huhtikuu 18, 2024, 22:40:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tietokonetta ropaamassa

Aloittaja Hapa_Nero, heinäkuu 03, 2010, 21:19:27 ip

« edellinen - seuraava »

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 04, 2010, 21:41:13 ip
Itse en ole keksinyt vielä ainuttakaan syytä BlueRay aseman hankkimiseen tietsikkaani... Tai sen puolen olkkariinkaan. Tietääkseni mikään peli tms. ei vielä pitkään aikaan vaadi BD-asemaa...

Ehkä johtunee osittain siitä että olen normaalia fanaattisempi elokuvahullu, mutta kun katsoo pari kertaa elokuvan täysteräväpiirtona, ei sitä enää sd-laatu vaan mitenkään kelpaa :)
Pc-puolella ei muuten taidakaan olla pelejä bd-levyillä. PS3:lla kaikki pelit on bd-levyjä.

Katsopa joku hyvä elokuva tai referenssi-pätkä bluray-levyltä laadukkaasta fullhd(1080p)-töllöttimestä niin veikkaan että löydät useankin hyvän syyn hankkia olkkariin bluray-soitin ;)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - heinäkuu 04, 2010, 21:47:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 04, 2010, 21:41:13 ip
Itse en ole keksinyt vielä ainuttakaan syytä BlueRay aseman hankkimiseen tietsikkaani... Tai sen puolen olkkariinkaan. Tietääkseni mikään peli tms. ei vielä pitkään aikaan vaadi BD-asemaa...

Ehkä johtunee osittain siitä että olen normaalia fanaattisempi elokuvahullu, mutta kun katsoo pari kertaa elokuvan täysteräväpiirtona, ei sitä enää sd-laatu vaan mitenkään kelpaa :)
Pc-puolella ei muuten taidakaan olla pelejä bd-levyillä. PS3:lla kaikki pelit on bd-levyjä.

Katsopa joku hyvä elokuva tai referenssi-pätkä bluray-levyltä laadukkaasta fullhd(1080p)-töllöttimestä niin veikkaan että löydät useankin hyvän syyn hankkia olkkariin bluray-soitin ;)


Juuri siksi en aio katsoa ensimmäistäkään - pitäisi laittaa koko laitteisto uusiksi, eikä siihen ole varaa. Eli koska en paremmasta tiedä, olen ihan tyytyväinen vanhaan kuvaputki-Philipsiini ja halpis-DVD soittimeen. ;)

Hapa_Nero

heinäkuu 04, 2010, 23:20:55 ip #22 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 04, 2010, 23:56:39 ip käyttäjältä Hapa_Nero
Kiitoksia kaikista vastauksista.
Juu ei tuo bluuräy asema ollut millään toivomuslistalla, se nyt vain sattui sisältymään esimerkiksi
tuomaani konepakettiin.
Sen merkitys tulevan olohuoneeni viihde-elektroniikan syövereissä on minulle vielä täysin tuntematon.
Oma vaatimaton epäilykseni on myös sellainen, että liekö koko hoito muutakuin tämän päivän myyntikikka?

Ja niin, ei sillä koneen äänekkyydellä ole paljonkaan merkitystä käytössäni. Mutta onhan se hiljaisempi tietysti parempi.

Siellä jäsen Tapolan Tulikeppi jo pamauttikin yhden reseptin pöytään, kiitokset sinnekin.
Tuleeko noiden osien mukana sitten myös kaikki tarpeelliset ajurit yms. ohjelmat?
Olen aivan amatööri näissä, siksi alkujan olinkin pakettiin kallistumassa.
Ja onko tuolla merkitystä että resepti näyttäisi pikaisella silmäyksellä sisältävän kaksi näytönohjainta?

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - heinäkuu 04, 2010, 23:20:55 ip
Olen aivan amatööri näissä, siksi alkujan olinkin pakettiin kallistumassa.

Muista ihmeessä pyytää liikkeen porukkaa kasaamaan koneesi :)
Voin kokemuksesta kertoa että se on ihan perkeleen syvältä kun joku leviää/irtoaa/kärtsää koneesta, oman työn laadun takia :)
On pc-koneita tullut useampi kymmenen työn puolestakin kasailtua, mutta nuorena kun ensimmäisiä kertoja rakentelin koneita, tuli muutama prossu, muistikampoja ja näyttiksiä hajoteltua kun en vielä hallinnut hommia. Ensimmäinen rakentamani vesijäähy tuhosikin tehokkaasti muutaman duron-prosessorin (tukoksia->ylikuumeni)

Kokoaminen on kivaa, jos on aikaa ja intoa  :)

Aji Inferno

Suositellussa emolevyssä on tosiaan oma näytönohjaimensa, Radeon 4200. Silläkin kyllä tulisi hyvin toimeen, jos tarkoitus ei ole pelata uusia ja raskaita pelejä isolla resoluutiolla. Sen teho riittää esim. johonkin Oblivioniin (juuri ja juuri) ja hyvinkin Civilizationeihin, Sim Cityihin ja sen sellaisiin.

Tapolan Tulikeppi

Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - heinäkuu 04, 2010, 23:20:55 ip
Kiitoksia kaikista vastauksista.
Juu ei tuo bluuräy asema ollut millään toivomuslistalla, se nyt vain sattui sisältymään esimerkiksi
tuomaani konepakettiin.
Sen merkitys tulevan olohuoneeni viihde-elektroniikan syövereissä on minulle vielä täysin tuntematon.
Oma vaatimaton epäilykseni on myös sellainen, että liekö koko hoito muutakuin tämän päivän myyntikikka?


Blu-Ray:llä julkaistaan nykypäivänä melkoisesti elokuvia, fullhd kuvanlaadulla. Onhan se pirun kivan näköistä mutta taitaa sekin jäädä tuon 3d-hössötyksen jalkoihin ennemmin tai myöhemmin. Itsekään en tietokoneella keksi blu-raylle muuta käyttöä kuin sen teräväpiirtoisten elokuvien katselun isolta ruudulta. Backupiksi on hieman turhan kallis media mielestäni, ainakin vielä tänään.

Lainaus
Ja niin, ei sillä koneen äänekkyydellä ole paljonkaan merkitystä käytössäni. Mutta onhan se hiljaisempi tietysti parempi.

Siellä jäsen Tapolan Tuliheppi jo pamauttikin yhden reseptin pöytään, kiitokset sinnekin.
Tuleeko noiden osien mukana sitten myös kaikki tarpeelliset ajurit yms. ohjelmat?
Olen aivan amatööri näissä, siksi alkujan olinkin pakettiin kallistumassa.
Ja onko tuolla merkitystä että resepti näyttäisi pikaisella silmäyksellä sisältävän kaksi näytönohjainta?


Tuo Antec Sonata III -koppa on melkoisen laadukas kotelo, Antecin virtalähteet taasen ovat männävuosina ainakin olleet hieman kiikunkaakun laatua, mutta kun kotelon mukana tulee niin eihän sitä poiskaan kannata heittää.

Kaikkien laitteiden mukana tulee toki tarvittavat ajurit, käyttöjärjestelmäkin oli tuossa paketissa valittuna.. Oikeastaan vain tietoturvaohjelmistot puuttuvat, mutta niissä voi ja kannattaa käyttää omaa järkeä ja tottumusta hyväksi. Ilmaisilla ohjelmilla pärjää hienosti.

Tuossa aiemmin Aji Inferno mainitsikin että integroidullakin näytönohjaimella voi pelailla vanhoja pelejä, kuitenkin erillinen näytönohjain on tehojen puolesta hyvä olla, esim. fotoshoppailut ja pelit hyötyvät kunnon ohjaimesta. Hyvä hätävara tuo integroitu ohjain on kuitenkin, mikäli joku päivä erillinen näytönohjain sanoo sopimuksensa irti. Sitten on kuitenkin näytönohjain jolla voi ainakin sitä nettiä selailla kunnes saa takuuhuollosta ehjätyn ohjaimen tai hyllystä uuden. Kahdesta näytönohjaimesta ei ole haittaa, muttei tehollista hyötyäkään kun toinen on integroitu.. CrossfireX viritykset ovat käsittääkseni huonoja ja jopa vaikuttavat "vääntöön"  heikentävästi. CrossfireX siis integroidun ja erillisen näytönohjaimen yhdistelmä.. Aito Crossfire on sitten asia erikseen jossa näytönohjaimia on kaksi rinnakkain.

Lopuksi vielä hieman muotoon hiottua pakettia:

Suoritin: AMD Phenom II X6 1055T
Muistit: 4GB DDR3 1600MHz
Emolevy: Asus M4A88TD-M EVO/USB3
Näytönohjain: Sapphire HD5770 1GB
Kiintolevy: WD Caviar Black 1TB SATA 6Gb/s
DVD+/-RW: Samsung SH-S223L/BEBE 22x
Kotelo: Antec Sonata III
Käyttöjärjestelmä: Windows 7 Home Premium 64bit

Tämä onnistui juuri ja juuri alle tonnilla ja saatiin se SATA 6Gb/s kiintolevy ja Usb 3.0:kin mukaan :)

Jottei jää turhan lyhyeksi viestiksi niin mainittakoon vielä tuossa emolevyllä oleva Asus Express Gate, joka siis pienen pieni käyttöjärjestelmä joka käynnistyy todella nopeasti ennen windowsia. Tuo ominaisuus täytyy joissain tapauksissa ottaa käyttöön biosista ennen kuin sen voi asentaa.
# 1022

Hapa_Nero

Kyllä se nyt alkaa vaakakuppi kallistumaan rakennussarjan suuntaan.
Ja siinähän niitä oli vastauksia mielessä pyörineisiin näytönohjauskymysyksiinkin.
Jos tuollaista emoa ei löydy ilman näyttistä, niin täytynee siitä ehkä joskus tarpeellisesta varaosasta sitten hieman maksaa.

Onkos täällä muuten kenelläkään koskaan alkanut mopo keulimaan?
Mulla se yytzeta saattaa joskus jopa hieman sutaista  ;D

Voisinhan tietty tehdä hetken kymmentuntisen päivän sijaan kakstoistatuntistakin, onhan nyt kesä kauneimmillaan.

Ensin tuo blueray, se ensin ehdotettu blueray asema on 75€ kallimpi kuin tuo dvd asema, kannattaisiko tuon verran kuitenkin panostaa?
Ehkä ei kuitenkaan?

Toiseksi tuo näytönohjain, jos/kun joskus katselen niitä dvd/blueray leffoja siitä isosta taulutöllöstä, niin mikä
näyttis hoitaa homman hyvin?

Aji Infernon ehdotus on ilmeisesti tämä,
mutta siinä on ymmärtääkseni kait jo lähellä ettei tuo Antecin virtalähde käy polvilleen, vai onko?

Heti huomasin kyllä hyvänä tuossa kotelossa, että siinä on jonkinlainen suodatin. Vesijäähyn mä oikeasti tarvitsisin,
tai paljun täynnä muuntajaölppää, mutta nekään eivät ole ilmaisia.

Olen tuosta Verkkokaupasta joskus jotain ostanutkin, mutta kerro ihmeessä jos tiedät jonkin muun legokaupan myyvän tarvitsemiani nappuloita halvemmalla?

Aji Inferno

Jos mopoa haluaa kunnolla keulittaa, niin tässäpä ihan kiusaksi vähän hunajaa... nimittäin todellisen HUIPPUkoneen kasaamiseen:

Suoritin: AMD Phenom X6 1090T http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=24713
Emolevy: Asus Crosshair IV http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=24854
8 GT DDR3-muistia (1333 tai 1600 MHz)
Jäähdytin: Noctua NH-D14 http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=48595
Kotelo: Antec P-193 http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=39785
Kiintolevyt: aiempi suositus + käynnistyslevyksi Kingston SSD http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=38308
Virtalähde: Zalman 600W http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=2889
Ja jos haluat äänettömän, huipputehokkaan kotelotuuletuksen, Noctuan 120mm tulettimet ovat omassa luokassaan.

No niin! Perusteluja?

1. Prosessori: AMD 1090T on paitsi jo itsessään maailman nopeimpia prosessoreja, myös hyvin ylikellotusystävällinen (tässä paljon helpompi kuin pikkuveli 1055T). Useimmat yksilöt menevät "heittämällä" ihan hyvällä ilmajäähdytyksellä 4 GHz ja jopa selvästi yli, riippuen tuurista ja muista komponenteista. Silloin voi jo sanoa, että "kyllä lähtee!" :)
2. Emolevy: Asus Crosshair IV on ehkä AMD-maailman parhaana pidetty emolevy, jossa mistään ei ole säästetty. Sietää kuritusta ja kestää kauan + on tulevaisuudenvarma.
3. Windows 7-64 bit ansaitsee 8 gigaa muistia, piste. Muistin nopeus ei ole tässä yhtä tärkeää kuin sen määrä.
4. Jäähdytin: Noctuan tuo malli on maailman tämän hetken tehokkain prosessorituuletin. Lisäksi äänetön - ja julmetun isokokoinen. :)
5. Tämä Antecin isompi kotelo tekee rakentamisesta ja ennen muuta mahd. huollosta ratkaisevasti helpompaa kuin tuossa sinänsä mainiossa Sonata III:ssa. Hyvin laadukas ja tyylikäs, hyvä kotelo! Myös ilma kiertää paremmin.
6. Kiintolevyt: suosittelen erillistä käynnistys- ja datalevyä, monestakin syystä. SSD on käynnistyslevyksi kallis ja kapasiteetiltaan pieni, mutta se nopeuttaa konetta enemmän kuin mikään muu yksittäinen muutos.
7. Zalman tekee hyviä ja hiljaisia osia. Niin myös tämä virtalähde. Jos haluat pelata varman päälle, esim. itse käyttämäni isompi 750W malli on hintansa arvoinen.

...että tällaista! Kokonaishinta ei edelleenkään ole tähtitieteellinen näillä muutoksilla (tai osalla näistä), mutta nyt puhutaan jo todella tykkiluokan koneesta. Jos tykkiin haluaa tykkiluokan näytönohjaimen kohtuuhintaan, hyvän hinta/laatusuhteen omaa esim. ATI HD 5850. Se on noin tuplasti voimakkaampi kuin 5770 pelikäytössä Full-HD resoluutioilla.

TOSIN: myös 5770 hoitelee aivan mainiosti jopa useimpia uusia Full-HD pelejä.

:)

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 05, 2010, 22:22:34 ip
Jos mopoa haluaa kunnolla keulittaa, niin tässäpä ihan kiusaksi vähän hunajaa... nimittäin todellisen HUIPPUkoneen kasaamiseen:

Suoritin: AMD Phenom X6 1090T http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=24713
Emolevy: Asus Crosshair IV http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=24854


Eihän tuohon emoon saa kuin 1 prossun  ;D Jopa Windowskin tukee kahta prossua (XP useampaakin)  ;)

Herpiili

heinäkuu 06, 2010, 06:36:17 ap #29 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 06, 2010, 06:44:28 ap käyttäjältä Herpiili
Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tuliheppi - heinäkuu 05, 2010, 19:30:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - heinäkuu 04, 2010, 23:20:55 ip
Kiitoksia kaikista vastauksista.
Juu ei tuo bluuräy asema ollut millään toivomuslistalla, se nyt vain sattui sisältymään esimerkiksi
tuomaani konepakettiin.
Sen merkitys tulevan olohuoneeni viihde-elektroniikan syövereissä on minulle vielä täysin tuntematon.
Oma vaatimaton epäilykseni on myös sellainen, että liekö koko hoito muutakuin tämän päivän myyntikikka?


Blu-Ray:llä julkaistaan nykypäivänä melkoisesti elokuvia, fullhd kuvanlaadulla. Onhan se pirun kivan näköistä mutta taitaa sekin jäädä tuon 3d-hössötyksen jalkoihin ennemmin tai myöhemmin. Itsekään en tietokoneella keksi blu-raylle muuta käyttöä kuin sen teräväpiirtoisten elokuvien katselun isolta ruudulta. Backupiksi on hieman turhan kallis media mielestäni, ainakin vielä tänään.



Sen 3d-hössötyksen saa kyllä ihan BD-muodossakin. Itse tunkisin kyllä ennemmin rahani PS3:een tai erilliseen BD-pyörittimeen kuin tietokonepohjaiseen toistoon. PS3 tukee 3D-tekniikkaa jo nyt, erilliset pyörittimet taitavat olla vielä melko jäljessä tuen suhteen.

Tapolan Tulikeppi

heinäkuu 06, 2010, 07:27:52 ap #30 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 06, 2010, 07:36:03 ap käyttäjältä Tapolan Tulikeppi
Lainaus käyttäjältä: Herpiili - heinäkuu 06, 2010, 06:36:17 ap
Sen 3d-hössötyksen saa kyllä ihan BD-muodossakin. Itse tunkisin kyllä ennemmin rahani PS3:een tai erilliseen BD-pyörittimeen kuin tietokonepohjaiseen toistoon. PS3 tukee 3D-tekniikkaa jo nyt, erilliset pyörittimet taitavat olla vielä melko jäljessä tuen suhteen.


Tuosta 3d-hössötyksestä itse odottelen jännityksellä näitä 3d-näyttöjä joiden edessä ei tarvitse kököttää 90-luvun sinipuna kakkulat päässä. Muistelisin että noita 3d-ohjelmiahan tuli joskus 90 luvulla jo telkkarista, muistan kun äiteen kanssa istuttiin pahviset sinipuna kakkulat telkkarin edessä. Sai vielä jostain essolta ostaa niitä laseja..

Vaan asian vierestä, miten siinä ps3:ssa on niin ylivoimaisen hyvä blu-ray, että vieläkin markkinoiden nopein/paras? Johan sitä pleikkaria on saanut kaupoista pitkään..
# 1022

Woodenleg

Sinällään kummallista, että pääasiassa nettisurffailuun suuntautuvalle kaverille suositellaan ekana - varsin vanhanaikaisesti - kasaamaan koneensa itse.

Ylipäätään en hoksaa mihin pöytäkonetta nykyään tarvitsee jos ei pelaa tai väännä 30" näytöllä jotain CADia.

Muutenkin vähän ihmetyttää, että tuo raudasta itse kasaaminen tekisi jotenkin autuaaksi. Paitsi jos pitää tuota harrastuksena, tietty.  n. 100 konetta kasanneena en itse nykyään todellakaan jaksa enää mitään kasata ja säätää. Tykkään käyttää aikani sen koneen käyttämiseen enkä siihen muuhun. Pakettikoneet - oli sitten Mac tai PC - ajavat tässäkin tapauksessa asiansa aivan hyvin. Päälle saa vielä helpon tuen (jos ottaa kunnollisen merkin jolla homma toimii) jos rautaan tulee ongelmaa. Osista kasatussa koneessa joutuu itse testaamaan ja diagnosoimaan koneen osa osalta, jos ongelmatilanteessa haluaa jotain oikeasti takuuseen. Tietty asia on eri jos tilaa koneen valmiiksi kasattuna.

Joka tapauksessa joku peruskannettava ajaisi tälle käyttäjälle varmasti asiansa eikä tarvitsisi todennäköisesti edes käyttää tuota tonnia.

Hapa_Nero

No minulla tämä vanha läppärinrämä vielä jotenkuten toimii
ja edesmenneelle pöytäkoneelle etsin seuraajaa.

Toista kannettavaa en nyt halua.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Woodenleg - heinäkuu 06, 2010, 14:05:57 ip
Sinällään kummallista, että pääasiassa nettisurffailuun suuntautuvalle kaverille suositellaan ekana - varsin vanhanaikaisesti - kasaamaan koneensa itse.

Ylipäätään en hoksaa mihin pöytäkonetta nykyään tarvitsee jos ei pelaa tai väännä 30" näytöllä jotain CADia.

Muutenkin vähän ihmetyttää, että tuo raudasta itse kasaaminen tekisi jotenkin autuaaksi. Paitsi jos pitää tuota harrastuksena, tietty.  n. 100 konetta kasanneena en itse nykyään todellakaan jaksa enää mitään kasata ja säätää. Tykkään käyttää aikani sen koneen käyttämiseen enkä siihen muuhun. Pakettikoneet - oli sitten Mac tai PC - ajavat tässäkin tapauksessa asiansa aivan hyvin. Päälle saa vielä helpon tuen (jos ottaa kunnollisen merkin jolla homma toimii) jos rautaan tulee ongelmaa. Osista kasatussa koneessa joutuu itse testaamaan ja diagnosoimaan koneen osa osalta, jos ongelmatilanteessa haluaa jotain oikeasti takuuseen. Tietty asia on eri jos tilaa koneen valmiiksi kasattuna.

Joka tapauksessa joku peruskannettava ajaisi tälle käyttäjälle varmasti asiansa eikä tarvitsisi todennäköisesti edes käyttää tuota tonnia.


Makuasioitahan nämä, mutta koneen itse kokoaminen on opettavaista ja mielenkiintoista puuhaa. Sitä oppii ymmärtämään ihan eri tavalla koko tietokoneen toimintaa ja sen komponenttien merkitystä kokonaisuuteen. Huolellisuudella ja hyvät osat valitsemalla (siinä meillä suosittelijoilla on iso vastuu!) onnistumisen todennäköisyys on suuri. Ja täydellisen epäonnistumisen todennäköisyys nykypäivänä varsin pieni. Edes suorittimia ei tahdo saada enää hajalle esim. ylikuumenemiseen, koska nämä sisältävät hyvät suojaukset asiaan.

Toki, jos haluaa varman päälle pelata, voi kannattaa lisämaksusta antaa myyjän koota kone valituista osista, sillä yllätyksiähän voi aina tulla. Jokin osa voi vaikkapa olla valmistusvikainen.

Läppäriä en itse suosittele ainakaan ainoaksi tietokoneeksi. Syyt ovat seuraavat: 1) pöytäkone on aina kannettavaa tehokkaampi samassa hintaluokassa. Ero voi olla jopa valtava. Tämä johtaa miellyttävämpään käyttökokemukseen pöytäkoneella. 2) Iso pöytäkoneen näyttö on ylivoimainen parhaisiinkin kannettavien näyttöihin verrattuna. 3) Parhaatkaan kannettavien näppäimistöt eivät pärjää hyvälle pöytäkoneen näppäimistölle. Tällä on jokapäiväisessä käytössä melkoinen merkitys. 4) Kannettavan päivitettävyys on olematonta. Se vanhenee käsiin siinä, missä esim. tämän päivän AMD-kokoonpanoja voi päivittää huokealla ja helposti vuosien ajan aina moderneimpaan tekniikkaan. 5) Kannettavissa sisäinen lämpötila on etenkin tehokkaammissa koneissa valtava, mikä merkitsee selvästi suurempaa riskiä koneen hajoamisesta. 6) Kannettavan rikkouduttua korjaus on vaikea ja kallis, eikä sitä yleensä voi tehdä itse.

Olen käyttänyt lukemattomia kannettavia ja rakentanut myös lukemattomia pöytäkoneita. Ainoa peruste kannettavan valinnalle on minusta todellinen tarve liikuttaa konetta. Jos tätä tarvetta ei ole, hyvä pöytäkone pesee parhaatkin kannettavat 100-0 (anteeksi lievä liioittelu ;) ). Mutta tämä on toki vain yksi mielipide asiasta.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 06, 2010, 21:53:45 ip
4) Kannettavan päivitettävyys on olematonta. Se vanhenee käsiin siinä, missä esim. tämän päivän AMD-kokoonpanoja voi päivittää huokealla ja helposti vuosien ajan aina moderneimpaan tekniikkaan.

Mun yli viiden vuoden ikäinen Macbook-Pro ei ole päivityksiä edes kaipaillutkaan. Toimii edelleen mielestäni varsin nopeasti ja jaksaa pyöritellä photoshoppia, ftp-palvelinta, lukemattoman määrän ohjelmia ja vielä editoinkin sillä melko paljon hd-videota. Eikös se ole helpoin vaan hankkia kerralla kunnollinen kone jota ei tarvitse päivittää. Macit ovat siinä mielessä kivoja että ehkä 5-6 vuoden välein ostaa vaan uuden koneen. Siinä ajassa pc-mies/-nainen on vaihtanut varmaan pariin kertaan koneensa kaikki osat uusiin  ;D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - heinäkuu 06, 2010, 22:11:44 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 06, 2010, 21:53:45 ip
4) Kannettavan päivitettävyys on olematonta. Se vanhenee käsiin siinä, missä esim. tämän päivän AMD-kokoonpanoja voi päivittää huokealla ja helposti vuosien ajan aina moderneimpaan tekniikkaan.

Mun yli viiden vuoden ikäinen Macbook-Pro ei ole päivityksiä edes kaipaillutkaan. Toimii edelleen mielestäni varsin nopeasti ja jaksaa pyöritellä photoshoppia, ftp-palvelinta, lukemattoman määrän ohjelmia ja vielä editoinkin sillä melko paljon hd-videota. Eikös se ole helpoin vaan hankkia kerralla kunnollinen kone jota ei tarvitse päivittää. Macit ovat siinä mielessä kivoja että ehkä 5-6 vuoden välein ostaa vaan uuden koneen. Siinä ajassa pc-mies/-nainen on vaihtanut varmaan pariin kertaan koneensa kaikki osat uusiin  ;D


Ystäväni, joka ylisti Mac Pro läppäriään (miehen eka Mac) hyvän aikaa, totesi hiljattain ettei enää ostaisi Macia. Syynä koneen hajoaminen kaksi kertaa kahdessa vuodessa, hidastuminen ja Windows 7:n melkein vastaava käytettävyys. Myös Macin tehottomuus pelikäytössä alkoi nyppiä häntä pahasti.

Rakensin hänelle hiljattain 4-ytimisen AMD pöytäkoneen ja raportit kertoivat esim. Photoshopin ja pelien saaneen ihan uuden puhdin.

Mutta kaikkihan on omista vaatimuksista ja mieltymyksistä kiinni. Tärkeintä on lopulta luotettavuus. Hyvistä osista koottu pöytäkone voi hyvinkin toimia ilman murheita viisi vuotta tai kauemminkin. Läppäreiden keskimääräinen elinikä on tutkimusten mukaan ratkaisevasti pienempi, IBM:n tutkimuksen mukaan esim. vain runsaat 2 vuotta. Syynä tähän ovat korkeat lämpötilat ja minikokoiset komponentit, jotka ovat herkempiä kaikelle vahingolle.

Tapolan Tulikeppi

Lainaus käyttäjältä: Woodenleg - heinäkuu 06, 2010, 14:05:57 ip
Sinällään kummallista, että pääasiassa nettisurffailuun suuntautuvalle kaverille suositellaan ekana - varsin vanhanaikaisesti - kasaamaan koneensa itse.


Tässä piilee ihan hyvä ajatuskin, jäi ehkäpä kysymättä se tärkein: Mihin sinä Hapa_Nero tarvitset sitä tietokonetta? Pelaatko, photoshoppaatko, editoitko videoita? Mikäli tietokoneen käyttö rajoittuu (nyt ja kolmen vuoden kuluttua) nettiselailuun sekä satunaiseen officeohjelman käyttöön löytyy tietokone paljonkin halvemmalla kuin 1000e hintaluokasta. Tässä ainakin itse taisin aiemmin syyllistyä siihen ajatukseen että rakennetaan max tonnilla mahdollisimman laadukas ja tehokas mylly.

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 06, 2010, 21:53:45 ip
..Ainoa peruste kannettavan valinnalle on minusta todellinen tarve liikuttaa konetta. Jos tätä tarvetta ei ole, hyvä pöytäkone pesee parhaatkin kannettavat 100-0 (anteeksi lievä liioittelu ;) ). Mutta tämä on toki vain yksi mielipide asiasta..


Tähän väittämään on helppo yhtyä, lisään vielä tuohon aikaisempaan listaukseen sen ergonomian. Läppärillä ei voi työskennellä montaa tuntia yhtäsoittoa, ilman että alkaa niskaa tai hartiaa tai selkää jomottaa. Kannettava tietokone on kompromissi joka tapauksessa siitä ettei laiska ihminen jaksa kantaa pöytäkonetta, näyttöä ja oheislaitteita mukanaan maalle. (Pieni kärjistys sallittanee tässä :))

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 06, 2010, 22:32:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Caderusso - heinäkuu 06, 2010, 22:11:44 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 06, 2010, 21:53:45 ip
4) Kannettavan päivitettävyys on olematonta. Se vanhenee käsiin siinä, missä esim. tämän päivän AMD-kokoonpanoja voi päivittää huokealla ja helposti vuosien ajan aina moderneimpaan tekniikkaan.

Mun yli viiden vuoden ikäinen Macbook-Pro ei ole päivityksiä edes kaipaillutkaan. Toimii edelleen mielestäni varsin nopeasti ja jaksaa pyöritellä photoshoppia, ftp-palvelinta, lukemattoman määrän ohjelmia ja vielä editoinkin sillä melko paljon hd-videota. Eikös se ole helpoin vaan hankkia kerralla kunnollinen kone jota ei tarvitse päivittää. Macit ovat siinä mielessä kivoja että ehkä 5-6 vuoden välein ostaa vaan uuden koneen. Siinä ajassa pc-mies/-nainen on vaihtanut varmaan pariin kertaan koneensa kaikki osat uusiin  ;D


Ystäväni, joka ylisti Mac Pro läppäriään (miehen eka Mac) hyvän aikaa, totesi hiljattain ettei enää ostaisi Macia. Syynä koneen hajoaminen kaksi kertaa kahdessa vuodessa, hidastuminen ja Windows 7:n melkein vastaava käytettävyys. Myös Macin tehottomuus pelikäytössä alkoi nyppiä häntä pahasti.

Rakensin hänelle hiljattain 4-ytimisen AMD pöytäkoneen ja raportit kertoivat esim. Photoshopin ja pelien saaneen ihan uuden puhdin.

Mutta kaikkihan on omista vaatimuksista ja mieltymyksistä kiinni. Tärkeintä on lopulta luotettavuus. Hyvistä osista koottu pöytäkone voi hyvinkin toimia ilman murheita viisi vuotta tai kauemminkin. Läppäreiden keskimääräinen elinikä on tutkimusten mukaan ratkaisevasti pienempi, IBM:n tutkimuksen mukaan esim. vain runsaat 2 vuotta. Syynä tähän ovat korkeat lämpötilat ja minikokoiset komponentit, jotka ovat herkempiä kaikelle vahingolle.


Tuntuu että tähän Mac vs PC taisteluun ei tule loppua ihan lähiaikoina. :) On totta että käytettävyydessään ja yhteensopivuudessaan (kunhan käytetään mac-yhteensopivia laitteita) Applen vekottimet ovat hyvää ja hienoa. Laitteissa on kuitenkin melkoisen reilu omenavero, joka osittain selittyy sillä että laitteet ovat todella hyvin testattu kehitysvaiheessa. Kuitenkaan en voi olla sivuttamatta sitä tekijää että omput maksavat aivan ll'vetin paljon enemmän kuin mitä olisin valmis maksamaan esim kannettavasta core i5 suorittimella ;)

Esimerkin ja vertailun vuoksi: MacBook Pro MC371K/A ja Samsung R780

Loppuajatuksena heitän ilmoille tuon Mac/PC taistelun osalta ajatuksen: Haarukalla on vaikea syödä keittoa ja lusikalla on vaikea syödä pihviä.
# 1022

Janne

Kertokaas löytyisikö hyvää vaihtoehtoa iMacille, 27 tuuman näytöllä ja 4-ydinprossulla tuolta pc-puolelta?

Pitäis jossain välissä ostaa uusi kone, rakentamaan en ala ja koko roska saisi olla samoissa kuorissa. All-in-oneksi taitavat näitä kutsua. Mäkki kiinnostaisi ihan siksi että iphone oli niin positiivinen yllätys toimivuudeltaan ja toisaalta wintoosan hidastelua ja jumitteluja on kurkkuaan myöten täynnä.


www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

linker

Mac ei tarvitse enää yhteensopivia oheislaitteita. Samat printterit, skannerit, ulkoiset asemat ja muut toiimvat macissa siinä missä peeceessäkin. Riittää kun laittaa piuhat kiinni ja antaa palaa.
Minulla paloi äsken 1500. dvd-levy iMacin superdrivessä. Ja ei-pro macBook koodasi sillävälin seuraavan pohjat. Bookilla on jo viisi vuotta ikää, eikä mitään vikaa ole tuna aikana ollut. Ja kone on käynyt todella yötä päivää raskaassa käytössä. Näitä ei tarvitse päivittää millään tavalla, ja jos tarvitsee niin muisti on halpaa.
Aivan turhahan tällaista vastakkainasettelua mac vs PC on käydä. Kummallakin on kannattajansa ja käyttötarkoituksensa.

Jannelle suosittelen kyllä iMacia varauksetta.

Hapa_Nero

Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tulikeppi - heinäkuu 07, 2010, 07:48:57 ap
Tässä piilee ihan hyvä ajatuskin, jäi ehkäpä kysymättä se tärkein: Mihin sinä Hapa_Nero tarvitset sitä tietokonetta? Pelaatko, photoshoppaatko, editoitko videoita? Mikäli tietokoneen käyttö rajoittuu (nyt ja kolmen vuoden kuluttua) nettiselailuun sekä satunaiseen officeohjelman käyttöön löytyy tietokone paljonkin halvemmalla kuin 1000e hintaluokasta. Tässä ainakin itse taisin aiemmin syyllistyä siihen ajatukseen että rakennetaan max tonnilla mahdollisimman laadukas ja tehokas mylly.

Juuri tuo varsin olennainen tieto minulta jäi avausviestissäni kertomatta, mutta paikkailin toki virhettäni jo tuolla ensimmäisellä sivulla.

Eli selkeästi eniten käytän konetta tsurffitteluun, hieman tulee myös pelailtua. Telsua ja dvd:tä katselen koneella tällä hetkellä, ja lähitulevaisuudessa tarkoitus olisi kytkeä pakettiin ihan oikeakin telkkari. Dvd soitinta minulla ei edes ole.
Kuvien ja videon muokkausta en ole vielä ehtinyt harjoittelemaan, mutta siihen olisi hyvä varautua koska kuvia tulee räpsittyä joskus paljonkin. Tosin nythän niistä suurin osa on jumissa tuossa vanhassa koneessa, kun en niitä kaikkia saanut siirrettyä parempaan säilöön ajallaan.

Sitten on myös asioita joita en halua koneella tehdä ja taitaa odottaminen olla se vastenmielisin.

Niin mulla itselläni on ainakin mielessä ostaa mahdollisimman laadukas ja tehokas peli jota ei tarvitse vielä kolmen vuoden päästä vaihtaa uuteen. Ja hintaa keksinnölle saisi tulla hieman yli, tai hieman alle tonni, mutta huolin sellaisen toki ilmaiseksikin jos jollakulla ylimääräisiä  :D