissa on sininen valo ja suurjännitekierukka tappavat yllättävänkin pieniä itikoita myös.

Luin kerran jostain maajussi-sivulta vinkin miten testataan onko niitä harsosääsken toukkia: Upotetaan pieni pala perunaa mullan pintaan puolittain. Toukat rrakastavat perunaa ja kerääntyvät kaikki siihen! Toimii pienimuotoisena torjuntanakin sitten kun heittää potut pois toukkineen ...
Mun kokemus tuosta oli lähinnä se, että huomasin kuinka hienosti lähtee peruna itämään ja kasvamaan kookoskuidussa ja hyvässä valossa  8)

Nyt sitten pidetään kädet ristissä, ketunhäntä jalkovälissä ja hakataan päätä puuhun, ettei tule niitä oikeesti vittumaisia ötököitä TAAS kun alkavat taimet kasvaa oikein kunnolla! Mulla tosiaan on kaksi kertaa käynyt annuumien kanssa niin, että oli tiheä melkein metrin korkuinen matsä niitä keittiössä natikan alla ja aloin jossain vaiheessa ihmettelemään kun joissakin latvoissa alkoi näkyä huolestuttavia merkkejä. Sitten kun katsoin kasveja erikseen, niin huomasin että alemmat lehdet olivat jo lähes kadonneet ja ötökät kiivenneet latvoihin syämään viimeisiä kunnon lehtiä  ??? ??? ???
Ei auttanut muu kuin leikata "bonchiksi" ja toivoa että toipuu. Toki myrkytin ne jotenkin (=provado, Raid, Spruzit ... onhan noita kokeiltu ..)
Molemmilla kerroilla, muuten, kun se paha isku tuli, oli kasvamassa Beaver Dam'ia joihin ne ekana ja pahimmin iski: Kirvat, punkit, ripsiäiset .. en muista.
Molemmilla kerroilla sain ne tapiksi leikatut toipumaan ja oli kevät senverran pitkällä, että vein ulos viljelypalstalle ne: Auringossa ja ulkona ne lähtivät uudelleen kasvamaan ja molempina kesinä niistä 20cm tyngistä kasvoi oksat "täyteen" punaisia herrrkullisia, makeita ja tulisia herkkupaprikoita ...

On meinaan taas tulossa Beaver Damia  :) :) :) ... Kaapissa löytyy Provadoa, Spruzitia, Raidia, Baygonia, Sumi-E'tä ja Zyklon B'tä ... viiittu!

Oikeita banaanikärpäsiä en tiedä nähneeni koskaan. Wikipediassa on aika hyvä juttu niistä, koska ovat biologiassa hyvin tärkeitä tutkimusötököitä. Siellä jutussa vinkkinä aika toimiva "banaanikärpäspyydys" joka varmasti toimii harsosääskilläkin ...

EDIT: Mäntysuovasta sen verran, että kokeilin sitä nytkin hiljattain "varmuuden vuoksi" : Sekoitin ~5ml/l suhteessa mäntynestesaippuaa veteen, ja sumuttelin kaikki pikkutaimet ja niiden alustat sillä. Haittaa ei näyttänyt olevan, mutta epäilen että se aiheutti sen että kivivillakuutoiden pintaan kasvoi joihinkin lähes pikeä muistuttava kerros levää! En muutakaan syytä keksi, eikä sitä levääntymistä ole ennen ollut. Niissä mustapintaisissakin kuutioissa näyttävät taimet ihan hyvältä, mutta kuutiot aika törkeiltä!!
Mäntysaippua on hyvää ainetta vanhojen räsymattojen pesuun, jos sietää sen että nekin tulevat ihan ruskeiksi .. ja haisevat!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Se perunan pala siellä pellolla kerää seppien toukkia.

miiksuli

huhtikuu 14, 2018, 10:42:23 ap #14 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2018, 12:50:27 ip käyttäjältä miiksuli
@sorrii:lta tuli vähän tekstiä. Kyllä se vitutus käppyrä nousee kun viime vuonna hoiti kaikki mun taimet nuo harsosääsket. Ja varsinkin jos on villichilejä tai muuten harvinaisia lajikkeita. Onneks en laittanut mun villichilejä silloin kasvamaan. Nyt niitä harsosääskiä ei pahemmin näy. Täytyy tutkailla vielä kasvualusta läpi että miten nuo sukkulamadot nyt tekee työtänsä jos edes tekee.

Edit. Ei näy nyt pörräävän aikuisia, eikä poikasiakaan tai toukkiakaan näkynyt kasvualustan pinnalla. Saattaa tuo jossain määrin toimia. Mutta kalliiks tulee jos ei toimi 100%:sti.

sorrii

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 15, 2018, 16:57:46 ip
http://www.otokkatieto.fi/species?id=469

On se perunakikka tässäkin jutussa...


Näyttää olevan. Minä olen pari kertaa koettanut, yhtään toukkaa ei ole näkynyt perunassa. Onko muilla ollut parempi "tuuri"?

sorrii

Sillä konstilla saa sitten ainakin hyviä perunantaimia kun ajoittaa oikein  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 15, 2018, 19:47:09 ip
Sillä konstilla saa sitten ainakin hyviä perunantaimia kun ajoittaa oikein  8)

Varmaan. Tuon väittämän suhteen olen sitä mieltä että kuka tuon artikkelin on tehnytkään, niin hän on käyttänyt netistä löytynyttä tietoa "varmana" lähteenä. Kun sama asia sanotaan tarpeeksi monta kertaa, siitä tulee totta. Oli tai ei.

sorrii

Mä kyllä muistan sen lukeneeni alunperin jostain ammatti-foorumista tai -mediasta. Pitäis googlailla... (paskakännykällä en viitsi nyt)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`