Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 12, 2018, 13:34:23 ip
Noita kiteitä tulee helposti kosteissa olosuhteissa, jos kertakastelulla antaa paljon vettä.
Lainaus käyttäjältä: J.J Chili - maaliskuu 12, 2018, 14:33:59 ip
Ylikastelu ei pitäisi olla syynä,annan chilien välillä "nuupahtaa" ennen kuin annan lisää vettä. Enkä anna kerralla mitään suuria määriä. Pitää koittaa tota lannoitusta jos syynä Chilijampan veikkaama ravinteiden puute..


Ödeemaa tulee herkästi juuri silloin, kun kastelu on epätasaista.
Kasteluohje, jossa sanotaan, että lisää vettä annetaan vasta, kun kasvi nuupahtaa, on huono yleisohje. Se on keksitty sellaisia aloittelijoita varten, joilla on tapana hukuttaa kasvinsa liialla vesimäärällä. Nuupahdus ei siis todellakaan ole kasville hyväksi, vaan kosteuden olisi hyvä olla tasaista.

Ezmo

Nuupahtamisen jälkeen joillakin desikin jo tekee tuota. Ekalla kaudella tein sen virheen, että luulin sen johtuvan lannoituksesta, enkä antanut Piri Pirille lantaa juuri yhtään, kun koko ajan pukkas noita. Toisella kaudella huomasin, että ne syntyy, kun kerralla kastelee enempi vettä ja siirryin antamaan sen verran, mikä riitti noin vuorokaudeksi.

Huru-ukko

maaliskuu 13, 2018, 09:06:08 ap #10462 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 13, 2018, 16:54:35 ip käyttäjältä Huru-ukko
Hämmennetään lisää höhö.....
Olen aina antanut (ei taimille) chileille vettä kerralla sen veran, että kasvualusta kastuu läpimäräksi ja loput menee "vadille". Kasvualustana aina ollut turve.
Se ei sido itseensä vettä niin paljoa kuin mullat vaan jää ilmavammaksi.
Ödeemaa en ole vielä turvekasveilla löytänyt kertaakaan.

Joskus oli vesiviljelmässä jollain.....

Ezmo

Päästätkö Huru kasvin nuupahtamaan vai annatko jo ennakoivasti? Silloin jos vettä on koko ajan saatavilla riittävästi, silloin liikavedensaantia ei pitäs ilmetä.

sorrii

LainausKasteluohje, jossa sanotaan, että lisää vettä annetaan vasta, kun kasvi nuupahtaa, on huono yleisohje. Se on keksitty sellaisia aloittelijoita varten, joilla on tapana hukuttaa kasvinsa liialla vesimäärällä.


Näin mä olen salaa mielessäni aatellut, mutten ole "kehdannut" sanoa. Onhan tuota nuupahtamista mullakin tapahtunut, mutta aika pahalta sellainen kunnolla kuivahtanut kasvi näyttää ja tuntuu ihmeeltä kuinka terveeltä näyttää tunnin-parin jälkeen kun taas kastelee. Oon itselläni huomannut kyllä, että pahemmin kuivuneet lehdet ja oksat eivät aina virkoakaan. Yleensä siis vähän joka päivä ...

Itse olen yrittänyt välttää juurien mätänemistä käyttämällä vetyperoksidia säännöllisesti ja lopettanut mullan käytön kokonaan. Taimet ovat aina joko kuutioissa, perliitissä, hydrosorassa tai kookoskuidussa. Niissä kookosruukuissakin aina pohjalla pari senttiä hydrosoraa. Samoin kuutiot yleensä aina sorapedillä tai kastelukankaan, kuitukankaan päällä irti vedestä. Näin oon voinut muutamaksikin päiväksi "ylikastella" kasvini kun oon lähtenyt reissuun. Kyllähän mulla on ollut kaikkien kasvien alustoilla parikin senttiä vettä usein.

Sehän se on liikakastelun vaara tai haitta, että alusta ja juuret likoavat lämpimässä vedessä eivätkä saa happea. Jos on ilmavaa kasvualustaa [kookos+perliitti] ja mahdollisesti ilmavat ruukutkin [ventipot, rei-itetyt taimiruukut] niin ainakin kookos ja perliitti voi olla jatkuvasti jopa liko märkää. Peroksidia en nykyään käytä kuin satunnaisesti kivivillassa ja hydrosorassa.

Asian sivusta oon myös todennut että ulkona esim. mun viljelypastalla ovat kasvit olleet joskus melkoisella "ylikastelulla" ilman ongelmia. Viime kesänä pastalla tulvi niin, että siellä ei osissa voinut edes kävellä korkeilla kumisaappaillakaan. Istutuspenkeissä maanpinta oli ehkä 20cm korkeammalla kun poluilla välissä. Kasvien juuret oli viikkokausia mutavellissä käytännössä. Lapiolla kun teki 20cm kuopan, niin tuli puolilleen vettä. Lienee niin että ulkosalla kun on vähän viileämpää, niin savinen peltomaakin on ehkä riittävän hapekasta jos jatkuvasti sataa. Nehän on kasvit silloin melkein kuin vesiviljelyssä ...  8) 8) 8) Yllättävästi viime kesänäkin jallut ja poblanot teki satoa muovitunneleissa keskellä tulvivaa peltoa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

maaliskuu 13, 2018, 13:49:08 ip #10465 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 13, 2018, 13:52:04 ip käyttäjältä Chilijamppa
Ihan helpoin/paras systeemi on kastella ruukun painon mukaan. Kokeilee ruukun painoa kädellä sen jälkeen kun se ensin hyvin kasteltu ja pistää merkille sen painon, kastelee sitten vaikka uudestaan kun ruukun paino on huomattavasti kevyempi kuin sama ruukku hyvin kasteltuna.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 13, 2018, 11:31:57 ap
Päästätkö Huru kasvin nuupahtamaan vai annatko jo ennakoivasti? Silloin jos vettä on koko ajan saatavilla riittävästi, silloin liikavedensaantia ei pitäs ilmetä.

En tosiaan päästä kuivumaan, kosteutta on ainakin hiukan jäljellä; tavoite.

Kastelu esikasvatusvaiheessa tapahtuu kun turve on kuivunut kuivunut pinnasta joko kokonaan tai siinä on kuivia paakkuja. Päivittäinen seuranta pitää tilanteen tasalla. Ruukun painoja tulee myös seurattua jos aihetta olettaa että kastelun yhteydessä vettä on riittävästi joissain ruukuissa.

Nyt on erikokoisia 2-3 litran ruukkuja joissa samankokoiset kasvit (pääasiassa pubeja) niin olen kastellut kaikki jos pienimmät ruukut on kuivumassa. Kasvit on n. 30-40 cm korkeita ja leveyttä 30-60 cm verran.

Tuosta nuupahtamisesta puhumisesta pitäisi omasta mielestä päästä eroon. En ole koskaan sitä odottanut, osittainenkin kuivahtaminen miun mielestä on tarpeetonta ja hidastaa kehitystä. Ei tietysti kuin hiukan, ei vaikuttane sadon määrään.

Kemikaalikeijo

Eli kyseessä on about. 2kk. Ikäinen white habanero.
Kasvaako latva ihan vege-tyyliin? Näyttää jotenkin epäilyttävältä niinkuin alkaisi kukkimaan  ??? Anteeksi jos vaivaan turhan takia, mutta ensimmäiset kasvini menossa niin en osaa itse oikein mitään sanoa ;D
https://i.imgur.com/7a1Kvmx.jpg

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 13, 2018, 19:13:21 ip
Eli kyseessä on about. 2kk. Ikäinen white habanero.
Kasvaako latva ihan vege-tyyliin? Näyttää jotenkin epäilyttävältä niinkuin alkaisi kukkimaan  ??? Anteeksi jos vaivaan turhan takia, mutta ensimmäiset kasvini menossa niin en osaa itse oikein mitään sanoa ;D
https://i.imgur.com/7a1Kvmx.jpg


Kukkanuppuja näkyy tulevan ja kyllä ne tippuu sitten pois, jos ei ole tarpeeksi valoa sadon tekoon.

Kemikaalikeijo

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 13, 2018, 20:55:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 13, 2018, 19:13:21 ip
Eli kyseessä on about. 2kk. Ikäinen white habanero.
Kasvaako latva ihan vege-tyyliin? Näyttää jotenkin epäilyttävältä niinkuin alkaisi kukkimaan  ??? Anteeksi jos vaivaan turhan takia, mutta ensimmäiset kasvini menossa niin en osaa itse oikein mitään sanoa ;D
https://i.imgur.com/7a1Kvmx.jpg


Kukkanuppuja näkyy tulevan ja kyllä ne tippuu sitten pois, jos ei ole tarpeeksi valoa sadon tekoon.


Okei kiitos vaustauksesta :) valoa kyllä riittää kukkimiselle, mutta en haluaisi antaa vielä kukkia. Ja valona toimii kotiled.com myymä "1000w" ledi. Teho ei varmasti vastaa tuota KW mutta pahasti on punavoittoinen valo, joten voisiko siitä johtua tämä ei haluttu kukkiminen?

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 13, 2018, 21:45:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 13, 2018, 20:55:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 13, 2018, 19:13:21 ip
Eli kyseessä on about. 2kk. Ikäinen white habanero.
Kasvaako latva ihan vege-tyyliin? Näyttää jotenkin epäilyttävältä niinkuin alkaisi kukkimaan  ??? Anteeksi jos vaivaan turhan takia, mutta ensimmäiset kasvini menossa niin en osaa itse oikein mitään sanoa ;D
https://i.imgur.com/7a1Kvmx.jpg


Kukkanuppuja näkyy tulevan ja kyllä ne tippuu sitten pois, jos ei ole tarpeeksi valoa sadon tekoon.


Okei kiitos vaustauksesta :) valoa kyllä riittää kukkimiselle, mutta en haluaisi antaa vielä kukkia. Ja valona toimii kotiled.com myymä "1000w" ledi. Teho ei varmasti vastaa tuota KW mutta pahasti on punavoittoinen valo, joten voisiko siitä johtua tämä ei haluttu kukkiminen?


Anna kukkia vaan rauhassa. Pistä sopivasti ravinteita, niin saat aikaisemman sadon ja kasvista silti kasvaa iso puska kesään mennessä.

Kemikaalikeijo

Elikkäs ongelma on seuraavanlainen. Tabascojen lehdet käpristelevät ylöspäin ja menevät tosi koviksi.
White habaneroilla ei ole minkäänlaista hätää paitsi ripsiäiset vähän kiusaa, mutta sekin ongelma on jo melkein poissa. Kuvaa voin lisätä jos joku tahtoo.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 14, 2018, 20:53:14 ip
Elikkäs ongelma on seuraavanlainen. Tabascojen lehdet käpristelevät ylöspäin ja menevät tosi koviksi.
White habaneroilla ei ole minkäänlaista hätää paitsi ripsiäiset vähän kiusaa, mutta sekin ongelma on jo melkein poissa. Kuvaa voin lisätä jos joku tahtoo.


Voi olla magnesium puutetta ja kuva olisi kiva.

Vuorikaskas

maaliskuu 14, 2018, 21:36:47 ip #10473 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 21:39:22 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Kuvaa tarvitaan titetenkin ja kaikki tiedot olosuhteista ja hoidosta. Kasvoiko ne ensin hyvin ja sitten huononi?    Mitä muuttui?

(magnesiumpuutoksessa pitäis vaalentua paitsi suonet: http://www.growingcapsicums.com.au/pdf/1_plant_nutrition/nutrient_deficiency_and_tox_in_caps.pdf )

Chilijamppa

maaliskuu 14, 2018, 21:48:46 ip #10474 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 21:53:50 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 14, 2018, 21:36:47 ip
Kuvaa tarvitaan titetenkin ja kaikki tiedot olosuhteista ja hoidosta. Kasvoiko ne ensin hyvin ja sitten huononi?    Mitä muuttui?

(magnesiumpuutoksessa pitäis vaalentua paitsi suonet: http://www.growingcapsicums.com.au/pdf/1_plant_nutrition/nutrient_deficiency_and_tox_in_caps.pdf )


Voi olla myös kalsium puutetta, mutta magnesium auttaa sen imeytymisessä. Mulla oli yhdessä c. baccatumissa tuota lehden kääriytymistä ja lisäsin epsom suolaa vähän veteen muiden ravinteiden mukana, näyttäisi sen lisääminen auttavan ongelmaan.

Vuorikaskas

maaliskuu 14, 2018, 22:08:30 ip #10475 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 22:12:20 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Muistaisin että magnesium toisaalta myös estää kalsiumin imeytymistä, mikäli sitä on liikaa.  Tuohon kun osallistuin niin taisin sellaiseen tietoon törmätä.  Oikeudet väärinmuistamiseen pidätetään -disclaimer. :-)

ed.  Silmäilin sitä uudestaan.  Siksi sanoisin että ensin on hyvä tarkistaa olosuhteet ja missä mennään. Emme tiedä juuri mitään niistä.   Alkaen lämpötilasta ja valosta.

Kemikaalikeijo

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 14, 2018, 21:27:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 14, 2018, 20:53:14 ip
Elikkäs ongelma on seuraavanlainen. Tabascojen lehdet käpristelevät ylöspäin ja menevät tosi koviksi.
White habaneroilla ei ole minkäänlaista hätää paitsi ripsiäiset vähän kiusaa, mutta sekin ongelma on jo melkein poissa. Kuvaa voin lisätä jos joku tahtoo.


Voi olla magnesium puutetta ja kuva olisi kiva.


Okei. Laitan huomenna kuvan.

Kemikaalikeijo

maaliskuu 15, 2018, 06:32:17 ap #10477 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2018, 06:34:06 ap käyttäjältä Kemikaalikeijo
Elikkä kasvit ovat kaapissa koska ei ole vielä telttaa niukan rahatilanteen vuoksi. Kastellut olen sormituntumalla ja joka toinen kerta antanut nelson gardenin chiliravinnetta NPK:4,3,5
Käpristelyä on ollut vähän aikasemminkin mutta itsestään korjaantunut ja nyt tullut takaisin.
Ylemmät lehdet ainoastaan käpristelevät mutta valoa saavat ledistä joten en usko ainakaan että ovat liian lähellä valoa.

https://imgur.com/QB1HuIi

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 06:32:17 ap
Elikkä kasvit ovat kaapissa koska ei ole vielä telttaa niukan rahatilanteen vuoksi. Kastellut olen sormituntumalla ja joka toinen kerta antanut nelson gardenin chiliravinnetta NPK:4,3,5
Käpristelyä on ollut vähän aikasemminkin mutta itsestään korjaantunut ja nyt tullut takaisin.
Ylemmät lehdet ainoastaan käpristelevät mutta valoa saavat ledistä joten en usko ainakaan että ovat liian lähellä valoa.

https://imgur.com/QB1HuIi


Mitenkä lähellä sinulla on nuo valot chilien ylemmistä lehdistä mitattuna?

Kemikaalikeijo

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 15, 2018, 06:36:33 ap
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 15, 2018, 06:32:17 ap
Elikkä kasvit ovat kaapissa koska ei ole vielä telttaa niukan rahatilanteen vuoksi. Kastellut olen sormituntumalla ja joka toinen kerta antanut nelson gardenin chiliravinnetta NPK:4,3,5
Käpristelyä on ollut vähän aikasemminkin mutta itsestään korjaantunut ja nyt tullut takaisin.
Ylemmät lehdet ainoastaan käpristelevät mutta valoa saavat ledistä joten en usko ainakaan että ovat liian lähellä valoa.

https://imgur.com/QB1HuIi


Mitenkä lähellä sinulla on nuo valot chilien ylemmistä lehdistä mitattuna?


N. 20cm