Chilivaarin kasvattelukuviot 008 intialaisilla mausteilla

Aloittaja Chilivaari, tammikuu 01, 2008, 11:23:57 ap

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Parveke on melkein tyhjä, mutta sisällä viherrys jatkuu - jopa aika yllättävissä merkeissä. Loppukesästä ja syksyllä laitoin muutamia chilin oksia juurtumaan saadakseni talveksi pienemmät versiot niistä ikkunalleni. Habanero Red Dominica oli yksi viimeisistä. Varteen teipattu nimilappu kertoo, että se on katkaistu veteen 23.9., siis kaksi kuukautta sitten. Nyt siinä on jo kukkia ja pienoinen raakilekin:
Dominican pistokas 22.11.08
Juurtumaan laitettu kymmensenttinen oksan pätkä on puolet kuvasta. Yläosa on uutta kasvua. Juuret ilmestyivät kolmessa viikossa. Sen jälkeen se on siis ollut vähän yli kuukauden mullassa.  Parissa viikossa alkoi ilmestyä uusia lehtiä, kukkanuppuja ja nyt niistä kehittyy jo pikku chilejäkin. Tuskin nuo pysyvät. Loisteputkivalossa Aji Cristal kehitti myös raakileen, mutta se ei jaksanut kasvaa, vaan pysyi viikon verran muuttumatta ja putosi sitten pois. Tämä Dominica on saanut vähän enemmän valoa. Se on siivellä pikku taimien 23 W ESL:n valossa ikkunan sivussa. Tuosta tulee reilusti enemmän valoa kuin ikkunasta pilvisenä päivänä, mutta ei sentään aurinkoisen päivän lukemia. Valo palaa 14 tuntia vuorokaudessa. Lamppua olen pitänyt 10-15 cm taimista ja nyt niille on pitänyt rakentaa tuota ruukkua korkeampi koroke, jotta kaikki saisivat suunnilleen saman määrän valosta.

Rajusti leikkaamani, mutta ikkunalaudalla uuteen kasvuun pyrähtänyt iso Dominica kukkii myös, mutta sille ei riitä enää lisävaloa, joten tuo lienee turhaa puuhaa.
Se juuret kasvattanut paksu oksa on edelleen vesipullossa. En ole keksinyt sille paikkaa, eikä oikein ole tarvettakaan kolmannelle kukkivalle Habanerolle marraskuussa.

Chilivaari

23.11.08
Lumimyrsky tukki ikkunan ja ikkunalaudalla oli kypsymässä  viimeiset Aji Indianin (c. baccatum) "hedelmät". Viikko sitten leikkelin satoa kantavat oksat pulloon ja väri on vaihtumassa ripeään tahtiin, kun pääsivät lämpimään parvekkeelta.

Chilivaari

Kävi vahinko. Tai siis tahallinen, tietoinen vahinko.
Kahvimyllyllä oli jauhettu habaneroja viimeksi ja eilen hankin kokonaisia kahvinpapuja kun sattui olemaan tarjouksena Lidlissä.  :wink:

Aamukahvi oli hyvää, vähän poltteli suupieliä, mutta mukavan makuista. Perulaisista Andien rinteiden pavuista ei ehkä kaikkia hienouksia maistanut chilin alta, mutta ehdottoman myönteinen makukokemus, kuten Willekin tuolla toisessa ketjussa kertoi:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=50647#50647

Eihän kenelläkään olisi valmista reseptiä, sekoitussuhdetta chilijauhe/kahvijauhe? Tällä sattumalinjalla en pysty enää jatkamaan, chilit on jo jauhettu kaikki.  :lol:

wille

^Ja nyt testattuna myös chipotle-versio aamukahvista. Ei pöllömpää...  :wink:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Mape

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Kävi vahinko. Tai siis tahallinen, tietoinen vahinko.
Kahvimyllyllä oli jauhettu habaneroja viimeksi ja eilen hankin kokonaisia kahvinpapuja kun sattui olemaan tarjouksena Lidlissä.  :wink:

Aamukahvi oli hyvää, vähän poltteli suupieliä, mutta mukavan makuista. Perulaisista Andien rinteiden pavuista ei ehkä kaikkia hienouksia maistanut chilin alta, mutta ehdottoman myönteinen makukokemus, kuten Willekin tuolla toisessa ketjussa kertoi:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=50647#50647

Eihän kenelläkään olisi valmista reseptiä, sekoitussuhdetta chilijauhe/kahvijauhe? Tällä sattumalinjalla en pysty enää jatkamaan, chilit on jo jauhettu kaikki.  :lol:


Kävi tuossa kesällä kaverille pieni moka, oli leikannut chiliä (Rawit)  suodatin pussin päällä, ja kuinka ollakkaan hänen äitinsä keitti kahvit kyseisellä suodatin pussilla... Harva sitä kahvia joi, oli joksenkin outo maku. :D
---

Chilivaari

Nämä on kovia aikoja chilinkasvattajalle. On niin paljon mahdollisuuksia, kiinnostavia lajikkeita, eksoottisia, tulisia, mietoja, maukkaita, tuoksuvia. Kaikkea ei kuitenkaan voi saada. Ei ole tilaa. Ei mahdu parvekkeelle eikä ikkunalle. Ei siis kannattaisi edes laittaa itämään.

Minä yritän olla tiukkana.

Viime kaudelta jäi kiinnostavien lajikkeiden siemeniä 10 erilaista kokeilematta.
Nettikauppoja selaillessa on aivan välttämättä pitänyt tilata 11 eksoottista ja äärettömän mielenkiintoista uutuutta.
Fataliin viime tilauksen Suprise-pussissa oli 4 mustaa ja 10 valkoista yllätystä odottamassa.
Viime kaudelta on ikkunalla tai kellarissa eri tavoin lyhenneltynä 10 lajiketta kasvamassa.

Tuo tekee yhteensä 45.
Parvekkeelle mahtuu 15.

Ei muuta kuin karsimaan.  Onko hyviä metodeita tarjolla? Rahan heittoon tai tikkatauluun en vielä aio turvautua. :wink:

Mustat 28.11.
Alkuun on kuitenkin päästy kauden 2009 valmistelussa. Tuossa on Fataliin yllärit, 4 mustaa ja niiden yläpuolella Turbo Puben kaksi siementä. Niistä toinen iti viidessä päivässä. Nyt myös numero 2 noista Suprise-chileistä on itänyt 8 päivää kelluvan talouspaperin päälle kylvämisestä. Turbossa on jo sirkkalehdet. Ilmeisesti minä 2009 yritän kasvattaa pubescenseja. Se on täysin uusi kokemus minulle. Onko hyviä ohjeita?

wille

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"...Ilmeisesti minä 2009 yritän kasvattaa pubescenseja. Se on täysin uusi kokemus minulle. Onko hyviä ohjeita?


Omaksi yllätyksekseni sain ensimäisellä yrittämällä rocotosta satoa, vaikkakin vähänlaisesti. Eli yhden kauden "huikealla" kokemuksella täälläkin huudellaan.

Pubescensia saattaa joutua ainakin leikkelemään. Näin ainakin omalla kohdallani. Kasvi alkoi rönsyilemään ja jos olisi saanut kasvaa noin, olisi tuskin pysynyt edes pystyssä. Eikä ollut kyllä leikkauksesta moksiskaan, haaroi vaan enemmän. Pitkän kaudenhan nämä pubet vaatii..

Kovasti nuo nauttii valosta, mutta lämpö on tosiaan (ainakin omasta mielestäni) se hankalin muuttuja tässä puben kasvatuksessa. Liikaa lämpöä = ei satoa. Kasvi saattaa kyllä kasvaa ja kukoistaa, mutta kukkia ei tule jos lämmöt huitelee tasaisesti kolmessakymmenessä. Muuten on kyllä hieno ja palkitseva kasvi. Omat pubet kestivät ainakin tosi hyvin ötököiden hyökkäykset ja viileät ilmat sun muut chilin uuvuttajat. Enemmän olisi ilmeisesti pitänyt lannoittaa omia yksilöitä. Tuo komeinkin kun jäi minulla noin 70 cm korkeaksi.  :wink:

En tiedä oliko tässä nyt mitään "ohjeita", mutta ainakin joitain omia kokemuksia kuitenkin.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Hombre

Minulla Pubescensit viihtyvät parhaiten pihalla. Siellä ne viime kesänä tuottivat satoa paremmin kuin kasvarissa olleet.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"...Tuo tekee yhteensä 45.
Parvekkeelle mahtuu 15.

Ei muuta kuin karsimaan.  Onko hyviä metodeita tarjolla? Rahan heittoon tai tikkatauluun en vielä aio turvautua. :wink:

Kannattaa miettiä, mitä oikeasti tarvitsee. Ja pitää myös muistaa tarpeeksi laaja erityyppisten lajien valikoima; nimittäin on ruokia mihin sopivat parhaiten chinenset, toisiin baccat ja kolmansiin annuumit. Itse huomasin, että tänä vuonna oli chinensejä liikaa suhteessa annuumeihin... Baccojen määrä oli ihan sopiva, sillä ne sopivat melkein mihin vain.
Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"...Ilmeisesti minä 2009 yritän kasvattaa pubescenseja. Se on täysin uusi kokemus minulle. Onko hyviä ohjeita?

Viime kesä oli ainakin omille pubeilleni oikein hyvä, johtui kaiketi ilmojen viileydestä. Kukkivat vasta heinäkuun lopulla, mutta ei tainnut yhtään kukkaa tippua. Ensimmäiset kypsyivät sitten marraskuulla, joten aika tarkkaan vuosi niiden kanssa meni.

Huomattavasti esim. chinensejä helpompia kasvatettavia kuitenkin ovat, joten ei hätää. ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Hombre"Minulla Pubescensit viihtyvät parhaiten pihalla. Siellä ne viime kesänä tuottivat satoa paremmin kuin kasvarissa olleet.

Oliko tuulensuojaa?
Auringossa vai varjoisammassa?
Tuo nimittäin ratkaisisi tilaongelmaa jo viiden kasvin verran.

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"... pitää myös muistaa tarpeeksi laaja erityyppisten lajien valikoima; nimittäin on ruokia mihin sopivat parhaiten chinenset, toisiin baccat ja kolmansiin annuumit.

Tuota olen yrittänyt pitää mielessä. Samoin tulisuusasteita. Huipputulisia ei montaa tarvita, miedompia menee enemmän.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"
Oliko tuulensuojaa?
Auringossa vai varjoisammassa?
Tuo nimittäin ratkaisisi tilaongelmaa jo viiden kasvin verran.

.

Minä tulin noiden pubescennssien kanssa siihen tulokseen että puolivarjoinen paikka missä saavat kuitenkin koko päivän valoa.
Pidin silti kuumimman keskikesän aikaan varjostuskankasta niitten päällä.
Mahdollisimman iso istutusastia mitä vaan löytyy, mieluummin saavi.
Omat oli vähän turhan pienissä astioissa viime kesänä mutta onneksi ruukut sattui olemaan turpeen päällä joten juuret kasvoi ruukun läpi suoraan turpeeseen. -Konsti tuokin. :wink:

Hombre

Itselläni olivat ihan auringossa, eikä edes kovin suojaisella paikalla. Mitään varjostuksia en niille viitsinyt väsätä, muuta kuin ihan keväällä,
kun totuttelivat ulkona olemiseen.
Ruukut oli n. 30cm pauliinoita tai vastaavia. Pubet ovat, mikäli olen oikein ymmärtänyt, vuoriston kasveja. Tulevat näin ollen toimeen vähemmän suojaisilla paikoillakin tuulen tuiverruksessa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Chilivaari

Kasvava vihreä taimi ikkunalla on silmälle ilo näinä synkkinä aikoina. Fataliin hienojen bonchi-ohjeiden innoittamana laitoin minäkin pari siementä itämään. Lajikkeeksi valitsin itselleni tutun ja helppohoitoiseksi todetun Inca Red Dropin.


Suunnilleen peukalonpään kokoisen koristeellisen rantakiven päälle ohueen multaan laitoin 2 siementä ajatuksella, että niiden juuret ehkä kietoutuvat kiven ympärille. Senkin voisi tietysti ohjailla, minä luotan sattumaan. Vasemmalla kolmiviikkoiset taimet. Kuvasta näkyy, että isommasta on nipsaistu latva poikki, jotta se ei peittäisi lehdillään pienempää. Oikealla tämän päivän tilanne, kuukauden iässä. Aion kasvattaa näistä nyt ensin ison, vahvarunkoisen kasvin ja leikata bonchiksi syksyllä.

Parhaassa tapauksessa varret kietoutuvat toisiinsa kauniisti tai jopa kasvavat yhteen, pahimmassa toinen kuivuu kun jää alakynteen. Kietaisen ne vielä kerran toistensa ympäri, kunhan vähän kasvavat. Seuraavassa ruukun vaihdossa saatan jo kaivaa kiven näkyviin, jos juuret ovat turvallisesti ruukun pohjalla asti. Tämä on saanut erikoisannoksen ESL-valoa pubescensin taimien kanssa 23W lampusta n. 15 cm päästä.

Chilivaari

joulukuu 09, 2008, 20:09:44 ip #313 Viimeisin muokkaus: joulukuu 13, 2008, 15:09:08 ip käyttäjältä Chilivaari

Riittäisiköhän tuo?

Kaksi kuukautta sitten leikkelin Aji Cristalin juuret pieneen ruukkuun ja varret poikki 30 cm korkeudesta kun toin sen sisään parvekkeelta. Sehän ryhtyi parissa viikossa kukkimaan hillittömästi. Pari raakilettakin käväisi, mutta eivät kehittyneet, vaan putosivat pois. Valo ei riittänyt, eivätkä juuretkaan varmaan olleet ihan kunnossa. Minulla on ikkunan yläpuolella 4 x 21W loisteputkia. Niiden tuottama valo vastaa kesäisen vahvasti pilvisen päivän valoa, n. 3000 luksia kasvien latvoissa.

Loppuviikolla siivosin varaston hyllyjä ja sieltä sattui käteen tuommoinen 40W pienikantainen spottilamppu. Talon kaikki hehkulamput on vaihdettu energiansäästöihin, mutta kunnon spotteja niissä ei ole, eikä taida tullakaan. Virittelinpä Cristalille tuollaisen peilitetyn lampun ennen kuin sen kukinta kokonaan lakkaa. Tuli mieleen kokeilla, ollaanko lähellä riittävää valaistusta. Etäisyyttä lähimpiin lehtiin on vain vaaksan verran. Ne kuumenevat, mutta eivät ole palaneet. Niihin tulee nyt sivulta kaksin  verroin enemmän valoa kuin ylhäältä loisteputkista. Keskellä kasvia valot ovat tasoissa, mutta luultavasti yhteisvaikutus parantaa kasvin yhteyttämistä. Teho nimittäin on nähtävissä:
8.12.08  
Muutamassa päivässä Cristalin kukista kehittyi pikku raakile, eikä se edes ole ainoa. Aikaisemmin ne putosivat jo paljon pienempänä, mutta ei tuonkaan kehittymisestä vielä ole mitään varmuutta. Seurataan tilannetta.

Avon Barksdale

Kokeilin ihan pirukseni tota sun kelluva talouspaperi -metodia. Täytyy sanoa, että on ihan loistava. Muutamissa lajikkeissa vetänyt ohi kivivillan, vaikka idätys alkoi kolme viikkoa myöhemmin. Mites noiden siirto multaan? Kannattaako antaa kasvaa talouspaperissa hieman vai laittaa heti multaan, kun siemen alkaa itämään? Kuinka syvälle multaan?

Chilivaari

joulukuu 10, 2008, 21:35:03 ip #315 Viimeisin muokkaus: joulukuu 12, 2008, 00:21:27 ap käyttäjältä Chilivaari
Erilaisia tyylejä olen noudattanut. Melko pienellä idullakin voi siirtää, toisena päivänä esimerkiksi. Työkaluksi sattui pienehkö meisseli ja sehän toimii. Kasteltuna metallipinta tarttuu siemeneen mukavasti ja sillä voi kaivaa ja peitellä. Multaan olen kaivanut parin millin kuopan ja vähän ruopsauttanut multaa siemenen päälle. Olen myös jättänyt itäneen siemenen mullan pinnalle ja sekin toimii, jos multa on kosteaa. Siinä voi aluksi pitää muovikantta päällä kevyesti, jotta ilma pysyy kosteana. Jos itu (=juuri) on ehtinyt pitkäksi, painan tikulla sille reiän ja pudotan sinne. Kovin syvään ei ole syytä haudata, vaikka kyllä ne pinnalle tulevat, vaikka väkisin.

Olen myös antanut kasvaa sirkkalehdille talouspaperissa ja repinyt taimen (lähtee kevyesti) irti ja istuttanut vähän syvemmälle multaan. Kerran unohdin koko jutun kolmeksi kuukaudeksi. Rasiassa kasvoi pieni taimi, joka lähti mullassa heti kasvuun. Pelkkä vesi ei riitä kuin sirkkalehtiin ja aivan pieniin toisiin lehtiin, mutta hengissä nuo unohtuneet pysyivät. Metodin ilmeinen etu on, että siemenet eivät pääse vahingossa kuivumaan.  :wink:

Chilivaari

joulukuu 15, 2008, 12:39:41 ip #316 Viimeisin muokkaus: joulukuu 15, 2008, 23:22:25 ip käyttäjältä Chilivaari
Ensimmäinen päiväkirjamerkintä uudella foorumisoftalla. Vierastan sivuston persoonatonta, aneemista, väljää siniharmaata yleiskuvaa. Se ei houkuttele selailemaan. Päiväkirjojen sisällä tuo ei tunnu enää niin luotaan työntävältä. Ehkä tähän tottuu. Käyntikertoja se kuitenkin on vähentänyt, mutta saattaa tuohon vaikuttaa synkkä vuodenaikakin. Ei ole varsinainen chilien kasvatteluaika.

Viikko sitten kerroin Aji Cristalille lisäämäni hehkulampun vaikutuksista. Taitaa olla niin, että riittävän ja liian heikon valaistuksen rajamailla liikutaan:

15.12.08:
Kaksi raakileista lähti kasvuun ja ovat nyt jo yli viisisenttisiä. Muut odottelevat. Niitä tulee, ehkä - tai sitten ei.

Chilivaari

joulukuu 17, 2008, 13:15:39 ip #317 Viimeisin muokkaus: joulukuu 18, 2008, 14:18:47 ip käyttäjältä Chilivaari
Synkeitä päiviä.
Ikkunallani kasvaa, kukoistaa ja tuottaa satoa vähäisessä loisteputkivalossa parhaiten pyöreämarjainen baccatum, PI 439370. Kutsuin sitä aluksi PI 439380, sillä sellaisena olin saanut siemenet. Tarkistelin kuitenkin USDA-tietokannasta. Niitä on kaksi melkein samanlaista, 439370 ja 439380. Jälkimmäisellä vain on tummat raakileet, toisella vaaleat. Päättelin omani kuuluvan tähän vaaleaan kastiin. Epäilys nimien sekaannuksesta kerrottiin minulle jo siemenet saadessani.

15.12.08:

Tämä chili on kukkinut koko syksyn ja kukista myös kehittyy sormenpään kokoisia marjoja. Lokakuun alkupuolella keräsin siitä sadon ja nyt on uusi sato kypsää taas. Toistaiseksi tuo näyttää Suomen talveen sopivimmalta chililtäni. Kokeiltu valikoima tosin on vielä kovin pieni. Onko muita hyviä ehdokkaita "talvichiliksi"?


Chilivaari

joulukuu 20, 2008, 11:56:49 ap #318 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2008, 13:12:04 ip käyttäjältä Chilivaari
Kaksi viikkoa sitten laitoin Aji Cristalille ikkunalaudalla pikku lisävalon, 40W spotin. Muutamassa päivässä kehittyi kaksi raakiletta ja nyt niistä on jo kasvanut täysikasvuiset chilit. Apuvalosta oli ilmeisesti apua.

Vähän myöhemmin löysin varastostani halogeenispotin, 50W pienikokoinen lamppu, joka tuottaa valoa enemmän kuin tuo hehkulamppu. Ei kaksinkertaista määrää, mutta selvästi enemmän. Vaihdoin sen lisävaloksi. Kukkien kehitys chileiksi lakkasi. Nuppineulan pään kokoiset alut tippuivat pois. Pari päivää sitten vaihdoin hehkulampun takaisin. Nyt siinä on 2 raakiletta kehittymässä.

Voiko lamppujen valossa olla noin ratkaiseva ero? Minun tietämykseni mukaan ne molemmat ovat samanlaista "lämmintä valoa". Juttu voi tietysti olla pelkkää sattumaa. Ehkä kasvi viivytteli uusien kasvatusta niin kauan kuin nuo edelliset kasvoivat voimakkaasti. Siltä minusta kuitenkin tuntuu, että chilien jatkokehitys ei tarvitse niin paljon valoa kuin kukkimisvaihe ja aivan pienen raakileen alkuun lähtö. Kun siitä on selvitty, homma sujuu omalla painollaan. Tätä tukee sekin, että chilit kypsyvät vihreästä punaiseen vaikka pimeässä komerossa kasvista irti leikattuna.

EDIT: Asia jäi vaivaamaan minua ja suoritin pienen Google haun. Taitaa olla niin, että halogeenin spektri on rajoitettu ja siitä puuttuu kasvien tarvitsema sininen taajuus. Aika oudolta taholta sen löysin, mutta vaikuttaa todelta:
http://users.utu.fi/hlehto/photo/optics/ir20d.shtml
Tuolla on kaavakuvakin. Samantapaista tietoa vähemmän tieteellisesti löytyi myös orkideafoorumilta.
Led-keskustelustamme löytyy kasvien tarvitsema spektri:
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=3378.msg54647#msg54647

Ehkä ei kannata käyttää halogeeneja chileille.


hyeena

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 20, 2008, 11:56:49 ap
Voiko lamppujen valossa olla noin ratkaiseva ero? Minun tietämykseni mukaan ne molemmat ovat samanlaista "lämmintä valoa". Juttu voi tietysti olla pelkkää sattumaa. Ehkä kasvi viivytteli uusien kasvatusta niin kauan kuin nuo edelliset kasvoivat voimakkaasti. Siltä minusta kuitenkin tuntuu, että chilien jatkokehitys ei tarvitse niin paljon valoa kuin kukkimisvaihe ja aivan pienen raakileen alkuun lähtö. Kun siitä on selvitty, homma sujuu omalla painollaan. Tätä tukee sekin, että chilit kypsyvät vihreästä punaiseen vaikka pimeässä komerossa kasvista irti leikattuna.

Eikos jossain muualla taalla ole keskustelu (led?) jossa on nimen omaan kasitelty sita ettei about samalta nayttavat valot kuitenkaan sisaltaisi samoja allonpituuksia?

Tuosta irrallaan kypsymisesta, itsehan kypsyttelin "idatyspurkissa" rocotoja.. Puskaan jatetty alamittainen tipahti omia aikojaan pois.
Lamppuna oli aluksi Airamin 20W 2700K esli.. Poydalle jaanyt toinen alamittainen meni huonoksi melko nopeaan, idatyspurkissa irralliset ja tuopeissa olleissa oksanpatkissa roikkuneet pysyivat hyvina. Oksissa roikkuvat kypsyivat hitaasti yksitellen.
Vaihdoin lampun Megamanin 30W 4000K, podit alkoivat kypsya silmissa..

Lisaksi havainnoin tuossa etta rocoton taman hetkiset kukkimiset keskittyvat Airaliten 15W 2700K lampun ymparistoon, osa taysin lehtien taakse varjoon.
Edella mainittujen Airamin ja Megamanin lahistolla tulee kylla uutta lehtea, muttei kukkia..