toukokuu 12, 2024, 21:03:43 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

harrastelija

Ehkä tyhmä kysymys, mutta sain tänään nuo ravinteet, ph downin ym. mutta pumput vielä puuttuvat ja ne saan kahden viikon kuluttua. Eli en varmaankaan uskalla vielä istuttaa chilejä ämpäreihin tai noh verkkoruukkuihin?

Mutta sitten tyhmään kysymykseen:
10litraan pitäisi laittaa kolme millilitraa kaikkia noita kolmea ravinnetta. Mutta kuinka paljon on yksi millilitra? Kuinka monta tippaa suurinpiirtein uskaltaa siis ainetta laittaa? Onko kolme tippaa sopiva määrä? Saako edes apteekista niin pieniä mittoja, joilla noita pystyisi mittailemaan?

kyris

Viherpeukku myy tuollaisia pikkumittoja. Ovat tosin aika suolaisen hintaisia. Itse käytän sellaista esim. yskänlääkkeen mukana tulevaa mittaa. En sitten tiedä myyvätkö niitä erikseen. Itse sain pinon niitä tutulta sairaanhoitajalta.

bassino

Lainaus käyttäjältä: "harrastelija"Saako edes apteekista niin pieniä mittoja, joilla noita pystyisi mittailemaan?


Osta 5-10 ml lääkeruisku. Saat mitattua parin kymmenyksen tarkkuudella.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

asking

Joo apteekista vaan rohkeasti hakemaan, paikallisessa myyvät tiskiltä pyydettäessä.
Eivät maksa paljoa (0,5-2 eur).

Jore

Tai siten vain mistä tahansa kaupasta sellanen mittasarja leipomiseen ym. tarkoitettu.
Missä on ne perinteiset 1dl, 1cl, 1ml, ja mikähänse viiminen on kun niitä mahtaa olla 4 kpl siinä nipussa...
Tai toisilla nimikkeillä 1dl, 1rkl, 1tl, 1maustemitta
Jalapeno = Pelaan jo

Azasel

Lainaus käyttäjältä: "asking"Joo apteekista vaan rohkeasti hakemaan, paikallisessa myyvät tiskiltä pyydettäessä.
Eivät maksa paljoa (0,5-2 eur).


Joo paitsi ainakaan täältä porista ei saanut, piti kuulemma olla oikeen resepti, mihin tuota ruiskua tarvittas. Sanoin vaan että huh huh ja että lähden sitten neulojenvaihtopisteeseen, mut onneks sain sitten siskolta muutaman ruiskun.

Os2

Itse pyysin "isoin, pisin ja rumin injektioneula mitä löytyy" sellaisen sitten sainkin huvittuneella ilmeellä höystettynä. Nykysellään käytän pipettiä, helpompaa ja ei ainakaan töki reikiä sormiinsa.   :)
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Jupe56

Jep tuo viherpeukun pipetti on ihan jees, ainoa huonopuoli siinä on se että oikeen tarkasti ei pieniä määriä saa esimerkiksi. Ph downin kanssa saa olla tarkkana. muuten olen ollut tyytyväinen pipettiin.
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

asking

Mäkin ostin "niin ison kuin löytyy" injektioneulan, myyjä vielä varmisti että tämmönen kinkkuneulako...
Taisi se siinä kysäistä että mihin tarvitsen niin rehellisesti kerroin että lannotteiden annosteluun litran purkista.

Rolle R

Injektioneulan pää kannattaa katkaista tylpäksi esim. Dremelin laikalla tai vastaavalla. Nopea ja siisti homma, joka tekee neulan käsittelystä turvallisempaa ja helpompaa. Lannoitteet eivat taida olla niitä kaikkein pahimpia myrkkyjä, mutta itseäni ei oikein kiinnosta lannoitetiivisteen tuikkaaminen suoraan ihon alle :shock: .

Rolle

Rolle R

Moi.
Onko kukaan tutkinut että vaikuttaako uppopumpun kytkeminen yöksi pois päältä chilien kasvunopeuteen? Mukavasti tuntuvat kasvavan noin 16-päällä 8-pois rytmillä mutta voisiko kasvua vieläkin nopeuttaa :wink: ?

Kuinka kauan pumppu voi olla pois päältä ilman että juuret kärsivät? En tiedä Jebo pumppujen kestosta mutta tuleeko hoppu hankkia uusi jos vanhasta lähtee savut pihalle. Kun juuret hukkuvat (vesiviljelyssä tai mullassa) niin tuhoutuvatko juuret lopullisesti vai palautuuko tilanne normaaliksi ruukun kuivettua / ravinneliuoksen hapetuttua uudelleen? Ts, voiko kuukausien kasvatustyön mitätöidä hukuttamalla juuret hengiltä?

Rolle

tknummelin

Hassulta vaikuttaa vesiviljely, nyt kun kaikki viisi sivua aiheesta luin  :D Siis silläkö ei tosissaan ole niin väliä, milloin nuo kasvit multaan tuuppaisin? Että voisin ihan hyvin vaikka odotella, että nuo rehut vähän kasvavat?..

Jonni

paikallisesti apteekista kävin ostamassa muovisen 2ml lääkeruiskun ilman piikkiä, hinta 0.35e kipale. Eipä täti mitään kysellyt vaan iloisesti sen myi. Nyt voikin sitten alkaa mittailemaan :)

Samalla kävin vielä Peukun muuttomyynnistä hakemassa vähän verkkoruukkuja ja micro/mato/ripen paketin, muuton kunniaksi pyöristi hinnan neljään kymppiin, kerran se vaan kirpasee (vaikka onhan tossa 3 litraa nestettä). Kivivillat jäi saamatta kun ne oli jo ehtinyt muuttaa Peukun uuteen toimipisteeseen... noh onpahan ainakin syy sitten joskus katsastaa uusi toimipistekin.

T: Jonni

Toivo

Laitan oman kysymykseni tähän: Jos alotan vesiviljelyn ja tillan ravinteinta niin pitääkö tilata myös ph-downia ja ph-upia? Tarvitaanko molempia ph-aineita vai riippuuko se taas ihan mikä on kranaveden ph?

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "toivo"Laitan oman kysymykseni tähän: Jos alotan vesiviljelyn ja tillan ravinteinta niin pitääkö tilata myös ph-downia ja ph-upia? Tarvitaanko molempia ph-aineita vai riippuuko se taas ihan mikä on kranaveden ph?


Kitsaana poikana en ole ostanut lainkaan ph-upia, vaan käytän tarvittaessa kraanavettä, jonka ph täällä Oulussa on jotakuinkin 8,5. Kolmen kuukauden vesiviljelyurani aikana olen tarvinnut tasan kerran nostaa ph:ta tuolla tavalla. Downi lienee välttämättömyys melkeimpä kaikkialla.

PK

Onko muuten kukaan kokeillut veden seisotusta että mihinkä pH laskee ilman aineiden lisäystä?

Toivo

Laskeeko vai nostaako nuo aineet ph-arvoa, esim flora?

JyriT

Mä oon kitsaana käyttäny sitruunahappoa ph:n pudottamiseen, ja nostamiseen taasen on tullu käytettyä ruokasoodaa. Molempien tarkka annostelu on vähän semmosta & tämmöstä, kumpaakaan ei tartte hirveesti laittaa..
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "toivo"Laskeeko vai nostaako nuo aineet ph-arvoa, esim flora?


Laskevat. Jos oma vesijohtovesi ei ole emäksistä, lienee mahdollista selvitä ilman ph:n korjaustakin.

Ruokasoodan onkelmana voi olla liiallisen natriumin kertyminen veteen.

Toivo

Mitä itse eile mittailin kraanvaettä niin se oli n. 7,5 ph.