maaliskuu 28, 2024, 15:02:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pakastus

Aloittaja Anonymous, lokakuu 01, 2005, 14:35:32 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

minä pakastan aina osan sadosta, ovat ihan hyviä ruuanlaitossa.
Jäisenä ne saa helposti pienen pieneksi silpuksi jota on sitten helppo heitellä ruokaan kuin ruokaan.
Tänäänkin tei juuri näin kun leivoin rocoto sämpylöitä. :)
tuohon veteen pakastamisen olin ihan unohtanut, vaikka yleensä esim. kanttarellit pakastan näin.
täytyy kokeilla ens sadosta.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Aketza

Kerran olen kokeillut kokonaisia chilejä pakastaa (kaupan chilejä). Heti kun lämpäsivät olivat aika kamalan näköisiä, joten ei niitä kukaan syönyt. Ehkä, jos tekisi niistä jotain chilisosetta ja sekottaisi sen esim. tomattisoseen (tai voihan ne chilit yksinkin sinne laittaa) kanssa purkkiin ja sitten pakkaseen, voisi olla hyvä mauste/kastike. Pitää joskus kokeilla.

tonttu

Ruuan laittoon erittäin hyvä. Just löydettiin pari kuukautta sitten iso rasiallinen pakastettuja omianagoja... alko olla kaikki chilit loppu, joten voitontanssihan siitä lähti :-) Tulisuus tosin katoaa pakastaessa, nyt noita nagoja pystyi jo syömään suht nyypätkin kisailuissa... se ei kyllä käy päinsä, mutta kesän grillijuhlilla asia tullaan korjaamaan.

chilimieli

Itsekkin huomannut rocotojen kanssa saman, tulisuus katoaa ja jäljelle jää mukava pikkupolte, näin ei käy tosin kaikkien podien kanssa. Osa pysyy suht samassa poltteessa..

davve

Pakkaseen menevät tavarat on aina lasipurkeissa (=vanhat hillopurkit)

Silppuan chilit pieneksi jo ENNEN pakastamista, ja purkki tietty ahdetaan täyteen tavaraa yhdellä kerralla. Kun sitten talvella tekee mieli satoa, niin haarukalla vaan hakkaa irti sopivan paljon chiliä. Tavara ei oikeastaan ole muuttunut miksikään, kunhan on pakastettu riittävän nopeasti. Sama asia sulatuksen kanssa. Suoraan vaan jäisenä soppaan/kastikkeeseen/salaattiin, niin eipä juuri huomaa eroa pakastetun ja tuoreen tavaran välillä. Ja jos jäisenä napostelee satoa pakkasesta, niin lukuun ottamatta sitä että tavara on kylmää, niin hiput ovat hyvin lähellä tuoreen tavaran koostumusta ja makua.

Testattu: Lemon Drop (/Hot Lemon), Aji Cristal, Penan oranssit Habanerot, Annum joku muu, Naga...


Ne chilit taas jotka on ollut pakattu ohuissa kertakäyttö muovirasioissa, niissä on kaikissa havaittavissa "pakaste vaurioita" laadussa.

ihis81

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - tammikuu 23, 2010, 11:02:21 ap
Mitenkäs toimisi seuraava metodi chiliä pakastaessa?
Käytetään chilit kylmässä vedessä, kuten kalaa pakastaessa, eli "vesitetään", jolloin pantaan jäätyy vedestä kerros, eikä podien omasta nesteestä.


Vanha juttu jo, mutta miksi kylmään veteen? Lämmin vesihän jäätyy nopeammin pakkasessa kuin kylmä.

Ja ennenkuin joku väittää vastaan, nii tehkääpä testi vaikka jääpalapusseilla.
Toiseen lämmintä vettä, ei kuumaa huom. ja toiseen kylmää vettä.
Sitten näette...
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Aketza

Minä olen kuullut, että lasipurkkeja ei saisi laittaa pakkaseen.

Laitatko muuten nuo jonnekin liemeen, kun laitat ne pakkaseen?

davve

Miksi ei saisi? En minä ainakaan meinaa keneltäkään lupaa kysyä... ;)  Lasipurkki joka on tehty esim suolasillin yms ruokatavaroiden säilytykseen ei voi olla huono valinta jos haluaa olla varma chilin aromien säilymisestä. Ei mitään lientä, ihan sellaisenaan, siemenet mukana tai ilman. Samalla tavalla kuin läyttäisit ne tuoreena

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Aketza - heinäkuu 04, 2010, 12:07:42 ip
Minä olen kuullut, että lasipurkkeja ei saisi laittaa pakkaseen.


Liemi lasipurkissa pakkaseen voi olla huono ratkaisu, ainakin vesipohjainen joka saattaa jäätyessään rikkoa purkin. Voi olla että tuo ohje/kielto pohjautuu tuohon ? Öljy ja öljypohjaiset liemet eivät _kai_ laajene jäätyessään eli niitä voinee laittaa lasipurkkiinkin.... Itse en ainakaan keksi muita syitä kiellolle kuin tuon rikkoutumisvaaran jos sisältö laajenee jäätyessään.

Aketza

Joo, taitaa pohjautua tuohon. Mutta mahtaakos lasi laajeta jäätyessään?

Ryhis

Eih. Vettä lukuunottamatta asiat kutistuvat kylmässä. Poikkeuksiakin varmaan on, mutta sellaisia aineita ei varmastiokaan löydy kotoa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Aketza

OK, eli sitten kyllä taitaa pohjautua siihen, että lasipurkissa olisi vettä sisällä.

Starwhite

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - heinäkuu 04, 2010, 01:28:43 ap
Vanha juttu jo, mutta miksi kylmään veteen? Lämmin vesihän jäätyy nopeammin pakkasessa kuin kylmä.


Pitää paikkansa ainakin jos lämpötilaero ei ole liian suuri, veden sisältävä astia on tietyn muotoinen ja ehkä vaatii myös avoimen pinnan vedelle. Ainakin noin pikaisen googlauksen perusteella.

Jahvetti

Lainaus käyttäjältä: Janne - lokakuu 01, 2005, 16:28:51 ip
Mä olen ikävä kyllä todennut että kaksinkertaisista minigripeistä ja tiiviistä rasioista huolimatta "pakkasen maku" tarttuu chileihin tosi herkästi.
Eivät ne nyt pilalle mene, mutta maku kärsii.


Näin siis sanoo Janne, itsellä ei ole kokemusta. Jannella on sitten senkin edestä.
Tosin en tiedä (sitäkään) että miten se "pakkasen maku" kuivatuissa tulee pintaan.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Herra 47

jos pystyy niin kannattaa tyhjiöpakata chilit niin maku säilyy hieman paremmin ;) kuivatut myös kannattaa pakata tyhjiöön niin eivät ime kosteutta
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Sabai

Meillä on pakastettu tiiviissä rasiassa pari kuukautta eikä mielestäni mitään ongelmaa. Pitkästä säilytyksestä en tiedä. Kun meillä pakaste chilit otetaan ruoan laittoon niin ne heitetään joukkoon joko kokonaisena tai paloiteltuna, mutta ei koskaan anneta suotta sulaa välissä. Sulaneena varmaan näkökin muuttuisi. Kuivattu chili pakkasessa tosin imee kosteutta varmasti ihan eri lailla kuin tuore, näin olettaisin.

srgi

Mie pakastin noin viikon ajaks syssymmällä kokonaisia rocotoja. Kun sitten sulatin chilit ja halkasin ni jokaisen chilin sisältä tuli paljon tulimehua. Jäätyminen siis rikko soluja, rakenne kärsi ja samalla soluista karanneita tuli ym aromeja katos sulaneen mehun mukana.

Mie siis ainakin tästä eteenpäin noudatan filosofiaa että:
Jos pakastat, käytä jäisinä.

qwerty_88

Viimekesän sato meni suurimmalta osalta pakastimeen ihan sellasenaan, eli kokonaiset podit pakastepusseihin ja pakastimeen. Sieltä sitten otan aina tarvittaessa sopivan määrän chilejä, ja leikkaan ne jäisenä ruuan sekaan. Siemenistä yleensä enimmät oon kopistellut pois ennen ruokaan lisäämistä. Eihän se ihan tuoreen veroista tietysti ole, mutta välttää laadultaan meikäläiselle.

davve

Avasin melkein 1,5 vuotta pakkasessa olleen lasipurkin: aivan loistavaa tavaraa priima kunnossa.

Lasipurkki, johon on ennen pakastamista silputtu chiliä, ahdettu täyteen ja kansi kiinni. Pysynyt erittäin hyvänä, ei mitään merkkejä "nahistumisesta". Haarukalla vain irti sopiva määrä ja ruokaa...

Muovipurkki: vastaavasti silputtu chili muovirasiassa, ei kovin tiiviisti pakattu. Tämä oli aika säälittävää tavaraa.


Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: davve - tammikuu 27, 2012, 21:37:51 ip
Avasin melkein 1,5 vuotta pakkasessa olleen lasipurkin: aivan loistavaa tavaraa priima kunnossa.

Lasipurkki, johon on ennen pakastamista silputtu chiliä, ahdettu täyteen ja kansi kiinni. Pysynyt erittäin hyvänä, ei mitään merkkejä "nahistumisesta". Haarukalla vain irti sopiva määrä ja ruokaa...

Muovipurkki: vastaavasti silputtu chili muovirasiassa, ei kovin tiiviisti pakattu. Tämä oli aika säälittävää tavaraa.



Loistava esimerkki siitä, kuinka huolimattomuudella voi pilata tuotteen, minkä eteen on tehnyt töitäkin. Kunnon pakastusrasia on aina hintansa väärti. Lasipurkkia en itse kyllä pakastimeen edes laittaisi. Normaalisti kun jää lämpenee, niin se laajenee myös. Ja tuloksena on sirpaleita.....