huhtikuu 18, 2024, 11:14:08 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Uusi vanha chilin kasvattaja

Aloittaja Kuulake, marraskuu 29, 2017, 01:01:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kuulake

marraskuu 29, 2017, 01:01:47 ap Viimeisin muokkaus: marraskuu 29, 2017, 01:06:59 ap käyttäjältä Kuulake
Moi

Neljän vuoden tauon jälkeen innostuin taas chilin kasvatuksesta. Viimeksi oli teltassa neljä ämpäribubleria pulputtamassa, mutta nyt vaimon mielestä telttaa EI TULE, eli täytyy laittaa multaan n. 6 lajikketta kasvamaan ja keksiä hyvät valot ja paikka. Neljä vuotta sitten löysin vielä pienen kokoisia 50w spiraali ESL lamppuja, mut nyt ei löydy mistään, kun ledit valtaavat markkinat. 200w ESL löytyisi, mut luulen, et sekin on vaimolle liikaa. Olisiko jollain antaa vinkkiä "pieni"kokoisista lampuista jotka toimisivat kasvatuksessa. Saa olla ledipolttimokin kunhan toimii kasveille. Ensi kuussa ajattelin laittaa siemenet styrox lautalle itämään. Laskin äsken siemenpussit ja 112 lajiketta löytyi. Kuinka kauan siemenet säilyvät? Olen säilyttänyt ne kuivassa ja rasiassa. Kiitos vinkeistä jo etukäteen.  :chili:

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Kuulake - marraskuu 29, 2017, 01:01:47 ap
Kuinka kauan siemenet säilyvät? Olen säilyttänyt ne kuivassa ja rasiassa.


Jos kuivatus on tehty hyvin, ja kerran säilytät kuivassa, niin monta vuotta ne säilyy.

Hubert

Jep, siemenet säilyttävät kyllä hyvin itävyytensä. Oman empiirisen mutun perusteella ei tipu kuin pari prosenttia itävyys vuosittain.

Ja noista lampuista: itse painin vähän saman ongelman parissa. Lamppuarsenaali sovitettu juurikin 30-75W esleille, mutta eipä niitä oikein mistään enää löydy... Kierrekantaisia ledejäkään ei helposti ole saatavissa kuin vähän yli 10 wattisina.

unenkuva

Pieniä kierrekantasia ledejä löytyy kyllä ihan prismasta, ja niihin voi laittaa "oikean" heijastimen (sellasen siis vaimolle sopivan) niitä tosiaan löytyy helposti reilu 10w, josta sen 1000lm lähtee (paketin mukaan)  niitä laittaa 5-6 niin pärjää jo, eikä vaimo suutu, pahasti. Loisteputkistahan saa myös nätin heijastimen avulla ihan vaimoystävällisen. Tai sitten ei vaan kerro ja vaimon ollessa töissä laittaa neljä 400w natikkaa... "oho, ne vaan tuli jostain"

terppana


Trioniska

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17739.msg342023#msg342023

ikea tai normaali kauppa toimii hankintapaikkana ja airamin 20W 2452lumen lamppu toimii kyllä 4000K arvoilla.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Kuulake

Verkkokauppa.comiin lähti tilaus. Kiitos!