maaliskuu 28, 2024, 10:19:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aurinkopaneelipumput, laatueroja?

Aloittaja Helzy, maaliskuu 18, 2015, 08:40:27 ap

« edellinen - seuraava »

Helzy

Heips,

Olenkin kysellyt tuolla vesiviljelypuolella hieman vinkkejä sähköttömän kasvihuoneen "sähköistämisestä" aurinkopaneelein. Tuli vain mieleeni, kun tuolla Ebayn/Dx:n ym maailmoissa on noita tuotteita pilvin pimein, mutta laatueroja varmasti on ihan riittävästi. Olisiko jollakulla kertoa jokin toimivaksi toteamansa tuote tai vastaavasti sellainen, joka on levähtänyt samantien?

Toki vaihtoehtona olisi myös ns. "panosta" -versio, jossa voisi kalliimmankin paneelin hommata, siis luokkaa huntti. Mutta näissä valmiissa paneeli&pumppu-kombinaatioissa säästäisi varmasti aikaa, kun saisi tuupattua vaan pumpun resoon ja kytkennät paneeleihin olisi jo valmiina olemassa. Kuinkahan pitkä tuo piuha on? Asennusta vain pohdin, että pitääkö viritellä kasvihuoneen oviaukosta ulos vaiko kenties tuuletusluukusta? Kasvihuone on pieni, pohjan mitat noin 1,8x2,4m. Kiitokset mielipiteistä!
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Jone1970

Olen itse kasvaria kohtapuolin hankkimassa ja törmännyt samaan ajatukseen, eli sähköistää kasvari aurinkopaneeleilla ja 12V-vimpaimilla. Tämä lähinnä siksi että 230V sähköistyksen vetäminen kasvariin tarkoittaisi sitä että pihamme "valmis" puoli pitäisi taas kerran repiä auki. Ajatus ei saa kannatusta paremmalta puoliskoltani enkä kyllä itsekään olisi tähän halukas.

En ole noihin muihin kirjoituksiisi vielä törmännyt mutta oma ajatukseni oli että kasvariini tulisi geeliakku (tai kaksi), jota/joita aurinkopaneeli lataisi ja akut tarjoaisivat virrat pumpuille, valaisimille jne.. Vaikka erillisiä akkuja olisi järjestelmässä vain yksi, niin sekin on mielestäni parempi kuin ostaa pumpulle suoraan virtaa syöttävä halpispaneelisetti. Eli itse aion mennä "panosta"-versiolla, vaikka se lompakkoon isomman loven tekeekin.
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

Helzy

Akkua mietin minäkin. Ainut vain, että mistä löytää 12V pumppuja tai ajastimia? Tarvitaanko invertteri? Meillä on veneessä 85 w aurinkopaneeli ja hienosti se kyllä lataa ihan pilviselläkin säällä. Honkkarista semmoinen irtosi noin satasella pari v sitten. Toisaalta kiinnostaisi testata noita edukkaampia, tällä foorumilla ainakin jotkut käyttäneet ihan menestyksekkäästi. Toki vaatii jotain hybriditekniikkaa. :)
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Jone1970

maaliskuu 21, 2015, 23:43:47 ip #3 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2015, 22:55:03 ip käyttäjältä Jone1970
Nuo 12V-sähkövimpaimet on itsellekin veneilypuolelta nimenomaan tuttuja ja juuri sen takia tuo sähköistys aurinkopaneelilla tuli mieleen.

Luulen ettei noissa halpispumpuissa ihan hirveitä laatueroja ole ja pumppujen hinnat ovat sen verran edullisia ettei menetys ole suuri vaikka sutta olisi ostanutkin. NFT-käyttöön sopivia 12V uppopumppuja saa muutamalla eurolla. Itse ajattelin NTF-puolelle jotain tämäntyyppistä pumppua. Kuivassa tilassa käytettäväksi pumpuksi olen suunnitellut jotain tällaista.. Kuivassa tilassa toimivaksi sopisi varmasti myös joku halpa pentteripumppu, joita saa pienellä rahalla niitäkin vaikkapa Biltemasta.

Aurinkopaneelin ja akun väliin pitäisi tietysti laittaa jännitteensäädin/-tasaaja akkuja suojaamaan sekä ylilataukselta että syväpurkaukselta.

Valaistuksen (jos sellaista tarvitsee/haluaa) voisi senkin hoitaa 12V-valaisimilla, joten ihan heti ei tule mieleen (lämmitystä lukuunottamatta) missä invertteriä voisi tarvita, ellet välttämättä halua käyttää 230V-laitteita kasvarissasi. Lämmityksen saa hoidettua vaikkapa valopetroolilämmittimellä, joten itse en näe mitään pakkoa invertterin hankkimiselle.

Olen itse vielä todella pahasti suunnitteluvaihessa mitä tähän sähköistysasiaan tulee mutta toistaiseksi en ole törmännyt mihinkään isompaan ongelmaan, jota 12V järjestelmällä ei voisi ratkaista. Veneet, matkailuvaunut ja -autot toimivat kaikki 12V vimpaimilla, miksei siis kasvarikin.

Tähän loppuun vielä pahoitteluni siitä että olen tunkenut omia ajatuskehitelmiäni tähän ketjuun vastaamatta mihinkään esittämääsi kysymykseen.  :-\

Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

Helzy

Hyviä pointteja! En ollut itse vielä penkonut kamalasti Ebayn maailmaa, joten en tiennyt,  miten paljon noita 12V pumppuja onkaan! Lähinnä mietin ajastimia, onko 12V sellaisia? Onneksi on vielä hetki aikaa miettiä tuota veden kierrätystä ja sen toteutusta. :) kiitokset ideoista!
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

calm

Sieltä samaisesta ebaystahan niitä ajastimiakin löytyy. Esimerkiksi tuolle näyttää olevan jopa jonkinmoiset speksitkin annettu. Niiden perusteella jopa sopisi aurinkosähkökäyttöön. http://www.ebay.ie/itm/New-LCD-Digital-Power-Programmable-Timer-AC-12V-16A-Time-Relay-Switch-UK-seller-/221601801062