huhtikuu 19, 2024, 23:15:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


"Ruokachilit"

Aloittaja Janne, marraskuu 14, 2006, 13:48:24 ip

« edellinen - seuraava »

Janne

Vastaanottaisin suosituksia isoista, keskitulisista tai miedommista lajikkeista pian alkavia idätyksiä ajatellen. Tulettomat chinenset taitavat jäädä tänä vuonna väliin mutta muita täytettäviä ja paprikan tapaan
käytettäviä olisi hakusessa. Täytetty rocotohan on namia mutta vähän miedompiakin vaihtoehtoja olisi kiva olla. Svalli lähetti jo Beaver Damia, joka tulee olemaan yksi kokeilluista. Guajillo saattaa myöskin tulla mukaan mutta isohkoja  baccatumeja olisi aji cristalin kaveriksi kiva laittaa.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

cornell

Yhtälailla kiinnostuneena kysyisin onko kukaan kasvattanut fassen favoritseista CAP 832, CAP 455 tai Gumdrop -lajikkeita ? Omaan tilaukseen ei noita siunaantunut... vaikuttavat ruokaisilta lajikkeilta...
¨käynks mä usein täällä?¨

Mapa

Lainaus käyttäjältä: "cornell"Yhtälailla kiinnostuneena kysyisin onko kukaan kasvattanut fassen favoritseista Gumdrop -lajikkeita ?.

No minulle ainakin tuli yksi tilauksen mukana ja ainakin tuliselta vaikutti ja aika pieneltä.
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Os2

Janne, iso ja keskitulinen/miedohko hyvänmakuinen baccatum olisi ainakin PI-441551, sopii loistavaksi täytettäväksi muotonsakin puolesta.  osta näkee vähän mallia kun poju maistaa puolikasta http://www.saunalahti.fi/~havalima/chilikaste.JPG
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Gekko

Lainaus käyttäjältä: "Os2"osta näkee vähän mallia kun poju maistaa puolikasta http://www.saunalahti.fi/~havalima/chilikaste.JPG

Hauska kuva! Kuinkas vanha poju on tuossa kuvassa? Oma tenava ei PI441551:stä vielä digannut, kun kokeilin joku aika sitten tarjota (1v 8kk). Omassa suussani tuo on kyllä ihan täysin tuleton lajike, mutta ilmeisesti makuaisti, joka ei vielä ole kapsaisiinin karrelle polttama havaitsi kuitenkin jotain pientä poltetta.

Ja palatakseni Jannen kysymykseen: annuumeista ancho mulato ja Numex 6-4 ovat tulettomia lajikkeita, joita itse olen kovasti tykännyt täytellä. Lisäksi baccatum-leiristä soveltuva on esim. aji chivay.
Solanaceae et vitae

Janne

441551 -puskia voisi hydroon kyllä pari laittaa, vaikkakaan en saanut mullassa kummoisen makuisia niistä. Varsinkin vihreinä olivat ihan mauttomia. Ehkäpä vesiviljely tekee taikojaan...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

cornell

LainausOma tenava ei PI441551:stä vielä digannut, kun kokeilin joku aika sitten tarjota (1v 8kk). Omassa suussani tuo on kyllä ihan täysin tuleton lajike


jaaa, meilläkin maistui myös tenvalle... oli niin makkeeta että...



...asia kuitenkin mutkistui kesän myötä, sillä loppukesän palot alkoivat kehittyä tulisiksi ja poika halus aina maistaa uudestaan... onneksi sain kanavoitua kiinnostuksen kirsikkatomaatteihin...

en 441551:tä ehdottanut, koska sitä on niin paljon kehuttu, että aattelin Jannen tuntevan lajikkeen
¨käynks mä usein täällä?¨

Omskakas

Kaleidoskop tekee isohkoja paksumaltoisia ja makeahkoja marjoja, jotka ainakin minulla oli lähes täysin tulettomia. Sopivat varmasti salaattiin ja täyttämiseen.

Os2

[offtopic] Gekko, poika on tossa 1v3kk, makuaistia saattaa olla karaissut chipotle joa ilma ei kauheasti ole ruoka maittanut 8-9kk iän jälkeen  :shock: [/offtopic]
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Os2"[offtopic] Gekko, poika on tossa 1v3kk, makuaistia saattaa olla karaissut chipotle joa ilma ei kauheasti ole ruoka maittanut 8-9kk iän jälkeen  :shock: [/offtopic]


Ja toisessa kädessä leipä...

Ettei vaan olisi vähän kuitenkin poltellut..  :)
Joo.

Doe_J

Hyvä threadi. Rankatkaapa raakasyöntiin ja stuffaukseen seuraavat miedomman pään baccatumit joita tuli fassen paketissa: Kaleidoskop, 441551, (CAP1151)? Viimeinen suluissa kun en tiedä tulisuuden astetta, meneekö yli non-chiliheadzeille?

Yhdelle tuollaiselle miedommalle on varattu paikka hydrossa jonkun tulisemman kaverina. Se joku toinen varmaan tulee olemaan CAP267 Cristal jota Fatalii kovasti kehui, mahdollisesti toinen vaihtoehto Aji Benito. Rocotoilla ei uskalla tällä kokemuksella eturivin hydropaikkoja täyttää.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Doe_J"Hyvä threadi. Rankatkaapa raakasyöntiin ja stuffaukseen seuraavat miedomman pään baccatumit joita tuli fassen paketissa: Kaleidoskop, 441551, (CAP1151)? Viimeinen suluissa kun en tiedä tulisuuden astetta, meneekö yli non-chiliheadzeille?

Yhdelle tuollaiselle miedommalle on varattu paikka hydrossa jonkun tulisemman kaverina. Se joku toinen varmaan tulee olemaan CAP267 Cristal jota Fatalii kovasti kehui, mahdollisesti toinen vaihtoehto Aji Benito. Rocotoilla ei uskalla tällä kokemuksella eturivin hydropaikkoja täyttää.


Taitaa sulla olla lähestulkoon samanlainen hydroprojekti kuin mulla meneillään! Itsehän ajattelin laittaa 441551, benito, 267cristal sekä dropin tuohon hydroon. Enkä minäkään sitten viittinyt niitä rocotoja hydroon heittää!

En nyt tässä kirjoittaessa pysty(/jaksa) tarkistamaan tuota sinun hydropäiväriäsi, mutta montakos slottia siinä sun hydrossa on?
Joo.

Doe_J

Lainaus käyttäjältä: "Tupakka"Taitaa sulla olla lähestulkoon samanlainen hydroprojekti kuin mulla meneillään! Itsehän ajattelin laittaa 441551, benito, 267cristal sekä dropin tuohon hydroon. Enkä minäkään sitten viittinyt niitä rocotoja hydroon heittää!


Yep, lähes samanlainen paitsi että tein yhdellä ~50x40cm altaalla koko roskan kun ajattelin että se on kätevämmin siirrettävissä jne. Siihen kuulemma menee se kaksi chiliä. Näyttää tosiaan olevan samoja lajikkeita lähdössä keväämmällä kasvamaan...vissiin saatiin samasta valikoimasta fasselta siemeniä. Turpeeseen sitten jotain muuta mutta niille ei ole ladattu samanlaisia odotuksia kuin hydroille :)

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Doe_J"
Lainaus käyttäjältä: "Tupakka"Taitaa sulla olla lähestulkoon samanlainen hydroprojekti kuin mulla meneillään! Itsehän ajattelin laittaa 441551, benito, 267cristal sekä dropin tuohon hydroon. Enkä minäkään sitten viittinyt niitä rocotoja hydroon heittää!


Yep, lähes samanlainen paitsi että tein yhdellä ~50x40cm altaalla koko roskan kun ajattelin että se on kätevämmin siirrettävissä jne. Siihen kuulemma menee se kaksi chiliä. Näyttää tosiaan olevan samoja lajikkeita lähdössä keväämmällä kasvamaan...vissiin saatiin samasta valikoimasta fasselta siemeniä. Turpeeseen sitten jotain muuta mutta niille ei ole ladattu samanlaisia odotuksia kuin hydroille :)


Itse mietin kanssa tuota siirrettävyysasiaa, mutta tulin siihen tulokseen, että eihän tuota nyt niin usein tarvitse siirtää ettei se onnistuisi. Mietin myös, että voisin ison altaan, ottaa mutta ajattelin siinä olevan vähän turhaa juuritilaa, kun ajatellaan, että lehvästötilan puolesta ei voi laittaa kuin kaksi kasvia.

Äkkiä tässä laskeskelin päässä, että meidän hydrojen pinta-ala olisi suurinpiirtein sama. Täytyy kattoa miten nuo kasvavat tuossa kun kahden kasvin välillä tulee olemaan aina noin 60-70 senttiä tilaa(taimena).

EDIT: ehkäpä tämä menee jo vähän OT:ksi, että pitäis varmaan siirtää tämän aiheen keskustelu päiväreihin..
Joo.

cornell

Lainaus käyttäjältä: "Doe_J"(CAP1151)? Viimeinen suluissa kun en tiedä tulisuuden astetta, meneekö yli non-chiliheadzeille?


Menee... tota voi ruokaan pistää sellasenaan, mutta raakana ei voi vetää kun urheilumielessä.... se on kuitenkin medium... mulla esim. aji benitosta tuli hieman tulisempi jauhe... ei näitä mietoja baccoja niin kauhiasti näytä kasvussa olevan ...
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Lainaus käyttäjältä: "Janne"441551 -puskia voisi hydroon kyllä pari laittaa, vaikkakaan en saanut mullassa kummoisen makuisia niistä. Varsinkin vihreinä olivat ihan mauttomia. Ehkäpä vesiviljely tekee taikojaan...


just do it... tulee hyvää ja paljon... ja aikasin ... raakana ei tosin voi käyttää
¨käynks mä usein täällä?¨