toukokuu 12, 2024, 02:54:28 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kirjoista

Aloittaja Tepi, huhtikuu 06, 2009, 22:52:08 ip

« edellinen - seuraava »

Wahi

syyskuu 20, 2011, 21:04:12 ip #80 Viimeisin muokkaus: syyskuu 20, 2011, 21:08:44 ip käyttäjältä Wahi
Nuorempana ei tullut kauheasti luettua, oikeastaan en tykännyt kirjoista kunnes aloin lukemaan monia musiikkiaiheisia (elämäkertoja ja bändikirjoja ja vastaavia) kirjoja.

Nyt otin sitten viime vuoden loppuna tavoitteeksi, että kirja per kuukausi aion lukea ja olenkin innostunut hyvin. Kiikarissa on ja on ollut niin klassikoita kuin kaikkea kiinnostavaa ihan maan ja taivaan väliltä. Kirja/kk suunnitelma onkin edennyt paremmin kuin osasin odottaa, ja tuleekin luettua 2-3 kirjaa kuukaudessa. Tämän vuoden puolella on tullut luettua niin Jolon saaren panttivankikriisistä ja Dalai Laman muistelmista sekä Tiibetin kuolleiden kirjasta ihan Hemingwayhin ja Hunter S. Thompsoniin asti. Sain myös kesällä vihdoinkin luetuksi hyllyssä pitkään odottaneen Ian Carrin kirjoittaman Miles Davis teoksen. Nyt on menossa Stieg Larssonia ja pöydällä on odottamassa Suomipunkin historiikkia ja listalta löytyy paljon mielenkiintoisia kirjoja jotka pitää lukea. Aina jos verot viiksettää, on hyvä muistaa miten loistava asia kirjasto on!

Bukowski on vissiin tutustumisen arvoinen, ei vaan oikeen tiedä mistä lähteä liikkeelle.

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: Wahi - syyskuu 20, 2011, 21:04:12 ip
....Tämän vuoden puolella on tullut luettua...Hunter S. Thompsoniin asti....Bukowski on vissiin tutustumisen arvoinen, ei vaan oikeen tiedä mistä lähteä liikkeelle.

Bukowskilta pidin kirjasta Postitoimisto. Itse aloitin sillä. Hunter S.Thompsonilta olen lukenut sekä Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa, että Helvetin Enkelit, jonka myös omistan. Jälkimäisestä pidin itse enemmän. Päihdehuuruisessa kirjallisuudessa kun liikutaan, mielestäni Ken Keseyn Yksi lensi yli käenpesän on yksi parhaista kirjoista mitä olen lukenut. Kuten Räyhis etsi Stalkeria, tahtoisin itse omistaa tuon.

Tiemuh

George R.R Martin ja Song of Ice and Fire. Tähän olen ollut koukussa jo kuusi vuotta. Kirjasarjalla on käsittämättömän viriili ja aktiivinen lukijakunta joka keskustelee teorioistaan, mielipiteistään, tulevaisuuden skenaarioistaan ja suurien sekä pienien mysteerien ratkaisuista suurella voluumilla eri foorumeilla, mutta suurimmassa mittakaavassa westeros.org:issa. Tämä on nykypäivän kirjallisuuden ja netin yhdistämistä parhaimmillaan!!! Mahdollisesti koukuttaa vielä enemmän kuin shillin kasvatus (tiedän, vaarallista sanoa näin tällä foorumilla;).

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - syyskuu 20, 2011, 22:27:12 ip
Tämä on nykypäivän kirjallisuuden ja netin yhdistämistä parhaimmillaan!


Tsekkaapa joku päivä Shadow Unit. Itse olen puolitoista vuotta nyt aktiivisesti seurannut sitä, ml. muutamien keskeisten hahmojen blogeja sekä twitter-tilejä. Omalla foorumilla sitten fanikunta perkaa aina sisällön viitteitä ja pohtii miten uudet jutut istuvat vanhoihin teorioihin jne. Noin 8 viikon välein uusi jakso, välissä joka toinen viikko extroja. Tykkään kovasti.

koshui

syyskuu 20, 2011, 23:21:05 ip #84 Viimeisin muokkaus: syyskuu 21, 2011, 00:01:38 ap käyttäjältä koshui
Laitetaan muutama viimeaikoina lukemistani kirjoista jotka on jäänyt mieleen:

Hermann Hesse - Siddartha
Sielunetsintää Intiassa. Luettu yhdeltä istumalta ja kuukauden päästä uudestaan. Suomennoksen vanhahtava kieliasu lienee ainut miinus jos sitä sellaiseksi haluaa laskea.
5/5

Kevin Poulsen - Kingpin (eng)
Luottokorttihuijareista kertova tositarina internetin mustalta puolella, kirja jonka kaikki henkilöt istuvat tai istuivat vankilassa. Kirjoitustyyli hakusessa.
4/5

Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrell (eng)
Taikuuden uusi tuleminen 1800-luvun Englannissa. Paras fantasiakirja jonka olen lukenut vuosiin. Dialogi ja ihmisten kanssakäyminen tyylikästä ja tiukkojen etikettien sanelemaa. Nerokasta!
6/5

Jesse Bullington - The Sad Tale Of The Brothers Grossbart (eng)
Haudanryöstäjäveljesten seikkailuja. Synkkää mustaa huumoria sisältävä kirja tavoittelee sympatiaa lukijalta veljeksiin jotka ei tunne sanaa moraali.
4-/5

Aravind Adiga - The White Tiger (eng)
Miten nousta voittajaksi yhteiskunnassa jossa olet syntynyt häviäjäksi. Löytyy myös Suomennettuna nimellä Valkoinen Tiikeri.
4+/5

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: koshui - syyskuu 20, 2011, 23:21:05 ip
Laitetaan muutama viimeaikoina lukemistani kirjoista jotka on jäänyt mieleen:

Hermann Hesse - Siddartha


Tuo on luettu moneen kertaan, mutta kyllä Lasihelmipeli kolahti vieläkin voimakkaammin aikanaan.

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: InkRose - syyskuu 20, 2011, 23:14:11 ip
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - syyskuu 20, 2011, 22:27:12 ip
Tämä on nykypäivän kirjallisuuden ja netin yhdistämistä parhaimmillaan!


Tsekkaapa joku päivä Shadow Unit. Itse olen puolitoista vuotta nyt aktiivisesti seurannut sitä, ml. muutamien keskeisten hahmojen blogeja sekä twitter-tilejä. Omalla foorumilla sitten fanikunta perkaa aina sisällön viitteitä ja pohtii miten uudet jutut istuvat vanhoihin teorioihin jne. Noin 8 viikon välein uusi jakso, välissä joka toinen viikko extroja. Tykkään kovasti.


Haaste kun annettiin niin pitihän se tsekata. Tämän tyyppisissä asioissa tietysti täytyy olla jonkin astaista paloa asiaan että mielenkiinto herää ja sisältä alkaa aueta. Itse en valitettavasti tunne Shadow Unitia, mutta näyttää siltä kuin asialle omistautuneita olisi edellä kuvailemallani tavalla. Se pitää kuitenkin vielä sanoa että jos joskus olet fantasiaa (tai historiallisia romaaneja) lukenut ja tykännyt, niin Song of Ice and Fire (Tulen ja jään laulu) on paresta mitä saralta voit löytää ja poikkeaminen asialle omistauteneelle foorumille kirvoittaa kipinäsi roihuksi! Kirjat kun on kirjoitettu hahmovetoisesti ja niissä on varsin yllättäviä käänteitä. Ikinä et tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu tai onko suosikki POV vielä seuraavassa osassa elossa. Tähänkin tietysti sopii se että kaikki eivät saa samoista asioista kiksejään, mutta tästä joko ei saa mitään erikoisia intoiluja aikaiseksi tai sitten ASoIaF muodostuu sinulle  fanatistiseksi. Lukekaa hyvä ihmiset ensiksi kirjat joista ilmestynyt nyt 5/7 ettei pian sumeenkin rantautuva HBO:n sarja spoilaa teitä piloille.

InkRose

Shadow Unit kun on tosiaan kokonaan netissä (ja nyt myös e-kirjoina ainakin jenkeissä - myös paperiversiot taitavat olla tulossa), ei sitä ole ihan niin helppo lukea kun pitää ruudulta tihrustaa. Onneksi väriteema on suht silmäystävällinen sentään ja sivusto riittävän kevyt puhelimellakin käyttää. Ihan oikeasti kannattaa aloittaa alusta tuon kanssa, kuten yleensä isompien tarinoiden muutenkin, ja siinä SU:n sivuilla oleva wiki on loistava apu, sinne kun on lukujärjestys laitettu ilmestymisjärjestyksessä, mukaanlukien kaikki ekstrat sun muu bonusmateriaali.

GRRM:n suuri tarina on aika pitkään ollut aikomuslistallani kyllä, suurin innostukseni vain ehti kääntyä tieteiskirjallisuuden puolelle (Reynolds, Banks, Stross, Simmons jne) ennen kuin sain ostettua ensimmäistä kirjaa siitä.

koshui

Lainaus käyttäjältä: Wahi - syyskuu 20, 2011, 21:04:12 ip
Bukowski on vissiin tutustumisen arvoinen, ei vaan oikeen tiedä mistä lähteä liikkeelle.

Itse luin muutama vuosi sitten ilmestyneen Pystyssä Kaiken Aikaa - pokkarin. Voin suositella mikäli ei pienistä vedä nagaa nenään :D
Samalla nagalla voi sitten lukaista Kurt Vonnegutin Jumala teitä siunatkoon, herra Rosewater eli Helmiä sioille. Tulee perspektiiviä renttuiluun.

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 21, 2011, 07:44:08 ap
Lainaus käyttäjältä: koshui - syyskuu 20, 2011, 23:21:05 ip
Hermann Hesse - Siddartha


Tuo on luettu moneen kertaan, mutta kyllä Lasihelmipeli kolahti vieläkin voimakkaammin aikanaan.


Klassikkoja kahlatessa, laitetaan Lasihelmipeli listalle. Tällä hetkellä on työn alla Volter Kilven Alastalon Salissa.

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: koshui - syyskuu 22, 2011, 01:14:30 ap
[
Klassikkoja kahlatessa, laitetaan Lasihelmipeli listalle. Tällä hetkellä on työn alla Volter Kilven Alastalon Salissa.


Alastalon salissa-kirjan lukeminen voi ilmeisesti olla aikamoinen suoritus, kun kuulemma piipun sytyttämisestäkin voidaan kertoa useamman sivun verran. :)

Tepi

Vonnegutin koko tuotanto on tutustumisen arvoinen...joskus, vuosia sitten tuli sekin luettua yhden talven aikana.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Wahi - syyskuu 20, 2011, 21:04:12 ip
Bukowski on vissiin tutustumisen arvoinen, ei vaan oikeen tiedä mistä lähteä liikkeelle.


Postitoimisto, Siinä sivussa ja Pystyssä kaiken aikaa ovat hyviä kirjoja aloittaa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Kebabmaniac

Hitsiläinen,

Tännehän on kokoontunut hyvin samanmielinen seurakunta. Lieneekö kirjamaulla ja chilihimolla jotain geneettistä yhteyttä. Edellä mainittujen mm. Bukowskin, GRR Martinin, Hessen, Hunter S. Thompsonin, Ken Keseyn etc. etc. lisäksi listaan tähän muutaman:

Klassikkoja:
Jaroslav Hasek - Svejk
John Steinbeck - Cannery Row-tuotanto + pari muuta
Jack Kerouac - Matkalla
George Orwell - 1984
William Golding - Kärpästen herra

Hauskat dekkarit:
Carl Hiaasen, Elmore Leonard, Joseph Wambaugh, Charles Willemore, James Crumley
Nämä ovat tässä ylenevässä hauskuusjärjestyksessä, lukekaa Crumleyn "Viimeinen kunnon suudelma" ekaks ja päättäkää onko tää ylipäätään kivaa.

Varoittaakseni nuorisoa voisi tietty koota "huonot kirjat/kirjailijat"-listan...

Ryhis

Robert M. Pirsigin Zen ja moottoripyörän kunnossapito on myöskin erittäin, erittäin suositeltava teos.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Tepi

Nyt on jälleen tilanne jota olen yrittänyt vältellä viimeiseen asti...olen ajautunut kolmen kirjan loukussa, makuuhuoneessa Bukowskyn "Tarinoita tavallisesta hulluudesta", olkkarissa niinkin mielenkiintoisen kuuloinen opus kuin; "Kuusijalkainen vihollinen- niveljalkaisten vaikutus länsimaiseen sodankäyntiin". Sitten vielä keittiön pöydällä "Sotavuosien konsteja ja korvikkeita".

Kiitokset muuten Räyhikselle Bukowskyn esille nostamisesta...loistavaa rappioromantiikkaa, Postitoimisto tuli luettua kahdessa illassa.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

linker


iltalukemisenani on usein elämänkertoja.
Nyt muutamaa sivua vaille valmis Iiro Rantalan
Nyt sen voi jo kertoa, taitaa olla IMO paras
tänä vuonna lukemani kirja

Suosittelen,  jos(moninainen) musikki kiinnostaa.

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Iiron+pianokoulussa++ei+hienostella/HS20110305SI1KU06enp


________________________
http://linkerquu.blogspot.com

jaolsten

Räyhis: Lue Juha Vuorisen "Viimeinen suuri seikkailu"

Sitten tiedät.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Ryhis

^ Luettu jo aikoja sitten. Se sienitrippailukohta oli hauska.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - marraskuu 19, 2011, 09:46:30 ap
^ Luettu jo aikoja sitten. Se sienitrippailukohta oli hauska.
Joo jälkeenpäin olen lukenut, että madonlakkien kerääminen edes omiin tarkoituksiin on huumausainerikos. Harmi.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Ryhis

^ Vaan jos jää kiinni ;)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa