toukokuu 12, 2024, 07:35:00 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Villichilien saatavuus?

Aloittaja Nike, heinäkuu 12, 2005, 09:34:56 ap

« edellinen - seuraava »

Nike

Tiedän tässä hyppääväni PALJON asioiden edelle,mutta tuli mieleen että onko teillä kokeneilla kasvattajilla yhteyksiä joihinkin ulkomaiden tutkijoihin yms. joilta on mahdollista saada noita harvinaisia kasveja? Siis en sillä että itse niitä kokisin tarvitsevani, vaan yleensäkin tuli jonkinasteinen herätys, että eikö olisi maailmanlaajuisestikin arvokasta suojelu- ja säilytystyötä kasvattaa noita uhanalaisia lajeja mahdollisimman laajasti?
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Nike"Tiedän tässä hyppääväni PALJON asioiden edelle,mutta tuli mieleen että onko teillä kokeneilla kasvattajilla yhteyksiä joihinkin ulkomaiden tutkijoihin yms. joilta on mahdollista saada noita harvinaisia kasveja? Siis en sillä että itse niitä kokisin tarvitsevani, vaan yleensäkin tuli jonkinasteinen herätys, että eikö olisi maailmanlaajuisestikin arvokasta suojelu- ja säilytystyötä kasvattaa noita uhanalaisia lajeja mahdollisimman laajasti?


Kyllähän joitakin yhteyksiä joillakin on, se on totta. Käytännössä noilla tutkijoilla vain on yleensä niin kova kiire ja ns. parempaakin tekemistä, että heiltä on hyvin vaikea odottaa kovin konkreettista apua meidän harrastajien puuhiin, vaikka sitten miten hyvällä tarkoituksella.

Samaten, luulen että USDAn siemenpankin maailmanlaajuinen "väärinkäyttö" on osaltaan hillinnyt tutkijoiden halua jakaa harvinaisia siemeniään, tietämättä mihin käyttöön ne lopulta menevät...

Kyseessä on pitkäjänteinen työ, luottamuksen luominen ihmisten välillä. Uskoisin että tämä meidän yhteisömme on siinä tehnyt hyvää työtä, sillä etenkin Fataliin kohdalla voidaan puhua jo todellisesta chilitutkimuksesta joka on jo tuonut esiin uutta tietoa koko sekamelskasta... :)

Mutta arvokasta työtä tämä harrastuksenakin on, ja siksikin on mukavaa huomata miten paljon harvinaisia villichilejä meillä suomessakin porukalla on kasvamassa!