maaliskuu 28, 2024, 10:19:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvihuoneen rakentelua

Aloittaja Marjis, marraskuu 14, 2011, 12:09:37 ip

« edellinen - seuraava »

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 09, 2012, 14:59:07 ip
Kysymyksessä on vuoden vanha betonipinta. Hankaloittaako se hommaa? En tiedä, onko betonissa mennyt joku pieleen, kun pinnasta hiotuu helposti hiekkaa ja pölyä.


Sementtiliima siinä irtoaa, kuuluu asiaan. Pinta pitäisi hioa siten että "runkoaine" näkyy, tässä tapauksessa mattapintainen sementtiliima pois kunnes betonista voi erottaa pikkukiviä, hiekkaa yms. jota sinne myllyyn on kipattu.

Timanttihiomakoneella tai "rähinällä" tuo pinta lähtee (kts. kuva). Primeri lopettaa pölyämisen, mutta tartuntapohjusteena ei ole mikään kulutusta kestävä. Pinta kannattaa hioa tarkasti ja tarpeen vaatiessa vetää vielä peittausliuoksella. Annetaan kuivua kunnolla ja maalaus kahdesti tai kolmesti betoluxilla. Ensimmäinen maalauskerta 50% tärpällä ohentaen.


Rohkakivi;
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - maaliskuu 11, 2012, 13:08:02 ip
Sementtiliima siinä irtoaa, kuuluu asiaan. Pinta pitäisi hioa siten että "runkoaine" näkyy, tässä tapauksessa mattapintainen sementtiliima pois kunnes betonista voi erottaa pikkukiviä, hiekkaa yms. jota sinne myllyyn on kipattu.


Onko sementtiliimaa paksustikin? Pinnasta irtoaa helposti kengällä hiertämällä hiekkaa myös kovimman kulutuksen alla olevista kulkuväylistä ja aina vaan lisää samasta kohtaa. Kuopalle en ole hinkannut. :) Pinta on noissa kohdissa selvästi hioutunut eikä sileän harmaa.

Ryhis

Ei todellakaan ole paksu kerros! Tuollaisella rohkakivellä hioo sellaisen A4-kokoisen läntin alle minuutissa.

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 11, 2012, 23:27:35 ip
Pinta on noissa kohdissa selvästi hioutunut eikä sileän harmaa.


There you go!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Jahvetti

No mikä nyt sitten on "sementtiliimaa"?

Yleensä sillä kait tarkoitetaan vaaleanharmaata pölyävää kerrosta betonivalun pinnassa.
Mitään liimaahan ei perusbetoniin käytetä, vaan kyse on sementin (poltetun ja jauhetun kalkkiklinkkerin)
hienoimmasta jakeesta, joka tuppaa nousemaan pintaan. (Etenkin huonosti tärytetyssä ja liian nopeasti kuivuneessa valun pinnassa)

Mutta ei sitä paljoa pitäisiä olla, kuten aiemmin sanoin niin imuroi irtonainen pöly pois ja pinnoita.
Voi toki hioakin, mutta tuskin on järkevää jos pinta on muuten tasainen.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Ryhis

Käsittääkseni kunnolla tärytetyssä betonissa vesi nousee valun päälle ja veden mukana tämä hienoin aines.

Hiomisen tarkoituksena ei ole saada tasaista pintaa vaan irroittaa päällä oleva höttökerros ja saada pintamateriaalille kunnon tartunta varsinaiseen materiaaliin tartuntasillan avulla.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Jahvetti

Saattaa hyvin olla näinkin.
Itsellä ei ole kokemusta valun tekemisestä, teen vaan työkseni sitä massaa.

Nykyään tosin lähinnä lattiatasoitteita, mutta kuiteskin.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Huru-ukko

EVA-kalvo on noudettu ja muutama avaajakin.....Nyt olen pohdiskellut mistä tavarasta rakennettuna kasvarin runko olisi kannattavaa tehdä kestävyyden (ikä) ja edullisuuden sekä myös saisi sen kohtalaisen nopeasti kasaan.
Koko tulee olemaan 6.5m x 4m. Kalvon leveys on se 6.5m ja pituutta on 25m rullassa. Kaksinkertainen kalvo kasvariin noin 20mm ilmaraolla.

Alumiini olisi tietysti kevyttä ja hintavaakin. Joku putkirunko alumiinista olisi mahdollinen, mutta kiven ja kannon välissä on hankalaa tehdä kaaria. Myös teräs runko maksaa ja kasaaminen on puurakenteiseen verrattuna huomattavasti hitaampaa. Eli kumpaakaan en aio käyttää.
En myöskään rupea etsimään jotain käytöstä poistettua runkoa erikseen, ellei sellainen sattumalta löydy parin viikon sisällä.

Vaihtoehdoiksi jää oikeastaan enää kaksi, eli painekyllästetty pitkä tavara, tai vesivanerista tehtynä kaaret tunnelimallinen kasvari. Tuosta vesivanerista tehdyistä kaarihalleista ei ole kokemusta, tiedän vain että sellaisiakin on harrastelukäytössä. Eli kysymyksiä olisi, että kuinka monta kerrosta tarvitaan vaneria palkiin. Itsellä oli ajatus 9mm vaneria laittaa 3 kerrosta ja 80mm leveyttä. Onko tuo riittävä vai tarvitaanko leveyttä enemmän ja kerroksia useampi? Ja riittääkö 6.5m matkalle seitsemän kaarta?. Ja onko vesivanerin käyttö vs. painekylästetty edes mielekästä.
Sen tiedän että jigi täytyy tehdä jossa kaaret väännetään ja ruuveilla kiinni toisiinsa riittävän taajaan. Nou problem...Myös leikkuusyrjään jotain kyllästettä lahoa vastaan. Ja muu tuenta, kuinka paljon tarvitaan esim. ristituentaa.
+ Mitä muuta pitäisi huomioida..... Luukkuja tulee 4 kappaletta yhteensä.


Tuo pikku kasvari tuolla pihalla on nyt palvellut noin 6 vuotta, ja se tuli tehtyä silloin purkulaudoista. Nyt on näkyvissä alasoiroissa vihreyttä ja varmaan muutenkin alkaa olla laho. Purkuun ja kasvihuonemuovi kun kerran on ehjä otetaan talteen. Sille löytyy käyttöä kyllä...

waab

Ajattelin tuollaisen kasvihuoneen rakentaa. Onkos jotain ehdotuksia ikkunoiden koolle esim. Hyllyssä on odottamassa pari automaatti avaajaa. Tarkoitus olisi muovilla tuplamuovit tuohon laittaa.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: waab - maaliskuu 30, 2012, 19:11:55 ip
Ajattelin tuollaisen kasvihuoneen rakentaa. Onkos jotain ehdotuksia ikkunoiden koolle esim. Hyllyssä on odottamassa pari automaatti avaajaa. Tarkoitus olisi muovilla tuplamuovit tuohon laittaa.


Itse tekisin seiniin kyllä ristiin tuennan ja katon hiukan vahvemmin. Eli tee ennemmin ensin kantikas tasa korkea runko ja siihen väsäät erikseen kattoristikot

waab

Tekisin tuon tuollalailla oikeastaan sen takia, että olisi helpommin purettavissa. Elikäs jokainen seinä tehdään erikseen ja nostetaan pystyyn. Talveksi puran koko höskän ja jos jossain kohtaa saisi paremman paikan tuolle (ensi kesänä mökillä melko varjoisessa paikassa) niin olisi siirrettävissä.

ingeniero

Sitten kannattaa panostaa suunnittelun detaljeihin. Itselläni pyörii tällä hetkellä AutoCAD ja ArchiCAD jatkuvasti kasvihuonemallia tehdessä ja hienojen 3D-kuvien teon sijaan perehdyn liitosdetaljeihin. Sangen vittumaista nähdä hieno malli, mutta ei hajuakaan kuinka liitokset toteutuu.
Onko muuten kellään tietoa salvosjyrsimien oikeasta nimestä ja onko harrastemalleja olemassa?

waab

Ruuveja ja haljenneita runkopalkkeja mikäs sen parempaa :D kaipa jotain kulmarautoja. En jaksa niin paljon hifistellä että alkaisin kunnon pontteja noihin tekemään. Elikäs ruuveja ja laatikollinen kulmapaloja. Eiköhän sillä joku hökkeli saada pystyyn joka kaatuu ensimmäisessä tuulessa...

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: waab - maaliskuu 30, 2012, 21:05:50 ip
Ruuveja ja haljenneita runkopalkkeja mikäs sen parempaa :D kaipa jotain kulmarautoja. En jaksa niin paljon hifistellä että alkaisin kunnon pontteja noihin tekemään. Elikäs ruuveja ja laatikollinen kulmapaloja. Eiköhän sillä joku hökkeli saada pystyyn joka kaatuu ensimmäisessä tuulessa...


Tuon tuulessa kaatumisen pystyy ehkäisemään helpoiten että naulaat esim 20x100 laudan alanurkasta yläkurkkaan ja sama viereiselle seinälle eri suuntaan

Jump

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - helmikuu 24, 2012, 15:11:32 ip
Nyt noita koepaloja saanut valmistajilta (sekä foorumilta, kiitokset vain!) erilaisista kennolevyistä ja pakko todeta yksi suuri asia.
Itse ostin Monexilta 4mm kennolevyt muutama vuosi sitten, ne oli sellaista spagettia ja erittäin taipuisia, jonka pohjalta tein itselleni selväksi, etten jatkossa hanki kuin ehkä luokkaa 8mm levyjä. No sain koepaloja 6,8 ja 10mm levyistä ja niistä kaikki ovat superjäykkää tavaraa. Taipuu erittäin niukasti.
Hieman maistuu paska ikenien reunalla tällä hetkellä...
Paskaakos sitä valittamaan, kun levyt jo ruuvattu katolle, mutta jatkoa ajatellen suosittelen rakentajia pyytämään koepalan tai käymään paikan päällä vertailemassa tuotteita.
Seuraavaksi mittailen hieman taipumia kotikonstein. Laitan tuloksia noiden uusien levyjen osalta tänne sitten joskus.

Pidin sitä roskaakin hyvänä kennolevynä, mutta nyt tiedän minkälaista se HYVÄ kennolevy on. Ei ihme et monexi myi niin halvalla silloin ne levyt, kun mies osti sikaa säkissä.


Kerrohan toki tarkemmin, mistä olet löytänyt hyvää levyä? Ja mihin paksuuteen päädyit? Toki myös hinta kiinnostaa.

Oma viime keväänä Ebay:stä tilattu kasvihuone antautui talven aikana. Muutoma Al-profiili menee vaihtoon (jos niitä nyt saa järkihintaan). Saatavuus ja hinta varmaan selviävät ensi viikolla.

Mieleen on nyt tullut että jos sitä tekisi tukevamman itse. Alustavaa suunnittelua on rungon osalta jo tehnyt, mutta tuo kennolevyn hinta on ruvennut hirvittämään. Rungon saisin tehtyä rosterista todennäköisesti varsin edullisesti, mutta kennolevyistä aiheutuu siltä runsaasti kustannuksia. No ensi viikolla selviää kuitenkin kannattaako tuota vanhaa korjata ainakin alkuun...
     

ingeniero

Esim Interbauenin näytepalat olivat hyviä. Onko se nyt niin kallista? Reilun kympin neliöltä, saman verran kuin mikä tahansa rakennustavara neliöhinnaltaan. Johan laminaattilattia maksaa saman verran..

Jos ei pihistelemään alkaisi, niin voisin teettää superkestävän alumiiniprofiilirungon ;)

Jahvetti

Oma kasvihuone on alumiiniprofiilirunkoinen, Kivikankankaalta tilattu Juliana.
Sitten kun se vihdoinviimein, erittäin epämääräisistä kokoamisohjeista huolimatta, saatiin pystyyn oltiin tyytyväisiä.

Perustukset on sitä luokkaa, että kestää vähän isommankin järistyksen.
Kuitenkin, sitten kun aika jättää alumiinirungosta (esim. lumityöt unohtuu) niin seuraavan rungon teen itse. Puusta.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - huhtikuu 08, 2012, 22:18:46 ip
Oma kasvihuone on alumiiniprofiilirunkoinen, Kivikankankaalta tilattu Juliana.
Sitten kun se vihdoinviimein, erittäin epämääräisistä kokoamisohjeista huolimatta, saatiin pystyyn oltiin tyytyväisiä.

Perustukset on sitä luokkaa, että kestää vähän isommankin järistyksen.
Kuitenkin, sitten kun aika jättää alumiinirungosta (esim. lumityöt unohtuu) niin seuraavan rungon teen itse. Puusta.


Oma huoneeni on myös Juliana ja ekana talvena 2009/10 unohtui pudotella lumet katolta. Kennolevyt taipuivat melkoisesti mutta palautuivat kuosiinsa lumen painon hellitettyä. Alumiiniprofiileissa ei ilmennyt minkäänlaista vääntymää tai vauriota.
Käsitykseni on että jos haluaa puurungolle samat lujuusominaisuudet on tehtävä liimapuupalkeista ja silti tulee paksumpi runkorakenne kuin alumiinista. Hintakin saattaa olla liki sama kun tarvitaan kulmatukia ym. Paksu rakenne varjostaa huomattavasti enemmän kuin ohut, onko tällä sitten suurta merkitystä, en osaa sanoa.
Kokoamisohjeet olivat aivan p:stä ja laitoinkin ammattilaisen asialle. Teki töitä n.60h. Erittäin hyvä mutta kallis investointi. Lankomiehellä on sama huonemalli mutta vävypoikansa pystyttämänä. Viime talvena keräilivät kennolevyjä pellolta loppiaismyrskyn jälkeen ja kasvarin runkokin oli vääntynyt. Kokoaminen on tarkkaa puuhaa.

Huru-ukko

Toki jos puusta rakentaa rungon, niin kakkosnelosta menee alakierrokselle ja kulmatolppiin. Oma ajatus olisi sitten sivuseinissä 1 metrin jaolla laittaa välitolpat 2"x2" ja 2"x4" yläkierokselle.
Lisäksi tarvitaan joka kulmaan vino reevat molempiin suuntiin. Niille riittävä koko on varmaan 22mm x 50mm lauta. Mieluiten upotettuna runkoon ja ainakin yhden välitolpan mukaan ottaen.
Kattotuolit samalle metrin jaolle kuin välitolpissakin on. Kattotuoleihin riittää 22 x 100 lauta pystyssä. Ainakin tuo vanha kasvari kantoi koko talven lumikuorman kunnes kävin potkaisemassa keväällä kulmaan jolloin lumet tuli alas.
Alakerta ja pystytolpat on kannattavaa tehdä painekyllästetystä ja yläkierros ja kattotuolit voi tehdä aivan tavallisesta tavarasta (ei painekyllästettyä). Tänä aamuna kävin vilkaisemassa tuota runkoa joka on kokonaan tehty normaalista lautatavarasta, alhaalla oli rungossa vihertymiä, mutta yläpuolella puu oli aivan yhtä hyvän näköistä kuin 6 v. sitten kun sen tein.
Myös ruodelaudat harjalle ja alalappeelle normaalista laudasta. Tuossa minun vanhassa kasvarissa ei tuuletusta ollut juuri nimeksikään, ja kosteutta riittävästi kesäisin. Uuteen tulee 4 luukkua yhteensä, koko jotain metri kertaa puolitoista.
Viime viikolla satoi lunta yhtenä yönä ja nostin kasvaria sen verran ylös, että sain pulkat joka kulman alle ja työnsin sen pois paikaltaan, johon on tarkoitus tehdä uusi isompi kasvihuone kun kelit antaa periksi (mm. routa sulaa). Nyt tuossa vanhassa täytyy väliaikaisesti kasvatella kunnes uusi on valmis.
EVA-kalvo tulee rungon päälle kaksikerros rakenteella. Tilattu täältä ja noudettukin jo. 1.6 euroa neliöhinta, ei paha. Kaksikerrosrakenne 3,2 ekua...
Tietty alumiinista saa rungon pienemmästä tavarasta kuin puu, mutta en kovin paljoa laskisi siihen varjostamiseen kasvien kasvua ajatellen.
Eli runko on tarkoitettu muovikasvarille, sitä kummonen pitäs olla kennolevyille en arvuuttele.
Käsittääksen ainakin jollain on kokemuksia asiasta....

ingeniero

 "Kattotuoleihin riittää 22 x 100 lauta pystyssä."

- Kyllä on aika pihtailua tehdä katto raakalaudasta syrjällään metrin jaolla.
Siinä on tukipintaakin jo niin saakelin vähän ettei siihen niittiä kummempaa uskalla tökätä. Kiepahdus voi olla myös lähellä jos et ahkerasti laita kiepahdustukia väleihin. Siinä kun tulee parisataa kiloa neliökuormaa väliin, niin johan on lauta muljunnut itsensä uuteen uskoon.



Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - huhtikuu 09, 2012, 14:24:10 ip
"Kattotuoleihin riittää 22 x 100 lauta pystyssä."

- Kyllä on aika pihtailua tehdä katto raakalaudasta syrjällään metrin jaolla.
Siinä on tukipintaakin jo niin saakelin vähän ettei siihen niittiä kummempaa uskalla tökätä. Kiepahdus voi olla myös lähellä jos et ahkerasti laita kiepahdustukia väleihin. Siinä kun tulee parisataa kiloa neliökuormaa väliin, niin johan on lauta muljunnut itsensä uuteen uskoon.
[/quote
Voin sanoa että puhun ihan kokemuksesta, ja en ajatellut tähän ihan joka naulan paikkaa sanoa...Kattotuolien päädyt jäävät puoliupotuksella ylälankun reunan päälle ja sivulle alas kolouksella. Lisäksi rakenteeseen kuuluu kattotuolit yhdistävät ruodelaudat jotka siis sijaitsevat upotettuna kattotuolien yläpinnan kanssa samaan tasoon... Nämä on siis harjalla ja alalappeella. Puoleenväliinkin voi yhden laittaa, jos tarvetta on ja tuntuu siltä.
Tuo hökötys joka on päiväkirjani eka sivulla, on kestänyt jo kuuden vuoden lumikuormat.... ;)
Et ole tainnut kovin paljoa joutua rakentamaan.....?