maaliskuu 29, 2024, 06:41:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Etikkaliemeen säilötyt chilit

Aloittaja smuck, heinäkuu 20, 2011, 18:27:40 ip

« edellinen - seuraava »

smuck

Tässä varsin pätevä ohje chilien säilömiseen.

600g chilejä
15 mustapippurimarjaa
5 laakerinlehteä
2 rkl korianterinsiemeniä
5tl suolaa
6 kukkuraista rkl sokeria
1 L valkoviinietikkaa tai riisiviinietikkaa

Tee chilien reunaan varovasti viilto ja poista siemenet, kaada chilien päälle kiehuvaa vettä, anna niiden seistä 5min ja valuta sitten vesi pois. Näin irtoavat loputkin chileihin mahdollisesti jääneet siemenet. siemenet toki voi myös jättää jos haluaa.

Laita isoon purkkiin tai muuhun ilmatiiviseen astiaan mustapippurimarjat, laakerinlehdet, korianterinsiemenet, chilit ja suola. Mittaa kattilaan sokeri ja viinietikka ja lämmitä, kunnes sokeri on täysin sulanut. Kaada lämmin (ei kiehuva) liemi purkkiin. Anna jäähtyä ja sulje purkki sen jälkeen. Anna chilien maustua jääkaapiussa vähintään 2vko ennen käyttöä. Ne säilyvät jääkaapissa tuollaisenaan ainakin 4kuukautta.

Herra 47

muuten kuulostaa hyvältä mutta ihmetyttää miksi pitää antaa jäähtyä ennen sulkemista?????
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

smuck

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - heinäkuu 20, 2011, 19:41:39 ip
muuten kuulostaa hyvältä mutta ihmetyttää miksi pitää antaa jäähtyä ennen sulkemista?????


Eihän se pakollinen vaihe ole. Voihan sitä toki laittaa suoraan kiehuvanakin purkkiin. Lähinnä tuon idea on välttää sitä että porukka poltta näppinsä lasipurkkiin tai mikäli käyttää huonolaatuista muovipurkkia niin siinä voi pientä sulamista tapahtua. :)

chilihardhead.fi

Kyllä se sormien palaminen pienempi paha on
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Chilivaari

Kun en etikan mausta erityisesti pidä, tein paljon vähemmällä etikalla oman säilykkeeni. Makuja on erilaisia, mutta säilymisen vuoksi ei sen tarvitse noin hapanta olla.
http://chilivaari.blogspot.com/2010/08/satoa-sailoon-etikkaan_27.html

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - heinäkuu 20, 2011, 19:41:39 ip
muuten kuulostaa hyvältä mutta ihmetyttää miksi pitää antaa jäähtyä ennen sulkemista?????


Ainakin alkuperäisen ohjeen mukaan jäähdytetään.

http://amalfinsitruunat.blogspot.com/2011/07/chilisatoa.html
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 21, 2011, 21:50:36 ip... Ainakin alkuperäisen ohjeen mukaan...

Lukihan siellä nämäkin lauseet:
"etikka oli liikaa makunystyröille, vaikka sitä yritin pehmentää sokerilla"
"Etikkaan säilöminen ei siis taida olla meikäläisen makuu ja osaankin sitä seuraavalla kerralla varoa."
Hyvin sanottu tuosta ohjeesta.

Ryhis

No hei..litra etikkaa!  ;D ;D ;D ;D

Ja kuusi kukkurallista ruokalusikkaa on tasan yksi desi. Ei leipää hampaattomille  ;)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Chilivaari

Onhan siinä suolaakin aivan posketon määrä, kun tarkemmin katsoo.
Tönkkösuolattua etikkahappoa?

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Säilöntähommat taas työn alla ja lueskelen jälleen netistä viisauksia jotta saisin aikaan sen täydellisen...

Viime vuotiset menin tekemään Meiran mausteseoksella [kasvisten ja sienten säilöntään] ja muistaakseni ohjeella 2½dl etikkaa 1l'aan vettä; paljon sokeria, vähän suolaa .. Eivät olleet kyllä ne säilykkeet mun makuuni. Kokeilin monenlaisia sekoituksia baccatumeja, rocotoja, jalluja: kaikissa sama kitkerä maustesekoituksen maku [viherpippuri?!]
Paitsiettä yllätys-yllätys - Aji Cristalit on erinomaisia, ja syön paraikaa voileipää jossa päällä viimevuotisia!
Atamonia tuli muistaakseni käytettyä, ja säilykkeet pidettyä kylmäkellarissa: maku on hyvä ja väri edelleen kirkkaan punainen.
Täytyy tällä vaatimattomalla kokemuksella todeta että AC on niin hyvänmakuinen chili, että onnistuu huonommallakin reseptillä ;)

Pistelin purkkiin kuukausi sitten aika ison satsin serranoja, jalluja, rocotoa [sekaan vähän] sekä Heinän puutarhan Turboja joita ostin Chilifestistä. Tällä kertaa luotin ameriikan resepteihin ja itseeni: Jenkkiresepteissä useimmiten laitetaan etikkaa ja vettä fifty-fifty. Järkeilin [ja luinkin jostain] että sikäläinen etikka on 5%, eli kotimaiseen etikaan käännettynä suhde oliskin 250/750 [ml] .. Chiliä tuotteessa on puolet, eli kilossa säilykettä on lopulta etikaa 125ml .. suurimpiirtein.

Fataliin sinänsä hyvät AC't on mun mielestäni liian makeita ja itse pidän kyllä tällaisissa pikkusuupaloissa hyvinkin suolaisesta ja etikkaisesta, joten noudettelin jokseenkin ohjeita: Litran liemeen 5rkl suolaa - 2rkl sokeria, josta osan korvasin hunajalla [käytin hunajaetikkaa osaan liemistä]. Etikasta osan korvasin myös lime-sitruunamehulla: Käytännössä etikkaa 1dl; hunajaetikkaa 1dl; sitruunan ja limen mehua 1dl. Alunperin ei pitänyt laittaa mitään mausteita tällä kertaa, mutta viime hetkellä pistelin osaan purkeista valkosipulia sekät osaan inansa oreganoa + basilikaa [=omaa violettia] ...timajmiakin hitusen ..
En oo raskinut avata vielä yhtään, kun on vanhojakin jäljellä, mutta lientä jäi yli, joka on ollut jääkaapissa jemmassa: se ON hyvää..
[Noissa jallu-ohjeissa joissakin neuvottiin kaatamaan liemi ensin purkkeihin viipaleiden päälle; sitten takaisin kattilaan - kiehautus ja uudelleen purkkiin; siithän jäi makuja tuohon liemeen jota jäi yli]

Sellainen kummallisuus oli joissakin ohjeissa, että liemeen laitettiin ~1rkl öljyä! Mikähän sen tarkoitus ...?

Etikan tarkoitus kuulemma on myös pitää chilien rakenne sopivan pehmeänä: jos sitä on liian vähän niin nuo vihannekset saattavat sitkistyä, sanoi joku..
Noissa kebab-pizza-kioskeissa olen usein huomannut, että osa niistä peperoneista on hyvin puumaisia, ja olen ajatellut että ovat liian raakoja tai liian vähän kypsytetty. Tiedähäntä. Löytämässäni greikkalaisten "peperoncinien" säilöntäohjeessa käytettiin maitohappokäymistä! Ehkä siinäkin on omat konstinsa ..  :-X

Semmoinen kokeilu on vielä nyt työn alla että [kopsasin yhdestä kurkkureseptistä] liottelin raakoja Aji Cristaleita + muutamaa viimeistä kurkkua aika ärtsissä suolaliemessä vuorokauden. Ohjeessa 1dl suolaa per 1l vettä; mä tyydyin 1dl/2.5l.  Sen idea on poistaa vihanneksista vettä! [osmoosi väärinpäin]
Sitten tiet säilötään valutuksen jälkeen kuten tuoreet; samalla liemellä mennään. [Kypsiin Aji-chileihin laittanen sokeria enemmän, ja suolaa vähemmän, kuitenkin.]
Saapa nähdä mikä on vaikutus!? Aloin kutenkin jo kyllästymään noihin raakoihin AC'hin joita on tullut vähän liiankin kanssa. Metsäplantaashilla kasvoi 6 puskaa täynnä raakileita sekä mökillä myöhäistä satoa toinen mokoma. En viitsinyt jättää palelemaan, enkä niitä kasveja enää sisällekään viitsinyt ...

Tulipahan taas pitkä ja sekava trollaus, täynnä kijroitusvhreitä kaikkien iloksi  8) ... Kerron lisää kun tiedän oikeesti kuinka kävi.

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

LupeKani

Tuo aloittajan ohje löytyy jo täältä foorumiltakin muistaakseni pariinkin otteeseen. Mutta pitänee tässä itsekin ruveta etsimään hyvää etikkalientä säilömiseen.

Huru-ukko

Sorriille sen verran että kotimaisten viinietikoiden etikka happopitoisuus on 6% ainakin Rajamäellä. Luulisin että alkuperäinen ohje tuolla ekana on myös liki samaa prosenttimäärää...Tosin on se silti aika kova määrä etikkaa.
Balsamicoissa aika usein törmää 5% happopitoisuuteen.
Ja niinkuin totesitkin itse, Atamon on mielestäni parempi mausteseoksena. Tosin itselläni ei kyllä tulisi mieleen sienisäilykkeellä chilejä maustaa.
Kokeileppa ensi vuonna miten kurkkujen mausteseos toimii.


Hubert

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 21, 2012, 16:44:26 ip
Jenkkiresepteissä useimmiten laitetaan etikkaa ja vettä fifty-fifty.

No nehän sanoo maustettua etikkaakin, eli Tabascoa, chilikastikkeeksi! :o

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 21, 2012, 16:44:26 ip
...liottelin raakoja Aji Cristaleita + muutamaa viimeistä kurkkua aika ärtsissä suolaliemessä vuorokauden. Ohjeessa 1dl suolaa per 1l vettä...

10 prosenttinen kylmä suolaliuos on kohtuu standardi monien ruokien suolauksessa.

sorrii

lokakuu 22, 2012, 14:25:01 ip #14 Viimeisin muokkaus: lokakuu 24, 2012, 15:00:14 ip käyttäjältä jaolsten
Tuota v___n Meiran seosta suositteli joku näistä guruista joita tuli alkuun luettua, ja kiireessä menin uskomaan. Edellisen -ensimmäisen- kerran käytin Kurkkusäilötettä josta taas maistui maustepippuri ihan liikaa: Tuli kuuman lihakeiton makuisia chilejä ... Taisipa olla laakerinlehteä, maustepippuria ym.

En mä näitä viitsisi leikkiä jos valmiiksi osaisin ...

Tuosta viinietikasta totean, ettei ole mun juttu. Maistuu kiljulle. Puhdas etikka on parempi jos ei pidä viinistäkään  8) - ja sitruuna/lime-mehu.
Toki vähän joskus johonkin ruokiin ym. laitan esmes mainuttua balsamicoa tai cherry-viinietikkaa. Säilyke jos on pelkällä viinietikalla tehty ei maistu mulle.
MÄ pidän -kuten kerroin- vahvasta etikan ja suolan mausta; kaikenlainen käyneen, madäntyneen, hapantuneen maku saa aikaan mulla huutavan oksennusrefleksin!
[Tabascossakin muuten maistuu selvästi se käymisen tuoma "hieno" aromi mutta menee nippanappa tipoittain]

Nyt onkin jo kierroksessa kastikkeet, ja sama pähkäily! Tässäkään mua ei haittaa reilu suola [~5-7% jopa!] sekä etikka. Tuollaista Tabascon tapaista käytän mielelläni tipoittain enkä juo sitä[kään]. Semmoista mecsigolais-zsiileläistä sitrus-etikka-tzili-kastiketta siis tuleman seuraavaksi...

Poppamiehen chilipyreissä muuten mainitaan suolapitoisuus 5% ja chiliä 88% - ei vettä- joten etikkaa lienee 7% (?) - ehkä hyvä suhde tuliseen kastikkeeseenkin.

Edit: by Jaolsten. Poistin bensakanisterin avotulen lähistöltä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Siika

Olen tuohon vaarin reseptiin pohjautuvaan liemeen säilöny chilit jo vuosia,mutta ny lisäsin valkosipulinkin joukkoon vaan nethän alko muuttuun sinisiksi purkissa,mitästä tämä ny on?
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Siika - syyskuu 30, 2013, 16:50:35 ip
Olen tuohon vaarin reseptiin pohjautuvaan liemeen säilöny chilit jo vuosia,mutta ny lisäsin valkosipulinkin joukkoon vaan nethän alko muuttuun sinisiksi purkissa,mitästä tämä ny on?

Värjäytyminen tapahtuu valkosipulin sisältämien rikkiyhdisteiden reagoidessa etikkaliemen kanssa. Ilmiö on vaaraton, mutta sinertäviä valkosipulinkynsiä luullaan usein homehtuneiksi.

Siika

jahaasta,enpäs sitten tulevaisuudessa valkosipulia käytä,ilkeän näköisiä ovatten purkissa.
Tuli kyllä melko monheen purkkiin nuita laitettua avomaankurkun ja chilien lisäksi,häätypi kertoa immeisille ettei kannata huolestua ku purkkeihin tuijottelevatten.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

sorrii

Noista edellisvuotisista [viesti tuolla ylempänä] kommentoin, että onnistuivat hyvin! Täysin ovat herkkua vieläkin. Uutta säilöttävää olisi jo odottamassa kilokaupalla vaikka vanhoja on puolet jäljellä. Kerrostalon kylmäkellari on kin musta aukko tai-mikä-se-oli: Sinne tahtovat unostua kaikki. Jalluja oon ostanut viime talvena useita purkkeja kaupasta, vaikka kellarissa oli rocoto-jalluja sekä serranoja säilöttyinä Amerikanohjeella.

Valkosipulit eivät ole mulla sinertyneet yhtään. Muutenkin ov väri pysynyt kiitettävästi kaikissa säilykkeissä. Viime vuoden kurkkujakin on jäljellä pari kaunista purkkia: Kurkkuja + nagaa + valkosipulia + mustaherukan lehtiä ja tillinkukintoja; toiset ilman nagaa, aji cristalilla höystettyjä. Chilikin on pysynyt kirkkaan punaisena. Talon kylmäkellari on ilmeisen hyvä; siellä ei ovea auota joka päivä kymmentä kertaa, kuten jääkaapissa. Valolla on varmasti iso osa pilaantumiseen yleisesti ...

Ja säilyvyyttä voi musta hyvällä omalla tunnolla parantaa Atamonilla! Säilykkeitä en niin isoja määriä kukaan syö, että olisi ihmiselle haittaa. Jauhemainen Atamon ei vaikuta musta makuunkaan. Nestemäisessä on näköjään rommiaromia ja väriainetta!! Se kokeiluun tänä vuonna  ;D
Jos käyttää säilöntäainetta voi suolaa, etikkaa ja vaikka sokeria vähentää maun mukaan. Ilman varsinaista s-ainetta toimivat sokeri, suola ja etikka s-aineena.

Edelliskerralla järkeilin ihna itse, että mausteiden (pippurit, sinappi, kaneli, neilika, laakerinlehti ym.) käyttö chilien kanssa ei oikein ole järkevää: chilien makuahan sitä pitäisi säilöä! Olin oikeassa  8) 8) 8) : Vuoden vanhatkin chilit maistuvat chilille, ja ovat herkullisia ...

PS. Valkosipuli ei ole mauste. Tilli mustaherukka ovat yrttejä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 08, 2013, 12:25:02 ip
Noista edellisvuotisista [viesti tuolla ylempänä] kommentoin, että onnistuivat hyvin! Täysin ovat herkkua vieläkin. Uutta säilöttävää olisi jo odottamassa kilokaupalla vaikka vanhoja on puolet jäljellä. Kerrostalon kylmäkellari on kin musta aukko tai-mikä-se-oli: Sinne tahtovat unostua kaikki. Jalluja oon ostanut viime talvena useita purkkeja kaupasta, vaikka kellarissa oli rocoto-jalluja sekä serranoja säilöttyinä Amerikanohjeella.

Valkosipulit eivät ole mulla sinertyneet yhtään. Muutenkin ov väri pysynyt kiitettävästi kaikissa säilykkeissä. Viime vuoden kurkkujakin on jäljellä pari kaunista purkkia: Kurkkuja + nagaa + valkosipulia + mustaherukan lehtiä ja tillinkukintoja; toiset ilman nagaa, aji cristalilla höystettyjä. Chilikin on pysynyt kirkkaan punaisena. Talon kylmäkellari on ilmeisen hyvä; siellä ei ovea auota joka päivä kymmentä kertaa, kuten jääkaapissa. Valolla on varmasti iso osa pilaantumiseen yleisesti ...

Ja säilyvyyttä voi musta hyvällä omalla tunnolla parantaa Atamonilla! Säilykkeitä en niin isoja määriä kukaan syö, että olisi ihmiselle haittaa. Jauhemainen Atamon ei vaikuta musta makuunkaan. Nestemäisessä on näköjään rommiaromia ja väriainetta!! Se kokeiluun tänä vuonna  ;D
Jos käyttää säilöntäainetta voi suolaa, etikkaa ja vaikka sokeria vähentää maun mukaan. Ilman varsinaista s-ainetta toimivat sokeri, suola ja etikka s-aineena.

Edelliskerralla järkeilin ihna itse, että mausteiden (pippurit, sinappi, kaneli, neilika, laakerinlehti ym.) käyttö chilien kanssa ei oikein ole järkevää: chilien makuahan sitä pitäisi säilöä! Olin oikeassa  8) 8) 8) : Vuoden vanhatkin chilit maistuvat chilille, ja ovat herkullisia ...

PS. Valkosipuli ei ole mauste. Tilli mustaherukka ovat yrttejä ...


Kyllä säilötty valkosipuli sinistyy hyvässä kylmäkellarissakin. Ainakin ne jotka olen itse yli kymmenen vuoden ajan laittanut etikkaliemeen ja purkkiin, eli todennäköisesti sinulle on eri happamuus, tai jokin muu syy siihen, että sipulit pysyvät valkoisina. Siniseksi muuttunut valkosipuli on vielä erinomaista syötävää, eli sitä ei kannata pelätä.

Kokeilin pari viikkoa sitten säilöä chilejä etikkasienireseptillä, ja taidan olla kanssasi samaa mieltä, että chilien kanssa ei pidä käyttää liikaa muita mausteita. Ainakin se satsi meni överiksi, osittain senkin takia, että katselin reseptiä vinoon ja lurautin mukaan liikaa sokeria.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-