huhtikuu 20, 2024, 13:20:39 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Älä polta chilejäsi!

Aloittaja Chilivaari, huhtikuu 25, 2009, 14:04:34 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

UV-säteilyn määrä on tuntuvasti noussut eilisestä. Siinä on siis päivittäistä vaihtelua ainakin pilvi- ja utukerrosten vaikutuksesta. Kesäkuussa lukemat ovat kaksinkertaisia, mutta tämäkin jo riittää polttamaan sisällä kasvaneita lehtiä.
Tuosta löytyvät päivän UV-lukemat: http://ilmatieteenlaitos.fi/uvi-ennuste

Eman

Lainaus käyttäjältä: Wahi - huhtikuu 20, 2013, 17:09:16 ip
Tyhmä kysymys, mutta mites semmoiset talvehtineet, jotka ovat menettäneet talven ajaksi lähes kaikki lehdet, "muistavatko" UV:n vai pitääkö totutella? Entäs talven sisätiloissa samoilla lehdillä viettäneet?


Toleranssit aikas nollissa talven jäljiltä. Itse poltin viime keväänä ylivuotisen Black Scorpionin, kun roudasin suoraan auringon paisteeseen kylpemään. Tuli kantapään kautta opittua että va-ro-vas-ti totutettava aurinkoon.
Huhhuh..

11-13

Mitäs raati on mieltä riittääkö aurinkoon totutteluksi, jos laitan chilit pihalle varjoon viikoksi tai kahdeksi. Harsoja en omista. Saahan noita kaupoista, muttei laiska jaksa hakea, jos pelkkä varjossa totuttelu riittää.

Viime vuonna kantelin aurinkoon ja takaisin, mutta nyt on 20  kpl 250mm pauliinaa, niin ei jaksaisi oikein montaa kertaa niitä rallata edestakaisin kun ovat hieman hankalassa paikassakin vuoden ikäiseltä lapselta suojassa.

Näyttäs alkaa olemaan yölämmöt siinä 5-10 asteen välissä, niin voisi kai osan jo laittaa ainakin pihalle.

PP

Lainaus käyttäjältä: 11-13 - toukokuu 07, 2013, 15:25:59 ip
Mitäs raati on mieltä riittääkö aurinkoon totutteluksi, jos laitan chilit pihalle varjoon viikoksi tai kahdeksi. Harsoja en omista. Saahan noita kaupoista, muttei laiska jaksa hakea, jos pelkkä varjossa totuttelu riittää.


Täysvarjo ei auta totuttelua mutta osittainen varjo esim. puiden takana voi toimia. En kuitenkaan tekisi sitäkään ilman harsoa tai muuta suojaa.

Chilivaari

Varjossa totutteleminen on minunkin keinoni ulos vietäville chileille, MUTTA:
Tähän aikaan vuodesta eivät kyllä kasva ulkona ilman suojaa. Pakkasöitäkin on vielä todennäköisesti tulossa ennen kesäkuuta ja äitienpäivän tienoissa on nähty lunta maassa. Elleivät jo kuki voimakkaasti, ei kannata viedä ulos, jos kesän mittaan haluaa satoa. Niin paljon kylmä toukokuu voi viivästyttää.

sorrii

Auringonotto-oppaissa sekä erilaisissa ohjeissa ihmisen suojatumiseen UV-säteilyltä sanotaan varjossa olevan yleensä n.50% säteilyn määrästä.
Wikipedia sanoo:
LainausAuringon UV-säteily muodostuu suorasta ja epäsuorasta säteilystä. Auringon asennosta riippuen epäsuoraa UV-säteilyä voi olla lähes yhtä paljon kuin suoraa, ja epäsuora säteily vaikuttaa varjossakin. Aurinkovoide voi siis olla hyödyllinen myös varjossa oleskeltaessa

Luulisi varjoisen paikan olevan oikein hyvää totuttelua kasville.

Mä en ole juuri totutellut aktiivisesti kasveja aurinkoon -enkä ennen tiennyt että tarvitsisikaan- mutta pitänyt ulos siirrettäviä lasitetulla parvekkeella. Lasin väitetään suodattavan UV'n pois, mutta itse mutuilen kokemuksen kautta että kyllä sitä UV'ta lasistakin läpi tulee. Joitain kasveja olen polttanutkin parkekkeella, kuten mm. kurkut. Nyt on siellä karaistumassa rocoton pistokkaita ja yksi uusi orange rocoto, sekä AC -pistokkaita ja talvetettuja. Rocotoissa näkyy pientä palamisvauriota, mutten enää viitsi hirveesti huolehtia. Siirsin ne vähän peremmälle kun annoin parhaat paikat aji cristalin pistokkailleni ym.

Viime kesänä muuten oli mulla ulkona useita rocoton pistokkaita ja vanhoja sekä myös näitä aji cristaleita, joita en tosiaan ajatellut koristekasveiksi: Nehän kaikki olivat koko kesän sen näköisiä että kuolla kupsahtavat justiinsa, mutta rocotot tekivät tosi isoja "marjoja" ja cristalitkin satosivat mallikkaasti. Rocotoilla varsinkin näkyi ulos siirrettyä, että melkein kaikki vanhat lehdet kuivuivat mutta uudet olivat terveen tumman vihreitä ja tukevia versoja!

Mä en siis ainakaan kaikkia risuja jaksa totutella vaan siirrän aurinkoon kun sitä on saatavilla. Ne sitten totuttautuvat itse  8) 8)
Nyt on taimia melkein sata ja parikymmentä vanhaa kasvia, niin on kyllä tuohua riittämiin ilman hifistelyäkin. Tämä päivä menee kun lasken niitä ....

[[Tietysti täytyy hillitä hulluja puheita painottaen että nuo mainitut ovat mun käsittääkseni tottuneet aurinkoon parvekelasin läpi kuukauden ennen ulos pääsyä. Muut kasvit sitten suurimmaksi osaksi ovat menneet kennokasvariin, jääneet lasi-parvekkeelle tai olleet kasvutunneleissa harsojen kera pari viikkoa alkukesästä]]

Viime keväänä oli yksi iso vanha rocoto kerrostaloni takapihalla kuusen alla pari viikkoa, kun ei mahtunut enää olohuoneeseen eikä edes parvekkeelle. Kuulin yhdeltä perhepäivähoitajamummolta että olivat hoitolapset himoinneet niitä hedelmiä ja tiukanneet että siasivat edes maistaa  8)
Samainen kasvi uudisti melkein kaikki lehtensä kun sitten vein palstalleni keskelle peltoa. Tuli siitä syksyllä toinen sato; vähän mutta isoja ja mehukkaita, mustakylkisiä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Seppo

Lumon-parvekelasien valmistaja sanoo lasin päästävän 50% uv-säteilystä läpi.

Laminoitu lasi kenties vähemmän.

sorrii

On siis minulla hyvä karaistusparveke  8)

Lumon oli juurikin toimittaja, vaikka teki kyllä mieli perua tilaus kun sitä "soviteltiin"...
[Niillä ei riittänyt insinööritaitoa tehdä laseja peilikuvana alkuperäisestä suunnitelmasta, jossa lasit niputetaan sivuun vedettyinä auringon puolelle, eli eteen!]

Selvästikään eivät kestä kurkut eikä ihan täysin rocototkaan sitä 50%
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HSuomi

Mä kattelin viimevuonna nurkalta sellasen paikan mihin tunnin-pari paistaa illalla aurinko ja kannoin chilit aluksi sinne pariks viikoksi muistaakseni. Sitten kannoin ne täyteen porotukseen eivätkä olleet minään.

11-13

Se, että kasvupysähtyy ei sinällään ole ongelma koska olen joutunut jo kahteen kertaan leikkaamaan puskia aika rajusti kun ei sisällä tila riitä. Ei varmaan paljon eroa ole, että pysähtyykö kasvu hetkeksi vai leikkaako taas puolet puskasta pois.

Jos sitä sitten kokeilis tuota varjossa pitoa viikon kaksi. Jos laittas vaikka vain puolet puskista, niin ei kaikki mene jos joku yllätyspakkanen vielä tulee.


eräjorma

Vanha Belize Red puska otti pahasti damagea eilen, vaikka 4-5 kertaa ulkoilutin sitä aiemmin 1-2 tuntia päivässä. UV-säteet alkaa olemaan nousussa. Varokaa. Se jäi 07-14 aurinkoon ja veti heti herneet nenään. 1/3 osa puskasta palanut... ikinä ei voi varoa liikaa luulen. Ei hätää kuitenkaan - 15 muun puskan kanssa otetaan todella varovasti.

Saabisti

Joo meinannu jo kaksi kertaa palaa omat. Jouduin tänään vaihtamaan ruukkuun yhden Trinindad Scripionin. Onneksi oli vielä taimia! Varmaan jo jossain vastattu, mutta miten paha juttu on jos lehdet pääsee vaalenemaan/läpikuultaviksi. Olen ottanut ne vaan pois kun lähteekin melko helposti. Itellä 1 harsokerroksen alla ja silti meinaa palaa.

jaolsten

Ksavi menettää jokaisesta menetetystä lehdestä valtavasti kasvuvoimaa. Valitettavasti pienemmille kasveille tämä on melko kohtalokasta.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Saabisti - toukokuu 07, 2013, 23:18:44 ip
Joo meinannu jo kaksi kertaa palaa omat. Jouduin tänään vaihtamaan ruukkuun yhden Trinindad Scripionin. Onneksi oli vielä taimia! Varmaan jo jossain vastattu, mutta miten paha juttu on jos lehdet pääsee vaalenemaan/läpikuultaviksi. Olen ottanut ne vaan pois kun lähteekin melko helposti. Itellä 1 harsokerroksen alla ja silti meinaa palaa.


Kasvari muoveissa on uv-suodatus yleensä mukana, itselläni on 2 kerrosta EVA-kalvoa. Silti pistän kasvien päälle pariksi viikoksi harson sielläkin.
Tuon kalvon tiedoista en kyllä löytänyt muuta mainintaa kuin että kalvo on UV-suojattu, mikä ei kyllä ole sen UV-suodatuksen kanssa tekemisissä minun mielestäni....

Saabisti

Mikä nyt mahtaisi olla paras. Vienkö vaan edelleen niitä ulos harson alle vaikka osa lehdistä hieman haalentuneet? "Parantuuko" ne jos ei vie muutamaan päivään ulos?

Chilivaari

toukokuu 08, 2013, 13:29:06 ip #195 Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2013, 13:39:14 ip käyttäjältä Chilivaari
Palaneet lehdet eivät toivu, ne voi vaikka leikellä pois, mutta uusista kasvaa kestävämpiä, kun saavat UV-säteilyä heti alusta asti.

11-13

Tilaongelma taisi ratketa hetkeksi. Tulin töistä kotiin, niin poika oli kaatunut chilien sekaan jakkaralta kun oli yrittänyt auttaa äitiään ikkunoiden pesussa. Ainakin 10 chiliä poikki. Harmitti niin, että en viitsinyt vielä tarkemmin inventoida tilannetta.

Vahinkohan se oli, mutta silti hatuttaa.

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 08, 2013, 13:29:06 ip
Palaneet lehdet eivät toivu, ne voi vaikka leikellä pois, mutta uusista kasvaa kestävämpiä, kun saavat UV-säteilyä heti alusta asti.


Tuon varaan lasken toivoni ainoan itäneen Dulce Dolorin (C. baccatum) suhteen. Sen latvus, minkä lehdet ja kukanalut ovat aivan pirteitä viimeksi laittamassani päivityksessä päiväkirjaan viime viikolla, olivat mitä ilmeisemmin voimakkaan ja jatkuvan auringonpaisteen vuoksi kärvähtäneet. Siitäkin huolimatta, että se käytännössä koko tähän astisen ikänsä on ollut luonnonvalolle altistunut. Mutta ilmeisesti viimeksi kuluneen viikon aikana on pitkäaikainen auringonpaiste - silloin kun sitä on ollut - ollut sille liikaa. Siitäkin huolimatta, että välissä on sekä parvekelasitus että olohuoneen ikkuna.

Siirsin Dulcen ja muut baccatumit taaemmalle, niin pääsevät vähän kevyemmällä kuormituksella ja toivottavasti toipuvat.

11-13

Ensimmäinen päivä ja yö näyttää menneen ihan hyvin varjossa terassikatoksen alla. Suoraa ilta-aurinkoa saivat vähän, mutta eivät onneksi siitäkään säikähtäneet.

Se ilta-aurinko tuli vähän yllätyksenä. Luulin että pihavarasto varjostaisi tuon paikan, mutta näköjään illan viimeiset tunnit osuvat suoraan tuohon paikkaan. No se voi olla ihan hyväkin totuttelun kannalta.

Pei

Silmät teevateina luen tätä threadia, nimittäin en tullut ajatelleeksi tätä asiaa ollenkaan. Aloin viedä chilejä kasvihuoneeseen päiväseimeen yhdessä tomaattien kanssa voimistumaan pari viikkoa sitten. Kaiken kaikkiaan suht ookoolta näyttävät tilanteeseen ja taitomäärääni nähden, parissa chilissä on lehdissä tälliä, mutta en ajatellut sen olevan vakavaa. Toivottavasti toipuvat. Onneksi kasvihuoneeni on vähän epämääräinen, ja varjot leikkivät siinä.

Tomaatit ovat jo rupuisessa ja reikäisessä muovikasvihuoneessa harsoihin käärittyinä viettäneet öitä. Ehkä chilitkin pitää liittää harsojengiin.
Bimbå.