huhtikuu 16, 2024, 08:11:17 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Oppa Anonyymi style -vuoden 2013 kasvatit

Aloittaja Anonyymi, tammikuu 24, 2013, 12:57:17 ip

« edellinen - seuraava »

Anonyymi

Moro!

Uusi vuosi ja uudet kujeet  ;)
Viime vuosi oli ensimmäinen kunnon vuosi chilien kasvattelussa, sato ei ollut hurjaa, mutta ainakin sain reilusti maistiaisia eri lajikkeista.
Nyt kokemusta rikkaampana yrittämään uutta kautta, jos vaikka tänä vuonna onnistuisin paremmin.

Tässäpä on tämän vuoden kasvatuslista:

C.chinense
Pink habanero
King Naga
7 Pod Douglah
Biquinho
Trinidad Perfume
Big Sun Scotch Bonnet

C.baccatum
Aji Omnicolor
Hot Lemon = lemon drop
Aji Fantasy
Jamaican Bell

C.annuum
Piment D' Esplette
Peter Pepper
(annuumeja olisi voinut olla pari enemmän, ehdottakaa jotain lajia  ;) )

Siinäpä ne oli :) Ei kovinkaan paljon, sillä valaistuksena toimii vain 2x36W loisteputket, eikä sekään riitä, kunhan nuo sitten kasvavat :D No onneksi edes kämppä on valoisa, joten luonnonvalo saa hoitaa osan keväämmällä.

Tuossa vielä pari kuvaa:

21.1.2013 Siemenet itämään


Toinen rasia:)

Näillä mennään!

Anonyymi

Tuossapa on kuva loisteputkivalaisimesta, joka on nyt koottu. Isä nikkaroi, sillä olen vähän poropeukalo rakentelussa  ;D


Pahoittelut kuvan laadusta, kännykällä otettu.

Landspeed

hyviä kuvia noi o ja pätevän näkönen toi valasin systeemi!onnea kasvatuksiin!

ChiliChillailija

Onpas villi nimi päivyrillä.  ;D

Mutta, joo asiaan. Itse olen tykännyt Biquinhosta todella paljon. Podit eivät ole suurensuuria, mutta se ei haittaa. Ne ovat juuri sellaisia, että niitä voi kerätä puskasta ja napsia sellaisenaan.
Mukavia makupaloja.

Muista lajikkeista minulla ei taidakkaan olla liiemmin kokemusta.
Muutama aika eksoottisen ja erikoisen kuuloinen lajike.

Onnea tulevaan kauteen täältä suunnalta. :)
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Anonyymi

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - tammikuu 24, 2013, 21:59:19 ip
Onpas villi nimi päivyrillä.  ;D

Mutta, joo asiaan. Itse olen tykännyt Biquinhosta todella paljon. Podit eivät ole suurensuuria, mutta se ei haittaa. Ne ovat juuri sellaisia, että niitä voi kerätä puskasta ja napsia sellaisenaan.
Mukavia makupaloja.

Muista lajikkeista minulla ei taidakkaan olla liiemmin kokemusta.
Muutama aika eksoottisen ja erikoisen kuuloinen lajike.

Onnea tulevaan kauteen täältä suunnalta. :)


Biquinho on nyt ekaa kertaa kasvamassa, tuli extrana jossain tilauksessa.Oli pakko laittaa kasvamaan, kun oli niin hauskan näköiset podit ja muutenkin oli kehuttu joissain keskusteluissa.
Kiitoksia molemmille onnen toivotuksista, sitä samaa :)

Finprick

Täten ehdotan annuumeiksi:
Monkeyface, koska veikeä mangon maku ja isot podit.
Serrano, koska kaikki muut kasvattaa Jalapenoja ;)

Anonyymi

Lainaus käyttäjältä: Finprick - tammikuu 25, 2013, 20:49:19 ip
Täten ehdotan annuumeiksi:
Monkeyface, koska veikeä mangon maku ja isot podit.
Serrano, koska kaikki muut kasvattaa Jalapenoja ;)


Itseasiassa viime vuonna meinasin tuota monkeyfacea kasvattaa, mutta taisi silloin olla juuri loppunut :)
Mistäköhän tuota lajiketta saisi :O ?

bluesman

 Laita  ihmeessä Serrano, on yksi parhaista maultaan. Sitten tietysti Goat´s weed joka on ulkonäöltään hieno karvainen tapaus ja sanoisinko persoonallinen maultaan tuoreena. Jauheena erinomaista gourmetainesta.

wille

Lainaus käyttäjältä: Finprick - tammikuu 25, 2013, 20:49:19 ip
Täten ehdotan annuumeiksi:
Monkeyface, koska veikeä mangon maku ja isot podit.
Serrano, koska kaikki muut kasvattaa Jalapenoja ;)


Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 25, 2013, 22:41:50 ip
Laita  ihmeessä Serrano, on yksi parhaista maultaan. Sitten tietysti Goat´s weed joka on ulkonäöltään hieno karvainen tapaus ja sanoisinko persoonallinen maultaan tuoreena. Jauheena erinomaista gourmetainesta.


Serrano on tosiaan hyvä ja maukas. Monkeyfacesta ei itselläni kokemusta, mutta ehdotan kasvatukseen Guajilloa. Tarjosi mukavan reippaan sadon, joka savustettuna ja jauhettuna osoittautui aivan mainioksi pöytämausteeksi. Mullakin taitaa noita jyviä vielä olla...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Anonyymi

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 25, 2013, 22:50:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Finprick - tammikuu 25, 2013, 20:49:19 ip
Täten ehdotan annuumeiksi:
Monkeyface, koska veikeä mangon maku ja isot podit.
Serrano, koska kaikki muut kasvattaa Jalapenoja ;)


Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 25, 2013, 22:41:50 ip
Laita  ihmeessä Serrano, on yksi parhaista maultaan. Sitten tietysti Goat´s weed joka on ulkonäöltään hieno karvainen tapaus ja sanoisinko persoonallinen maultaan tuoreena. Jauheena erinomaista gourmetainesta.


Serrano on tosiaan hyvä ja maukas. Monkeyfacesta ei itselläni kokemusta, mutta ehdotan kasvatukseen Guajilloa. Tarjosi mukavan reippaan sadon, joka savustettuna ja jauhettuna osoittautui aivan mainioksi pöytämausteeksi. Mullakin taitaa noita jyviä vielä olla...


Kai se on laitettava edellä mainittuja kasvamaan, kun kerran noin kehuja saavat :) Siemenet olis kyllä tosi jees, jos niitä liikenis  :D

Nyt pari päivää oon pähkäillyt, että mitäköhän lannoitetta sitä  tänä vuonna kokeilisi chileille: puutarhan kesää, nutriforteja, biobizzejä vai kanankakkaa yms. luonnonlannoitteita, kui vaikeeta tää päätöksen teko voi ollakkaan :D

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - tammikuu 26, 2013, 01:00:29 ap
Nyt pari päivää oon pähkäillyt, että mitäköhän lannoitetta sitä  tänä vuonna kokeilisi chileille: puutarhan kesää, nutriforteja, biobizzejä vai kanankakkaa yms. luonnonlannoitteita, kui vaikeeta tää päätöksen teko voi ollakkaan :D


Biobizzejä en suosittelisi ainakaan omasta puolestani chileille, sillä oikean chileille sopivan annostelun löytäminen on hiukka vaikeaa. Ja ne myös haisee sairaan pahalle, joten sisäkasvatukseen nuo ovat aika inhottavia. Itse ajattelin käyttää omat biobizzit (grow, bloom ja fish mixit) ulkokasvatuksessa ensi kesänä kurpitsalle ym.. Puutarhan kesä on varmasti hyvin toimiva kuin myös nutriforten hyötykasvilannoite, kastelulannoite ja tomaatti-mansikkalannoitteet. Kanankakasta minulla ei ole kokemusta, mutta Chilivaari ainakin taitaa sen käytön, joten suosittelen lukaisemaan hänen blogistaan sen käytöstä.
#816

Anonyymi

Chilivaarin blogia on tullut  luettua ahkerasti. Juuri sieltä bongasin tuon kanankakalla lannoittamisen, mikä on alkanut kiinnostaa :)

skobe

Olet varmaan löytänyt Chilivaarin blogista myös tämän lannoitevertailun, mutta linkitän sen tähän muidenkin iloksi. http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html

Itse ajattelin laittaa puutarhan kesää, taitaa olla aika varma valinta.

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Anonyymi

Tänään tarttui kauppareissulta mukaan tällainen puteli , kun alkoi tuo varastolannoitus kiinnostaa.



Mietin tässä, että tuohon rakeeseen on lisätty merilevä uutetta, joten tarvitseeko erikseen kyseistä tavaraa ostaa esim.lehtiruokintaan?
Toisena kysymysmerkkinä on se, että voiko tuon varastolannoitteen laittaa multaan samalla kun siirrän sirkkalehtiset taimet noista  pakasterasioista pahvimukeihin vai kannattaako odottaa pariviikkoa, että taimet kasvattavat juuret?

Huru-ukko

Älä vaan anna tuota juurettomille taimille.

Jani M

Suosittelen, että kasvatat ruukkukokoa niin, että seuraava ruukku olisi noin litran kokoinen ja sitten sen jälkeen lopulliseen ruukkuun, johon vasta sitten se varastolannoitus. Tuosta noin litran ruukusta kannattaa siirrellä lopulliseen ruukkuun sitten kun kasvi on haarautunut ja tekee ensimmäisiä kukkiaan.

Anonyymi

Kiitos ja kumarrus Bluesmanille ja willelle siemenistä ja mahtavista extroista :)
Eilen laitoin itämään, nyt ne ovat kotona 4 päivää itsekseen, onko tulosta tapahtunut kun palaan kotiin, innolla odotan.


Tuossa kuva kyseisistä idätyksistä.


Kyseiset lajit jo itäneet:
Pink Habanero
Lemon drop
Jamaican Bell
7pod douglah
Peter pepper
Trinidad perfumesta pieni häntä näkyvissä


Alkuviikosta tilailin hieman kasvatustarvikkeita netistä, mm. vitalinkin lannotteita, perliittiä ja topmaxia, ihan kokeilu mielessä. Topmax kun näyttää jakavan mielipiteitä, mitä tulee sen tehoon.
Saas nähdä miten vitalinkin ravinteet toimii. Varsinkin toi plantstart -ravinne vaikutti kiinnostavalta.

On se kyl kumma juttu,että  tilattaessa chilinsiemeniä/kasvatustarvikkeita netistä, tuntee itsensä ihan lapseksi karkkikaupassa, "haluun tuon", "ja tuon", "vielä tuon", "ehkäpä vielä tuon".
Tuskin olen ainoa, joka tuntee euforiaa tilatessaan chilijuttuja netistä :D

Toni.A

En ole ennen nähnyt kyllä marjapuuron värisiä Aji Cristalin siemeniä! Näyttää niin erikoiselta, että hieman hymyilyttää! :D Mikä ne on tuollaiseksi värjännyt?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - tammikuu 31, 2013, 08:13:23 ap
En ole ennen nähnyt kyllä marjapuuron värisiä Aji Cristalin siemeniä! Näyttää niin erikoiselta, että hieman hymyilyttää! :D Mikä ne on tuollaiseksi värjännyt?
Peittaus. Amerikoissa kuulemma tekevät niin. Itse sain myös tuollaisia Aji Cristaleita ja yhtä annuumia .:Dam:.lta. Oiskos nuokin sieltä suunnalta tulleita.. Damilla tosiaan oli niitä ainakin syksyllä iso säkillinen, tai "pellollinen", niinkuin hän asian ilmaisi  :D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013