Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

Kuten Sorriikin sanoi:
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 06, 2012, 15:10:41 ip
Liikaa lämpöä, liikaa ravinteita; liian vähän valoa ... Tyypillistä siis sisäkasvatuksessa.


Saisitko valaisinta lähemmäksi kasvia ?
Multa saattaa olla liian ravinteikasta noin pienelle taimelle, älä anna lisälannoitusta.

Muuten ihan terveen näköinen kaveri, yritä tukea vartta niin kyllä se siittä vahvistuu  :)

Jupu

Pistin 8cm kotelotuulettimen puhaltamaan chilejä kohti. Pitää semmoista ääntä että aamulla saan palautetta :)

exa

Lainaus käyttäjältä: Jupu - helmikuu 06, 2012, 23:32:33 ip
Pistin 8cm kotelotuulettimen puhaltamaan chilejä kohti. Pitää semmoista ääntä että aamulla saan palautetta :)


Tuulettamista parempi ratkaisu on istuttaa kasvi huoletta selvästi syvemmälle ja ajan tullen latvoa provosoiden haaroittumista.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 06, 2012, 15:10:41 ip
Aika ihanteellista olisi jos ois viileä valoisa huone taimikasvatukseen, jossa voisi idättää kasvit ajoissa talvella,  ja antaa kasvaa viileässä hitaasti ja rauhassa. Pitäis ainakin yölämmöt saada johonkin 15 kieppeille, allekin ...


Optimaalisin lämpötila (valaistuksen riittäessä) on keskiarvoisesti 22c, esim. päivällä 25c ja yöllä 19c tai 22c ja 22c. Jälkimmäinen tuottaa kompaktimmat puskat. Kukkimisen aikaan yölämpötilan pitäisi olla minimissään 20-21c tuntumassa hyvälaatuisten kukkien aikaansaamiseksi, pölyttymisen onnistumista ja hedelmien siemenpitoisuutta taas kasvattaa 18c yölämpötila ja 20-22c päivälämpötila (tai matalampi). Podien kasvaessa 20c keskilämpötila on hyvä kun taas yli 22c keskilämpötilalla saadaan ylimääräistä satoa vähenemään.

http://www.hortnet.co.nz/publications/hortfacts/hf359001.htm

Samaa kaavaa noudattelee ammattikirjallisuus ja suurin osa tuotantoon liittyvistä tutkimuksista. Alhaisella lämpötilalla saadaan lähinnä kasvua säädeltyä hitaammaksi.


sorrii

Taitaa noilla eri lajeilla olla paljonkin eroja. Täällä ainakin aji cristalit -esim- pukkasivat innolla kukkia syksyllä vielä kun alkoi yölämmöt oleen 0 ..
Juu, oikeesti. AC't teki hedelmää syksyllä ulkona hyvin vielä 10 yölämmöissä. Sitten pysähtyi hedelmien kasvu täysin, ja kaikki muukin, kunnes nostin sisään. Mä sain sitten viimeisen sadon sellaisia 2cm pitkiä (ja yhtä paksuja) aji cristaleita.

Seurailin mökille kasvariin jättämiäni muutamia kasveja: kun lemondrop ja ubatuba campuci selvästi alkoi palelluttaa latvojaan, näytti inca berry senkun kasvavan ja teki kukkia!

Tuo 25 - 19 astetta osuu aika hyvin kun makuuhuoneen ikkunalla olevaan "telttaan": Siinä on ikkunanlaudalla kasvit; päällä pari loisteputkea; edessä huonen ja kasvien välissä "lampöpeitto" eli sellainen Clas Ohlsonin krominvärinen foliokelmu. Sivuilla levyt sulkemassa tilan, joista toisessa 12cm tuuletin päällä valon aikana. Mun kämpässä pysyy lämmöt 24 asteen kieppeillä, mutta siellä kelmun ja ikkunalasin välissä putoaa ~18 kieppeille.

Ehkäpä mä vähän liioittelen tota viileyttä nyt, kun on aikaisemmilta keväiltä kokemus, että kasvit kasvaa ihan liikaa ennen kesää ja olen joutunut leikkaamaan poikki komeita kasveja ennen siirtoa ulos. Kyllä ehdottomasti parhaat taimet tuli lasitetulla parvekkeella, johon paistaa aamuaurinko n. klo 14 asti. Yölämmöt pysyi 13-15 asteessa kun ovi oli raollaan.  Sisäikunoilla samaan ilmansuuntaan tulee hujoppeja vaikka on lisävalona 2-3 loisteputkea latvoissa kiinni.

Niin. Mun suosikkilajit on ollut baccatumeja ja pari annuumia. Chinenseihin en ole saanut innostusta kun kaikki maistuvat pahalle. Nyt on tulossa rocotovuosi noiden lemondroppien ja ajicristalien lisäksi ...

Ammattikasvatuksessa olosuhteet, etenkin valon suhteen, on tiet keskimäärin paremmat kuin köyhän tsilipääpuutarhurin kuumassa yksiössä jossa yritetään idättää 30 lajia samaan aikaan kun edellisvuoden kasvit alkaa vaatimaan lisää tilaa ja valoa  ::)

Mun kasvatuksissa ainakin on oleellilen tavoite myös että kasvit pysyy nätteinä siisteinä puskina, edustuskelpoisina huonekasveina. Sen ohella on tiet kiva saada vähän satoakin  :D
Viime kesän sadosta mulla meni varmaan 90% säilöntään ja kuivaukseen, ja todennäköisesti parin vuoden päästä iso osa niistä kompostiin! Tosiasiassa ei mulla ole tarvetta suureen tuottoon muutoin kun että puskat on komeita kun ovat täynnä hedelmää!

((satoahan siis tuli useita kiloja ja yksin sekä tyttöystävän kanssa niitä syödään leivan päällä, salaateissa ja ruoanlaitossa ehkä 100g/viikko (= pari- kolmekymmentä podia)
ja mietoja bishopscrowneja, hungarianwaxeja ja esim kaleidoskoopeja tulee syötyä tietysti reilummin silloin kun niitä on))

Hyvää tietoa toi linkki, kunhan ehtii, jaksaa lukea kunnolla. Tuossa jutussa kait keskitytään vihannespaprikoihin jotka saattaa olla persompia lämmölle kuin jotkut vuoriston aji chilit tai  rocotot.

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Leipis

helmikuu 08, 2012, 15:31:29 ip #625 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2012, 16:07:11 ip käyttäjältä Leipis
Viikko sitten siirsin mullasta taimen hydroon ja tänään huomasin kahdessa lehdessä jotakin outoa.





-Veden lämpötila on 25 astetta
-EC 0.9
-pH 6.9

Yllä olevat arvot eivät ole muuttuneet pariin päivään. Valona on 2x55W loisteputki joka on noin. 20cm päässä latvasta ja kaapin lämpötila ei ole noussut kyllä yli 30 asteen.
Mikähän mahtaa olla pielessä?

EDIT: pH on nyt laskettu 5.8

sorrii

Ton näköistä on mulla tullut pussissa, umpilaatikossa; pistokkaiden juurrutuksessa (esim) kun on liian kosteeta. Kai se on joku home.

Kannattaiskohan upottaa tota kastelurengasta vähän soran sekaan??
Voiko se ruikkia vettä kasvin lehdillekin, ehkä...

Tuuletusta antaisin mä.

PS. Toi ph vähän yläkanttiin. Tiedähäntä vaikuttaako tuohon. 5,8 pyrin minä pitämään.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Leipis

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 08, 2012, 15:39:37 ip
Ton näköistä on mulla tullut pussissa, umpilaatikossa; pistokkaiden juurrutuksessa (esim) kun on liian kosteeta. Kai se on joku home.


Jos kyseessä on oikeasti jonkin sortin home niin onko se vakava asia vai voiko ilmankosteutta tiputtamalla siitä päästä eroon?

sorrii

Jaa-a. Jos näyttää leviävän eikä häviä suht nopeesti, niin eristykseen tai hävitykseen. Ois ikävää jos joku tartunta leviäisi kaikkiin kasveihin...

Tokihan tää oli multa silkka arvaus! En ota vastuuta puheistani koskaan :)))

Hyvällä onnella se häviää kun vähän kuivahtaa. Yhdessä pistokkaassa mulla oli hometta varressa ja alalehdissä kun oli idätyslaatikossa (=pienoiskasvihuone). Pelastin sen sitten ottamalla ulos laatikosta ja istutin omaan pieneen ruukkuun. Alimmat lehdet siitä kuivui ja tippui pois. Uusi kasvu näyttää terveeltä, mutta selvästi kasvu ainakin pysähtyi ja kasvi on kitukasvuinen nyt. Varmaan olisin saanut paremman istuttamalla uuden, mutta tuo oli pistokas lajista johon ei ole siemeniä (Pimenta de Neyde) ..

Kyllä liian markiä oloja pitää varoa. Eikä kannata sumutella illalla kun valot sammuu ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili



Mikä....... ??

Manzanon lehteen on ilmestyny tuommoisia paiseita, mitä, mitä, mitä .....
Muissa kasveissa ei ole oireita.

sorrii

Oiskohan tuollaisen munan sisällä pieni ötökkä ;) ..

Niin mä arvaisin, ja riskillä katsoisin kuinka kivoja ukkeleita sieltä kuoriutuu. Sittenvasta alkaisin lutraamaan Provadolla kaikki kasvit mitä kotona löytyy ... ((<= MuTu-varoitus!))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 15, 2012, 13:51:24 ip
Oiskohan tuollaisen munan sisällä pieni ötökkä ;) ..

Niin mä arvaisin, ja riskillä katsoisin kuinka kivoja ukkeleita sieltä kuoriutuu. Sittenvasta alkaisin lutraamaan Provadolla kaikki kasvit mitä kotona löytyy ... ((<= MuTu-varoitus!))


Itse veikkaisin mielummin liikaa vettä tai lannoitusongelmia.
Tein kirurgisia operaatioita yhteen lehteen, enkä tullut viisaammaksi  ;D
Se vaan ihmetyttää kun muissa kasveissa ei ole mitään oireita ?? ?? ??

-V-

Lainaus käyttäjältä: Whili - helmikuu 15, 2012, 14:02:57 ip
Itse veikkaisin mielummin liikaa vettä tai lannoitusongelmia.


Vähän tuo tosiaan ödeemalta näyttää, joskin oudon oloiselta. Toisaalta, kun asiaa tarkemmin ajattelee, en ole ikinä nähnyt, miltä ödeema näyttää pubeissa.

sorrii

 :'(
Enpä ole mä nähnyt koskaan ödeemaa. Ja huonosti oon joitakin kasvejani kohdellut  :scyth:
Mökillä kasvihuoneessa olivat kaikki ihan liian kosteessa ja mullat märkänä kokoajan, kun dementoitunut mutsi niitä vielä hoivasi kielloista huolimatta. Hometta oli pahimmillaan oksissa - varsinkin niissä jotka pääsi koskettamaan seinään, ja tomaateissa erityisesti ...

Mulla tosta kuvasta tuli mieleen lähinnä rantalepikossa tervalepän lehdet joskus, kun niissä pesii jotain kirvoja tms.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jupu

Starfishini lehtiin on tullut reikiä. Mitään ötököitä en ole nähnyt tuon kimpussa. Mistäköhän tämä voisi johtua?

Asterisk123

Vesiviljelyssä olevassa Rawitissa lähinnä lehtiruoteiden kohdalla tuommoisia ihme paiseita. Oli ensin vain yhdessä lehdessä, muutaman päivän päästä lähes kaikissa. Lannoitteena PK. Mitään ötökkää tuossa ei näyttäisi olevan.

Mitähän tuo on ja mahtaako tarttua naapureihin?


Finsku

Lainaus käyttäjältä: Asterisk123 - maaliskuu 14, 2012, 18:17:53 ip
Vesiviljelyssä olevassa Rawitissa lähinnä lehtiruoteiden kohdalla tuommoisia ihme paiseita. Oli ensin vain yhdessä lehdessä, muutaman päivän päästä lähes kaikissa. Lannoitteena PK. Mitään ötökkää tuossa ei näyttäisi olevan.


Vaikuttaisi samalta, kuin alla olevassa linkissä. Eli kaiketi yli lannoitusta :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7398.msg92975#msg92975

Asterisk123

Lainaus käyttäjältä: Finsku - maaliskuu 14, 2012, 18:49:24 ip

Vaikuttaisi samalta, kuin alla olevassa linkissä. Eli kaiketi yli lannoitusta :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7398.msg92975#msg92975


Kiitoksia! Näyttää tosiaan samalta. Vierustoverinsa näyttää sen verran hyvävointisilta, että taidan odotella seuraavaan vedenvaihtoon ja vähentää hiukan lannoitusta.

Frog

Chileihini on iskenyt ilmeisesti ripsiäisiä  http://img687.imageshack.us/img687/5320/img7109ri.jpg. Minulla kasvaa 5 kpl bubblerissa ja yksi mullassa. Mullassa olevassa ei enään lehtiä ole laisinkaan ja muidenkin tila heikkenee koko ajan. Lentäviä en ole nähnyt ollenkaan, mutta munia ja toukkia löytyy paljon. Yhdessä chilissä 5kpl melkein kypsiä podeja. Mitä kannattaisi tehdä ja miten vältyn tältä ensi kerralla? Kiitoksia jo etukäteen.

tsilizoo

Uusi multa kannattaa huuhdella keitetyllä vedellä tai käyttää uunissa jotta itiköiden munat tuhoutuu.
Kaupasta tai puutarhoilta ostetuissa taimissa saattaa olla ötököitä joten ne kannattaa laittaa aluksi tarkkailuun.
Mutta joskus öttiäisiltä ei vaan voi välttyä vaikka mitä tekis.
Itselläni kaikki chilit tällä hetkellä  vesiviljelyssä eikä ole onneksi ötõköitä näkyny.
Jos Laitan multaan kasveja niin pidän ne erillään vesikasveista.