huhtikuu 18, 2024, 19:30:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aloittelija

Aloittaja museosetä, huhtikuu 12, 2011, 11:03:30 ap

« edellinen - seuraava »

museosetä

Tervehdys chiliukot! Innostuin aiheesta ja poistin honkkarista jotain chilin siemeniä en muista lajiketta, muutaman viikon ne on nyt eslien alla ollu ja ihan hyvin on lähteny tulemaan.. missä vaiheessa kannattaa alottaa ravinteiden antaminen?? ja paljon pitää olla yölämmöt että uskaltaa laittaa parvekkeelle?

Legoinsinööri

Ravinteita kannattaa antaa sitten kun mullasta alkaa potku loppumaan eli yleensä n. 2-4 viikko istutuksesta. Ravinteita voi toki lempeällä otteella kokeilla lisätä kunhan ei vedä yli ja tapa kasvia. Mulla tuntu kasvit pärjäävän ulkona ihan hyvin kun yölämmöt oli +5. Ulos laittaessa kannattaa muistaa suojata kasvit esim. hallaharsolla, koska sisätiloissa ne ei ole tottuneet UV-säteille.

PP

Monet on sitä mieltä, että alle 10 asteen yölämmöt hidastaa kasvamista ja kukkimista vaikka päivällä olisi riittävän lämmintä. Mikään chili ei kuole yli 5 asteen lämmössä, mutta laji- ja lajikekohtaisesti kylmänkestossa on isojakin eroja.

museosetä

Selvä homma, täytyy rupee tota growta varovasti antaa.. tuli tosta valojaksosta mieleen että onko esim 18/6 sopiva? tänään huomasin muutamassa lehdessä haaleita/palaneita kohtia.. ottikohan itteensä ikkunalaudalla kun ei ollu harsoja.. :S

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: museosetä - huhtikuu 13, 2011, 11:27:45 ap
Selvä homma, täytyy rupee tota growta varovasti antaa.. tuli tosta valojaksosta mieleen että onko esim 18/6 sopiva? tänään huomasin muutamassa lehdessä haaleita/palaneita kohtia.. ottikohan itteensä ikkunalaudalla kun ei ollu harsoja.. :S
Kärsii antaa ihan ohjeiden mukaan niitä lannoitteita, jos ovat jo tarpeeksi kauan ottaneet lantoja pelkästä mullasta. Ikkunalaudalla ei tarvitse pitää harsoja, sillä kyllä ikkuna suodattaa haitalliset uv-säteet valosta pois, niin tietty jos sulla siinä on sitä ikkunaa? Valojaksosta voi moni olla erimieltä, mutta itselläni ne ovat päällä 07-19, enkä ajatellut yhtään enempää sitä niille antaakaan. Chilitkin tarvitsevat lepojakson ja huomaat kasveistasi, milloin ne sitä vaativat, kun alkavat päät painua kumaraan ja lehdetkin saattavat roikkua joissain, kuin olisi vedenvähyys kyseessä. Tarkkaile lehtiä, ettei joku ötökkä niissä ole, toki ovat voineet rasittua siirtelystä, taikka olleet kiinni lampuissa.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

museosetä

Joo mä veikkaan että lamput oli vähän liian alhaalla, toivotaan että ne nyt piristyis kun saa vähän growta. mulla on ollu ne nyt sellasissa alle litran turve ruukuissa, ajattelin vaihtaa jossain vaiheessa vähän isompiin.. onko 5litraset ruukut sopivat vai liian isot??

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: museosetä - huhtikuu 13, 2011, 14:08:06 ip
onko 5litraset ruukut sopivat vai liian isot??
Riippuu tietysti, minkäkokoiset ne kasvit ovat. Vaikuttaisi kuitenkin ihan sopivan kokoisilta tuo ruukku, tosin ei kerralla kannata liiankaan isoon laittaa niitä. Muista sitten, ettei taas kannata heti sitä lannoitetta antaa, jos tuoreet turpeet/mullat vaihdat niille.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

museosetä

Taas tuli mieleen yks tyhmä kysymys, riittääkö auringonvalo jo tähän aikaan vuodesta jos pidän chilejä ihan vaan ikkunalaudalla? mulla olis muutama pieni esli joita voisin käyttää mutta mielummin antaisin kasvaa luonnon valossa...

wille

Lainaus käyttäjältä: museosetä - huhtikuu 15, 2011, 15:24:34 ip
Taas tuli mieleen yks tyhmä kysymys, riittääkö auringonvalo jo tähän aikaan vuodesta jos pidän chilejä ihan vaan ikkunalaudalla? mulla olis muutama pieni esli joita voisin käyttää mutta mielummin antaisin kasvaa luonnon valossa...


Tuntuu jo riittävän, kunhan ikkuna ei suoraan pohjoiseen ole.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

museosetä

Tsekidout! Tosi mukavasti on lähteny ikkunalaudalla kasvamaan :) Kuitenki Congossa ja Haba pointed yellowissa on muutamat lehdet vähän haalistunu.. voisko kyseessä olla ravinne vajarit vai onko saanu esim liikaa uv valoa? :O

Niabo

Ikkunat on uv-suojattuja joten ei varmaan siitä ainakaan oo kyse... voi olla ravinteiden puutosta mutta alemmat lehdet kyllä jossain vaiheessa kellastuu ja putoaa joka tapauksessa :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Niabo - huhtikuu 19, 2011, 09:20:56 ap
Ikkunat on uv-suojattuja

Pieni käsitteiden sekaannus tuossa on.

Ikkunat suodattavat UV-säteitä olisi ehkä oikeampi ilmaisu. Mikä tahansa lasi riittää siihen. Sen sijaan UV-suojattu termiä käytetään kasvihuonemuoveista tarkoittamaan, että itse muovi kestää UV-säteilyä. Se ei kuitenkaan suojaa kasveja muovin takana.

Jos kasvin lehdet "liimaantuvat" ikkunaan, ne voivat palaa, mutta se on taas eri ilmiö. Silloin ne muuttuvat hyvin vaaleaksi.

Niabo

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 19, 2011, 11:03:16 ap
Lainaus käyttäjältä: Niabo - huhtikuu 19, 2011, 09:20:56 ap
Ikkunat on uv-suojattuja

Pieni käsitteiden sekaannus tuossa on.

Ikkunat suodattavat UV-säteitä olisi ehkä oikeampi ilmaisu. Mikä tahansa lasi riittää siihen. Sen sijaan UV-suojattu termiä käytetään kasvihuonemuoveista tarkoittamaan, että itse muovi kestää UV-säteilyä. Se ei kuitenkaan suojaa kasveja muovin takana.

Jos kasvin lehdet "liimaantuvat" ikkunaan, ne voivat palaa, mutta se on taas eri ilmiö. Silloin ne muuttuvat hyvin vaaleaksi.


Jeps, kiitokset oikaisusta! mutta samaa asiaa tarkotin :)

museosetä

Annoin niille nyt vähän ravinnetta kun rupes lehdet olee jo niin vaaleita että niistä näkyy läpi :D vähän kyl pelottaa että mitä niille käy.. voiko olla että ne on vaa burnannu kun niille paistaa aurinko koko päivän?

museosetä

jesjooo! Nyt on taimet kasvanu ja isompiin ruukkuihinki oon jo laittanu pienokaiset.. valoa ne on saanu ikkunalaudalla ja ravinnetta oon aina välillä antanu.. nyt kuitenki jotkut lehdet käpristyvät ylöspäin, mistä vois johtua? liikaa vettä, liiän vähän valoo? :O fiksummat auttakaa :)

InkRose

Vaikea tuosta on mitään tarkempaa sanoa lyhyesstä kuvauksesta ja ilman kuvia, mutta jos jotain poikkeavaa on niin veikkaisin ravinnepuolen hämminkejä. Niistä on lukittu sticky-ketju tuossa aloittelijoiden alueen alkupäässä.

Whili

Mulla kans habat käpristelee ylöspäin. Kasvualustana mieto taimiturve ja BB lannoitus.
Epäilykset menee magnesium vajarin puolelle. Korjatkaa jos olen väärässä.

InkRose

Reunoilta ylöspäin käpertyvät lehdet tosiaankin ovat, kuten täälläkin tosiaan kerrotaan, selkeimmin näkyvä oire magnesiumvajeesta. Sen saa helpoiten aikaiseksi liian vahvalla lannoittamisella ja/tai liialla kastelulla.

TunturiTiger

mulla on käpristelly varmaan puolet taimista, mutta en oo tehny mitään. aina ne on kuitenki kasvanu hyvin ja tehny hedelmiä. ei se niin vaarallista ole...

PP

Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 19, 2011, 13:41:23 ip
Reunoilta ylöspäin käpertyvät lehdet tosiaankin ovat, kuten täälläkin tosiaan kerrotaan, selkeimmin näkyvä oire magnesiumvajeesta. Sen saa helpoiten aikaiseksi liian vahvalla lannoittamisella ja/tai liialla kastelulla.


Minulla Bolle ja pari muuta annuumia käpristelee helposti lannoitetta saatuaan mutta ei ala- vaan ylälehtiään.