maaliskuu 28, 2024, 10:01:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Älä polta chilejäsi!

Aloittaja Chilivaari, huhtikuu 25, 2009, 14:04:34 ip

« edellinen - seuraava »

ChIlIDoG

Tuo mun baccojan palaminen ei nyt ole mitään vakavaa kunhan pukkaa uutta lehteä ja tottuu UV:n niin kerkeävät vielä kasvaa kasvihuoneen kattoon kiinni :D

Aikaisemmin palaneet pubet olivat Rocoto Redjä ja osa keltaisia mysteeri pubeja, mutta silloin oli esikasvatus valaistus paljon huonompi. Nyt kasvaa vain yksi mysteeri pube ja loput on montyfareja.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - kesäkuu 03, 2015, 10:59:19 apAikaisemmin palaneet pubet olivat Rocoto Redjä ja osa keltaisia mysteeri pubeja, mutta silloin oli esikasvatus valaistus paljon huonompi.

Tuohan se on ratkaiseva tekijä, kun toiset kestävät, toiset eivät.

Tässä keskustelussa ei ole aikoihin muistettu, että pilvisinä päivinä totuttaminen on erinomainen keino. Nytkin UV-taso on vain murto-osa aurinkoisen päivän annoksesta, mutta sekin auttaa kasvien sopeutumiseen. Pilvi tai puun varjo ovat parhaat harsot.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 03, 2015, 11:14:09 ap
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - kesäkuu 03, 2015, 10:59:19 apAikaisemmin palaneet pubet olivat Rocoto Redjä ja osa keltaisia mysteeri pubeja, mutta silloin oli esikasvatus valaistus paljon huonompi.

Tuohan se on ratkaiseva tekijä, kun toiset kestävät, toiset eivät.

Tässä keskustelussa ei ole aikoihin muistettu, että pilvisinä päivinä totuttaminen on erinomainen keino. Nytkin UV-taso on vain murto-osa aurinkoisen päivän annoksesta, mutta sekin auttaa kasvien sopeutumiseen. Pilvi tai puun varjo ovat parhaat harsot.


Aivan! nyt olen ollut varsin tyytyväinen näihin sadekeleihin. Auttaskohan tuollaset terraario UV putket mitään ennen ulos siirtämistä. Totuttas jo sisällä siteämään UV:tä (UVA25% UVB2% suhteella)

sorrii

Hainpa Koskikeskuksen Tokmannilta lisää harsoa: 2x5m pala painaa 240g ... Tiedähäntä onko samaa jota nettikaupassa sanovat paksuksi 30g harsoksi. Se tuntuu paljon karkeammalta ja varmaan kestävämmältä, mutta hyvin läpinäkyvää se on kun katsoo valoa vasten ... Pitäisköhän vielä mittailla luximittarilla sitä läpäisevyyttä ikäänkuin verraten eri harsoilla .. Ehkä myöhemmin ..  :-\

Näytti tänään kelit siltä, että enemmän pitää suojata sateelta ja tuulelta, kuin UV'lta  >:( ... Perunat pitäis saaha maahan sekä sipulit ... Kyllä oli harsojakin ilmassa tuolla viljelypastalla ...

[Chileillä on nyt kotonakin vähän paremmin tilaa ja sähkö on halapaa  8) 8) 8)
Saattaa olla että turvaudun B-suunnitelmaan, kun on lähtö viikon lomalle Unkariin 15/6 eikä mitenkään ole aikaa istutella kaikkia chilejä ulos puhumattakaan että ne juurtuisivat niin, että parjäisivät yli viikon ilman kastelua välillä. Kotona on iso ebbi; nft-virityksiä useitakin; valutuspöytä .... hmm..]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Jep,

Aamulla harso lepatti villisti chilien ympärillä, onneksi ei ollut kuitenkaan pahemmin vahingoittanut mitään, eli lapsokaiset pääsi päiväksi sisälle tuulensuojaan. Huomenna ennusteiden mukaan taas järkevämmät tuulet... ::)
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Kalanti

tänään on se päivä. joutuvat pienet rääkkiin, ensin vaihdetaan isompiin pönttöihin, vanhat ovat jo täynnä juurta ja sitten osa pääsee aurinkoiseen hallaharson alle ja osa pääsee (aamuauringon armoille) pähkinäpuun juurelle. Paprikoilla oli hyvä testata ulko-olosuhteet, näyttävät vaan villiintyneen tuolla vaikka välillä on yöllä ollut vilu ja tuullut kovin, eikä niillä ole auringoltakaan suojana kuin pleksi. Ovat nyt viikon olleet eikä mitään vauriota ole tullut. (toki täytyy vähän varrmuuden vuoksi vahtia noita yölämpöjä mitä lupailevat.)

-AP-

Lainaus käyttäjältä: Kalanti - kesäkuu 05, 2015, 11:39:32 ap
, ensin vaihdetaan isompiin pönttöihin, vanhat ovat jo täynnä juurta ja sitten osa pääsee aurinkoiseen hallaharson alle ja osa pääsee (aamuauringon armoille) pähkinäpuun juurelle.


Onko nämä toimenpiteet sopivia tehdä 'yhtäaikaa' vai pitäisikö antaa sopeutua uuteen purkkiin ennen ulos siirtoa, onko asialla merkitystä? Vai parempi heittää kaikki järkytykset kasville samantien?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: -AP- - kesäkuu 05, 2015, 12:58:31 ipOnko nämä toimenpiteet sopivia tehdä 'yhtäaikaa' vai pitäisikö antaa sopeutua uuteen purkkiin ennen ulos siirtoa, ....

Hyvä huomio.
Jos ruukun vaihto aiheuttaa lehtien roikuttelua tms. juurien heikkoudesta johtuvaa, se altistuttaa myös UV-säteilylle.
Yleisohjeeni ruukunvaihtoon on ollut, että pariin päivään ei kannata sijoittaa kovaan valoon, ei edes voimakkaaseen keinovaloon tai aurinkoiselle ikkunalle. Haihtuminen voi olla suurempaa kuin uuteen multaan sopeutumattomat juuret pystyvät hoitamaan.

Vaan varjoonhan Kalanti noita onkin viemässä.

neural_rust

Mulla otti omat yllättävän vahinkoo tänä vuonna kun niitä oon tossa takapihalla pitänyt. Siis viime kesään verrattuna. Enenmpi on ollu haittaa viileistä öistä, lehdet kun onjontenkin jännästi vaalentuneet.. Noh, ei muuta kun calmagia enempi kookokseen (siinä kun on npk:t 2-0-0 ja muu lannotus on hoidettu pelkällä hesin kookos bloom  litkulla.

Nyt sain haettua pikku purkin Puutarhan kesää, niin katotaan mitä se tykkää siitä.. Toisaalta Kärsältä tulee kyllä lisää hesiä , eli sitä TNT:tä. Kattellaan nyt noita kelejä ja kasve jnejne.. Vähän perjantai fiilis ;) Koko pv:n paistanu arska tohon takapihaan, eilen loppu valo joskus 22.30..
...if you can't have it all, have some more...

ChIlIDoG

17g harsoa oli toi mun halpis ja olikohan merkiltään ROCO tms.

Chiliharri

Muistelinkin nähneeni tällaisen ketjun aikaisemmin chilifoorumilla. Löysin tämän nyt (uudelleen), ja lueskelin lukuisia viestejä löytyisikö mitään mielenkiintoisia havaintoja
liittyen tuohon tuonne toiselle alueella avaamaani ketjuun: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17609.0

Täällä oli muutamassa viestissä arveltu, että Capsicum pubescens olisi herkin ottamaan polttovioittumia.
Sopisi hyvin tuohon minun tilanteeseni, jossa tosin ikkunassa olevista ainoastaan tuo vaurioitunut on tämänvuotinen.
Edes kolme muuta pubea eivät ottaneet mistään nokkiinsa, mutta en tiedä ovatko useampivuotiset jotenkin kestävämpiä auringon suhteen.
Vai onko vaurion syy kenties joku muu.

ChIlIDoG

Taas onnistuin polttamaan chilit >:( ...2 kerrosta kasvihuonemuovia+ matta rakennussuoja muovi + 2 kerrosta hallaharsoa. ....ilmeisen pimeä tuo mun esikasvatus huone :thumbdown:

Whili

Kannattaa seurata UV-tiedotuksia ja valita sopeutukseen pari pilvistä päivää  :D

chilifellow

Joo, pitäkää chilit varjossa jokunen päivä. Ulkoilmaan totutellaan kärsivällisesti. Uv on aika vahvaa ny keväällä.  :fire:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

ChIlIDoG

Noi vesiviljelyt on vähän hankalia totuttaa ja toiseksi pakkolaittaa suoraan kasvihuoneeseen, kun täällä pohjoisessa ei ole tarpeeksi lämmintä ulkona vielä.

sorrii

En ole koskaan polttanut omiani. Tuntuu oikeesti ihmeelliseltä näin kova varoittelu täällä ...  :-\

Lienen ollut kuitenkin jotenkin varovainen tiedostamatta: onhan näitä varoituksia kuulunut niin kauan kuin muistan.
Itselläni ovat ulos/kasvihuoneeseen vietävät aina "totutelleet" aurinkoon vähintäänkin ikkunoilla: Kolmilasisista ei kyllä UV'ta paljon pääse läpi.
Isoimmat ja parhaimmat taimet ovat olleet kuukauden verran lasitetulla parvekkeella: Lumonin mukaan -kuulemma- lasit päästävät 50% UV-säteilystä läpi. [Kurkut olen polttanut...]
Sitten on ollut pienempiä kasveja jotka ovat olleet siirtoon asti valokaapeissa: Aikaisempina keväinä oli kaapeissa TNeonit jotka loisteputkina kai säteilevät jonkun verran UV'ta ...

Mökillä kasvit olen vienyt kennokasvariin ilman mitään totuttteluita ja ilmeisesti kennot suojaavat riittävästi.
Viljelypastalla on ollut käytössä muovitunneleita joissa joko kasvihuonemuovi tai LiDLin halpistunnelin reikämuovi. Ehkäpä niiden päällä olen pitänyt pari päivää hallahasoa yhden kerroksen. Palsta on keskellä peltoa, joten luulisi jonkun palaneen, mutta ei! ...  ???

Ainoa kerta kun ehkä palamisen oireita tuli, oli mökillä kun pidin chilejä ulkona osittain puiden varjostamalla pihalla odottamassa kasvihuoneen valmistumista: Silloin Aji Fantasy meni vähän veteläksi, mutta ei siitäkään mitään kunnolla palanut. Luulin sen karsineen kylmästä [+10oC] yöstä. Sekin silloin toipui parissa päivässä kun pääsi kasvariin ...

Tuolla palstalla samoinkuin mökin pihalla oon pitänyt monena kesänä rocotojakin ja aika paljon suorassa auringossa. UV'n oireina ollut mustakylkisiä punaisia Rocotoja  8) 8) 8)
Pubescensit oon pitänyt pari-kolme päivää harsoaidan vieressä, niin että kaksinkeirtainen harso varjostaa suoralta etelän paisteelta. Ne ovat toki olleet kotona lasiparvekkeella pitkään.

Mun mutuni tästä asiasta siis on, että sitä suoraa paistetta pitää olla tuntikausia päivittäin, että chilit palavat. Toki on ikävää jos sitten kuitenkin joku palaa, varsinkin jos niitäö kasvaja ei ole 50kpl kuten mulla tuppaa olemaan ... Varmaan varovaisuus on paikallaan. Minä itse kuitenkin luotan vanhaan huolettomaan tapaani. Katsoos nyt miten käy noille tämänvuotisille jotka ovat kaikki kasvaneet ledivalojen valossa. Toki kaiken ikkunavalon ja pervekkeen hyödyntäen. Pienimmät ja vähäopätöisimmät ovat olleet kaapeissa pelkällä keinovalolla ...

Huvitti yhtenä keväänä tuolla palstalla, kun naapuripalstalle tuli kolme nuorta neitosta touhuamaan. Kaksi seisoskeli kokoajan puhelin korvalla ja yksi vuorollaan istutteli jotain taimia. Näytti olevan kaupan valmistaimia: paprikoita, chilejä, pikkutomaatteja ja jotain salaatteja ja yrttejä...
Sinne nuo istuttelivat taimensa siihen savimaahan ilman kummempaa maan parantelua. Vähäsen roiskivat vettä pienellä pinkillä 2 litran kastelukannulla. Sitten ei neitoja näkynyt kuukauteen.Kerran taisi jonkun poikakaveri käydä kastelemassa ne risut. Myöhemmin kuulin kun tytöt päivittelivät palstallaan, jossa kasvoi puolimetristä heinää ja ohdakkeita sekä vuohenputkia: "Kyllä täällä on surkea maa! Eihän täällä kasva mikään ..."

Silloin näin luonnossa miten ne paprikatkin kuihtuivat muutamassa päivässä kuumaan, kuivaan ja ehkä sitten myös paloivat säteilystä ...  8) 8) ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Nostetaampa tämä tärkeä ketju jälleen esille !!


Wesku74

Onkohan näissä kuvissa olevissa chileissä auringonpoltetta vai jotain muuta ongelmaa? Osittain ovat lasin takana osittain lasit auki. https://flic.kr/p/2kYuDZf https://flic.kr/p/2kYvLU2

Shillinki

Lainaus käyttäjältä: Wesku74 - toukokuu 14, 2021, 21:13:46 ipOnkohan näissä kuvissa olevissa chileissä auringonpoltetta vai jotain muuta ongelmaa? Osittain ovat lasin takana osittain lasit auki. https://flic.kr/p/2kYuDZf https://flic.kr/p/2kYvLU2


Minulla ainakin auringonpolttaman oireet ovat olleet erilaisia. Lehdet menevät palaneista kohdista vähän niinkuin "kuolioon", ruskeaksi kuivaksi. Palaneet kohdat ovat pienehköjä pistemäisiä kohtia. Prosessi kestää jonkun viikon. Osa kärsineistä lehdistä sitten tippuu osa ei. Jotkin tippuvat ennen kuin palaneet kohdat kuivahtavat, kellertävät kyllä mutta ihan eritavalla kuin sinun kuvissa.
Suoraa ilta-auringon valoa olen antanut reilustikkin kerta-annoksina eikä mitään hälyttävää ole näkynyt eikä mitään tuonnäköistä. Ulkoilutuksia tehty maaliskuusta asti aina kun on ollut hyvä paiste.
Päivällähän valo tietysti on paljon raaempi ja nyttemmin ovat harson alla vielä varuiksi.

Joku chilipää kertokoot paremmin, oma diagnoosinikin on vain mutuilua että palaminen olisi enemmänkin täplämäistä. (Mikäli kyse edes on palamisesta). Miksei tosin koko lehtikin voisi tasaisesti kärvähtää niin olisiko jälki silloin tuollaista?

Wesku74

Kiitos vastauksesta Shillinki! En muuta selitystä keksi kuin aurinko koska ne vauriot olivat aurinkon puolella. Nyt kun on ollut pilvisempää vauriot eivä ole lisääntyneet. Totutus oli minulla hiukan raaka ja liian nopea. Vesiviljely vesi on ainakin happamuudeltaan ja ravinteiltaan ok. Ilmaistus kunnossa myös.