Hometta Ebbissä olevissa Root!T sienissä

Aloittaja Sunny, maaliskuu 09, 2015, 20:51:30 ip

« edellinen - seuraava »

Sunny

Taimeneni ovat Root!T sienissä ebbissä. Niissä sienissä on alkanut ilmestymään hometta niin kuin olin pelännytkin. Jos ebbiä haistelee niin sen hajussa on muutakin mukana kuin ravinteiden haju.

Sen jälkeenkun siirsin taimet ebbiin helmikuun 27 päivänä mitään kasvua ei ole tapahtunut.

Mitä minun kannattaisi tehdä homeen suhteen?

Sunny

Älkää yrittäkö säästellä minua pahoilta uutisilta, jos nämä taimet on menneitä niin pistän uusia tulemaan. Mieluiten tietenkin pelastaisin ne.

Omistan kaksi 400w monimetalli valaisinta niin turha väittää että on liianmyöhäistä pistää tänä vuonna itämään  :)

Kärsä Babar

Itse en saanut noita sieniä kuukausien märkänä pitämisellä homeeseen. Edes suljetussa myyntipakkauksessa ne ei mene märkänä homeeseen. Pistä nyt ihmeessä kuva siitä homeesta. Moni täällä on luullut esim. juurikarvoja homeeksi.
Jos hometta on, en näe siitä isompaa haittaa kasville.




Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - maaliskuu 10, 2015, 22:55:42 ip
Itse en saanut noita sieniä kuukausien märkänä pitämisellä homeeseen. Edes suljetussa myyntipakkauksessa ne ei mene märkänä homeeseen. Pistä nyt ihmeessä kuva siitä homeesta. Moni täällä on luullut esim. juurikarvoja homeeksi.
Jos hometta on, en näe siitä isompaa haittaa kasville.


Harvoin kai tuollaiset homeeseen vetää, mutta niinpä vain mullakin kivivillat meinaa homehtua ihan tosissaan. Ekaa kertaa koskaan näin. Olen rapsutellut pois ja nyt virittelin tuulettimenkin, jos pysyisivät pinnalta niin kuivana etteivät ihan hirveästi homehtuis.

Sunny

Tilanne on vain pahentunut, nyt kaikkien sienien päällä on kerros sinertävää valkoista ainetta. Ebbi haisee kun sitä haistelee ja nytten reson vesiä vaihtaessa huomaa että vesi on jokseenkin limaista.

Vesiä vaihtaessa ajattelin huuhdella hieman soraa puhtaalla vedellä niin saisi sitäkin hieman putsattua.

Nyt kun tarkemmin katsoin kasveja niin huomasin että ainakin osa niitten puisista nimitikuista ovat homeessa, ongelma saattaa johtua niistä.

Joudun lähiaikoina yhdistämään koneeni kortinlukijan jolloin pistän tänne kuvia.

Mikä avuksi? Ei hirveesti viehätä pitää tällaista homepesää nurkissa. Haju oli niin paha puhdistaessa että huono olo iski =(.
Onko mahdollista tappaa home mutta säästää kasvit?

shp

Kuinka tiivis sulla on se ebbin reso? Jos siellä ei pääse yhtään ilma kiertämään, niin anaerobiset bakteerit voipi alkaa jakautumaan, sivutuotteena usein epämiellyttävä haju.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Sunny

Ei ollenkaan ilma tiivis. Ebbi koostuu kahdesta päällekäisestä IKEAn SAMLA laatikosta sellaisesta mustasta.

Epäilen vahvasti että siellä on levää sekä hometta. Kun olen haistellut ja tarkemmin miettinyt hajua olen todennut että siellä taitaa olla hieman merellistäkin hajua mukana. Olin toivonut että laatikot olisivat olleet tarpeeksi valolta suojaavia mutta eipä taida olla. Plääni ois maalata reso mustemmaksi.
Olen kuitenkin varma että siellä on myös hometta sillä nimi tikut ovat selkeästi homeessa ja yhdessä kohtaa näkyy seittimäistä ainetta sienen ja soran välissä.

Sitten kun reso on maalattu niin mitä teen? Mitä aineita tuonne voi heittä mikä tappaisi hometta sekä levää ilman että rakkaat chilit kärsisivät?

Tarkoitus olisi tyhjentää sorat ja dippaa kiehuvaan veteen sekä huuhdella uusiks ennenku menis takas käyttöön mutta noi Root!T sienet pitäs edelleen saada jotenkin desinfioitua.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Sunny - maaliskuu 25, 2015, 15:11:36 ip
Tarkoitus olisi tyhjentää sorat ja dippaa kiehuvaan veteen sekä huuhdella uusiks ennenku menis takas käyttöön mutta noi Root!T sienet pitäs edelleen saada jotenkin desinfioitua.


Vetyperoksidilla. Liquid oxygen ja mitä näitä nyt on alan liikkeissä.

Sunny

Tarvikkeesta löytyy 17% vetyperoksidia, onko se tarpeeksi vahvaa? Apteekista saisi nimittäin vahvempaa. Kuinka vahvaa se voi olla ilman että pikkuiseni kärsivät?

Mitä tuo liquid oxygen on? Kumpi olisi parempaa tähän tarkotukseen? Chilitarvikkeesta ei löytynyt kuin vetyperoksidia.