toukokuu 04, 2024, 11:15:26 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pohjois-Suomen aluejaosto

Aloittaja pasilan, maaliskuu 28, 2014, 10:23:29 ap

« edellinen - seuraava »

rasse

Täältä myös kannatus Gaucholle. Tämä pitää tehdä huolella ja sehän meiltä onnistuu.. :)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: rasse - toukokuu 31, 2014, 20:54:31 ip
Täältä myös kannatus Gaucholle. Tämä pitää tehdä huolella ja sehän meiltä onnistuu.. :)


Huolella ja koordinoidusti. Tähän muuten tarvitaan porukkaa, yks ihminen ei oikein pysty kasvattamaan tarpeeksi näitä, että saataisiin projekti vietyä kunnialla loppuun. Ongelmana on myös se, ettei ole kovin hyväksi jalostaa mitään kovin suppealla geeniperimällä, joten tähän tarvitaan Gauchon F2 -siemeniäkin useammista eri lähteistä. Tänä kesänä ei tapahdu varmasti yhtään mitään muuta tuon osalta, kuin että kerään omasta gauchosta F2-sukupolven siemeniä talteen ja yritän saada useampia pistokkaita talvehtimaan. Minulta löytyy enää ainoastaan yksi alkuperäinen F1-siemen, joten sen varaan ei kärsi pahemmin jäädä tämä projekti. :)

Meinasin, että jos pidetään tuo minun tämänhetkinen Gaucho elossa pistokkailla ja verrataan uusien kasvien satoa maun ja ominaisuuksien puolesta siihen. Enkä myöskään välttämättä näe hirveän pahana, jos siihen risteytetään tarpeen vaatiessa muitakin Jalapeñoja, jos sillä saadaan ominaisuuksia lähemmäs tuota vertailukohtaa.

Pääpointtina olisi kai saada aikaan Gauchon veroinen jalapeño, eikä välttämättä juuri stabiili versio Gauchosta. Koska se on jo todella vaikeaa, kun siemeniä ei enää oikein saa ja se pitäisi muutenkin tehdä pikkuisen isommassa mittakaavassa.

Huru-ukko

Itselläni kasvaa Rundarin siemenistä ja risteyttämänä olisiko F1 kantaa olevat Gaughot 2 kpl.
Siitä vihreitä tietty maistiaisia jo saanena pidän sitä hyvänmakuisena. Podit olivat jallutyylisiä noin pikkurillin kokoisia.
Siemenpussissa jonka sain oli se tieto, mutta jos ko. kasvattelija näkee, ehkä hänkin voi kertoa miten projekti on edennyt....

Itse en risteilyä harrasta, edes laivoilla, mutta noista kasvatuksista saa siemeniä, jos kiinnostaa.

pasilan

Tervehdys Rovaniemeltä!

Aika hiljaista on yhdistystoiminta ollut toukokuun jälkeen täällä pohjoisessa aluejaostossa. Itse olen rakentanut sekä kesämökkiä, että kasvihuonetta. Kesäkuun alkupuolella sainkin kasvarin kuosiin ja kastelujärjestelmiä on vielä toissa viikolla viritelty. Kasvamassa on reilut 40 tomaattia ja parisenkymmentä capsicumia. Varsinainen kesä alkoi vasta pari päivää sitten ja kasvarissa (30-35 asteessa) oleilevat kasvit kasvavat suorastaan silmissä.

Sisällä (talossa, ei kasvarissa) kasvaa muutama paprikakasvi, joista Caribbean Antillais on vallan innostunut podittamaan ja Early Jallukin ensimmäistä podiaan tekee. Karibialaista maistoin yhden vihreän pudonneen podin ja täytyy sanoa, että hyvän makuista tulee olemaan kypsänä. Vihreänäkin maku oli hyvin hedelmäinen ja maukas.

Aluejaoston väki on siis ollut muissa askareissaan, mutta kohta alkaa olemaan aika suunnitella syksyn miittiä. Ehkä hyvä aika voisi olla Chilifestien jälkeen?

Sähköpostilistaa olen kerännyt pohjoisen alueen aktiiveista, mutta aika vähän mulle on sähköpostiosoitteita tullut. Niitä otan mielelläni lisääkin vastaan, niin päästään yhdessä suunnittelemaan syystapaamista, sen aikaa, paikkaa ja ohjelmaa. Siemenistäkin voisi tuossa yhteydessä halukkaat vaihtokauppaa käydä. Itse meinasin ottaa talveksi vähän sisäkasvateltavia, jotka taitavat lähteä idätykseen jo alkusyksyllä.

Jani (M):n johdolla olemme käynnistämässä projektia Gaucho-tyyppisen jalapenon jalostamiseksi ja kasvattamiseksi, koska Gauchon siemeniä ei enää kaupallisesti ole saatavilla ja koska lajike on hybridi, siitä täytyisi saada ei-hybridi kanta, jota voisi jatkossa Gauchon nälkään kasvatella. Janin kasvattaman Gauchon pistokkaan voisin itsekin adoptoida asian edistämiseksi.

Mukavaa kesää kaikille ja tänne saa alkaa laittamaan jo ehdotuksia ajasta, paikasta ja ohjelmasta. Myös muita tapahtumia tai tapaamisia saa esittää!


- Pasilan
Paprikankasvatusta jo vuodesta 2013

Jani M

Lainaus käyttäjältä: pasilan - heinäkuu 07, 2014, 21:46:31 ip
Janin kasvattaman Gauchon pistokkaan voisin itsekin adoptoida asian edistämiseksi.


Minulla on vielä aarteena yksi Gauchon siemen, se on vähän sellainen tilanne, jos tulee pakkorako, että se on saatava itämään. Gauchossa kyllä paljon podeja kiinni, eli F2-kantaa saadaan paljon, mutta jos sitä ei voi verrata F1-kantaan, niin vaikeapa siitä on samanlaisia lähteä metsästämään.

Arilla on myös yksi siemenestä kasvatettu F1-kasvi, senkin jälkeläiset ja pistokkaat varmaan olisi paikallaan ottaa mukaan tähän, niin saadaan geeniperimää laajemmaksi.

PP

Lainaus käyttäjältä: Jani M - heinäkuu 08, 2014, 17:33:59 ip
Minulla on vielä aarteena yksi Gauchon siemen, se on vähän sellainen tilanne, jos tulee pakkorako, että se on saatava itämään. Gauchossa kyllä paljon podeja kiinni, eli F2-kantaa saadaan paljon, mutta jos sitä ei voi verrata F1-kantaan, niin vaikeapa siitä on samanlaisia lähteä metsästämään.

Arilla on myös yksi siemenestä kasvatettu F1-kasvi, senkin jälkeläiset ja pistokkaat varmaan olisi paikallaan ottaa mukaan tähän, niin saadaan geeniperimää laajemmaksi.


Minulla pitäisi olla kymmenkunta kaupallista Gauchon siementä ja voin osallistua luovuttamalla muutaman, jos on iso tarve. F1-kasvin podeista otettuja siemeniä saa myös, mutta lienee muutenkin saatavilla paljon.

Jani M

Pitäisikö kohtapuolin alkaa suunnitella jotain syysmiitinkiä sadonkorjuun tienoille? Maistiaisia ja porukkaan tutustumista. Jos yritetään saada täältä pohjoisesta kasaan edes parinkymmenen hengen porukka ja keräännyttäisiin jonnekin ihmettelemään, kuinka tulisia ne tuoreet chilit taas olikaan. :D

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Jani M - heinäkuu 28, 2014, 23:51:50 ip
Pitäisikö kohtapuolin alkaa suunnitella jotain syysmiitinkiä sadonkorjuun tienoille? Maistiaisia ja porukkaan tutustumista. Jos yritetään saada täältä pohjoisesta kasaan edes parinkymmenen hengen porukka ja keräännyttäisiin jonnekin ihmettelemään, kuinka tulisia ne tuoreet chilit taas olikaan. :D


Notta EHDOTTOMASTI! Ehdotan 22.8 tai 23.8?

pasilan

Paikaksi ehdotan puoliväliä eli Kemiä, Keminmaata tai Rovaniemeä. Ajankohta voisi olla vaikka alustavasti tuo.
Paprikankasvatusta jo vuodesta 2013

ChIlIDoG

Ajankohta sopii myös alustavasti. Tämäkauden sadot jää kyllä vähiin tai sitten niitä kypsytellään vielä joulunakin. Kauheaa viherkasvua vain tehneet ja kukkia pudotelleet. esim. Aji Cristalit on yli 2 metrisiä tuuheita puskia (mitassa mukana 80L laastipalju). Raakileita cristalis varmaan vain parikymmentä  :'( 

Jani M

Oulusta järjestyy varmaan jonkinsorttinen kimppakyytikin, riippuen montako täältä on liikahtamassa. Oulun kannalta Kemiin on mainiot liikenneyhteydet, Rovaniemelle matka about tuplaantuu.

unenkuva

Minulla on auto käytössä, pieniruokainen diiseli. Kyytiin mahtuu minun lisäksi neljä muuta. Kyllä minäkin sillä linjalla, että Kemiin vielä onnistuu, mutta Rovaniemi alkaa oleen jo hippasen kaukana

chili noob

moro!

pitkästä aikaa foorumilla... joo kyllä toi aika käy ja paikka. tulen sodankylästä 22.8 viikko vapaalle töistä olen rovaniemellä klo 16-17 aikaan ja kemissä tuntia myöhemmin. chili sato on toistaiseksi jäänyt vähiin. on vain bolivian rainbownin ja super chilin paprikoita kypsänä. c. chinencet eivät tee hedelmää ja epäilen valon puutetta. kasvit on noin 2 metrisiä ja pudottelee kukat ja bodit pois. kukat siis hedelmöittyy, mutta ei satoa :(

tv: Terho

pasilan

elokuu 12, 2014, 20:41:14 ip #93 Viimeisin muokkaus: elokuu 12, 2014, 20:58:58 ip käyttäjältä pasilan
Tervehdys!

Ehdotettu syysmiitin ajankohta lähestyy (22. tai 23.8.). Ketäs tähän nyt olisi osallistumassa, eli saadaanko porukkaa kasaan?

Jani M
chili noob
ChIlIDoG
unenkuva
rasse
M
?


Mulle käy nuo molemmat päivät ja Kemi tai Keminmaa paikkana. Laittakaas viestiä tähän ketjuun, niin nähdään että aletaanko kattelemaan uutta ajankohtaa myöhemmin syksyllä vai pidetäänkö tuosta kiinni. Jos saadaan ajankohdalle osallistujia, niin voidaan katella joku passeli kokoontumispaikka sen jälkeen.

Ajatuksenahan oli ihan vaan kokoontua verkostoitumaan ilman sen kummallisempaa ohjelmaa.

Aika niukasti on itsellänikin vielä chilin marjoja kypsynyt, joten niistä ei juuri maisteltavaa ole. Lähes jokaisessa lajikkeessa tosin on raakileita kypsymässä.

Luonnollisesti muutkin harrastajat kuin chiliyhdistyksen jäsenet ovat tervetulleita, joten teidänkin osallistumisestanne olisi hyvä saada infoa. Kaikki kiinnostuneet siis mukaan!

- Pasi
Paprikankasvatusta jo vuodesta 2013

jaolsten

Jos olis ensi maanantaina Oulussa, niin voisin osallistua :)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

rasse

No mutta. Mulle ei passaa tuo 22.- 23. viikonloppu. Lisäksi kolmivuorotyö luo sellaisia rajoitteita, että AINA on ongelmia sovittaa KENENKÄÄN kanssa mitään menoja. prkl.

Sinällää Kemi ei ole ongelma, siellä tulee liikuttua muutenkin silloin tällöin.

Jani M

elokuu 14, 2014, 01:04:14 ap #96 Viimeisin muokkaus: elokuu 14, 2014, 01:08:13 ap käyttäjältä Jani M
Lainaus käyttäjältä: rasse - elokuu 13, 2014, 07:17:11 ap
No mutta. Mulle ei passaa tuo 22.- 23. viikonloppu. Lisäksi kolmivuorotyö luo sellaisia rajoitteita, että AINA on ongelmia sovittaa KENENKÄÄN kanssa mitään menoja. prkl.

Sinällää Kemi ei ole ongelma, siellä tulee liikuttua muutenkin silloin tällöin.


Mun mielestä tällä ei ole mitään kiirusta, varsinkaan kun meillä nyt ei kai kellään ole vielä sato valmiina. Pitäisikö tehdä joku nettisivu, minne voi klikkailla sopivia päiviä ja katsoa niistä miten kellekin passaa. En vain nyt millään muista sen sivun nimeä, minne semmosen pysty tehdä...



EDIT:
Ehdotelkaa aikoja tämän linkin kautta!

PP

Lainaus käyttäjältä: Jani M - elokuu 14, 2014, 01:04:14 ap
Pitäisikö tehdä joku nettisivu, minne voi klikkailla sopivia päiviä ja katsoa niistä miten kellekin passaa. En vain nyt millään muista sen sivun nimeä, minne semmosen pysty tehdä...


Doodle.

unenkuva


ChIlIDoG

Jaha. se ois huomenna nokka kohti Tamperetta.  8)