toukokuu 13, 2024, 13:13:01 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hydrosoran pesu kauden jälkeen?

Aloittaja Jassu, lokakuu 15, 2006, 20:20:21 ip

« edellinen - seuraava »

Jassu

Mulla kausi alkaa olla ohi ja olenkin kerännyt hydroista noin 50l käytössä ollutta hydrosoraa joka nyt pitäisi valmistella ensi kautta varten.

Jostain luin että kaikki orgaaninen paska pitäisi tuolta saada pois, esim keittämällä tuo onnistuisi mutta mulla ei ole mahdollisuutta tuota keitellä.

Millä normaalilla kotikonstilla noi sorat saisi putsattua? Kaikenlaista orgaanista scheissea siellä on, juurenpätkistä lähtien.

Auttakee...
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Makee

Huuhtele niitä jossain siivilässä huolella, lorauta ne lillumaan vetyperoksidia sisältävään veteen ja sitten vähän lisää huuhtelet niin hyvä niistä tulee

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "Makee"Huuhtele niitä jossain siivilässä huolella, lorauta ne lillumaan vetyperoksidia sisältävään veteen ja sitten vähän lisää huuhtelet niin hyvä niistä tulee


Nojoo, siivilässä voi huuhdella mutta ei ainakaan näytä juurenpätkät poistuvat pahasti. Olen käyttänyt siivilänä waterfarmin sitä yläpönttöä.

Onko jotain vinkkiä kuinka tiukkaa peroksidiliousta pitäisi tehdä? Esim paljonko peroksidia (19%) litraan vettä?

Jostain katselin että kloriitilla vois kans noita koittaa käsitellä.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

tellie

Mikäli keitännän esteenä on esim. emännän vastustus ruoanvalmistukseen käytettävien kattiloiden uhraamisesta sorankeittoon, niin esim. kirppareilta saa parilla erkillä isoja kattiloita :)

cornell

desinfiointiin riittänee joku 10-20 ml/10l vettä...

ite ajattelin mahdollisimman harvaa metalliverkkoa käyttää... voisi ehkä kokeilla pyörittää pulloharjaa tai jotain vastaavaa saavissa, jossa lekasora lilluu vedessä... jurenpätkät jäävät harjaan kii...

... ja on ne paras desinfioida joka tappauksessa... pesi tahi ei... ite teen sen mielummin peroksidilla kun keittämällä (40 l soraa)
¨käynks mä usein täällä?¨

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "cornell"desinfiointiin riittänee joku 10-20 ml/10l vettä...

ite ajattelin mahdollisimman harvaa metalliverkkoa käyttää... voisi ehkä kokeilla pyörittää pulloharjaa tai jotain vastaavaa saavissa, jossa lekasora lilluu vedessä... jurenpätkät jäävät harjaan kii...

... ja on ne paras desinfioida joka tappauksessa... pesi tahi ei... ite teen sen mielummin peroksidilla kun keittämällä (40 l soraa)


Ok, kiitti vinkistä. Pitää käydä hakee lisää peroksidia ja pistää sorat killuu.

Sitten vaan kuivatus ja oottamaan ensi kevättä.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

cornell

LainausOk, kiitti vinkistä. Pitää käydä hakee lisää peroksidia ja pistää sorat killuu.

Sitten vaan kuivatus ja oottamaan ensi kevättä.



Joka koittaa jo parin kk kulttua, nice
¨käynks mä usein täällä?¨

Mirka

Vanha postaus, mutta en viitsi uuttakaan aloittaa.

Voiko kloriitilla desinfioida hydrosoraa? Sitä olisi kaapissa, vetyperoksidia taasen ei. Aloittelija kiittää ja kumartaa jos joku jaksaa vastata.

PP

Lainaus käyttäjältä: Mirka - lokakuu 06, 2015, 09:59:06 ap
Vanha postaus, mutta en viitsi uuttakaan aloittaa.

Voiko kloriitilla desinfioida hydrosoraa? Sitä olisi kaapissa, vetyperoksidia taasen ei. Aloittelija kiittää ja kumartaa jos joku jaksaa vastata.


Ei kannata. Siitä jää osa soran huokosiin ja liukenee sitten ensi vuonna veteen ja mahdollisesti haittaa kasveja. En ole muutenkaan kovin vakuuttunut soran desinfioinnin tarpeesta.

Mirka

Lainaus käyttäjältä: PP - lokakuu 06, 2015, 10:02:20 ap
Lainaus käyttäjältä: Mirka - lokakuu 06, 2015, 09:59:06 ap
Vanha postaus, mutta en viitsi uuttakaan aloittaa.

Voiko kloriitilla desinfioida hydrosoraa? Sitä olisi kaapissa, vetyperoksidia taasen ei. Aloittelija kiittää ja kumartaa jos joku jaksaa vastata.


Ei kannata. Siitä jää osa soran huokosiin ja liukenee sitten ensi vuonna veteen ja mahdollisesti haittaa kasveja. En ole muutenkaan kovin vakuuttunut soran desinfioinnin tarpeesta.


Kiitos vastauksesta! En mäkään muuten olisi (hyödyllinenhän se biomi varmasti siellä sorassa sinänsä on), mutta kun nuo ripsiäiset, harsosääsket ja kirvat tykästyivät kasveihini jo heti ekalla kaudella. Ja nyt mietin, että voiko siellä sorassa majailla niitä munia? Kuoleekohan ne vetyperoksidilla?

Huru-ukko

Kyllä ne sillä kuolee, vetyperoksidi hajoaa hapeksi meinasin sanoa muutamassa päivässä, mutta en tosin tiedä varmasti, voi olla tuntejakin....

Thaich

Olen ensin kuumalla vedellä huuhdellut ja sitten keittänyt sorat. Hyvin tuli puhdasta. :thumbup:

Quini

Mä olen vain huuhdellut enimmät juuren kappaleet pois eli suihkuttanut siis ihan tavis puutarhaletkulla ja antanut soran sitten kuivua isoissa astioissa kylmässä kasvihuoneessa jossa talvella uskon pakkasen hoitavan kyllä mahdolliset mitkä lie munitut sun muut moskat. Kasvarihan on muutoinkin puhdistettu sykysyllä uutta kautta varten, eli sinne ei pitäisi sitten jäädä mitään haitallista muutenkaan. Eikä kyllä ole ongelmia ollut seurraavina kausina. Ei tartte sit keväällä kuin huuhtaista kasvarin lasit ulkopuolelta pölyistä ja lisätä vedet vesiviljelyksille ja ei kun uutta chiliä vaan kasvamaan.

sorrii

On tullut jokunen kerta huuhdottua yli 50l soraa; monta kertaa vuodessa ... Välillä pienempinä erinä ..
Mä käytin ennen marjasiivilää [sellainen 35cm halkaisijaltaan] ja huuhtelun jälkeen laitoin likoomaan isoon saaviin. 17% peroksidia [Liquid oxygen] annostelin ohjeen mukaisesti 2ml/l ja annoin liota varmaan tunnin verran. Tämä vielä silloin kun oli kylpyamme, jonka päälle sai laudan työpöydäksi ... Ai, ai, ai niskaa  :'( ...
Päätinkin jo melkein etten -vittu- minkään ebbien kanssa enää touhua. Parvekkeella on vaan niin tyylikäs RST-laatikko-ebbi, etten sitä kuitenkaan ole hylännyt...

Viime syksynä kekkasin aika kivan konstin ja se on ainakin mulle riittävän tehokas: Käytin 20l Ventipotteja suihkuttelussa! Ruukku täyteen soraa ja laskin pari minuuttia kuumaa vettä hanasta välillä ravistellen ja pyöritellen. Sitten liotus saavissa peroksidin kanssa ...

Eilen sattumalta heräteostin halvalla GHE'n Pandan laatikot ja ruukut, josta setistä oli hukkunut pumppu, letkut ym nippelit. Käyttöohje oli tallella:
Siellä suositellaan hydrosoran käsittelyyn ja desinfiointiin hapanta alle Ph4 vedessä liotusta yön yli. Sitten perusteellinen huuhtelu!
Minä ehkä tehostaisin hookaksookaks-tempulla lisäksi  8) ;) ... ja käytän vastedes sitä Ventipottihuuhtelua ennen sekä jälkeen ...

Tuosta Pandasta teen palstalleni aurinkokennovirityksen ja istutan kasvit ruukkuihin sora/kookos-mixiin ... pumppuliruttimen mitoitus on mietintämyssyssä ..  ::)

Mökillä oon pitänyt käytettyä, huuhdottua [järvessä] hydrosoraa ja kookostakin isoissa paljuissa saunan lauteilla yön yli. Kokeilin samaa keväällä edellisvuotiselle turvesäkille, johon oli pesiytynyt muurahaisia: Pidin säkin lauteilla lämmityksen ajan [=1t] ; lauteiden alla saunomisen ajan [2t]; ja vielä lauteilla saunan jälkeen yön yli. Lisäsin yhden satsin puita vielä kiukaaseen kun lopetettiin saunominen ... Aamulla vein säkin ulos ja aloin ruukuttelemaan kasveja: Hah! Säkin keskellä oli edelleen satoja murkkuja ihan iloisena ...  :o

Umpinaisessa turvesäkissä kuitenkin on näköjään aika hyvä eristys. Hydrosoralla luulisin ilman kiertävän ja lämmittävän vähän paremmin. Varmaan sitäkin kannattaisi vähän käännellä ja pitää kuumassa saunassa ainakin se 3-4 tuntia. Jos mulla olisi sauna täällä asunnossani, niin varmaan olisi aina täynnä paljuja, saaveja ja ämpäreitä  :) .. ja jos olisi iso leivinuuni, niin ..  :D 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiljonka

maaliskuu 22, 2016, 17:55:06 ip #14 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2016, 17:57:27 ip käyttäjältä Chiljonka
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 22, 2016, 17:25:59 ip
Mökillä oon pitänyt käytettyä, huuhdottua [järvessä] hydrosoraa ja kookostakin isoissa paljuissa saunan lauteilla yön yli. Kokeilin samaa keväällä edellisvuotiselle turvesäkille, johon oli pesiytynyt muurahaisia: Pidin säkin lauteilla lämmityksen ajan [=1t] ; lauteiden alla saunomisen ajan [2t]; ja vielä lauteilla saunan jälkeen yön yli. Lisäsin yhden satsin puita vielä kiukaaseen kun lopetettiin saunominen ... Aamulla vein säkin ulos ja aloin ruukuttelemaan kasveja: Hah! Säkin keskellä oli edelleen satoja murkkuja ihan iloisena ...  :o

Umpinaisessa turvesäkissä kuitenkin on näköjään aika hyvä eristys. Hydrosoralla luulisin ilman kiertävän ja lämmittävän vähän paremmin. Varmaan sitäkin kannattaisi vähän käännellä ja pitää kuumassa saunassa ainakin se 3-4 tuntia. Jos mulla olisi sauna täällä asunnossani, niin varmaan olisi aina täynnä paljuja, saaveja ja ämpäreitä  :) .. ja jos olisi iso leivinuuni, niin ..  :D 8)


Turve itsessään on aika hyvä eriste, siitä on anakin kokeiltu tehdä eristelevyjäkin.

Edit. http://www.konto.fi/fi/tuotteet/eristaminen