maaliskuu 29, 2024, 07:18:10 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien savustaminen

Aloittaja Hannele, syyskuu 29, 2007, 11:42:26 ap

« edellinen - seuraava »

Hombre

Olen kokeillut leppäkiekkoja uittaa punaviinissä. Se toimi ihan hyvin.
Tuskin nyt vuotta tarvitsee kuitenkaan pitää kiekkoja siellä, koska viinin aromi tarttui jo muutamassa tunnissa ihan mukavasti kiekkoihin ;)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Noli Me Tangere

Kun olin pieni napero, isäukko oli saanut jostain metrin mittaisen pätkän eukalyptusta. Siitä vuollut lastut toimivat moneen kertaan savustuspöntössä. Usein on myös katajaa käytetty.

Mape

tuli tämäkin kokeiltua opan sähkösavustimella. laitoin 3 pointed yellow habaa ja 3 championia.
Ei niistä kuivia tullut mutta savun aromi hajussa on ainakin, nyt ne on kaapin päällä odottamasta että kuivaisi hieman, jotta saisi hienonnettua...(yön yli ajattelin odottaa jos sitten voisi "hieman" maistaa  maistamaan)
---

von Riena

Itse savustin keltaisia habaneroja taannoin ihan perus leppähakemeiningillä, lisäsin vielä intiaanisokeria pohjalle ja avot!

-Lassi
#579

hessi

hmm... en kyllä itse savustais chililejäni lämminsavu uunissa.(liian kuuma)
paras tulos tulee mielestäni hitaasti ja hartaasti ;)
viime syksynä savusteltiin herra 47:n kanssa(tai marko sen työn tais tehdä ;) )
ja paras tulos tuli siitä 5 vuorokauden savustuksesta, vertailuna oli parin vuorokauden ja
yhden vuorokauden kylmä savustus.
ja puulajeina mielestäni käy kaikki hedelmä puut, omena, päärynä, riikuuna, kirsikka yms.
viinimarjoista vois tulla kyllä mahti aromit kans.
kun tuo tammi on sellainen voimakas tuoksuinen, niin eikös tule vähän kitkerää makua?
en tiedä en ole kokeillut,kertokaa te jotaka olette sitä käyttäneet.
kataja antaa varmaan oman arominsa, täytynee kokeilla.
Laitoin "kylillä" sanan kiertämään ja nyt
mulla on niin paljon varastossa kuivaa hedelmäpuiden runkoja,
että ei taida hetkessä loppua :) vaan kyllähän sitä meneekin...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

heikki

Olen savustellut savupiipussa.
Isäni oli löytänyt "suomenvanhimmasta" kokkauskirjasta piippusavustusohjeen.
Kaikessa yksinkertaisuudessa polttelen ensin liettä täydellä teholla mahdollisimman puhtaalla klapilla poistaakseni jätepuun jätteet hormista.
Kuskaan savupiippuun taivutetussa sasliktikussa (eli grillivartaassa) roikkumaan kalat lihat ym. Metalliseen siivilään (foliota päällä) laitan chilit ja muut kasvikset tämä luonnollisesti piipun päälle. Kitkuttelen mahdollisimman pienellä liekillä ja huonolla vedolla liedessä mieluiten kuoretonta, puhdasta ja kuivaa lehtipuuta. Eli kovalla palamisella lämmintäsavua ja kitkuttelemalla kylmää. n4h jälkeen einekset ovat valmiita (lämpimällä savulla kuivuu ja kypyy nopeammin).
Mielestäni vaivattomin savustus tapa ja kämppäkin lämpeää samalla.

MasaT


hessi

Erittäin mielenkiintoinen menetelmä,
kyllä ennen vanhaan kaikki oli niin paljon paremmin :)
ja kuntokin nousee kun kiipeilee katolle,
tietenkin pitää omistaa taloa jossa joko puuhella tai takka.
täällä saaristossa olen kyllä nähnyt vaikka minkälaisia savupönttöjä,
nyt täytynee naapurin vanhalta mummulta(kalastaja ollut) kysyä
onko kuullut tälläisestä.
Mummu muistaa hyvin pertsupalot eli chilipalot joita on kasvatellut ja jo lapsena käyttänyt :)
ja nimen omaan chiliviinaa ! jota käytettin hänen nuoruudessaan lääkeenä!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

CyberDog

Mä olen tollasen hormisavustus viritelmän jossain museotalossa nähnytkin. Siinä oli siis jonkin tyyppinen luukku tehty hormiin lähelle katon harjaa. En muista vaan sen tarkemmin...

heikki


Ei siihen mitään luukkuja tai erikoisuuksia tarvi ja piipun ihan yläpäässä savukin on kylmempää.
En kyllä tiedä mitäköhän naapurit ajattelee kun kuskailen piipun nokkaan milloin mitäkin kinkun puolikasta, mutta sehän ei luonnollisestikkan jaksa häiritä..

CyberDog

Ei siihen tarvitsekaan. Mutta toi mun kertoma järjestely helpottaa kummasti kun ei tarvii katolle mennä vaan vinttiltä/parvelta onnistuu.

heikki

Vanhoissa isommissa taloissa toisinaan kierrettiin silloin olevaa piippuveroa joka perustui savupiippujen määrään. Tästä syystä niissä on monesti vedetty samaan piippuun monen tulisijan hormit joista osa saattaa olla hyvinkin kaukana toisistaan. Jotta savuhormin saisi kunnolla nuohottua myös sivuttain menevältä matkalta on niihin jouduttu lisäilemään myös nuohous luukkuja hormin yläpäähän. En ole ainakaan itse joitakin tuhansia piippuja putsatessani törmännyt ikinä savustus luukkuihin, mutta edellä mainitsemiini monestikkin. Tottahan toki mainitsemasi luukku saattaa hommaa helpoittaa enkä väitä etteikö olisi voinut josain  päin olla yleisessäkin käytössä, mutta ainakaan ei ole itselleni tullut vastaan, muutenkin koko savustus menetelmä kuulostaa vieraalta kaikille joille olen hommasta kertonut. Perus perjaatehan ei tässä kauheasti kotasavustukseta poikkea. Olisi kyllä kiva tietää missäpäin tätä menetelmää on muutenkaan yleisesti käytetty.

CyberDog

Se oli oikeasti vanha talo. Ei mikään sellainen missä ihmiset enään nykyään viitseis asustella. Tarkempaa ikää en valitettavasti muista enkä kyllä paikkaakaan... ellei sitten olis ollut virossa josta ois jotain hämäriä muistikuvia. Mutta nuohousluukku se ei ollut vaan ihan tätä varten tehty. Opaskin sitä selitti ja siellä oli ritilöitä yms. ruuan ripustamiseksi.

MikaK

Kun ei ole mahdollisuutta kylmäsavustukseen, niin ajattelin kokeilla mökillä lämminsavustusta mahdollisimman miedolla lämmöllä. Osaako kukaan antaa ajan suhteen ehdotuksia?

Hombre

ota 2 savustuspönttöä ja liitä ne putkella toisiinsa n. 1-2m putki riittää savun kohtalaiseen viilenemiseen. Toiseen siis purut ja nuotiolle ja toiseen tavara. hyvin toimii.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

CyberDog

Hitto. Tuohan on ihan loistava idea. Miksi en ole itse tota tajunnut ::)

Tepi

Tuosta hormisavustuksesta...ainakin Italiassa on tapana ollut savustaa- tai paremminkin säilyttää makkaroita ja lihaa savuhormissa. Tuloksenahan on sitten savustettu ja ilmakuivattu tuotos. Omassa kirjahyllyssäni on tuosta tarkempaakin tietoa mutta en vain jaksa muistaa missä kirjassa...eikä nyt ole oikein aikaa alkaa pläräileenkään.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Tellus

Savusampo tulossa ja tarpeeksi iso pönttö puuttuu. Mistä olette hommanneet käytöstä poistettuja jääkaappeja kylmäsavutuskäyttöön? Myykö joku kierrätystori niitä? Mietiskeltiin vaihtoehdoksi metallitynnyriä, mutta tähän asti eteen osuneissa oli kuskattu mm. jäteöljyä. Turhan jämerät mausteet.

MikaK

Lainaus käyttäjältä: Hombre - heinäkuu 02, 2009, 09:33:20 ap
ota 2 savustuspönttöä ja liitä ne putkella toisiinsa n. 1-2m putki riittää savun kohtalaiseen viilenemiseen. Toiseen siis purut ja nuotiolle ja toiseen tavara. hyvin toimii.

Kyllä yksinkertainen on sitten kaunista. Täytynee katsoa pari edullista pönttöä, koska appiukolla voi olla asiaan sanottavaa, jos hänen pönttöihin ilmestyy ylimäärinen reikä+putki :)

Hombre

...niin ja sen toisen pöntönhän ei tarvitse olla edes savustuspönttö, vaan melkein mikä tahansa kunhan se on tiivis/saa tiiviiksi vaikka roudariteipillä...
Itselläni oli sellainen viritys käytössä, ennenkuin siirryin sampoon. Savustuspöntön päässä putkiliitos kannattaa tiivistää esim. lämmönkestävällä silikonilla.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies