Kirjoittaja Aihe: mistä saa kuivurin ja myllyn  (Luettu 76052 kertaa)

Poissa Seppo

• Serrano
  • **
    • Profiili
Vs: mistä saa kuivurin ja myllyn
« Vastaus #120 : Lokakuu 23, 2016, 13:12:53 ip »
Minulla on tuollainen Peugeotin chilimylly ja pidän siihen haaskattuja 40+ euroa katkerana virheinvestointina. Mylly on pieni, säiliöön ei mahdu juuri mitään. Suunniteltu varmaan jollekin pienimmille piri piri -ym. chileille. Lisäksi mylly on koko ajan tukossa, niin kuin kaikki muutkin myllyt. Peugeotissa "nielu" on poikkeuksellisen ahdas. Käytännössä chilit pitää silputa tai jauhaa morttelilla pienemmiksi ennen kuin laittaa myllyyn. Lisäksi Peugeot tekee chilistä hienojakoista pölyä. Minä pitäisin ennemmin karkeammasta rouheesta / lastusta.

Aikoinaan myynnissä ollut Fiskars-chilimylly on tähän astisista kokeilemistani paras. Sinne sentään mahtuu kunnolla tavaraa sisälle eikä nielukaan ole erityisen ahdas. Siihenkin chilit on pitää esisilputa, mutta kun se on kaikkien myllyjen ongelma niin ei ole mikään Fiskarsin erityisongelma.

Sittarissa on myynnissä jollakin vitosella chilimyllyjä jollakin chiliseoksella täytettynä. Pikakatsomalta se mylly on tavallista laadukkaamman oloinen ja muistelen, että siinä pakkauksessa mainittiin että mylly olisi uudelleen täytettäväksi tarkoitettukin. Pitäisikin ottaa testiin, onko siitä myllystä mihinkään järkevään käyttöön.

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
Vs: mistä saa kuivurin ja myllyn
« Vastaus #121 : Lokakuu 23, 2016, 13:27:42 ip »
Kuivattua chiliä kun ei tule kilokaupalla syötyä, niin sen pari grammaa musertaa aina tarvittaessa tavalliseen pippurimyllyyn aika vaivattomasti. Jos ei chili murru sormilla, niin on kuivattu huonosti. ..  :-\ .. ja onhan se sitten se mortteli, blenderi, sauvasekoitin + muovipussi; sakset, kirves ja puukko...

Luulen, että kaikkien mislestä täydellistä chilimyllyä ei ole mahdollista valmistaa  8)

Honkkarin Wirta-merkkinen kuivuri lämpötilan säädöllä on ihan ok. Lämpötilan säätö tokikaan ei ole tarkka: Tarkka mies [=minä] laittaa sinne ritilöihin digitaalisen lämpömittarin anturin ja käy säätämässä lämpöä välillä. Sehän nousee kyllä sitämukaa kun chilit tms. kuivuvat. Pahin vika mulle on se että ritilät ovat turhan harvat. Itse oon laittanut pienten chilien alle talouspaperia, niin että jää isoja rakoja...

Savustukseen tein pienen pöntön, johon askeartelin itse korit "jyrsijä-verkosta" jossa lanka ~½mm ja silmäkoko ~5mm. Pyöreitä koreja olisi vähän haastavaa taivutella. Kävi kerran mielessä, että poistaisi noista muovikoreista keskustan ja leikkaisi pyöreät palat teräsverkkoa tilalle ... (en viitsinyt ... vielä)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Älä tee niikuin minä, vaan niinkuin viisaammat neuvoo `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø