huhtikuu 19, 2024, 23:14:39 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kahvittelut

Aloittaja TunturiTiger, elokuu 01, 2011, 18:30:07 ip

« edellinen - seuraava »

Herra 47

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - maaliskuu 30, 2012, 17:08:56 ip
Hyvä Tapolan tulikeppi.

Kahvit on kuin chilejä. Erilaisia makuja on todella paljon. Juhlamokkaa voisin verrata tässä perus tabascoon,joka useimmille suomalaisille om se tulinen ja maukas chilituote ja joka riittää vallan mainiosti. Joku Reko-kahvi onkin sitten jo Poppamiehen Löyly, jossa on huomattavasti enemmän kahvin makua. Kun alat kokeilemaan erilaisia kahveja, lähtee siinäkin mopo käsistä. Ihan niin kuin chilien kanssa.

Jos haluat kokeilla jotain uutta, mutta olla samalla hieman varovainen, osta vaikka paketti tuota rekoa. Hintaa on vähän enemmän kuin juhlamokalla, mutta etpä sä sitä löylyäkään kaikkea kerralla nauti.

Taidampa kokeilla "tummaa kenialaista". ;)


aijai... javun chilikaupas se löyly on ei poppiksel :D poppiksel joku vastaava on vaiks Satans revenge
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 30, 2012, 22:43:23 ip
Kaupasta tarttui mukaan Löfbergs Lilan tumminta versiota Crescendoa.
Pikaisen tuntuman perusteella ei vedeä vertoja Nordquistin Rekolle, muttei ole pahaakaan. Pitäisi testata Nordquistin erilaisia tummia paahtoja, mutta kun on perheen ainoa kahvinjuoja, yksi paketti kestää turhan iso pelkästään kokeiluun.


Alkuun toi Cresendo maistui ihan hyvin itsellenikin, mutta nyt olen tullut siihen lopputulokseen, että kyseinen tuotos on ehkä vähän "pilattu" liialla paahtamisella. Aromeja tuosta on varmaan hävinnyt sen todella tummaksi paahtamisen takia ja mielestäni Löfbergin astetta kevyempi paahto Kharisma on jo huomattavasti aromikkaampaa. Nordquistin Kenya Tatu on kyllä yksi suosikeistani jota kannattaa kyllä kokeilla.
#816

Seppo

Tavan marketeista yleisesti löytyvistä papukahveista suodatinkahvina suosikikseni on noussut Robert's Coffee Consul After Dinner. Erittäin pehmeän makuinen kahvi, yksi harvoja joita pystyisin juomaan mukitolkulla vaikka useamman kerran päivässä ilman että alkaa tökkiä vastaan. Tasapainoinen ilman vähäisintäkään kitkeryyttä. Itse asiassa yksi parhaista kahveista, joita olen koskaan juonutkaan. Suosittelen!

Reko on myös hyvää papuina ja valmiiksi jauhettunakin.

PP

maaliskuu 31, 2012, 13:44:00 ip #303 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2012, 20:15:41 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 31, 2012, 03:49:59 ap
Alkuun toi Cresendo maistui ihan hyvin itsellenikin, mutta nyt olen tullut siihen lopputulokseen, että kyseinen tuotos on ehkä vähän "pilattu" liialla paahtamisella. Aromeja tuosta on varmaan hävinnyt sen todella tummaksi paahtamisen takia ja mielestäni Löfbergin astetta kevyempi paahto Kharisma on jo huomattavasti aromikkaampaa. Nordquistin Kenya Tatu on kyllä yksi suosikeistani jota kannattaa kyllä kokeilla.


Sama tuli mieleen Cresendosta mullakin. Täytyy ottaa nuo kaksi testilistalle. Mistähän muuten johtuu, että ruotsalaiset kahvifirmat tekee suodatinköyttöön selvästi hienompaa jauhatusta kuin suomalaiset?

Reko näyttää nyt olevan Nordquistin sivuillakin papuina. Pari kuukautta sitten ei ollut.

Lisäys kolmannen Cresendo-mukillisen jälkeen. Tätä tuskin menee paketti loppuun, kun paljon parempaa on saatavilla. Maku on todella palaneen tyyppinen vaikka hyviäkin aromeja on jäljellä. Reko ja Pauligin Presidentti Black vie tätä 6-0.

PP

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 31, 2012, 03:49:59 ap
... mielestäni Löfbergin astetta kevyempi paahto Kharisma on jo huomattavasti aromikkaampaa.


Tuo arvio Kharismasta meni nappiin. Paketti lupaa pähkinäisiä aromeja ja niitä tässä tosiaan on. Yhden mukillisen perusteella on taas paha sanoa paljoa, mutta tämä menee ehkä kärkeen tähän asti maistamistani kahveista.

Siika

Sain juuri indoneesiasta kahvetta jossa lukee KOPI LUVAK,elikkä purkin kuvan mukainen elukka syöpi enstten kahvepavut ja sontii net ulos ja sitten tuotos pestään ja kuivataan ja jauhetaan ja tämän pitäisi sitten olla maailman parasta kahvetta,onkos kelhään kokemuksia ja mikäs olis toi mittasuhde nuiden erittäin hienoksi jauhetuilla pöönillä?
Suluissa lukee PEA PERRRY COFFEE.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

ChIlIDoG



tällaset tuli ostettua testiin arvid papuina ja gevalia jauhettuna.

JaloPena

Vaimo toi Keniasta sikäläistä kahvia lentoasemalta. Ilmeisesti jotain vientisorttia. Niitä oli kolmea eri tyyppiä, joista kaikki olivat tummapaahtoisia. Aivan uskomattoman hyvän makuisia, kahvista löytyi mm voimakkaita suklaisia tuoksuja eikä kitkeryyttä laisinkaan.

Hinta oli tosin aika suolainen - 17 taalaa/puolikas kilo. Taidanpa kuitenkin vastedes tyytyä Rekoon, kun sen hinta/laatusuhde onkin ihan asiallisissa lukemissa...  ;)
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

TunturiTiger

Toi nimenomainen arvid ei ole mun mielestä parasta noista. Oon tupannu nyt ostaanihan peruskahviks tuota rekoa papuina..

Kokeilin tota tummaa juhlamokkaakin, mutta kyllä se jäi kokeiluks.

ChIlIDoG

Reko täälläkin kuuluu vakio kahviksi, mutta pitää aina välillä ostaa uusia testi kahveja. :)

linker



Otin tänään kärryyn eka kerran Löfbergs'iä. Mitä lie... menee maistoon ehkä huomenna.
Kuvassa myös vihonviimeinen paketti ANQ:ta, vuoden kahvit- palkintopakkauksesta.

Plussaa löfbergille, että kaffepaketin kyljessä on käyttöohje:
-150 ml raikasta vettä
- 7-8 grammaa kahvijauhetta / kuppi, siis tuo edellinen mitta
-kuumennetaan vesi 92-96 asteiseksi
-lopputulos: "a grEat cup of coffee"

Sitten vielä kertovat että sama jauho voidaan laittaa automaattikeittimeen (se mokkamasteri),
suodattimeen (dripperi), cafetiere'en, perkolaattoriin... tai jopa suoraan kuppiin (!?).

Toi on joku Glorious Purple, kakkospaahto. Hurrien juhlamokka siis...  no; katsotaan.

pahoittelut ääliömäisen isosta kuvasta, en mä jaksa sitä muokata  8)


________________________
http://linkerquu.blogspot.com

Wahi

^ tuota en ole kokeillut kun kotiin en vaaleapaahtoisia tai mediumeita yleensä osta mutta pitää varmaan itsekin testata. Sen sijaan Löfbergs Lila Crescendo on yksi mun suosikkisuodatinkahveja, suosittelen kaikille jotka tykkää todella tummasta paahdosta.

Minbaari



Vaimo toi tuliaisia Kaffikaupasta. Nyt on maistettu eka kierros noita pressolla valmistettuna ja kyllä tuo Jaavalainen vie voiton maussa vaikka raikkaan aromikkaita muutkin ovat. Täytyy kokeilla vielä muilla menetelmillä valmistettuna.
#816

TunturiTiger

En nyt tiedä, kuuluisiko tämä teksti tähän vai vitutusketjuun, mutta koska keskeinen teema on kahvi tai oikeammin sen korvike, kirjoitan sen tänne.

Rakas vaimoni on käsittänyt vihdoin, ettei kahden aikuisen ja kolmen lapsen perheessä, jossa toinen aikuisista on työkyvyttömyyseläkkeellä ja toinen alipalkattu lähihoitaja, ole asuntolainan ja vastikkeiden jälkeen montaa sataa euroa ylimääräistä käyttörahaa. Hän päätti käydä kaupassa tekemässä viikon ruokaostokset, kun minä olin iltavuorossa, mikä olikin oikein ystävällistä. Kauppalista, jonka kirjoitin, oli melko pitkä ja siinä luki myös sana "kahvi". Ehkä seuraavalla kerralla kirjoitan siihen tarkemman määrittelyn.

Aloin keittämään aamukahvia normaalisti mokkamasterilla, kuten joka aamu. Kaadoin veden säiliöön erillisellä kannulla, taittelin suodatinpussin, otin jääkaapista ja avasin ilmatiiviin kahvipurkin. Tässä vaiheessa tajusin, ettei kyseessä taida ollakkaan tavallinen reko, vaan nyt oli pöönit jotenkin pilaantuneita. Mittasin kuitenkin normaalimäärän hieman herneeltä tuoksuvia rakeita suodattimeen. Kysyin jo tässä vaiheessa kahvin alkuperää ja merkkiä, saamatta kunnon vastausta. Kahvi kuitenkin valmistui ja se näytti ihan kahvilta, joten ei kun kuppiin ja pikkutippa maitoa perään. Herneen tuoksu voimistui kokoajan mun nenässä, mutta olin rohkea ja maistoin. Alkuun en maistanut mitään. Siis en yhtään mitään. Hetki sitä kuumaa kahvin näköistä, herneen hajuista ja pikkuhiljaa kitkerämmän makuista litkua juotuani kysyin ehkä tulevalta ex-vaimoltani, mitä vittua hän oli mennyt ostamaan, johon hän kirkkain silmin kertoi sen olevan jotain alle kahden euron euroshopperia. En kuitenkaan tyrmännyt heti alkuunsa vaimoani, enkä edes hänen mielipidettään, vaan päätin juoda kupin loppuun asti.

Näköjään jotkin kahvit ovat parempia ja jotkin huonompia myös ruuansulatuskanavalle, sillä pitkään poissaolollaan loistanut närästys saapui jälleen kylään. Olen edelleen varma, että tuo korvike oli pilaantunutta. Jos ei ollut, teen kansalaisaloitteen paskojen kahvien kieltämiseksi lailla ja kristalliyön kertausta, mutta tällä kertaa nuotiossa olisi kaikki euroshopper tuotteet.

Pakko lähtee kohta töihin, että saa edes juhlamokkaa.

Chilivaari

Et ole vielä käynyt pohjalla.
First Price on se pahnanpohjimmainen.
Euroshopperista jotkut jopa pitävät. Tunnen sellaisia ihmisiä. He käyttävät kyllä kermaa ja sokeria kahvissaan ja kehuvat sitä tummaksi paahdoksi.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 05, 2012, 11:04:08 ap
Et ole vielä käynyt pohjalla.
First Price on se pahnanpohjimmainen.
Euroshopperista jotkut jopa pitävät. Tunnen sellaisia ihmisiä. He käyttävät kyllä kermaa ja sokeria kahvissaan ja kehuvat sitä tummaksi paahdoksi.


Kiitos kannustuksesta, mutta kyllä silti meinas aamulla tulla itku. Ei millään viitsi joka aamu alkaa lämmittelemään espressokeitintä ja jauhamaan papuja. Teen sen homman yleensä myöhemmin päivällä, mutta tällä kertaa oli pakko.

tuoppim

Itse olen vallan ihastunut Cafetoria-paahtimon espressosekoituksiin, joskin silloin tällöin tulee haettua Johan-Nyströmin Bellaa tai Kaffaroasteryn Barista Blendiä.

"Sumpit" keittyy aamuin illoin laitteella johon on päädytty viiden eri keittimen kautta vuosien saatossa:

Bezzera BZ07 (HX-kone) + Macap M4D digitaalisella annostelulla

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 05, 2012, 10:21:55 ap
En nyt tiedä, kuuluisiko tämä teksti tähän vai vitutusketjuun, mutta koska keskeinen teema on kahvi tai oikeammin sen korvike, kirjoitan sen tänne.


I feel your pain, brotha!

Lähetän etänä voimaa täältä!

http://ruokaa-ja-muutakin.blogspot.fi/2011/12/kahvissa-ei-pida-saastella.html
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tuoppim

Aika jäätävän osuva arvostelu :)

Justiina

Aivan käsittämättömän hieno espressomasiina tuoppim:llä!  :o

Meillä kyseeseen tuli vain täysautomaatti ja sitä valitessamme sadattelin mielessäni sitä, miksei markkinoilla ollut yhtään klassisen kaunista, vaikka vähän retrohtavaakin mallia vaan kaikki olivat toinen toistaan modernimpia ja muovisempia kötöstyksiä.