toukokuu 14, 2024, 15:28:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


aloittelijan kysymyksiä..

Aloittaja nanna, maaliskuu 17, 2008, 13:08:30 ip

« edellinen - seuraava »

nanna

Hei!

Löysi foorumin pari viikkoa sitten ja tämä chileily vei heti mukanaan, ennen en edes tiennyt, että chilejä voi itsekin kasvattaa :oops: Kuitenkin..oon selaillut foorumia melko tarkkaan ja varsinkin tätä aloittelijan palstaa kun ihan "vihree" oon tässä hommassa vielä. Onko jo ihan myöhäistä laittaa siemeniä itämään vai vieläkö kannattaa yrittää. Satoa olis kiva saada tuossa loppukesässä kun minkäänlaisia valosysteemejä ja muitakaan talvehtimisjuttuja ei ole..vielä ainakaan :D

Ajattelin aloitella sellaisella "minikasvihuoneella", joita myydään marketeissa (aloa päästämätön pohja, lokerikot siemenille ja kirkas muovinen kupu) ja idättää sellaisessa siemenet taimimullassa. Siitä sitten siirtää ruukkuihin ja ikkunanlaudalle. Lajeina ajattelin: Lemon Drop, Bolivian Rainbow ja bird´s eye baby ja mahdollisesti Aji Cristal.

Kuulostaako ihan onnettomalta vai oisko noilla hyvä aloittaa, eli ikkunanlautachileillä olisi tarkoitus aloittaa. Jossain kun foorumia selailin, niin löysin kuvan amppelichilistä, mikäköhän olisi tällaiseen soveltuva chili? Millaisia kyseiset chilit on ruoan laitossa, suurta satoa ei ole tarkoitus näin ensimmäisellä kerralla saada, mutta jos sen verran että ruokaan saisi makua..
:roll:

Frankstain

Kyllä vielä ennättää, itse laitoin viime vuonna näihin aikoihin ekat chilini itämään, ja kyllä ne hyvin satoa antoivat. Ainakin BR ja Aji Cristal ehtivät kypsiksi ihan kasvarissa, vaikka kukkiminen menikin heinäkuulle.

Ja laita ihmeessä Aji Cristalia, aivan loistavan makuinen!! Amppelichilinä voisi mennä Malawi Bird's Eye, mikäli uskomme Fataliita, ja miksi emme uskoisi.

Kuti

Teretulemast tuohisuiden joukkoon!
Ennenkuin huomaatkaan asuntosi muistuttaa viidakkoa ja
kaveriesi mielestä kokkaat aivan liian tulista ruokaa.
:D Minä hurahdin joulukuussa ja nyt on jo hullun leima otsassa.

Ymmärtääkseni vielä kerkiää nipin napin kylvämään, jos satoa meinaa syksyksi. Itsekin kylvin eilen siemenketjukirjeestä siemenet. En odota niistä satoa syksyksi vaan ajattelin kasvattaa hyvät taimet ja siirtää ne leikattuina talvehtimaan. Capsicum Annuumit ( bolivian rainbow ja birds eye baby) ovat huonoimpia talvehtimaan, mutta LD ja Aji Cristal talvehtivat ymmärtääkseni  hyvin.

Talvehtimisessahan on kaksi vaihtoehtoa:
1) Vihreänä.
Jos haluaa satoa ja pitää kasvit vihreinä, niin tarvitsee valoa -- ja reilusti.
Kesällä on hyvä harkita valaisuratkaisuja: Kierrellä rakennustyömaita loistareiden toivossa, miettiä mihin ihmeeseen lamput ja kasvit saa sijoitettua...

2) Tikkuna, siis lehdettä.
Leikkaa kasvi pieneksi ja siirrä viileään paikkaan odottamaan, että seuraavana keväänä nostetaan esille valoon. Kasvi tarttee leikattuna vettä hyvin vähän.

Uskoakseni luonnonvalo riittää nyt jo ikkunalaudalla, joten kasvatusta varten et tarvitse lamppuja. Ainakin mun taimet viihtyy hyvin jo ikkunalla...

Kuti, joka neuvoo, mutta saattaa olla väärässäkin.

annesurfs

Aji Cristal ja Lemon Drop ovat olleet loistavia lajikkeita!

Aji Cristal maistuu jo raakana hyvältä toisin kuin monet muut chilit, jotka raakana maistuvat ihan herneeltä.

Itse olen kasvattanut molempia joka viesi siitä lähtien, kun chilikuume iski.

Käyvät hyvin "vähän huonompiin oloihin" eli ei kunnon valaistusta yms.

Sato kypsyy sisällä kyllä syksyllä, että miksei kerkiäisi?

Omat chilini ulkoilevat terassilla kesät, muuttavat sisään syksyksi.

Rohkeasti vain - join us - don´t be afraid...  :wink:

Klikkaa tuolta sivun yläreunasta vasemmalta "Inferno" ja sieltä kasvatus, idätys - huippuselkeät ohjeet!

Jomppe

Tuossa aikaisemmat jo kertoivat hyviä lajikkeita aloittelijoille..
Muuta ei tule mieleen kuin Thaisun Hot Pepper. Hyvin samantapainen kuin Bird's Eye Baby, mutta tuotti itsellä huomattavasti paremmin :)

nanna

Kiitos kaikille vastanneille!

Fataliille lähti seuraavanlainen tilaus:
Bolivian Rainbow
Malawi Bird´s Eye
Aji Cristal
Lemon Drop
C05482
Thai Pepper
Rain Forest.

Nyt vain tilausta odottelemaan..

Disclaimer

Olen tässä mahdollisesti aloittelemassa kasvattamaan chilejä ja olisi pari kysymystä. Ensinnäkin, minkä kokoisiksi Aji Cristal ja Lemon Drop kasvavat? Ylenpalttisesti tilaa ei nimittäin löydy jotenka kasvi saisi olla melko pieni. Ja toiseksi, ehtiikö chilit laittaa vielä itämään vai kannattaako jättää vasta ensi vuoteen?

Aji Ungreat

Aika hyvin kasveja voi leikellä etteivät pääse liian pitkiksi. Ja en paljolti tiedä mutta ei nuo niin kovin korkeiksi ylety vaikka antaisi kasvaakin, veikkaan n. 1-1,5 m. Joku kunnon kokemusta omaava voi tarkentaa.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

timppa

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"Aika hyvin kasveja voi leikellä etteivät pääse liian pitkiksi. Ja en paljolti tiedä mutta ei nuo niin kovin korkeiksi ylety vaikka antaisi kasvaakin, veikkaan n. 1-1,5 m. Joku kunnon kokemusta omaava voi tarkentaa.


Juurikin näin. Ja itämään voi vielä tässäkin vaiheessa kevättä kasveja laittaa.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Bermann_7

Itselläni lemon dropit, aji cristalit  ja benitot kasvavat hyvin samaa vauhtia, kaikki nyt noin puolmetrisiä. Itämään laitettu siis tammi-helmikuussa. Kasvu ei näytä mitään hudasumisen merkkejä, päinvastoin. Meinasin jo alkaa leikkelemään, mutta nyt noi on haarautunut, ja pituuskasvu on sitä myödin vähän hidastunut... Mikäli olen käsittänyt oikein, niin juurikin lemon drop voi kasvaa aikamoiseksi horsmaksi, ellei sitä leikkele tai tuuleta tehokkaasti.
So it goes.
-KV

Xbow

Lemon Dropit tuntuvat kyllä alkuvaiheessa tykkäävän pituuskasvusta. Haarautumisen jälkeen pituuskasvu vaan yltyi, kunnes se oli sellainen reilut puolmetrinen piiska. Plussana se, että tällä lajilla tuntuu olevan kohtalainen into kasvatella myös versoja. Valoa kun saivat paremmin niin pituuskasvu muuttui leveyskasvuksi sekä tuuheutumiseksi. Nyt ovat jotain 80-90cm pitkiä.

Mikään 'pahin' pituuskasvaja LD ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi Aji Habanero oli minulla metrinen reilut parikuukautisena, haarautumisvaiheessa se oli sellainen 27cm. 'Onneksi' en sentään mitään starfishejä laittanut joulukuussa, niiden kanssa olisi ollut 'vähän' leikeltävää :lol:

Aji Benito tuntuu rauhoittuvan pituuskasvussa ennen lemon droppia, se kuitenkin lopulta tuntuu olevan pienehkön oloinen Baccatumiksi. Hyvinkin yli puolimetriseksi kuitenkin kasvavat.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Hombre

Just leikkelin viime kesäistä Starfishia n. 1,5m. On enää 3m pitkä.
Aji Pineapple, joka on sama kuin Lemon Drop on 1.5m. Leikelty n 20-30cm pois.
Pi441551 Oli n3.5m kun leikkasin sen n 180cm pituiseksi.
Vain pari esimerkkiä mainitakseni.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Xbow

Juu, miten noiden baccatumien kanssa ? Mikäli haluaa isohkoa satoisaa puskaa kesäksi, ilmeisesti kannattaa jossain määrin rajoittaa leikkelemistä, koska rajummasta alasleikkauksesta tulee yleensä takapakkia kasvuun ?

Parvekkeella tilaa kyllä tulee olemaan parimetrisille puskille, joten tässä mietin leikkelypolitiikkaa... Aikas pajunvitsoja tulee olemaan ennen kesää, tuuheutuvatko ne nopeahkosti päästessään ulos kunnon valoon ?

Edit: Tämmöstä tämä on, kun turhan aikaisin laitoin baccatumeja tulemaan. Nyt on sitten pienellä sadolla / leikellen / pitkillä kasveilla kitkuttelua tahi natikkavalopaistattamista tiedossa ennen kun saa chilit ulkoilemaan.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

ippemopo

Noniin. Täälläkin noviisi innostui viherpeukaloinnista.. Lähdetään pienellä budjetilla liikkeelle ja katsotaan kuin käy!
Viikko sitten löin lemon drop, aji cristal ja inca red droppia (2 siementä / kivivillakuutio) itämään. Noiden itävyys oli lopulta täydet 6/6.
(huraa, sehän onnistui.. :))


Täältä foorumilta kun sattui silmään huippuluokan vinkki lämpimään idätyspaikkaan.
Eli tuossa tietokoneen päällä noi on purkissa lämmitelleet,
ja siitä syystä varmaan 5 päivässä suurin osa nostikin jo päätään.

Tänään napsin kuutioista ylimääräiset idut pois,
ja testiksi siirsin yhden itäneen aji cristalin toiseen kuutioon kasvamaan.
Katsotaan selvisikö riepottelusta.

Kunhan tuossa keräävät voimia, niin loppusijoituspaikka kahdelle taimelle on kuvan mukainen:
(kirkas säilytyslaatikko ja jebao:n vesipumppu honkkarista kympillä, ja verkkoruukut ja ravinteet viherpeukusta)

Laatikon pintaan sumuttelin vähän matti-mustaa, ja myöhemmin siihen tulossa jonkunlainen kangas.
Kanteen varmaan viriteltävä vielä jotain folion tapaista estämään valon pääsy tuonne vesitilaan.

Aji Ungreat

Tässä voinkin kysyä: Eli kun idättää, täytyykö olla se lämpötilojen vaihtelu, eli esim. yöksi laittaa pois sieltä lämp. paikasta? Vai lämpimässä ihan niin kauan kunnes itävät.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"Tässä voinkin kysyä: Eli kun idättää, täytyykö olla se lämpötilojen vaihtelu, eli esim. yöksi laittaa pois sieltä lämp. paikasta? Vai lämpimässä ihan niin kauan kunnes itävät.

Tähän varmasti on yhtä monta mielipidettä, kuin on vastaajia. Itse olen käyttänyt päälle/pois menetelmää ihan siksi, että lämmönlähteenä käytän kasvatuslamppujen päällypintoja. Kyllä nuo näyttävät siinäkin itävän. Frutescenseille on tehty siitä tutkimustakin ja päivä/yö-rytmi näytti antavan parhaat idätystulokset->
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=3441&postdays=0&postorder=asc&start=213