Lillen 2013, The Story Of An Young Chilifarmer Continues

Aloittaja Lillen, marraskuu 17, 2012, 16:09:01 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

Hemmetti kun on kylmät yöt nykyään. Eikö joku povannu vielä kuukausi sitten lämpöstä syksyä?

No niin tai näin, satoa keräilin perjantaina kasvihuoneesta.

Ylpeänä ilmoitan että kauden kokonais sato on 1936 grammaa! Kilon raja meni siis kepeästi rikki ja pian on toinenkin jo kasassa.
Viime vuotisiin lukuihin (3535 grammaa) ei päästä mutta päälle 2kg kylläkin.

Ilmoitan myös että blogini täyttää tänään kaksi vuotta. Jotenkin kyllä hassua ajatella että edelleenkin blogini on pystyssä, varsinkin kun idea blogin perustamiseen tuli aivan olan takaa, enkä miettinyt lainkaan että onko kirjoittelulle aikaa saati riittääkö siihen intoa...
Kaksi vuotta myöhemmin ja vielä ainakin blogi on pystyssä vaikka viime aikoina kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle...

http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2013/09/blogi-tayttaa-2-vuotta.html



Perjantain sato, yhteensä 1305 grammaa.

Nostin 7 Pod Whiten ja Brain Strainin yöksi sisälle jotteivät kasvit/sato jäätyisi.
Brain strain on vasta aloittamassa kukintaansa mutta Whitessa roikkuu ihan mukava määrä podeja :)




Dutch-Habanero F4 satoa. Hyvän makuinen lajike, ehdottomasti lempi "annuumini", puolethan tuosta on chinenseä mutta tuo on lähimpänä annuumia mitä minulla tänä vuonna kasvaa.


Tepiniä karsin hieman kun on kasvanut pieneksi risupuskaksi. Kukkii oikein nätisti :).



Rocotot kukkivat ja satoavat. Saatanpa ehtiä saada jonkin verran pube satoa jos vain ilmat suosivat...



Lillen

Terkkuja Länsi-Euroopasta kaikille!
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sille kelle arvaa missä olenkaan käynyt ;)...



Asiaan, tänään oli virallisen epävirallinen kauden alasleikkuu päivä. Kaikki sato kasvarista sisään ja kasvit *naps naps* poikki ulos.
Ulkona on vielä pubeja, yksi flexu ja muutama chinense.

Pakkasia on ollut ja sen kyllä huomasi kasveista. Sato ei onneksi ollut pahemmin pilalla, siitä kiitos kolmi kerroksiselle harsoviritelmälleni. Onhan täällä sentään ollut liki 5 astetta pakkasta ja kuten jo aikaisemmin olen todennut, kasvihuoneeni vuotaa kuin seula, niin onhan se jo jonkin asteinen saavutus saada hyvä kuntoista satoa.

Parvekkeen asukkeja...


Joku PI 44...jotain, en enään muista. Praetermissum joka tapauksessa.


Myöhäistä Pube satoa tulossa :)


Myöhäistä chinense satoa...PI 281429

Sitten kasvariin. Harso ja hämähäkki kerroksien alta paljastui kuin paljastuikin meikäläisen jämä farmi. 5pv. hoitamatta matkan ajan, minkä jälkeen vielä 5pv. hoitamatta kuumeen ajan...not good.





Red Savina


7 Pod Jonah Strain


7 Pod Barrackpore
Vihdoin ja viimein pääsen maistamaan tätäkin lajiketta.


Trinidad Douglah


Aji Escahbechen podit olivat hieman päässeet jo kylmyydestä kärsimään. Baccatumit eivät ole ilmeisesti yhtä kylmän kestäviä kuin chinenset.


Muhkeita jättiläisiä ne kuitenkin ovat. Muistaakseni raikkaita mutta aavistuksen mauttomia. Huomattavasti kuitenkin omia Aji Fantasyjani parempia!


Chris Xtra Hot Red Fatalii
Sato jäi hyvin nihkeäksi ja puolikypsät podit vaikuttavat vastenmielisen kuivilta...no katsotaan miltä sitten loppujen lopuksi maistuvat. Makuhan se ratkaisee...


Trinidad Scorpion Orange


Douglah


Black Naga, edelleenkin iskemätön lajike. Huomenna jos flunssa on antanut periksi niin saattaisi näistä tohdita tehdä jonkin asteista arvostelua.


Vladans Viper




Red Savina, ehdottomasti kauden satoisin lajike. Ehtinyt jo tehdä kaksi sato kierrosta.






Päivän sato: 522 grammaa

Koko kauden sato: 3912 grammaa
Tämä tarkoittaa sitä että kauden tavoite rikkoutui kepeästi, eikä siinä kaikki! Sato ennätys lyötiin, mikä olikin kauden suurin yllätys. En olisi nimittäin koskaan uskonut sitä mahdolliseksi näillä spekseillä. Vielä on muutama sataa grammaa satoa keräämättä, mm. 7 Pod Whitet ovat kypsymäisillään ym. joten 4kg raja rikkoutunee pian!

7 Pod Brain Strain ei tänä vuonna ehtinyt sadota, leikkasin juuri päivällä nysäksi, koska kirvat olivat tuhonneet koko kasvuston. Sinäänsä sääli sillä oli juuri kukkimaisillaan...noh, ensi vuonna sitten :).

Tämä päiväkirja oli sitten tässä. Eipä tästä paljon jälkipolville jäänyt kerrottavaa, mutta tarttuipahan jälleen kokemusta kouriin.

Kautta 2014 en ole juurikaan ehtinyt suunnitella. Siemeniä olen hieman hankkinut, mutta jotain pitäisi varmaan semillakselta vielä tilailla.
Pakko myöntää ettei ole juuri jaksanut/ehtinyt viime aikoina paljon chilistellä, mikä myös mietityttää että ehdinkö lainkaan pitää päiväkirjaa ensi vuonna? Kaiken lisäksi minusta on tulossa nuoriso yrittäjä, joten aika on niukissa. Chilejä ja tomaatteja kasvatetaan, se on varma, mutta katsotaan miten kauden dokumentoiminen sujuu.

Ei muuta kuin paljon kiitoksia tästä kaudesta lukijoille, seuraajille ja koko chilifoorumin poppoolle. Onnea myös kaikille ensi kautta ajatellen!

Nuhaisin terveisin,
Allekirjoittanut

Huru-ukko

Onnea saavutetuista tavotteista !. Seurattu ollaan, sekä täällä että blogin puolella.
Itselläni oli tuota Aji Escabechea myös by Semillas. Podit muistutti noin 10 cm porkkanoita, punaisia, ja aivan sileitä. Maku oli sen verran hyvä, että ovat ensi vuoden listalla. Tulisuus Sugar Rush/Aji Cristallin välissä.
Tuosta Brain kakkosen siemenistä oli puhetta, muistaakseni siinä on kypsiä podeja. Sekä muitakin. Pölyttyneet kasvarissa, jossa oli runsas kukkakärpänen/ampiais/mehiläis/kimalais kanta.....

Lillen

Kiitoksia ja hyvä että vielä joku seuraa kirjoittelujani :).

Itse olen myös pohtinut Aji Escabechea ensi kaudelle. Omat siemeneni ovat muistaakseni SKK II:sta. Maku ihan ok, täytyy vielä tarkemmin maistella kunhan podit vielä hieman kypsyisivät.

Brain Strain II? Onko sellaistakin jo kehitelty :o. SR:stä ja keltaisesta olin tietoinen mutten tuosta...

Jokin päivä pitäisi kyllä istahtaa alas ja miettiä ensi kauden siemenlista läpi...oli minulla jossain Wordilla jotain luonnosta mutta mihinkähän minä sen tallensinkaan... joka tapauksessa hieman miedommalle linjalle pyrin ensi vuonna, vaihtelun vuoksi.

Huru-ukko

Sori huolimaton kirjoitus asu...Bhut  jolokia improved Strain II Tällä nimellä siis se oli viime vuonna Semillaksen sivuilla.....

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 20, 2013, 12:45:37 ip
Sori huolimaton kirjoitus asu...Bhut  jolokia improved Strain II Tällä nimellä siis se oli viime vuonna Semillaksen sivuilla.....


Ainiin! Puhetta oli joo, mutta homma sortui omalta osaltani siihen että mun Bhut Jolokia Imp. Strain I ei itänyt :-\.

Perkailen satoa tässä lähi päivinä ja otan siemeniä talteen, voin vaikka sitten lähettää listaa ylimääräisistä siemenistä YV:nä. Saattaa sieltä jotain kiinnostavaa löytyä? :)

Huru-ukko