DIY Lämmönmittaus ja muut automaatiojärjestlemät chilien kasvatuksen yhteydessä

Aloittaja boozeman, maaliskuu 26, 2012, 18:40:57 ip

« edellinen - seuraava »

boozeman

Terrorisoin aluksi Bluesmanin päiväkirjassa ja eräs foorumilainen sitten ehdotti että tekisin oman säikeen tälle. Yllytyshullu kun olen niin mikäpä siinä. Aloitusviestinä toimikoon sama, mitä toisaalle raapustin

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 26, 2012, 07:58:51 ap
Mitenköhän viritetään systeemi joka piirtää käyrää lämpötiloista? Min/max-mittari on ihan ok mutta kiinnostais tarkempi analyysi.


Itsekin tätä olen miettinyt ja viime keväänä piti tehdä jokseenkin monipuolinen systeemi. Mutta sitten heräsin taas todellisuuteen. Hylkäsin kosteusmittauksen ja vedenpinnan korkeushälytysratkaisut ja keskityin vain lämpötilaan. Olen aina itse tehnyt sarjaväyläadapterit Dallasin DS18S20 antureita lukemaan, mutta tällä kertaa tilasin valmiin adapterin. Itse lämpötila-antureita saa tuolta Probytestä mutta Maxim Semiconductor lähettää myös 4kpl ilmaisina näytteinä. Tätä kannattaa hyödyntää. Omat anturit on pienellä piirilevyllä RJ-11 liittimien välissä. Dallasin 1-wire anturit on nimittäin nimensä mukaisesti ketjutettavissa ja jokainen kikotin sisältää oman yksilöllisen ROM-koodinsa.

DS9490R# on USB sovitin


Antureiden luku onnistuu Windows ja Linux-koneilla. Oma samaan DS18S20 sensoriin ja muutamasta diodista ja vastuksesta koostuva RS-232 adapteriin perustuva systeemi on tallentanut lämpötiloja 30min välein jo vuodesta 2000. Mittaustuloksia näyttää tällä hetkellä olevan 219629 kappaletta. Tein aikoinani Temp'O Matic -nimisen hässäkän koko hoidosta ja näyttää sitä olevan vieläkin muutamassa paikassa käytössä. :D

Omat anturini luetaan Digitemp -nimisellä softalla.

Googlen hakusanat DS18S20 Linux RRD autaa pääsemään alkuun esim. Temperature measurement with Linux

Aikoinaan piti tehdä kaverin kanssa täydellinen oma sääasema kaikkine virityksineen. Useita erilaisia koekytkentäleiskoja tuli tehtyä Atmelin mikro-ohjaimille. Suunnitelmat oli kovat, mutta sitten 2002 esikoinen syntyi ja jäljellä on enää valotusmaskit ja Linuxin PCB-ohjelmalla piirretyt leiskatiedostot.

Minkälaisia kotiautomaatiovirityksiä lämmönmittaukseen, ym. muihin virityksiin ihmiset on sortuneet kasveja kasvatellessaan? Olenpa joskus itse pyöritellyt käsissäni jonkun toisen tekemää tupakka-askin kokoista kikotinta joka ohjelmoitiin tietokoneella ja sitten jätettiin niine hyvineen. Mittasi lämpötilaa säätyn jakson välein ja tallensi muistaakseni SD-muistikortille datan halutussa muodossa. Sellainen riittävän isolla akulla varustettuna varmaankin pärjäisi yksinään kasvihuoneessakin.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

ingeniero

Jep eli tunnustan. Minä toivoin ketjua, koska asia kovasti kiinnostaa ja haluja teknisten apuvälineiden rakenteluun on aika suuri tällä hetkellä.

Tällaiseen törmäsin netissä surfatessa: http://www.paratronic.fi/datalogger_usb.shtml

Joku tuollainenkin olisi ihan ok jos halvemmalla saisi. Mä en tosin ymmärtänyt, että mitä hyötyä hälytysrajoista on jos tiedot luetaan tuomalla laite pois mittausympäristöstä koneelle? Vai onko tuossa radiolähetin ja tiedot luetaan etänä, tuskin?

Parastahan olisi jos joku kokoaisi esim vekoy:lta nippelit, jotka tilaamalla saisi rakenneltua mittausyksikön. Mittausyksikkö sisältäisi lämpötilan, hiilidioksidin ja ilmankosteuden mittauksen ja vastaanottoyksikön tietokoneelle. Tämä lienee utopiaa, että amatöörille saisi "plug&play" askartelupaketin askarreltua tällaiseen tarkoitukseen? Tai sanotaan et jos kolvata osaa ennestään välttävästi.
Jonkun olisi koostettava jonkinlainen ohjelmakin tuohon, esim excelia hyödyntämällä. Aika-data sarakkeita kokoamallahan tuo onnistuisi varmaan suht helposti jos vain jollain ilveellä saa lähettimeltä vastaanottimelle ja siitä exceliin tiedot lukuina?

Ei sviddu, mä oon kyllä ihan ulkona näistä hommista varmaan ;D

boozeman

Mulla on tuo digitemp-hässäkkä ollut vuodesta 2000 rullaamassa töissä. Verkkopuolen admin-sedät naureskelivat mun virityksille kun laitoin sisäanturin pieneen lasikoppiin, missä oli silloiset VAX ja Alpha-serverit, niiden StorageWorks SCSI-levykaapit + muutama silloisen verkon tärkein mokkula. Virittelin sitten pienen skriptin tutkimaan tietokantaa 30min välein ja laskemaan sieltä viimeisen 3h keskiarvon. Mikäli hälytysraja rikkoutui, lähetti koneen perässä sarjakaapelilla ollut wanha Nokialainen gnokii-sovellusta käyttäen mulle tekstiviestin.

Nauru loppui sitten siihen (ja mietittiin ihan oikeaa järjestlemää jota ei koskaan toteutettu) kun puhelimeen pärähti tekstiviestejä eräänä lauantaiaamuna. Soitin system managerille joka kiirehti paikalle. Jäähdytin oli päästänyt asennussavunsa ulos ja laitetilassa oli liki 30 astetta jo...

Mutta se olikin hulvatonta 2000-luvun alkua se :)

Myöhemmin tosiaan paketoin koko roskan ohjeineen päivineen ns. Temp'O Matic 2.0 paketiksi. Eräs ruotsalainen setä ei saanut sitä jostain syystä pelaamaan oikein. Hän lähestyi minua avunpyynnöllä ja antoi purkkinsa root-salakalan. Pistin homman toimimaan jonka jälkeen hän pyysi osoitteeni. Noin 2 viikon päästä siitä posti toi 1 litran pullon Laphroaig 10Yr Single Malt viskiä. Sen jälkeen olen ollut myös Islayn viskien tiellä..

Ohessa pätkä yhdestä php-skriptistä jolla Linuxilla luetaan owserverin tavaraa tietokantaan. Rumaa mutta toimivaa. Mitään ohjelmoijaa musta ei koskaan ole tullut, joten joku saattaa tuotakin nauraa niin että kahvi tulee nenästä :)


// Luetaan lämpötilat owserveriltä owread komennolla muuttujiin

$parveke = shell_exec("owread uncached/10.EA38D3010800/temperature");
$olohuone = shell_exec("owread uncached/10.C7C4F0010800/temperature");

// Poistetaan ylimääräiset välilyönnit
$parveke = trim($parveke, " ");
$olohuone = trim($olohuone, " ");

// Siirretään data tietokantaan. Kenttien olohuone ja parveke
// datatyyppi on float(4,2) jolloin desimaalit leikataan kahteen

mysql_query("INSERT INTO temp_data (date,olohuone,parveke) VALUES (now(),$olohuone,$parveke)");
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

ingeniero

maaliskuu 27, 2012, 18:03:12 ip #3 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 27, 2012, 19:02:19 ip käyttäjältä ingeniero
Heh, taitaa joku olla hieman monimutkaisesti ajattelevaa sorttia ;D

Tässä mun ajattelema toteutustapa, kustantaa 90€. Tuosta jäi vielä tutkimatta, että siirtääkö tosiaan langattomasti tuonne koneen ohjelmalle noi datat, mutta ilmeisesti näin on hinnasta huolimatta. Usein nuo maksaa maltaita jos haluaa datan koneelle ilman laitteisiin koskemista.
Jos sääaseman ja usbin välimatka on riittävä, niin asentaisin aseman pääyksikön kasvihuoneeseen, koska siinä on lämpötila+ilmankosteus-mittaus ja sitten anturit sijoittaisin ulos, josta saisi ulkotilan tuuli,lämpö-ja ilmankosteutiedot. Huoneeni tiedoilla ei ole mitään käyttöä...
Se CO2-mittaus taitaa unohtua, mitä nyt katsoin, niin co2-mittarit alkaen 600e eli hieman hintahaitarin ulkopuolella itselläni :o

Pitäisi vielä selvittää, saako tuollaiseen lisäosina kahdet anturit jos tekee vertailumittausta kahdesta erilaisesta kasvihuoneesta samalla tontilla.

boozeman

Hep,

Louhin tämän itse aloittamani ketjun uudelleen päivänvaloon. Itsellä on käynnissä tuo kasvihuoneprojekti, jossa syntyy pieni, pinta-alaltaan noin 2,2m² seinustakasvihuone.

Kun tykkään kaikista teknisistä ja elektronisista vimpaimista ja niiden kanssa puuhastelusta niin rupesin tietysti miettimään jonkinmoista seurantaa/automaatiota. Mahdollisuuksia olisi todella vaikka mihin tavanomaisesta PH:n / EC:n mittaamisesta vesisäiliön automaattitäyttöön lannoiteannostelijoineen päivineen, mutta tyydyn nyt tulevalla kaudella seuraavaan Arduino-pohjaiseen viritykseen:

- Lämpötilan / kosteuden mittaus kasvihuoneesta (DHT11-anturi)
- Kattoluukun tila (auki/kiinni, normaali mikrokytkin)
- Hälytys Blumat-järjestelmän vesisäiliön tilasta, kun vettä on jäljellä x litraa. (Nestepinnan tasokytkin)
- Järjestelmän ytimenä toimii Ethernet Shieldillä varustettu Arduino Lenonardo

Ei mulla tällä kertaa muuta. Kuvia saattaa tulla myöhemmin tähän kerjuun tai sitten yleisesti blogiini.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

boozeman

Hep,

Ja riistäytyihän se sitten vähän käsistä. Ensimmäiseen protoon tulee sittenkin vesitankin vesimäärän mittaus paineanturilla toteutettuna. http://www.practicalarduino.com/projects/water-tank-depth-sensor

Lämpötila/kosteusanturikin vaihtuu hieman tarkempaan DHT22-malliin.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Miquel

Terrrve!  ;D Itselläni on hiukan kivikautisemmat viritykset, mutta visio yhtäkaikki kastelukannuttomasta kasvihuoneesta.  ;)
Merkkivalotkin on luettava ja tulkittava ihan paikanpäällä...  :-[
Kontrollisäiliössä on tällä sekunnilla suhtkoht kaikki mekaaninen rakennettu ja maalit kuivamassa. Emäntä ei laske talliin että pääsisin napomaan kasaan, menee huomiseen sen ensiesittelyn kanssa.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

boozeman

Hep,

Ei mene kauaa kun taas lähetän Kiinaan Iteadille kasan gerber-tiedostoja. Paluupostissa sieltä tulee suhteellisen edullisesti 10kpl läpikuparoituja 2-puolisia piirilevyjä.


Jotakin tämän näköistä.

Leiskalla paineanturin vaatima operaatiovahvistin + Arduinon analogiset linjat valjastettuna Evil Overlord -tarkoituksiin. (kosteus, lämmön mittaus, muutama rajakytkin, jne.)

Chilien kasvatus on sitten mukavaa puuhaa! :)
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Jump

Tämä on kiinnostava aihe kun oma kasvihuone sijoittuu ainakin toistaiseksi hieman kauemmas vakituisesta asunnosta. Oletko miettinyt voisiko kattoluukkujen avauksen hoitaa sähköisesti? Halvat automaattiavaajat tuntuivat ainakin viime kesänä avautuvan vähän eri aikaan kaikki.

boozeman

Hep,

Tuli sitäkin mietittyä, mutten sitten jaksanut lähteä toteuttamaan. Jonkinlainen lämpötilan mukaan säätyvä askelmoottoriohjaus ajaisi varmaan asian. Lopulta järkeilin asian niin että tuo luukun avaus on syytä olla täysin "manuaalinen" automaattiavaimella toteutettuna. Sähkökatkossa / Arduinon jumittuessa jostain syystä luukku ainakin aukeaa, eivätkä elätit kuole lämpöhalvaukseen. Lisäksi nuo askelmoottorit eivät kaiketi tykkää kovin kosteista oloista pitkään. Siihenkin olisi varmasti ratkaisunsa.

Hyvässä lykyssä pääsen jo ensi viikolla kokoamaan elektroniikkaa. Arduino Shieldin leiskat elikkäs piirilevyt ovat nimittäin jo matkalla Hong Kongista tänne. Edellisten postausten kuvasta poiketen päädyin käyttämään verkkokorteista tuttua RJ-45 liitintä piirilevyllä. Normaalia CAT5 verkkojohtoa pyörii kilometrikaupalla saatavilla, joten miksen hyödyntäisi sitten sitä :)
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Jump


boozeman

No juu. :)

Paineanturi vaihtui toiseen malliin, jota pystyi suoraan lukemaan Arduinolla ja tuo suunniteltu leiska jouti operaatiovahvistimen osuudeltaan romukoppaan. Sen verran sitä kuitenkin tuli hyödynnettyä että vastusverkko tarjosi ylösvetovastukset rajakytkimille ja lämpöantureille. Rukkasin vesitankin 30 päivän jakson nopsasti 200:n päivään niin näkee kerralla koko kesän :D

Vesitankissa tapahtuu

Kertaakaan ei tarvinnut kalibroida blumat-porkkanoita uudelleen kun tiesi noin suurinpiirtein, paljonko vettä on vielä jäljellä. Kuumimpaan aikaan sitä menikin todella reippaasti. Syyskuussa meinasi tosin käydä ohraset, kun yksi letkun perkules hieman vuoti.

Löysin samalla oman kasvatustekniikkani.

- Ventipot ruukut
- Blumat kastelu
- Alustana turvemulta

Satoa tuli pienessä seinäkasvarissani kiitettävästi. 6 chiliä +  2 tomaattia olivat tilan suhteen liian runsaslukuiset.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

ChIlIDoG

Täällä kohta menee testiin Raspberry Pi 2 pohjainen systeemi lämpötilan mittaamiseen.

Alunperin arduinoprojekti  laajentui (tai supistui) siten että nyt on testiin menee varsin mainio RPi veriso 2B
Alku taisteluiden jälkeen onnistuin lataamaan toimivan käyttiksen microSD kortille ja ratkottua GPIO ongelmat, jotta sain DS18B20 anturit toimimaan.

Alusta toimii tällä hetkellä siten että RPi pystyy lähettämään päivityksiä twitteriin suojatulle accountille, mitä seuraan normaalisti käyttämälläni tunniksella. Lähetys onnistuu varsin helposti suoraan komento riviltä. Tällä on tarkoitus toteuttaa lämpötila hälyytyksiä asetetuista rajoista. RPi:n pääsee myös käsiksi VNC:n ja SSH yhteydellä wlanin yli.

Lämpöjä mittaan 4:stä kohtaa kasvihuoneesta:
1. alhaalta (noin 20-30cm lattiasta)
2. noin 180cm korkealta
3. ulkoa
4. tuplamuovin välitilasta (turhaa varmaan mutta testataan)

Nyt edessä python koodaus lämpötilojen tarkkailuun ja lähettämiseen (tweetti)

Tulevat suunnitelmat on liittää arduino tuohon RPi:n kylkeen (helppo USB ratkaisu). Arduinon on tarkoitus tarkkailla ja täyttää NFT resoja ja lähettää jotain tietoa eteenpäin, esim. magneettiventtiilien auki aikoja (mahdolliset litramäärät) tms. MircoSD kortti kun ei kestä hirveästi kirjoitusta (noin 10000 kertaa), niin RPi ei tallenna mitään tietoa, vaan tulee toimimaan siltana wlanin yli talossa aina käynnissä olevalle serverille ja tallennus MySQL tietokantaan.

vähän överiksi menee tämäkin projekti  ;D ......Mopo hoi mihin katosit. 8)

NPhoBiaz

Olen hyvin kiinnostunut tästä projektista. Raaskitko mahdollisesti jakaa koodiasi tai ongelmien ratkaisuja, kun projekti valmistuu? Itsellä suunnitelmissa täysin samanlainen projekti. :D

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - kesäkuu 03, 2015, 11:36:44 ap
Olen hyvin kiinnostunut tästä projektista. Raaskitko mahdollisesti jakaa koodiasi tai ongelmien ratkaisuja, kun projekti valmistuu? Itsellä suunnitelmissa täysin samanlainen projekti. :D


Toki. Ja tuonne blogiin yritän päivitellä projektia omalle sivulleen.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - kesäkuu 03, 2015, 11:19:51 ap
vähän överiksi menee tämäkin projekti  ;D ......Mopo hoi mihin katosit. 8)


Nasan sivuilla oli jotain kommenttia oudosta pienehköstä kohteesta joka on mahdollisesti maasta lähtöisin ja menossa jossain Uranuksen radan paikkeilla poispäin kiihtyvällä nopeudella :P

Ihan mielenkiintoinen projekti :) Tuo Arduinon ja Raspin yhteiskäyttö avaa monia mahdollisuuksia kun kummassakin on omat vahvuutensa. Arduinolla tuo I/O-puoli on moneltaosin helpompi toteuttaa kun niissä on valmiita pinnejä "riittävästi" (myös ne PWM-lähdöt ja analogiset sisäänmenot) ja erilaisia shieldejä löytyy iso valikoima. Raspissa taas koodaus ja moni muu asia helpompaa kun pohjalla on kunnollinen käyttöjärjestelmä.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - kesäkuu 03, 2015, 16:27:57 ip
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - kesäkuu 03, 2015, 11:19:51 ap
vähän överiksi menee tämäkin projekti  ;D ......Mopo hoi mihin katosit. 8)


Nasan sivuilla oli jotain kommenttia oudosta pienehköstä kohteesta joka on mahdollisesti maasta lähtöisin ja menossa jossain Uranuksen radan paikkeilla poispäin kiihtyvällä nopeudella :P

Ihan mielenkiintoinen projekti :) Tuo Arduinon ja Raspin yhteiskäyttö avaa monia mahdollisuuksia kun kummassakin on omat vahvuutensa. Arduinolla tuo I/O-puoli on moneltaosin helpompi toteuttaa kun niissä on valmiita pinnejä "riittävästi" (myös ne PWM-lähdöt ja analogiset sisäänmenot) ja erilaisia shieldejä löytyy iso valikoima. Raspissa taas koodaus ja moni muu asia helpompaa kun pohjalla on kunnollinen käyttöjärjestelmä.


Varsinkin nuo 1-wire anturit on erittäin helppo toteuttaa RPi:llä. Varsinkin kun en ole mikään koodari  ....onneksi on google :D

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - kesäkuu 03, 2015, 17:01:06 ip
Varsinkin nuo 1-wire anturit on erittäin helppo toteuttaa RPi:llä. Varsinkin kun en ole mikään koodari  ....onneksi on google :D


Jos et ole koodari, niin Python on juuri oikea kieli sinulle. :D
Itse ajattelin toteuttaa NodeJS:llä kolmen Arduinon ketjussa hallitsemisen. Siitä voisi tulla ihan toimiva systeemi, jokaiselle NFT:lle oma Arduino. En ole toki vielä selvittänyt, että miten NodeJS skulaa Raspin kanssa, mutta kokeilemalla selviää. :D

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - kesäkuu 03, 2015, 17:21:43 ip
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - kesäkuu 03, 2015, 17:01:06 ip
Varsinkin nuo 1-wire anturit on erittäin helppo toteuttaa RPi:llä. Varsinkin kun en ole mikään koodari  ....onneksi on google :D


Jos et ole koodari, niin Python on juuri oikea kieli sinulle. :D
Itse ajattelin toteuttaa NodeJS:llä kolmen Arduinon ketjussa hallitsemisen. Siitä voisi tulla ihan toimiva systeemi, jokaiselle NFT:lle oma Arduino. En ole toki vielä selvittänyt, että miten NodeJS skulaa Raspin kanssa, mutta kokeilemalla selviää. :D


Arduinon liittäminen tuohon ei pitäs olla iso rasti, kun olen juuri sen verran saanu C-kieltä väännettyä että automaatti täytön pitäs toimia. En vain ole testannu, kun ei ole sopivaa laitekoteloa tullut vastaan, siis sellasta riittävästi IP luokiteltua

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - kesäkuu 03, 2015, 17:01:06 ip
Varsinkin nuo 1-wire anturit on erittäin helppo toteuttaa RPi:llä. Varsinkin kun en ole mikään koodari  ....onneksi on google :D


Juu 1-wire systeemit hoituu Raspilla helposti mutta sitten kun alat lisäämään rajakatkaisimia tai vastaavia anturipuolelle tai lähtöön on/off tyyppisiä kytkentöjä niin Arduinon I/O-pinneille tulee äkkiä käyttöä, tuontyyppisten kytkentöjen suhteen Raspi on vähän kankeampi. Tosin Arduinolla joutuu sitten pyörittelemään sitä koodia vähän kun pohjalla ei ole mitään valmista käyttöjärjestelmää.