huhtikuu 19, 2024, 07:30:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tupakan kasvatus

Aloittaja chilimieli, maaliskuu 24, 2011, 23:45:28 ip

« edellinen - seuraava »

Poltatko?

Kyllä, säännöllisesti.
56 (30.3%)
Kyllä, silloin tällöin.
21 (11.4%)
Kyllä, harvoin, erityistilanteissa.
21 (11.4%)
En.
74 (40%)
Valintani on rimbaramba.
6 (3.2%)
Mistä noita tupakan kasvatajia oikeni tulee?
9 (4.9%)
Pitäisikö Suomen lakeja muutenkin muuttaa?
2 (1.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 185

El Borracho

huhtikuu 24, 2012, 19:14:46 ip #60 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2012, 21:08:23 ip käyttäjältä El Borracho
^Mää olen kerännyt omista "sisävirginioista" jo kolme kertaa alimmat lehdet talteen ettei vie niin paljon tilaa, ja uhkasi kaatua nuo purkit. Samaa lannoitetta olen niille tarjonnut kuin chileillekin, pituutta n.120cm , lehdet suurimmillaan olleet 40cm pitkiä, 30 leveitä.

Tupakantaimia on tosiaan koulittu nyt mykorritsan päälle 329 tainta joista 49 eri lajikkeita varalle. Meinasin että josko noilla yhden aarin alan saisi peittoon. Joko kuvittelen tai sitten mykorritsa saa nuo oikeasti kasvamaan ihan järjetöntä vauhtia. Muistaakseni joskus vuosia sitten kasvatellessani kituuttelivat pikkuhiljaa kunnes siirsin ne ulos. -Tosin ei mulla ollut silloin 600W natikkaakaan, vaan kasvattelin vanhempieni kuistilla, pohjoispuolella taloa ja ikkunoista puskevassa vedossa.

Ja halukkaille edelleen taimia tarjolla... Pidän ensiviikkoon asti, kun saan koululta tiedusteltua haluaako kukaan sielä, mutta sitten lähtevät bioastiaan.

E; Tupakan lejdethän pitäisi ymmärtääkseni kerätä tuleentuneina eli ainakin suurimmaksi osaksi keltaisina. Nuo sisäkasveista pakosta kerätyt lehdethän ovat vihreitä, mutta huomasin että natikan valo saa lehdet kellastumaan, kun taas pimeässä kuivatut kuivuvat vihreiksi. Olisiko siis "aurinkokuivaus" ratkaisu liian aikaisin kerättyjen lehtien tuleennuttamiseen?

Upcider

Olisiko kellään siemeniä myydä virginiaan? En yhden siemenpussin takia viittisi exotic gardenilta tilailla. Taimen adoptio ei ole vaihtoehto tällä hetkellä.

El Borracho

^Valitettavasti kylvökausi kohdallani oli ja meni, ja laitoin kaikki siemenet multiin ihan varmuuden vuoksi.

Jos kuitenkin pienerien kysyntä on tätä luokkaa, voin harkita ostavani ensi kevääksi vaikka tuplat, niin kelpaa sitten pussitella ja postitella. Toivon myös saavani noista jo kasvatuksessa olevista siementä, ja pussipäisinä mahdollisimman puhtaita.

Valitan, mutta nyt en voi auttaa.

Leipis

Itseltä löytyy vielä chilimieleltä saatuja siemeniä, pistäkää YV:llä viestiä niin pistelen paketteja tulemaan.

Leipis

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - huhtikuu 24, 2012, 19:14:46 ip
E; Tupakan lejdethän pitäisi ymmärtääkseni kerätä tuleentuneina eli ainakin suurimmaksi osaksi keltaisina. Nuo sisäkasveista pakosta kerätyt lehdethän ovat vihreitä, mutta huomasin että natikan valo saa lehdet kellastumaan, kun taas pimeässä kuivatut kuivuvat vihreiksi. Olisiko siis "aurinkokuivaus" ratkaisu liian aikaisin kerättyjen lehtien tuleennuttamiseen?


Itse sain saman ohjeen lehtien keräämisestä. "Kasvi annetaan "tuulaantua", eli lehtien kellastua ennen sadonkorjuuta. Sain tosin vihreistäkin lehdistä ihan kelpo tupakkia, vaativat vain pidempää säilyttelyä, jotta maku laimenee."

Ainakin tuossa omassa yksilössä kolme alinta lehteä on kellastuneet joten ne voisivat olla sopivia poimintaa varten.

El Borracho

huhtikuu 26, 2012, 19:02:50 ip #65 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2012, 20:26:30 ip käyttäjältä El Borracho
Hei, Leipis. Mitä muita ohjeita olet saanut tupakan käsittelyn suhteen? Tuo hiostaminen on edelleen hieman hämärän peitossa. periaatteen tiedän mutten periaatteen soveltamista käytäntöön.
Joskus kauan sitten kun viimeksi kasvattelin tupakkaa, sain ihan kelvollisen lopputuloksen kun ensin kuivasin lehdet aivan rutikuivaksi, suihkuttelin vähän kerrallaan pesuvatiin ja annoin imeä nestettä, lisäsin uuden kerroksen ja hieman suihkuttelin. Olivat aika hauraita lehtiä tuossa vaiheessa.
Sitten vain levottomana päivästä toiseen pyörittelin lehtiä vatissa, haistelin, vähän maistelinkin ja muuttuivat hitaasti tummanruskeiksi. Kun maltoin, olivat kosteina lämpimän muurin päällä samaisessa vatissa. siitä kun kuivahtivat, lisäsin välillä nestettä ja onnistuin homehtumisenkin välttämään. Joskus kuukauden päästä tuloksena oli tummanruskeita lehtiä ja ennemin vaalea, sittemmin tummanruskea pesuvati.
Aromit olivat varsin äreät, muistaakseni lähes sikarimaiset. Siis sellaiset kun aloittelija "hiisaa" sikaria kuin huonosti vetävää sätkää...

Mitenkäs tuo hiostaminen tehtäisiin oikeaoppisesti hieman isommalla määrällä? Ilmasto ei ole kovin suotuisa perinteelliseen keossa hiostamiseen. kun on kosteaa, on liian kylmä ja kun olis lämmintä on liian kuivaa. -Uskoisin.

E: Huomasin muuten juuri, että virginian siemeniä olisi tarjolla joskus kuukauden päästä, kun nuo näkyy olevan nupulla. Sisäkasveina ne ei mahdu satoa tekemään joten kukkikoot rauhassa, kerään sitten siemenet talteen niin mun tarvitsee kesällä huputtaa yksi lajike vähemmän.

Leipis

http://www.henriettesherbal.com/eclectic/pula-puutteet/luku-10.html

Tuon linkin ohjeita olen koittanut noudattaa ja aika pitkälti samoja olen saanut muilta kasvattajilta. Itse tarkoituksena olisi kokeilla tuota pieneksi silpuksi leikkelyä ja sen hiostamista, kun ei ole kauhean montaa lehteä kokeiltavana :)

El Borracho

Jeesh. Kiitoksia, onhan noita tullut selailtua, mutta helpottaa jos joku on onnistunutkin!

chilimieli

Jos jollakulla on vaihtaa tai antaa sikari-lajikkeiden siemeniä, niin ottaisin mielelläni vastaan. Vaihdossa virginian tupakkaa.

Lehmann

Aikaisempien kokeiluihin pettyneinä, kylvin kukkamultaa täynnä olevaan raejuustopurkiin "hyppysellisen" Virginialaista. Reijitetty kansi päälle pitämään kosteutta yllä. Nyt muutaman päivän päästä niita pikkutaimia putkahti useita kymmeniä.

Annanko kasvaa raejuustopurkissa tietyn mittaisiksija koulin sitten suurempiin ruukkuihin tai suoraan peltoon?

Leipis

Mitä nopeammin niitä koulii niin sitä vähemmän juuret ovat sekaisin, tosin helppoa se ei ole ja hermot olivat ainakin itse kireällä. Itse kylvin toisen erän laajalle alueelle ja nypin huonoimmat taimet pois ja annoin kasvaa noin 5-7cm pituisiksi ennen koulimista omiin purkkeihin.

Torakka

olisiko kellaan lahjoittaa muutamaa siidua jotain tupakkia? kiinostaisi kasvattaa eikös sitä ihan sisälläkin voi kasvattaa?

Leipis

Juu kyllä sisälläkin onnistuu kasvattaminen, jos isompaa satoa haluaa niin tilaa pitää varata kunnolla :)

Virginian tupakan siemeniä voisin lähetellä jos ne kelpaa, ketjun aikasemmilta sivuilta löytyy kuvia kyseisestä kasvista.

Torakka

eiköhän ne kelpaa. onko ketää käärinyt särkää tai jotain itse kasvatetusta kessusta? millasta on? 8)

chilimieli

Itse polttanut sekä raakaa, että fermentoitua tupakkia.
Maku yllättävänkin miellyttä ja lempeä, kunhan antaa vihreiden lehtien muhia lasipurkissa muutaman viikon.
Maittavaa, vaikka ei jaksaisikaan kypsytää oikein, kunhan antaa lehdille aikaa. Itse kuivatin ensimmäisen sadon suihkuverhon kiskoihin ripustettuna. Purkitin vihreänä ja annoin muutaman viikon aikaa seistä. Maku oli ihan hyvä. Bahvaa tuo raakatupakka kyllä on.

Kypsytetyssä maku lempeä, kermainen ja väkevä samaan aikaan. Onhan tuo kuitenkin jokseenkin vahvempaa, kuin kaupan tupakka. ;)

Torakka

vanhvin mitä olen itse polttanut on espanialainen kruger(sininen aski) kartonki makso 10€
kun sitä tupakkia puristi niin paperi muutui mustaksi, siitä kohtaa josta puristi:D

biblo

Kruger on tuttu itsellekin mutta kun tuota viimeksi Espanjasta 4 kartonkia ostin niin kappalehinta tupakkakaupassa oli 3,30e. Hinnat varmaan toki nousseet.
"Grow food, not lawns"

Torakka

vai oisko se sit ollut 5€ kartssa en oo varma hemmetin halpaa se oli :D kuulin siitä sellasen legendan että se tehään kaikesta ylijäämästä.

biblo

Epäilemättä mutta hyväähän se on eikä tarvinnut amisaikoina pelätä että kukaan tupakkia tulisi pyytämään.
"Grow food, not lawns"

Aji Inferno

Olisi metkaa listata kaikki ihmisen "tupakkana" polttamat kasvit eri puolilta maailmaa, muuten... Osa laillisia, osa ei - ja monet varmasti laillisia toisaalla, laittomia toisaalla. Yleensä kai sen mukaan, missä valtava tupakkateollisuus on saanut lobbailtua lait mieleisikseen ja missä ei. No, se on bisnestä ja politiikkaa - ja tabu. Mutta esim. intiaaneilla ja aasian natiiviväestöllä on taatusti lukemattomia omia versioitaan tupakasta, kasveista joita me täällä emme tunne lainkaan.

Mitähän väki täälläkin tekisi, jos joku foorumilla vaikkapa keksisi kotikasvattaa jotain sumatralaista alkuasukkaiden viidakkoyrttiä, jolla olisi täsmälleen tupakan ominaisuudet? ;) Montako minuuttia menisi ennen kuin joku karjaisisi: "HUUMEITA!!!" - ja foorumi räjähtäisi käsiin? Tuskin montaa. ;)

Tupakoitsijat ovat onnekkaita saadessaan kasvattaa ehkä ainoaa miltei kaikkialla laillista huumeen lailla toimivaa kasvia. Viinakin on monesti yritetty kieltää - tupakkaa ei kai koskaan. Aika jännä juttu, jos sitä miettii, eikö olekin?