huhtikuu 25, 2024, 16:26:41 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ämpäreihin "aluslautaset"?

Aloittaja M, toukokuu 04, 2014, 11:50:29 ap

« edellinen - seuraava »

M

Onko kukaan löytänyt hyviä ja nimenomaan halpoja aluslautasia 10-12l ämpäreille? Tuntuu tyhmältä maksaa 1.50 itse ruukusta (ämpäristä) ja sitten jotain 5e aluslautasesta. Ämpärin kansi on vähän liian matala, ka muuten olisi sopiva kooltaan ja hinnaltaan.

Toinen kysymys ämpäreiden ylikastelu/altakastelu - rei'istä. Ämpärin pohjaan kannattanee porata reikiä, mutta usein ämpärin pohja ei ole korotetty mitenkään ja vesi ei pääse sisään/ulos, koska reiät ovat aluslautasta vasten ilman ilmarakoa. Oletteko ratkaisseet tämän poraamalla reiät ämpärin reunaan, vai oletteko laittaneet jotaon parin millin koroketta ämpärin ja aluslautasen väliin?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: M - toukokuu 04, 2014, 11:50:29 ap
...oletteko laittaneet jotaon parin millin koroketta ämpärin ja aluslautasen väliin?


Aluslautasessa usein on itsessään sellaiset korottavat rivat siellä pohjassa.

naga morich

Itse olen laittanut muovipussin ampärin pohjaan ja kaatanut sinne tarvittavan määrän vettä
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

MarjaMikke

Pesuvati toimii, eikä tarvii annostella vettä kuin kerran per kastelukerta. Tyylikkyys on sitten makuasia...

Macex

Poraan reiäit varmaan ämpärin pohjaan, että valuu ylimääränen vesi pois? poraa sen ämpärin pohjan reunassa olevaan pyöristykseen ne reiät.

Ja osta ne 10l ämpärit kansien kanssa, niin saat siitä alusastian kivasti.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Kärsä Babar

Vielä helpompi on kun jättää ne reijät kokonaan pois ja kastele vaan tarpeen mukaan.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - kesäkuu 03, 2014, 21:25:39 ip
Vielä helpompi on kun jättää ne reijät kokonaan pois ja kastele vaan tarpeen mukaan.


Mitenkä sitten altakastelet :)

Huru-ukko

Altakastelu ei ole oikeastaan mikään suurempi vaatimus. Ihan hyvin voi kastella päältäkin. Harsosääskien toukilla pelotteleminen kuuluu siihen, mutta jos niitä on niin sikiää ne muutenkin, jopa sieltä altakasteluruukkujen reistä ne pääsee kulkemaan, samoin kuin hydro- yms. sorien läpikin.
Torjunnalla pääsee parhaisiin tuloksiin harsosääskien kanssa.

Suurin hyöty altakastelusta tulee, kun sitä saadaan tekemään aloittelevat kasvattajat, joilla ei ole mitään käsitystä siitä miten kastellaan .... Chilit näkee kesän ennen hukkumistaan  :o.

rasse

Altakastelulla ehkäistään kyllä myös mullan tiivistyminen sementtimäiseksi, kuten eräälläkin "rassella" kävi..  :)

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 04, 2014, 10:17:00 ap
Altakastelu ei ole oikeastaan mikään suurempi vaatimus. Ihan hyvin voi kastella päältäkin. Harsosääskien toukilla pelotteleminen kuuluu siihen, mutta jos niitä on niin sikiää ne muutenkin, jopa sieltä altakasteluruukkujen reistä ne pääsee kulkemaan, samoin kuin hydro- yms. sorien läpikin.
Torjunnalla pääsee parhaisiin tuloksiin harsosääskien kanssa.

Suurin hyöty altakastelusta tulee, kun sitä saadaan tekemään aloittelevat kasvattajat, joilla ei ole mitään käsitystä siitä miten kastellaan .... Chilit näkee kesän ennen hukkumistaan  :o.


Niinpä. Olen itse jättäytynyt tarkoituksella syrjään altakastelu-/päältäkasteludebateista, vähän samaan tapaan kuin tulisijojen altasytytys-/päältäsytytys oppiriidoissa. ** Ja hei, älköön nyt kukaan alkako tästä tuota sytytyskeskustelua, ainakaan tässä keskustelujuonteessa ***

Itse en ole harsosääskistä ottanut suurempaa stressiä, onhan niitä taimivaiheessakin, mutta tarra-ansoilla ja isompien taimien pyretriinisuihkutteluilla olen saanut määrät pidettyä kurissa. Ja sitten olen vielä sen verran vanhan polven ruukkuistuttuja, että käytän sorastusta ruukkujen pohjalla. Jos on käytössä vesisäiliöllä varustettu ruukku, niin siinä on kastelumetodinani pääosin sen säiliön kautta kasteleminen.

Jokainen toimikoon hyväksi havaitsemallaan tavalla, nämä käytännöt toimivat minulla.

Caide

Altakastelulla myös jossain tapauksissa saa paremman juurikasvuston ruukun alas asti. Mulla ainakin air-poteissa ollut ongelmaa, että vettä ei saa tarpeeksi alas päältä kastelulla ja juuristo ei kasvanut, kuin ruukun puoli väliin asti.

Jani M

Nyt taas pitää suositella tässä kookoskuitua. Ei nimittäin ole yhtään mitään väliä, mistä päin sitä kastelee, se on tasaisen kosteaa kauttaaltaan joka tapauksessa. Ja pysyy ilmavana, ellei sitä erikseen aivan runnomalla runno tiiviiksi. Kuivahtanutkin kookoskuitu imaisee veden heti itseensä, eikä hylji niin kuin esimerkiksi kasvuturve.