huhtikuu 16, 2024, 22:54:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kahvittelut

Aloittaja TunturiTiger, elokuu 01, 2011, 18:30:07 ip

« edellinen - seuraava »

Wahi

Lainaus käyttäjältä: Torakka - huhtikuu 19, 2013, 07:45:02 ap
Tuli maanantaina käytyä Hellsingin keskustassa Caffi nimisestä putiikista ostamassa Jamaican blue mountainia 250G 8) junlavita on hyvää tavarata.
Bialetillä pihistin menemään kupillisen mustana ja sitten tuli tehtyä yksi kabutsiino tuli tietyt maut paremmin esiin tuossa kabutsiinosso :)


Sain joskus pienen määrän Blue Mountainia ja muistaakseni se oli maultaan todella pähkinäinen, en oikeen välittänyt. Pitäisi antaa uusi mahdollisuus, se oli kuitenkin paahdettu ajat sitten eikä ollut tuoretta. On muuten loistava paikka tuo Caffi, pavut tulee useimmiten ostettua sieltä, latte on myös aina ollut mainio.


Lainaus käyttäjältä: Torakka - huhtikuu 19, 2013, 07:45:02 ap
Hellsingin



ChIlIDoG

Tällasta tuli ostettua http://www.arvidnordquist.fi/Espresso-13477.aspx?ProductID=PROD831

Omaan makuun varsin loistava kahvi vaikkakin ihan moccamasterilla keitettynä. Omasta mielestä jopa parempi kuin saman valmistajan Reko

Jani M

En tiedä, oonko mainostanut täällä jo, mutta Kaffa roasteryn Monsoon Malabar ja aeropressillä törskäyttää, niin jo vain on hyvää.

Roskankerääjä

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - huhtikuu 04, 2014, 17:34:28 ip
Tällasta tuli ostettua http://www.arvidnordquist.fi/Espresso-13477.aspx?ProductID=PROD831

Omaan makuun varsin loistava kahvi vaikkakin ihan moccamasterilla keitettynä. Omasta mielestä jopa parempi kuin saman valmistajan Reko


Reko on kyllä loistavaa - pressopannulla tietty. Pitää tuotakin maistaa kun sattuu tulemaan vastaan.
Helevetin hiki!

PP

Lainaus käyttäjältä: Jani M - huhtikuu 05, 2014, 11:23:29 ap
En tiedä, oonko mainostanut täällä jo, mutta Kaffa roasteryn Monsoon Malabar ja aeropressillä törskäyttää, niin jo vain on hyvää.


Saman firman Espresso 30/70 on myös aika uskomatonta kamaa. Täyteläisin ja rotevin kahvi, mitä olen ikinä maistanut eikä hapokkuutta ole nimeksikään. Crema on myös paksuin kokeilemistani espressoista ja sitä tulee jauhatuksen arvaamallakin kolmasosa kupista.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 14, 2014, 22:50:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - huhtikuu 05, 2014, 11:23:29 ap
En tiedä, oonko mainostanut täällä jo, mutta Kaffa roasteryn Monsoon Malabar ja aeropressillä törskäyttää, niin jo vain on hyvää.


Saman firman Espresso 30/70 on myös aika uskomatonta kamaa. Täyteläisin ja rotevin kahvi, mitä olen ikinä maistanut eikä hapokkuutta ole nimeksikään. Crema on myös paksuin kokeilemistani espressoista ja sitä tulee jauhatuksen arvaamallakin kolmasosa kupista.


Joo, se 30/70 on mun toinen suosikki. Nyt tällä hetkellä kuitenkin mielummin tulee jauhettua tuota malabaria. Loistavia kahveja kyllä.

Terttu30

Sain uuden automaattisen kahvikoneen ja etsin edelleen sopivan makuista kahvia. Kahvit, mitkä tuntuivat Moccamasterilla hyviä, eivät maistu tällä koneella lainkaan samalta.

Parhaimmalta on tähän saakka maistunut keskimmäinen ja hieman tummempi paahto mutta en kuitenkaan ihan tummaa paahtoa haluaisi. Osaako kukaan suositella hyviä kahvipapuja, mitkä eivät olisi 100% arabicaa - hieman robustaa voisi kuitenkin seasta löytyä.

Erilaisia kauppoja ja verkkokauppojakin löytyy niin monia. Oletteko löytäneet sivuja, mistä kannattaa papuja tilata?

Minbaari

^La Bomba espresso on kyllä parasta robustavoittoista espressoa mitä olen kokeillut. Olen ostanut sitä Hakaniemen kauppahallista joskus vuosia sitten, mutta luulisin että sitä on vieläkin saatavilla.
#816

C.chinense

itse  olen cafetoriasta tilaillut

sorrii

Löytyyhän täältä kahvikeskustelukin ...  :)
[Ihmeellistä ettei tällaisella kulinaristifoorumilla ole omaa ketjua kahville, oluella, viineille, tupakalle ja siikaareillekin .. viskeille sekä pontikallekin voisi olla omat..]

Ostin talvella Nekalana Suurjaosta "syntymäpäiväötarjouksena" 10pkt Dolce Gusto -kapseleita ja kaupanpäälle valkoinen "pingviinikeitin":
Hyvää kahviahan siitä tuli, vaikkakin aika haaleaa, ottaen huomioon että minä en edes pidä kovin kuumasta kahvista: Tässä se tuli munkin makuuni liian kylmänä ...
Myin koneen 8 kapselipaketin kanssa eteenpäin ostohinnalla ..  ;) .. ja jatkoin entistä Euroshopper-pikakahvilinjaani ...

Viikonloppuna kävin sitten Verkkokaupassa jonottelemassa halpaa moottorisahaa: 52cc/3hp/18" -50€ 30'lle ensimmäiselle. Jonossa oli ukkoja 47kpl, mutta jonotin kuitenkin, kun näytti olevan eukkoja ja lapsia osa jonottajista ... En saanut sahaa!
Hortoilin sitten myymälän läpi 5-kymppinen rutussa kädessäni ja osuin kahvinkeittimien hyllylle: Siellä myynnissä AeroPress ihmesuppilo, joka vaikutti aika kätevältä:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/37497/dbgxs/Aerobie-AeroPress-kahvinvalmistuslaite

Nyt on tullut sitten testattua sekä espressokahvilla, että tavallisellakin ... ja toimii!  8) 8) 8)
Varmaan tulee taas espresso-kahveja taas juopoteltua. Tää on niin helppo ja siisti tapa suodattaa nopeasti kupillinen (tai pari). Sanoisin että kun omistaa vaan vedenkeittimen ja jonkun mukin, niin helppoa on. Käytön jälkeen täytyy huitaista täytteet biojätteeseen ja huuhtaista puolihuolimattomasti nuo pari suppiloa hanan alla. Ei tarvitse ruuvailla ja kiristellä mitään mutteripannuja ja pelätä räjähdystä ... Tavallinenkin kahvi tulee yhtä helposti ja mielestäni siistimmin ja kätevämmin kuin tavallisella irtosuppilolla ja suodatinpussilla ... Luulisin, että jos haluaa kovempaa painetta suodatukseen, niin riittää kun laittaa suodattimia pari päällekkäin ja käyttää käsivoimia ...  :D

Hyvä ostos!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ottulo

huhtikuu 27, 2016, 19:23:38 ip #350 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2016, 19:31:29 ip käyttäjältä ottulo
Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 26, 2016, 13:06:03 ip
[Ihmeellistä ettei tällaisella kulinaristifoorumilla ole omaa ketjua kahville, oluella, viineille, tupakalle ja siikaareillekin .. viskeille sekä pontikallekin voisi olla omat..]


Tämän kahvikeskustelun jo löysitkin... Löytyyhän näitä muitakin:
Suosikkiviinisi?
In vino veritas? Viininviljely Suomessa.
Viinimestarit hoi!
Paras ja pehmein viski tai konjakki mitä olette maistaneet? mitenkäs sikaarit?
Olut/sahti harrastajia

E: Nämä vielä jäivät...
Tupakointi
Tupakan kasvatus

sorrii

 8) Nojoo ..
Mä ajattelin niinku' pääotsikoita ...  :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Eipä tuo aeropress taida toiminnaltaan juurikaan eroa tavallisesta pressopannusta (Bodum jne). Suurin ero lienee filtterintyypissä, paperifiltteri suodattaa hiukan tehokkaammin ja enemmän valikoivasti kuin pressopannujen metallisiivilät.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

Aeropressin mäntä painaa juoman paineella suodattimen läpi: painetta on sen verran kun jaksaa painaa. Pressopannussahan painetaan vaan porot pohjaan eikä tule mitään painetta...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Riippu jauhatuksesta. Pressopannullakin saa helposti painaa niin kovaa kuin jaksaa jos käyttää hienoa jauhatusta, joka tukkii filtterin. Ja siinäkin vesi painetaan suodattimen läpi, ainoastaan ylöspäin, eli toimintatapa on täysin sama.

Mutta ei noin saavutettavilla paineilla ole silti mitään tekemistä espressokeittimen paineilla. Jotta tuollaisella reilun 6 sentin männällä (aeropressin filtterikoko on 6,4 cm ja pikkupressossa lähes sama) päästäisiin 9 barin paineisiin, pitäisi päältä painaa lähes 300 kilon painolla.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

En ole tainnut pressopannua koskaan edes kokeilla .. luulen. Mun käsitys oli että se suodatin siinä on vaan harva sihti ja vispilä, josta tulee porot läpi, jos painaa voimalla. Ei tosiaan taida aeropressissä ihan 5 baria tulla .. en ajatellut. Hyvää kahvia silti tulee.

Mutteripannu on aina saanut mulla jotenkin niskakarvat pystyyn ja kylmät väreet persauksiin kun käytän sitä. Vaistomaisesti oon kokoajan valmiina suojaamaan kasvoja kun menen lähelle, kun se pihisee ... Oon varmaan edellisessä elämässä ollut höyrylaivan konehuoneessa, kun pannu on räjähtänyt   ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili


sorrii

Mitäkäköhän maustetta siinä on. Tulee jotenkin mielleyhtymä sivettikissakahviin:
http://www.pulju.net/sivettikissakahvi_kopi_luwak  ???

Ehkä Tom on nieleskellyt kokonaisia kuivattuja nagoja tai toivottavasti jotain sileämpää laatua.
Maistuukohan muuten samalle kun Jari Sillanpään kahvi ...

************

Mä ostin kerran jostain kirpparilta peltisen ihan hyvältä vaikuttavan kahvimyllyn, ajatelleen ehkä chilien jauhamista. Tuli sitten eilen ostettua IKEA'sta halpaa papu-kahvia [Espresso] kokeeksi. Ja kyllähän vähän petyin, kun paria rk-lusikallista sain myllätä varmaan vartin verran! => Ei siis kovin hyvä mylly ...
Kokeilin sitten itsepäisesti tänään sellaista mini-blenderiä, jonka taas hommasin joskus nuuskan valmistusta varten. Siinä hommassa muuten ei oikein selliaset silppuriterät tee myökään kovin hienoa jälkea, vaan piti siivilöidä purut ja ne karkeammat survia huhmareella pölyksi. Kokeilin siis sitä blenderiä kahvipavuille ja heitin mausteeksi pari kuivaa Biquinhoa sekaan, kun ne jotenkin näytti sopivan tyyliin. Blenderillä jauhoin pari minuuttia ja sitten piti kuitenkin vetää se silppu vielä sen kahvimyllyn läpi: Pienenä meni se kahvirouhe jo jotenkin siitä.

Biquinho-kahvi oli muuten aika hyvvää. Ideoin tässä että jospa toisella kertaa vähän paahtaisi niitä marjoja kuivalla pannulla ensin. Ja että pitääkö se mennä ostamaan sitten kunnollinen kahvimyllykin vielä! Verkkokaupassa olisi edullisin sähköinen mylly [OBH-Nordica] 39,90€ ja veivattava laadukas Hario Skerton 41,90€ ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bobster

Hainan yellow lantern-kahvi on oikein maittavaa(muistaakseni). ;D
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

Unohtui[kohan] mainostaa Aerobie AeroPress kahvinvalmistuslaitetta? https://www.verkkokauppa.com/fi/product/37497/dbgxs/Aerobie-AeroPress-kahvinvalmistuslaite
Se on Verkkokaupan hinnoillakin mielestäni aika hintava vekotin, ottaen huomioon kuinka yksinkertainen muovirimpula se on. Toimii silti aika kivasti yhden miehen taloudessa ameriikkalaisen [=ison] kahvin teossa ja oikein tulista espressoa tuolla saa jopa 4 annosta yhdellä vetäisyllä. Kutsun sitä kahvinkehittimeksi .. mistälie tullut sellainen nimitys mieleen ... (äidinmaitopumppuahan sen muistuttaa  ;))



Tää on oikeesti aika kätevä laite, kun tekee pieniä määriä kahvia, eli max. ~3dl. Yhtä helppo kuin suodattaisi irtosuodattimella ja voi käyttää vaikka espresso-kahvia. Suodatinpaperit on hyvin tiivistä kuitua ja 300kpl pakkaus maksoi ~8€ [=kallis?] Itse oon samalla paperilla kehitellyt kahvia kuitenkin pari kertaa, kun huuhtaisen vaan männän puhtaaksi välillä. Ammukahviahan menee aina vähintään pari isoa tuopillista ...

Pieni miinus tulee materiaaleista, kun tuon männän kumi tuntuu olevan aika nihkeää sitä muovisylinteriä vasten: Joutuu turhaan painamaan aika voimalla. Kokeilin vähän öljytä sitä mäntää ja kokeilimpa silikonirasvaakin. Ei se oikein toimi ... Mieluummin käytän voimaa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`