huhtikuu 16, 2024, 07:29:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bioponinen vesiviljely / chiliwiki.fi

Aloittaja Zabi, joulukuu 22, 2010, 22:01:30 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Onko nuo kuinka lämpimässä paikassa ?.

Upcider

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 01, 2013, 19:09:28 ip
Onko nuo kuinka lämpimässä paikassa ?.


23-24C normisti, auringon paistaessa lämpeää muttei paljon. Ei pitäisi olla hälyyttävä. Juurien päällä tuntuu ns. pieni limakerros, ei vissiin hyvä merkki.

Huru-ukko

Lähinnä siksi kysyin kun katselin siinä kannen alla oli vesipisaroita...Ihme juttu kyllä jos se merileväuute ne noin värjäsi. Mulla oli viime kesän vesikasvatuksissa osalla chileistä samanlaisia juuristoja. Silloin itse kuvittelin sen johtuvan osittain siitä, että ne oli alkuun kasvatettu turpeessa.

Fredrik-flugarn

maaliskuu 11, 2013, 15:05:37 ip #203 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2013, 15:08:25 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
Täsä nyt muovinen bioponinen härpäke. Kivivillakuutioiden päällä on vähän noita hydropapanoita. Ruukut n5 cm vedenpinnan yläpuolella ja jatkuvassa suihkussa päivisin. n.12t. Yöllä sekä lamppu että pumppu ovat pois päältä. Sisällä akvariosisäsuodatin missä bakut näköjään vaahtomuovissa asuu. Ei hiekkaa, ei vulcaponikkia. Toimii. Semmotti. Hiekkaa tai vulcaponikkia ehkä ei siis ole pakollista. Päivitän jos tilanne muuttuu.



Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Atheos__

4kk on oma bioponinen ebbi pyörinyt ilman vesien vaihtoja. Yläreso täynnä pelkkää kivivillaa ja saviruukkujen sirpaleita, ei vulcaponikkeja laisinkaan :D Näkyy bakteereille kelpaavan pelkkä kivivilla.

Veden sekaan heittelen lehtijätettä, ravinnneliuoksena toisesta ei-bioponisesta-systeemistä vedet vedenvaihdon yhteydessä. Vettä lisäillään tarvittaessa. Lehtijäte hajoaa nopeasti ja vesi pysyy kirkkaana.

Systeemin pinnalla hyvin runsaasti levää, ei tunnu haittaavan menoa :) Pumput meinaa joskus tukkiutua lehtijätteen hajoamismoskasta, tuosta tosin selviää pumpun huuhtelulla.
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Fredrik-flugarn

Päivitys
Nyt vauvaliritin menee kesätauolle. Ei yhtäkään huoltoa tarvittu 4 kuukauden ajon aikana. Vettä ei vaihdettu, ainoastaan lisätty. (muistaakseni) ec noin 0.6-2.0 kokeiltu. Akvaariosuodattimen suodatinosassa todella vähän rähmää. Ei levää missään. Suosittelen. Pumppuun ei siis mitään voi päästä millään ja vaahtomuovissa ällön kanssa bakut elelevät. Olen syöttänyt sillä vähän sitä ja tätä. Alkuun akvaarioällöä ja lusikallinen multaa. Sen jälkeen irtoneita kukkia, lehtiä jne. Kokeilen seuraava sesonki ajaa sitä vesipintaa korkeammalla jos saisin tuuheimmat juuret.

Lainaus käyttäjältä: Fredrik-flugarn - maaliskuu 11, 2013, 15:05:37 ip
Täsä nyt muovinen bioponinen härpäke. Kivivillakuutioiden päällä on vähän noita hydropapanoita. Ruukut n5 cm vedenpinnan yläpuolella ja jatkuvassa suihkussa päivisin. n.12t. Yöllä sekä lamppu että pumppu ovat pois päältä. Sisällä akvariosisäsuodatin missä bakut näköjään vaahtomuovissa asuu. Ei hiekkaa, ei vulcaponikkia. Toimii. Semmotti. Hiekkaa tai vulcaponikkia ehkä ei siis ole pakollista. Päivitän jos tilanne muuttuu.





Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

punkgrower

toukokuu 10, 2013, 12:08:24 ip #206 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2013, 12:11:38 ip käyttäjältä punkgrower
Taitaa olla niin ,että nuilla lannoitteilla mitkä on ph-puskuroituja esim. Advanced Nutrients ph-perfect ei voi viljellä bioponisesti???

Nuo lannoitteet kun tahtovat tasata ph arvon aina alle 6 vesiviljelyssä.

"Bakteerien kasvu hidastuu jos veden pH on alle 6.5, ja jos alle 6.0 pysähtyy lähes kokonaan.
Kun bakteerikanta on jo muodostunut ja vakiintunut, bakteeri tuntuvat tulevan toimeen ja hajottavan nitriittiä jopa 6.0 pH:lla.
Bakteerien optimi pH on niinkin korkea kuin 7.3 - 7.5"

Osaisiko kukaan tähän asiaan kunnolla perehtynyt vastata mulle ,että onko tosiaan tuhoontuomittu homma nuilla lannoitteilla
kokeilla bioponista systeemiä. Vai pitääkö tässä nyt rueta vaihtaa lannoite merkkiä vaikka ghe sarjaan.

Niin ja sitten kun tuo bioponinen systeemi itsessään tuottaa kasville osan tarvittavasta typestä ,niin voisiko tuosta nyt sitten jättää kokonaan pois ghe sarjan grow lannoitteen ja mennä pelkällä micro-bloom combolla? Jos kuitenkin lannoittaessa täytyy tuota typen osuutta vähentää niin nuinhan se kävisi kätevästi.




Jani M

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - toukokuu 10, 2013, 12:08:24 ip
Taitaa olla niin ,että nuilla lannoitteilla mitkä on ph-puskuroituja esim. Advanced Nutrients ph-perfect ei voi viljellä bioponisesti???

Nuo lannoitteet kun tahtovat tasata ph arvon aina alle 6 vesiviljelyssä.

"Bakteerien kasvu hidastuu jos veden pH on alle 6.5, ja jos alle 6.0 pysähtyy lähes kokonaan.
Kun bakteerikanta on jo muodostunut ja vakiintunut, bakteeri tuntuvat tulevan toimeen ja hajottavan nitriittiä jopa 6.0 pH:lla.
Bakteerien optimi pH on niinkin korkea kuin 7.3 - 7.5"

Osaisiko kukaan tähän asiaan kunnolla perehtynyt vastata mulle ,että onko tosiaan tuhoontuomittu homma nuilla lannoitteilla
kokeilla bioponista systeemiä. Vai pitääkö tässä nyt rueta vaihtaa lannoite merkkiä vaikka ghe sarjaan.

Niin ja sitten kun tuo bioponinen systeemi itsessään tuottaa kasville osan tarvittavasta typestä ,niin voisiko tuosta nyt sitten jättää kokonaan pois ghe sarjan grow lannoitteen ja mennä pelkällä micro-bloom combolla? Jos kuitenkin lannoittaessa täytyy tuota typen osuutta vähentää niin nuinhan se kävisi kätevästi.


Bioponisessakin tarvitaan typpeä, eli growta sekaan myös, mutta vähemmän kuitenkin kuin tavallisessa vesiviljelyssä. Kyllähän nuo puskuroidut lannoitteet saattavat veden tehdä liian happamaksi bioponiselle, se selviää lähinnä kokeilemalla. Jonkun verran nuo ghe:n lannoitteetkin tuntuvat happamuutta tasaavan, eivät välttämättä kuitenkaan niin paljon kuin nuo advanced nutrientsin lannoitteet.

Minbaari

Tammikuussa käyttöön ottamani bioponisen ravinneliemen pH on nyt laskenut melko huonolle tasolle. Viime mittaus antoi tuloksen 4, joten jotain pitäisi varmaan tehdä. Vaihdanko veden kokonaan vai vain osan? Vai pitäisikö pH:ta yrittää nostaa jollain ylöspäin. Kasvi tuossa nft:ssä on Faria, eikä kasvua ole liiemmin tapahtunut, mutta silti kasvi näyttää ihan terveeltä.
#816

Bender79

Mulla oli juuri tuota samaa ongelmaa viime vuonna ja vähän tänäkin vuonna. Vaihdoin 2/3 vedestä ja viime vuonna lisäsin ruokasoodaa. Kun ongelma ei sillä loppunut, niin lisäsin puutarhakalkkia. Fiksuinta olisi ollut tehdä tuo pH:n puskurointi ennen kun aloittaa kasvatuksen. Näin siis jälkiviisaana.

Laitoin tuota puutarhakalkkia semmoisen 1,5 tl 10 litraa vettä kohden. Pitää vaan muistaa, että nopeat pH muutokset on aika haitallisia, jopa tappavia, niille bakteereille. Akvaariokaupoista voi ostaa pakastekuivattuja bakteereita.


Juso

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - huhtikuu 02, 2014, 20:50:11 ip
Tammikuussa käyttöön ottamani bioponisen ravinneliemen pH on nyt laskenut melko huonolle tasolle. Viime mittaus antoi tuloksen 4, joten jotain pitäisi varmaan tehdä. Vaihdanko veden kokonaan vai vain osan? Vai pitäisikö pH:ta yrittää nostaa jollain ylöspäin. Kasvi tuossa nft:ssä on Faria, eikä kasvua ole liiemmin tapahtunut, mutta silti kasvi näyttää ihan terveeltä.


Eipä siellä enää hyvä bakteeri elä, jos noin on hapanta, jossain 6:ssa kai menee raja. Varmaan kannattaa aloittaa alusta, eli vaihtaisin veden, koska jossain on mennyt väärälle raiteelle. Silloin kun homma pelittää pH pysyy hyvin 6.5 -7  ilman puskurointeja, ja nitriitit suht nollissa. Jos veden lämmöt ovat alhaalla on vaikea saada systeemiä käynnistymään, kuten keväällä kasvarissa. 

Uudet vedet, vaimon (vanhoihin) sukkahousuihin pötkö vulcaponikkia, lämmöt ylös ja vesi kiertämään että hapettuu, niin eiköhän tuo hyrähdä käyntiin. Jos pH on 4, niin varmasti näkyy jo kasvin kunnossa/kasvussa.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Juso - huhtikuu 02, 2014, 21:30:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - huhtikuu 02, 2014, 20:50:11 ip
Tammikuussa käyttöön ottamani bioponisen ravinneliemen pH on nyt laskenut melko huonolle tasolle. Viime mittaus antoi tuloksen 4, joten jotain pitäisi varmaan tehdä. Vaihdanko veden kokonaan vai vain osan? Vai pitäisikö pH:ta yrittää nostaa jollain ylöspäin. Kasvi tuossa nft:ssä on Faria, eikä kasvua ole liiemmin tapahtunut, mutta silti kasvi näyttää ihan terveeltä.


Eipä siellä enää hyvä bakteeri elä, jos noin on hapanta, jossain 6:ssa kai menee raja. Varmaan kannattaa aloittaa alusta, eli vaihtaisin veden, koska jossain on mennyt väärälle raiteelle. Silloin kun homma pelittää pH pysyy hyvin 6.5 -7  ilman puskurointeja, ja nitriitit suht nollissa. Jos veden lämmöt ovat alhaalla on vaikea saada systeemiä käynnistymään, kuten keväällä kasvarissa. 

Uudet vedet, vaimon (vanhoihin) sukkahousuihin pötkö vulcaponikkia, lämmöt ylös ja vesi kiertämään että hapettuu, niin eiköhän tuo hyrähdä käyntiin. Jos pH on 4, niin varmasti näkyy jo kasvin kunnossa/kasvussa.

Kiitos. Täytyy huomenna hoitaa homma.
#816

harrip

huhtikuu 18, 2014, 12:45:57 ip #212 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 18, 2014, 13:09:59 ip käyttäjältä harrip
Hei,

bioponinen järjestelmä (ikea NFT) ollut käytössä helmikuusta lähtien, PH~4.5-5 välillä, tämän ketjun mukaan PH pitäisi olla lähempänä seitsemää? Eilen vaihdoin noin 3/4 vesistä uusiin, lisäsin ravinteet ja merileväuutteen, nyt mittasin PH:n ja testeri näyttää ~PH6, puhdas kraanavesi samalla testerillä PH8, resossa vulcaponicia, mikähän tuota PH:ta noin paljon laskee? Mainittakoon vielä että red caribbean habanero näyttäisi tuossa kyllä viihtyvän hyvin ja tuottaa valtavan määrän kukkia, jotka kyllä tippuvat pois.

https://www.dropbox.com/s/r9kosih8g2nj3jf/20140418_125924.jpg

https://www.dropbox.com/s/c6denbfd60a14rz/20140418_125914.jpg

cornell

Mulla oli tietämättäni bioponinen järjestelmä 3 vuotta pystyssä kun käytin lähdevettä kasvarissa. Kamppailin aikani 6.5-7 arvoihin nousevaa pH arvoa vastaan, kunnes totesin sen hyödyttömäksi... bioponisesta systeemistä ei 10 vuotta sitten ollut vielä paljoa puhetta. Joissain systeemeissä pH painui happamaksi ja se oli myös hyvin vaikea saada korjattua kuuteen. Pitäisin syynä väärän bakteerikannan asettumista systeemiin... bakteerit muokkaavat olot itselleen paremmiksi.

Happamasta liuoksesta kärsivistä hydroista vaihdoin aina koko reservin ja huuhtelin myös juuristoa, aina sekään ei auttanut. Ongelmia oli eteenkin alkukesästä (lämpötilat olivat öisin hyvin alhaiset).
¨käynks mä usein täällä?¨

Stenkt

Minkälaisia nitriittiarvoja on teillä ollu bioponisessa? 1.5kk sitten laitoin tuon bubblerin peruskaavalla "kypsymään" ja ph on pysyny tiukasti seiskan korvilla jo yli kuukauden, mutta jbl:n n02 tippatesti näyttää 0.5 - <1.0 lukemia. Enimmäkseen tuolla reilun 0.5:n tietämillä. Onko mulla joku häikkä tuossa vai onko normaalia? Pitäskö yks ilmakivi tunkee tuonne vulcaponicin sekaan, ku nyt on sen verkkoastian molemminpuolin nuo.
Ps. Taitaa typpee olla ihan liikaa kun 40cm korkeessa habassa on jäätävän kokoset lehdet ja muutama aikuisen miehen kämmenen kokonenkin :O

Huru-ukko

Ensinnäkin joka kerta kun lisäät sinne lannoitetta nitriittipitoisuus nousee. Jossain oli maininta että bioponisuuden kehittyminen vie noin pari viikkoa, joka tarkoittaa varmaankin optimaalisia olosuhteita.
+20 asteen lämpötilaa liemissä. Hyvä bakteeriymppi mukaan. Tennissukkaan pari kourallista multaa antaa hyvän sysäyksen. Pelkkä laavakiven laitto resoon ja perään merileväuute muuttaa viljelyn bioponiseksi vasta kuvitelmissa, ei oikeasti. Vai kuvitteleeko joku että ne bakteerit tulee sinne itsestään niin että se muuttuu bioponiseksi saman tien ?.
Ainakin itse uskon että ei.
Mitä pienempi reso, sitä suurempi on nitriitti/nitraatti pitoisuuden vaihteluväli.
Viime kesänä itselläni oli 90 litran paljussa liemet noin 60 litraa ja vettä tuli autoventtiilistä (Huru.valvetm;) sitä mukaa lisää kuin sitä kului.
Noin kuukauden päästä pääsin arvoon 0.2-0.1, joka pysyi sitten koko kesän, paitsi silloin kun lisäilin Puutarhan kesää.


Cornellin kanssa on samanlaisia kokemuksia tuosta happamuudesta joissakin resoissa. Viime kesänä yhteen viidestä resosta iski happamoituminen, jota oli tosi paha korjata.....Kaikissa resoissa oli siis samanlaiset olosuhteet omasta mielestä laitettu.
Korjasin sen laittamalla noin 3-5 litraa rakeista kalkkia reson pohjalle.....Kesän lopussa sitä oli kaikissa.
Omalle runsaasti rautaa ja suoloja (raja-arvoissa) orsivesi kaivon vedelle tuo toimi. En kehoita ketään enkä sano että tuo on oikea tapa, sillä sain itse aikaan kestävän muutoksen.
Takaraivossa on nyt mietinnän alla testaus turpeen avulla saada PH aisoihin, eli resoon ämpäri joka on turvetta täynnä, ja NFT:stä palaava litku menee turpeen läpi  ;) ::). Yhden kasvin NFT:ssä tuo on turhaa varmaankin, omissani mahtuu yhteen putkimallin NFT:hen max. 7 kasvia.
Olisi siinä ainakin bakteerikanta heti valmiina  :o......

Jani M

Minä olen bioponisena toimivasta vedestä aina laittanut ekat liemet kehittymään seuraavaan resoon, ennen kuin otan sen käyttöön. Näyttää toimivan niinkin. Taisin ekaan bioponiseen ottaa bakteerit bio-bactilla hoidetusta viirivehkan mullasta tällä kaudella ja näppituntumalla on oikeanlainen bakteerikanta nyt noissa.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Jani M - huhtikuu 25, 2014, 23:27:25 ip
Minä olen bioponisena toimivasta vedestä aina laittanut ekat liemet kehittymään seuraavaan resoon, ennen kuin otan sen käyttöön. Näyttää toimivan niinkin. Taisin ekaan bioponiseen ottaa bakteerit bio-bactilla hoidetusta viirivehkan mullasta tällä kaudella ja näppituntumalla on oikeanlainen bakteerikanta nyt noissa.


Noin se menee hyvin. Itsekkin siirrän liemiä koko ajan eteenpäin kun olosuhteet muuttuvat isompiin yksiköihin.
Yleensä resojen veden vaihdossa suositellaan jättämään kolmannes vanhasta liemestä jäljelle juurikin sen riittävän bakteerikannan vuoksi.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 26, 2014, 10:15:34 ap
Lainaus käyttäjältä: Jani M - huhtikuu 25, 2014, 23:27:25 ip
Minä olen bioponisena toimivasta vedestä aina laittanut ekat liemet kehittymään seuraavaan resoon, ennen kuin otan sen käyttöön. Näyttää toimivan niinkin. Taisin ekaan bioponiseen ottaa bakteerit bio-bactilla hoidetusta viirivehkan mullasta tällä kaudella ja näppituntumalla on oikeanlainen bakteerikanta nyt noissa.


Noin se menee hyvin. Itsekkin siirrän liemiä koko ajan eteenpäin kun olosuhteet muuttuvat isompiin yksiköihin.
Yleensä resojen veden vaihdossa suositellaan jättämään kolmannes vanhasta liemestä jäljelle juurikin sen riittävän bakteerikannan vuoksi.


Joo, ja jokaiseen resoon ei kannata erikseen lähteä sitä bakteerikantaa rakentamaan, kun saa yhden toimimaan, niin jakaa sen veden kahteen resoon ja jatkaa siitä eteenpäin samalla kaavalla. Jos olis tilaa, niin vois melkein pitää yhtä resoa pelkästään ilmapumpun kanssa hapetettavana bioponiikkavarastona.

chili noob

Lainaus käyttäjältä: edu1 - huhtikuu 25, 2014, 21:23:44 ip
Minkälaisia nitriittiarvoja on teillä ollu bioponisessa? 1.5kk sitten laitoin tuon bubblerin peruskaavalla "kypsymään" ja ph on pysyny tiukasti seiskan korvilla jo yli kuukauden, mutta jbl:n n02 tippatesti näyttää 0.5 - <1.0 lukemia. Enimmäkseen tuolla reilun 0.5:n tietämillä. Onko mulla joku häikkä tuossa vai onko normaalia? Pitäskö yks ilmakivi tunkee tuonne vulcaponicin sekaan, ku nyt on sen verkkoastian molemminpuolin nuo.
Ps. Taitaa typpee olla ihan liikaa kun 40cm korkeessa habassa on jäätävän kokoset lehdet ja muutama aikuisen miehen kämmenen kokonenkin :O


habaneroissa on isot lehdet luonnostaan ei kannata huolestua jos ei ole muuta liika typpeen viittaavaa merkkiä.. itsellä tupeessa on kans habanero red caribbeanissa jättimäiset lehdet muihin chilehin verrattuna.