Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 19, 2010, 14:10:24 ip
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - maaliskuu 19, 2010, 12:53:12 ip... muutamat chilit käpristävät lehtiänsä sisäänpäin rullalle, kyseessä Serrano ja Cayanne, sekä Dvoinoje Izobilije? Valoina olen käyttänyt SpNa 400w ja 2x36w loisteputket ja hyvä tuuletus,


Tuskin tuo millilitroilla paranee.
Useimmiten tuollaiset oireet taitavat tulla valosta, varsinkin äkillisistä muutoksista, sekä kuivasta ilmasta. Jotkut chilit vain ovat herkempiä, ehkä juuret ovat huonommassa kunnossa tai jotakin. Ei käpristely kuitenkaan kuolemaksi ole, vaan seuraavat lehdet yleensä ovat jo normaaleja.

Viimeksi aurinkoinen päivä aiheutti yhdelle annuumille käpristelyä, mutta minä olen lopettanut tuollaisista murehtimisen. Jos ruttuiset lehdet tuottavat esteettistä haittaa, ne voi leikata pois. Voisi myös vihdoin vaihtaa sen isompaan ruukkuun, jotta juuretkin saisivat taas elintilaa.

Itseasiassa olen kyllä hiljattain ruukut vaihtanutkin isompiin, joten kyseessä ei ainakaan se ole, mutta voisikohan se olla sitten tuo valonteho. Tietysti etäisyyttähän voisi kokeilla ottaa vähän lisää. Nyt natikka on n. 30-40 cm latvasta.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Burneri

Nyt kaipaisin kokeneemmilta kasvattajilta apua pubescensieni kanssa - itse olen ihan umpikujassa.

Ongelma näkyy selvimmin kuvasta:




Eli pubet kasvattavat tuollaisia pieniä koppuraisia ja kovia lehtiä, jotka ovat kaiken lisäksi osin epämuodotuneita. Kaiken lisäksi kasvu on t o d e l l a hidasta. Lehdet tuntuvat muuttuvan korpuiksi  ???

Kummalliseksi tämän kaiken tekee se, että annuumit, chinenset ja baccat ovat kasvaneet pubejeni kanssa täysin identtisissä oloissa ja samoilla lannoitteilla, mutta ne ovat kaikki elinvoimaisia ja kauniita kasveja.

Missähän olen mennyt pubejen kanssa vikaan? Anyone? Please!

Rigsu

Lainaus käyttäjältä: Burneri - maaliskuu 31, 2010, 13:15:40 ip
Nyt kaipaisin kokeneemmilta kasvattajilta apua pubescensieni kanssa - itse olen ihan umpikujassa.

Ongelma näkyy selvimmin kuvasta:




Eli pubet kasvattavat tuollaisia pieniä koppuraisia ja kovia lehtiä, jotka ovat kaiken lisäksi osin epämuodotuneita. Kaiken lisäksi kasvu on t o d e l l a hidasta. Lehdet tuntuvat muuttuvan korpuiksi  ???

Kummalliseksi tämän kaiken tekee se, että annuumit, chinenset ja baccat ovat kasvaneet pubejeni kanssa täysin identtisissä oloissa ja samoilla lannoitteilla, mutta ne ovat kaikki elinvoimaisia ja kauniita kasveja.

Missähän olen mennyt pubejen kanssa vikaan? Anyone? Please!


Näyttääpä kummalta ??? onko sulla ollut jauhiaisia vieraana? Ne voi aiheuttaa tuota lehtien epämuotoisuutta. siis pieniä valkoisia lentäviä "kärpäsiä" jotka elelevät ryppäinä lehtien alapinnalla. Hankkiudu niistä eroon, jos niitä on... Puutarha-aerosoli toimi kerrasta. Kannattaa myös laittaa kasvit karanteeniin, ettei muut saa tartuntaa.

Jos taas ötiköitä ei näy, en todellakaan osaa vastata. Viisaammat jatkakoot.
#813

est. 28.07.2009

Burneri

maaliskuu 31, 2010, 14:13:48 ip #83 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2010, 14:16:10 ip käyttäjältä Burneri
Lainaus käyttäjältä: Rigsu - maaliskuu 31, 2010, 13:27:16 ip

Näyttääpä kummalta ??? onko sulla ollut jauhiaisia vieraana? Ne voi aiheuttaa tuota lehtien epämuotoisuutta. siis pieniä valkoisia lentäviä "kärpäsiä" jotka elelevät ryppäinä lehtien alapinnalla. Hankkiudu niistä eroon, jos niitä on... Puutarha-aerosoli toimi kerrasta. Kannattaa myös laittaa kasvit karanteeniin, ettei muut saa tartuntaa.

Jos taas ötiköitä ei näy, en todellakaan osaa vastata. Viisaammat jatkakoot.


Sehän tässä onkin kun ei mitään ötököitä näy ja pubet ovat tosiaan eläneet vierivieressä muiden lajien kanssa, joten luulisi, että jos jokin tauti olisi liikkeellä, niin sitä näkyisi myös muissa kasveissa. Mutta kun ei ???

Itse olen ajatellut vielä seuraavaksi yrittää multien vaihtamista tai jotain muuta vastaavaa. Ehkä kasvien leikkaamista "tikuiksi" toiveena, että uudet versot olisivat normaaleja. Paha vaan kun kaikki on ihan puhdasta arvailua.

Ei kai liika tai liian vähäinen valokaan voi tuollaista aiheuttaa? Kasvit ovat olleet loisteputkien alla noin 15-16 h päivässä.

Maz

Mitämitä, 7pot lehden alapuolella on tämmöstä. Ei ole ötököitä näkynyt, ei mun mielestä ole ödeema, kasvi terve. Darraskitso?

ikke

Täältä katottuna vois olla ripsiäisen tekosia, eikö tosiaan näkyny pienenpieniä vaaleita "toukkia"?

Filago

Lainaus käyttäjältä: Burneri - maaliskuu 31, 2010, 13:15:40 ip
Nyt kaipaisin kokeneemmilta kasvattajilta apua pubescensieni kanssa - itse olen ihan umpikujassa.

Eli pubet kasvattavat tuollaisia pieniä koppuraisia ja kovia lehtiä, jotka ovat kaiken lisäksi osin epämuodotuneita. Kaiken lisäksi kasvu on t o d e l l a hidasta. Lehdet tuntuvat muuttuvan korpuiksi  ???

Kummalliseksi tämän kaiken tekee se, että annuumit, chinenset ja baccat ovat kasvaneet pubejeni kanssa täysin identtisissä oloissa ja samoilla lannoitteilla, mutta ne ovat kaikki elinvoimaisia ja kauniita kasveja.

Missähän olen mennyt pubejen kanssa vikaan? Anyone? Please!


Liian kuumaa ja kuivaa Pubeille, veikkaisin. Näyttävät siirtyneen autiomaa-moodiin ;). Jos Viet Pubesi ensin suihkuun, kastelet kerrankin kunnolla, ja annat rauhassa imeä vettä viileässä pimeässä tilassa (esim. se suihkun lattia yön yli). Sitten siirrät heidät lampun reunamalle, mielellään jonkun isomman kasvin varjoon. Ehkä jopa ikkunalle luonnonvaloon, ja sekin länsi tai itä. Viileät yölämpötilat ovat plussaa. Enemmän vettä, vähemmän lannoitusta. Valoa ilman kuumuutta. Ja suihkuttelua.
Vanhat lehdet eivät välttämättä enää juuri suoristu, mutta niitä ei kannata rynnätä leikkaamaan pois ennenkuin uutta kasvua on saatu aikaan, tuokin lehtivihreä mitä niihin vaivalla koottu on kasville tarpeen uudessa kaunissa kasvussa.

Filago, joka on kasvattanut vasta rajallista määrää Pubeja, mutta ainakin omat tuntuvat viihtyvät hiukan erilaisissa olosuhteissa kuin muut... Pubet on karskeja, mutta eri tavalla karskeja kuin muut. Korjatkaa kokeneemmat.
#163

Burneri

Lainaus käyttäjältä: Filago - huhtikuu 02, 2010, 14:45:49 ip

Liian kuumaa ja kuivaa Pubeille, veikkaisin. Näyttävät siirtyneen autiomaa-moodiin ;). Jos Viet Pubesi ensin suihkuun, kastelet kerrankin kunnolla, ja annat rauhassa imeä vettä viileässä pimeässä tilassa (esim. se suihkun lattia yön yli). Sitten siirrät heidät lampun reunamalle, mielellään jonkun isomman kasvin varjoon. Ehkä jopa ikkunalle luonnonvaloon, ja sekin länsi tai itä. Viileät yölämpötilat ovat plussaa. Enemmän vettä, vähemmän lannoitusta. Valoa ilman kuumuutta. Ja suihkuttelua.
Vanhat lehdet eivät välttämättä enää juuri suoristu, mutta niitä ei kannata rynnätä leikkaamaan pois ennenkuin uutta kasvua on saatu aikaan, tuokin lehtivihreä mitä niihin vaivalla koottu on kasville tarpeen uudessa kaunissa kasvussa.

Filago, joka on kasvattanut vasta rajallista määrää Pubeja, mutta ainakin omat tuntuvat viihtyvät hiukan erilaisissa olosuhteissa kuin muut... Pubet on karskeja, mutta eri tavalla karskeja kuin muut. Korjatkaa kokeneemmat.


Kiitos infosta!

Siirrän pubet ikkunalaudalle viileämpään paikkaan, vesikuurille ja rajoitan samalla suoraa valoa niille. Toivottavasti ne alkaisivat virota - ovat nimittäin ensimmäiset pubet, mitä olen ikinä kasvattanut ja satoakin haluaisin saada :)

Ilmoittelen sitten vähän ajan päästä miten tässä kävi.

Etikkahili

Terve, ensimmäistä viestiä foorumille postailen.

Huomasin vajaa viikko sitten kirvainvaasion chilieni kimpussa ja olen nyt torjunut niitä muutaman päivän välein ruiskutetulla mäntysuopaliuoksella, jonka olen muutaman kymmenen minuutin päästä suihkutellut pois. Kirvat näyttäisivät nyt kaikonneen mutta kasvit voivat silti huonosti, roikottavat lehtiään ja ovat muuttuneet kalvakoiksi. Voisiko tämä johtua liiasta suovasta huuhtelusta huolimatta, vai onko kyseessä vain kirvojen aiheuttamat jälkioireet pienissä taimissa? Taimet muuttavat huomenissa uusiin ruukkuihin ja bubblereihin eli jos on vain tilaongelmat kyseessä niin pitäisi korjaantua sillä.

Larski

Mä kans suihkuttelin omiani useampaan otteeseen tuossa kuukausi sitte ja tuntuu siltä että taimet ei kyllä kovin kovaa tykkää siitä mäntysuovasta. Moniin lehtiin tuli sellasia läpikuultavia kärsineitä laikkuja ym. Oon ajatellu että oon käyttäny turhan vahvaa liuosta ku oon vaan silmämääräsesti tavarat suihkupulloon lorotellu ja että sen takia on lehdet kärsiny.

Tottahan varmaan jos kirvat on paljo ehtiny tehdä tuhojaan nii kasveilla menee hetki että toipuvat invaasiosta kunnolla.

zarmo

huhtikuu 06, 2010, 18:14:36 ip #90 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2010, 18:18:17 ip käyttäjältä zarmo
Heipsan.
Joillakin pikkutaimillani on tuollaisia pieniä mustumia lehdissä. Mistähän moinen voisi johtua ja liekö on vaarallista?
http://lh6.ggpht.com/_GqLAveBBM8c/S7tNWvDYSPI/AAAAAAAAAVg/0DKk6v0AZ1E/img_0470.jpg

Yhdellä on puolestaan hieman kuivahtanut kohta lehden reunassa.
http://lh5.ggpht.com/_GqLAveBBM8c/S7tNM3_yA-I/AAAAAAAAAVc/yvs0dY_2igY/img_0475.jpg

Asustavat maito- yms. purnukoissa kolmen 30wattisen ESLin alla.

edit: näköjään en osannut ympätä noita kuvia
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

riha

Terveeks foorumille.

Kunnon nyypiön tavoin aloitan foorumille kirjoitteluni kysymyksellä, johon en löytänyt vastausta. Toivottavasti jollain on jotain vinkkejä antaa. :) Tässä ketjussa näytti olevan kootusti chiliongelmia, joten ajattelin että jonon jatkoksi vaan.

Probleemina on Lemon Dropit joista kaksi (kolmesta) on kehittänyt itselleen valkoisia pilkkuja tyveensä ja jotka (oletettavasti) tästä syystä eivät jaksa seisoa pystyssä omin avuin. Outo juttu on se että ongelma on tosiaan vain näissä kahdessa Lemon Dropissa, jotka ovat eri puolilla samaa ebbiä. Muut chilit ja tomaatit samassa ebbissä voi ihan hyvin.

Kuvaa:




Toivottavasti noista saa jotain selvää. Kännykkäkamera ei osaa oikeen ottaa riittävän läheltä kuvaa. Laitoin niille tukikepit, mutta ei ne niissäkään tahdo oikeen roikkua kun tuuletin puhaltaa ne nurin vaikka onkin melkein kahden metrin päässä puhkumassa. Mitähän noille vois tehdä? ???

Toni.A

Ainaskin voisi upottaa taimia syvempään ihan noihin sirkkalehtiin saakka, se jo auttaa pitämään kavereita pystyssä. Ne pampulat varressa ovat juurten alkuja. Tuuletusta jo pienestä lähtien ja reilusti valoa. Täydentäköön toinen lisää, kuka tietää enemmän! Onkohan tuo tomaatin ja chilin kasvattaminen samassa hyvä idea?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

ddog

Miten nuo ovat valoa saaneet? Tuppaavat kasvamaan pitkiksi ja honteloiksi jos valo on liian kaukana. Nyt varmaan tosissaan kannattaisi upottaa taimet syvemmälle ja tuuletella kunnolla, sekä laittaa valot lähemmäksi jos on kaukana.

Peetrus

Todennäköisest iauttaa pelkästäänm se että laitat valot ihan lähelle kasveja.

Omien kokemusten mukaan jos valoa on riittävästi ei tarvitse tuulettimia eikä tukikeppejä.

calm

Lainaus käyttäjältä: Peetrus - huhtikuu 15, 2010, 23:25:10 ip
Omien kokemusten mukaan jos valoa on riittävästi ei tarvitse tuulettimia eikä tukikeppejä.


Siitähän se lähinnä on kiinni. Tuuletus vaan tulee kuvioihin pakosta niiden isompien valojen kanssa, että kasvit ei ihan kärvähdä. Mutta ilman valoa kasveja on ihan turha tuulettaa, ei ne siitä vahvistu. Sitten on toki nuo baccatumit, jotka hyvässä valossa tuulettomissa oloissa pysyvät hyvinkin pystyssä, mutta auta armias, kun kerran menet niitä vahingossa tökkäämään johonkin suuntaan, niin taipuvat vaikka 180 astetta mutkalle ja sitten jäävät siihen asentoon...

riha

Oukkei. Vai juurien alkuja... sitten ei liene hätää niitten kanssa :) Tomskut ajattelin siirtää toiseen ebbiin kunhan saan sen valmiiksi. Tosin en ole vielä keksinyt millä tavalla erilaisia ravinteita antaisin tomaateille ja chileille.

Hautasin syvemmälle ja siellä ovat. Toivottavasti tykkäävät. Lisävalaistusta mulla ei vielä tässä vaiheessa ole kun en ole keksinyt millaisen systeemin tuohon olkkariin haluaisin. Jotta auringolla mennään ja katotaan mitä tulee. Kiitoksia neuvoista.


psyphish

Laitanpa nyt itsekkin hätähuutoni tänne. Yhteen taimista on ilmestynyt tuollaisia kellertävänruskeita laikkuja, ilmeisesti liikakastelusta kyse, mutta varmistetaan nyt vielä.  :-\


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: psyphish - huhtikuu 18, 2010, 15:47:53 ip... Yhteen taimista on ilmestynyt tuollaisia kellertävänruskeita laikkuja, ...


Jos poikkeuksellisen terävän kuvan perusteella pitäisi arvailla, niin ylin ja alin lehti ovat saaneet liikaa UV-säteilyä. Lamppua ylemmäksi, vaikka kyllä ne siihen tottuvat ajan kanssa. Voisi se tosin olla tupakkaviruskin. Ethän polta?

Oikealla taas näyttää hämärästi ripsiäisen tuhoilta, joten se ehkä hyötyisi myrkyttämisestä. Jos tuota ei jatku seuraavissa lehdissä, voit vain kerätä syödyn lehden pois, etteivät ötökät lisäänny ainakaan siinä.

psyphish

Lainaus
Jos poikkeuksellisen terävän kuvan perusteella pitäisi arvailla, niin ylin ja alin lehti ovat saaneet liikaa UV-säteilyä. Lamppua ylemmäksi, vaikka kyllä ne siihen tottuvat ajan kanssa. Voisi se tosin olla tupakkaviruskin. Ethän polta?

Oikealla taas näyttää hämärästi ripsiäisen tuhoilta, joten se ehkä hyötyisi myrkyttämisestä. Jos tuota ei jatku seuraavissa lehdissä, voit vain kerätä syödyn lehden pois, etteivät ötökät lisäänny ainakaan siinä.


Aurinkoa tosiaan olen hieman taimille antanut, luultavasti kuitenkin sitten liikaa. Ripsiäisiä arvelin itsekkin, mutta muissa taimissa ei noita laikkuja ole vaikka aivan vierekkäin samassa kaapissa kasvavatkin. Olen nyt silmä kovana tuijottanut kasvia jos jonkinlaista liikehdintää jossain näkyisi. Tupakkaa en käytä enkä siedä.  :-\