Chiliyhdistyksen siemenprojekti C. tovarii

Aloittaja Siku, toukokuu 26, 2014, 21:06:17 ip

« edellinen - seuraava »

Siku

Täällä ei ilmeisesti ole aiemmin ollut asiasta keskustelua, mutta käykäähän ihmeessä tutustumassa osoitteessa http://www.chiliyhdistys.fi/c-tovarii/

Koitan jatkossa ilmoittaa uusista päivityksistä Facebookin lisäksi myös tässä ketjussa.

ottulo

Olis kiva, kun tuolla yhdistyksen sivuilla olis kunkin päivityksen yhteydessä päivämäärä. Pysyis jotenkin paremmin kärryillä projektin etenemisestä JA tietäis mihin asti itse on ehtinyt lukea. :D

PP

Pieni kommentti. Ei kai kuparimatto ehkäise juurimätää vaan juurten leviämisen ruukun ulkopuolle haittaamaan vedensyötön toimintaa.

Siku

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 27, 2014, 13:47:20 ip
Pieni kommentti. Ei kai kuparimatto ehkäise juurimätää vaan juurten leviämisen ruukun ulkopuolle haittaamaan vedensyötön toimintaa.


Lienee enemmänkin ohuemman kankaan tehtävä hallita juuria ja pitää multa sisällä. Tai ei ainakaan kahtena vuonna ole juuret siitä pahemmin läpi tullet.  Kuparimatto tulee ruukun alle, joten luulisi juurien kiertävän sen melko helposti.  Voihan se olla että olen aivan hakoteillä, mutta vahva kutina on siihen suuntaan, että joku juuriston terveyteen vaikuttava ominaisuus tuolla matolla oli. Olisikohan ollut sittenkin niin, että estää levän muodostumista. Täytyy perhana koittaa kaivaa tieto esiin jostain.

Lainaus käyttäjältä: ottulo - toukokuu 26, 2014, 23:58:51 ip
Olis kiva, kun tuolla yhdistyksen sivuilla olis kunkin päivityksen yhteydessä päivämäärä. Pysyis jotenkin paremmin kärryillä projektin etenemisestä JA tietäis mihin asti itse on ehtinyt lukea. :D


Ollakseni rehellinen niin nuo kuvat ovat jo yli kuukauden takaa ja jäivät pahasti roikkumaan kun aloitin työt taas tämän vuoden osalta. Pointtina se, että tekstien ja varsinaisen etenemisen osalta täytyisi merkitä eri ajankohdat.

Ehkäpä koitan jatkossa saada tekstin nopeammin kirjoitettua, niin että voi päivämääränkin merkata. Ja jo olemassaoleviin teksteihin lyön päivämäärät kuvien mukaan sitten kun kehtaan. Tai ehkä laitan vaan molemmat päivämäärät. Katsotaan...

PP

Lainaus käyttäjältä: Siku - toukokuu 27, 2014, 18:42:31 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 27, 2014, 13:47:20 ip
Pieni kommentti. Ei kai kuparimatto ehkäise juurimätää vaan juurten leviämisen ruukun ulkopuolle haittaamaan vedensyötön toimintaa.


Lienee enemmänkin ohuemman kankaan tehtävä hallita juuria ja pitää multa sisällä. Tai ei ainakaan kahtena vuonna ole juuret siitä pahemmin läpi tullet.  Kuparimatto tulee ruukun alle, joten luulisi juurien kiertävän sen melko helposti.  Voihan se olla että olen aivan hakoteillä, mutta vahva kutina on siihen suuntaan, että joku juuriston terveyteen vaikuttava ominaisuus tuolla matolla oli. Olisikohan ollut sittenkin niin, että estää levän muodostumista. Täytyy perhana koittaa kaivaa tieto esiin jostain.


En ollut itsekään ihan varma, mutta Autopotin sivut vahvistavat asian: "The purpose of the Root Control Disc is to prevent roots from leaving the pot & heading towards the AQUAvalve." Juuret tulisivat helposti läpi sisemmästä kankaasta ja paljon paksummastakin, mutta kupari alla estää sen. Ilmeisesti syy on kuparin kyky estää monenlaisten eliöiden kasvu. Vanha keino estää tiilikaton sammaloituminen on laittaa kuparilankaa katon harjalle.

Huru-ukko

Akvaarioissa kuparia taidetaan käyttää levänestoon.

Max_7Pot

Mitäs tälle projektille nykyään kuuluu ? Ei ole päivitetty yhdistyksen sivuille, enkä ole nähnyt mitään naamakirjassakaan.  :(

0lli

Lainaus käyttäjältä: Max_7Pot - elokuu 28, 2014, 17:35:33 ip
Mitäs tälle projektille nykyään kuuluu ? Ei ole päivitetty yhdistyksen sivuille, enkä ole nähnyt mitään naamakirjassakaan.  :(


Itsekin pohtinut samaa! Kiinnostaisi kovasti kuulla missä mennään :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

SK

Kun festeillä Sikun kanssa juttelin, niin käsittääkseni Tovarii oli hyvin heikossa hapessa ellei kuollut.

Mutta minulla on kyseisen kasvin siemenestä kasvatettu yksilö. Toin sen jo sisälle ja sitä täytyi hieman saksia, joten nakkasin 15 pistokasta bluggboxiin.
Toivon, että joku juurtuisi ja saisi tätä harvinaisuuttaa levitettyä laajemalle...

Siku

Hengissä on, mutta tosiaan ei tarvittu kuin yhdet lannoiteöverit. Katsotaan missä kunnossa ulkokasvi on, kun sitä menen joskus katsomaan. Jos vaikka saisi sillä nopeammin homman takaisin jaloilleen.

bluesman

 Mun yksilöni on tuottanut yli 60 siementä ja muutama podi vielä punertuu. Jos yli sadan menee niin laitan jakoon.
Kohta napsin talviteloille ja yritän juurruttaa mahdollisimman monta pistokasta. Ikinä en juurrutuksessa ole vielä onnistunut.
Toivotaan parasta.