toukokuu 12, 2024, 21:06:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Iso Ulupica

Aloittaja Aji Inferno, lokakuu 18, 2011, 23:04:15 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - heinäkuu 25, 2013, 17:37:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - heinäkuu 25, 2013, 16:51:45 ip
Oookei, mikäs on, kun kukat hedelmöittyvät ja tiputtavat terälehtensä ja roikkuvat pari kuukautta kasvamatta yhtään mihinkään ja tippuvat sitten. Toisin sanoen, marjaa ei tule. Tai jos tulee, niin se jää alle nuppineulan pään kokoiseksi. Tarvitseeko tämä sitten itselleen kaverin pölytyshommiin?

Eroja voi toki olla, mutta meillä ainakin pölyttyy itsekseen.
Tuntuu että suurin tekijä saattaa olla kasvin ikä, mullakin innostui podittamaan tämäkin yksilö vasta kolmantena kesänä oikein kunnolla! viime kesänä pusersi ehkä 4 marjaa, nyt kymmeniä. Eikä kasvi ole varsinaisesti edes suuri.
Viime vuotinen satokone-ulupica kuoli keväällä, ehkä kaikkensa antaneena  :o
sekin oli yli vuoden vanha aloittaessaan kunnon satoamisen.
Itse epäilen  ettei myöskään tykkää liian kuumasta, mutta siitä en ole varma  :-\
Ehkä omasikin innostuu vielä myöhemmin!  :)


Kukinnasta päätellen satoa voi vielä joku päivä odottaa ihan runsain mitoin, ehkä flexun jälkeen ahkerimmin kukkiva kaveri.

samsuni

Ajattelin testata miten kuvien lisäys foorumille onnistuu. Tässä akselsson1:n siemenestä idätetty Ulupica Large.
7. marraskuuta laitoin kolme siementä lautalle, tämä ensimmäinen yksilö pääsi turpeeseen 3. joulukuuta ja ensimmäinen kukka  aukesi 22. helmikuuta. Kasvu on ollut suhteellisen hidasta, varmaan vähästä valosta ja lämmöstä johtuen. Hieno taimi kuitenkin ja komea kukka. Heti tuon kukan avautumisen jälkeen on kasvi istutettu isompaan astiaan :)


Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: Jani M - heinäkuu 25, 2013, 16:51:45 ip
Oookei, mikäs on, kun kukat hedelmöittyvät ja tiputtavat terälehtensä ja roikkuvat pari kuukautta kasvamatta yhtään mihinkään ja tippuvat sitten. Toisin sanoen, marjaa ei tule. Tai jos tulee, niin se jää alle nuppineulan pään kokoiseksi. Tarvitseeko tämä sitten itselleen kaverin pölytyshommiin?


Näillä on geenistössään myös kykenemättömyyttä suvunjatkamiseen. Itse olen siihen törmännyt pariin otteeseen ja googlettelemalla löytyy kyllä muitakin. Kyseessä on kuitenkin vielä vakiintumaton kanta ja molemmilla kantavanhemmilla (cardenasii ja pubescens) esiintyy itsepölyttymättömyyttä sekä pölyttymättömyyttä. Joskus luin ihan tieteellisen artikkelinkin siitä miten pubescensit kantavat geeneissään suvunjatkamiskelvottomuutta. Risteytyksissä tuo sitten satunnaisesti tulee esille. Mutta tietenkään en osaa sanoa onko sinun tapauksessa juuri siitä kyse.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 24, 2014, 19:26:31 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - heinäkuu 25, 2013, 16:51:45 ip
Oookei, mikäs on, kun kukat hedelmöittyvät ja tiputtavat terälehtensä ja roikkuvat pari kuukautta kasvamatta yhtään mihinkään ja tippuvat sitten. Toisin sanoen, marjaa ei tule. Tai jos tulee, niin se jää alle nuppineulan pään kokoiseksi. Tarvitseeko tämä sitten itselleen kaverin pölytyshommiin?


Näillä on geenistössään myös kykenemättömyyttä suvunjatkamiseen. Itse olen siihen törmännyt pariin otteeseen ja googlettelemalla löytyy kyllä muitakin. Kyseessä on kuitenkin vielä vakiintumaton kanta ja molemmilla kantavanhemmilla (cardenasii ja pubescens) esiintyy itsepölyttymättömyyttä sekä pölyttymättömyyttä. Joskus luin ihan tieteellisen artikkelinkin siitä miten pubescensit kantavat geeneissään suvunjatkamiskelvottomuutta. Risteytyksissä tuo sitten satunnaisesti tulee esille. Mutta tietenkään en osaa sanoa onko sinun tapauksessa juuri siitä kyse.


Loppukesästä tuli podia. Siemenet näyttivät tosin alikehittyneiltä suurimmalta osin, muutama normaalinnäköinen tuli sentään. En ole kokeillut itävyyttä.

boozeman

helmikuu 25, 2014, 07:55:30 ap #64 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2014, 08:01:15 ap käyttäjältä boozeman
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 24, 2014, 19:26:31 ip

Näillä on geenistössään myös kykenemättömyyttä suvunjatkamiseen. Itse olen siihen törmännyt pariin otteeseen ja googlettelemalla löytyy kyllä muitakin. Kyseessä on kuitenkin vielä vakiintumaton kanta ja molemmilla kantavanhemmilla (cardenasii ja pubescens) esiintyy itsepölyttymättömyyttä sekä pölyttymättömyyttä. Joskus luin ihan tieteellisen artikkelinkin siitä miten pubescensit kantavat geeneissään suvunjatkamiskelvottomuutta. Risteytyksissä tuo sitten satunnaisesti tulee esille. Mutta tietenkään en osaa sanoa onko sinun tapauksessa juuri siitä kyse.


Taisin törmätä tähän itsekin nyt. Se pistokkaasta sinulta saatu kasvi teki ensimmäisen satonsa, josta tuli fertiilejä siemeniä. Niistä kasvanut yksilö ei tehnyt viime kesänä muuta kuin kukkia. Nyt viime syksynä samasta pistokaskasvista keräsin suhteellisen muhkean sadon, mutta niiden siemenet näyttävät itävän tosi hitaasti. (Noin kuukausi lautalla)

Sen verran siemenissä on eroa, että 1. kasvukauden siemenet ovat pienempiä ja vaaleanruskeita. Nämä 2. kauden siemenet taas isompia ja tummanruskeita. Pistin nyt tuota 1. kasvukauden tavaraa lautalle ihan kokeeksi.

Pitäisi kaiketi saada jostain yksi eri kantaa oleva kasvi ja ristiinpölytellä kukkia.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Tiemuh

Jos haluaa varmasti satoavan yksilön, on siihen keino olemassa. Idättäkää kymmenittäin siemeniä ja kasvattaa niitä pihalla vaikka suoraan maahan istutettuna. Syksyllä kaivatte sitten sen puskan joka on parhaiten menestynyt. Itse valitsin viime kesän puskista sen joka tuotti isoimpia chilejä.