huhtikuu 18, 2024, 21:29:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien riiputtaminen (kuivaus)

Aloittaja PerroCaliente, toukokuu 12, 2007, 13:26:40 ip

« edellinen - seuraava »

PerroCaliente

Vielä menee pitkään ennen kuin chilit puskee hedelmää...mutta mietin tässä että jos ne nyörillä pistäisi roikkumaan, niin kannattaako niitä kuitenkin ensin kuivattaa esim. uunissa ja kannattaako niitä halkoa?

Olisi siis hienoa kun keittiössä riippuisi kasa chilejä, ja siitä voisi aina napsasta yhden ja pistää morttelilla pieneksi ja safkan sekaan.

Toivo

Itse viime vuonna kuivasin pienihedelmäisiä chilejä sellain että laitoin ihan narusta roikkuu kattoon. Kaikki muut chili (mm. birds eye baby, thai sun hot pepper, baccat...) kuivuivat hyvin, mutta habanerot homehtu :(  Onkohan habaneroissa sitten jotenkiin niin tiivis se liha ettei kuivu tollai, en tiiä.

Poppamies Tuliliemi

Lainaus käyttäjältä: "Toivo"Itse viime vuonna kuivasin pienihedelmäisiä chilejä sellain että laitoin ihan narusta roikkuu kattoon. Kaikki muut chili (mm. birds eye baby, thai sun hot pepper, baccat...) kuivuivat hyvin, mutta habanerot homehtu :(  Onkohan habaneroissa sitten jotenkiin niin tiivis se liha ettei kuivu tollai, en tiiä.

Habanerot homehtu mullakin kun halkaisematta riiputin, eli en suosittele. Sen paksun hedelmälihan piikkiin pistin itsekin sen homehtumisen, faktoista en tiedä.
"In sudore vultus tui vesceris pane"

svalli

Mulla habanerojen sisalla alkaa kasvamaan harmaata karvaa, jos ne jattaa liian pitkaksi aikaa puskiin kypsymaan.
Mina epailen, etta habanerot homehtuvat siksi, etta ne eivat ole yhta happamia kuin muut chilit. Niissa ei ainakaan ole samanlainen c-vitamiinin maku kuin annuumeissa ja baccatumeissa.

Tietaako kukaan onko niitten vitamiinipitoisuus erilainen?
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...