huhtikuu 16, 2024, 23:54:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Yhteinen kasvihuone

Aloittaja Aranai, helmikuu 05, 2011, 19:29:02 ip

« edellinen - seuraava »

Voisiko yhteisessä isommassa kasvihuoneessa olla ideaa, jossa jokaisella olisi oma "tontti"?

Kyllä, yhteisöllisyys toisi uutta potkua harrastukseen.
28 (44.4%)
Enpä tiedä, joku laiminlöisi juttunsa.
12 (19%)
Kyllä, omat tilat tai rakentamisresurssit huomioiden hieno mahdollisuus.
11 (17.5%)
Ei, haluan jakaa harrastuksen vain virtuaalisesti.
7 (11.1%)
Kyllä, idea on kehittämisen arvoinen
32 (50.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 63

Aranai

Idea yhteisestä tai muuten useamman viljelijän kesken jaetusta kasvihuoneesta lähti siitä, että kaupunki- ja yhteisöviljely on vissiin tulevaisuuden juttu ja kaikilla ei ole tilaa tai muuten mahdollisuutta rakentaa omaa kasvihuonetta.
Aivan ongelmatonta yhteisen kasvihuoneen pitäminen ei varmasti olisi, mutta ennemmin halusin leikkiä ajatuksella josko siitä voisi vielä poikia jotakin.
Paras polte vasta huomenna!

nesvig

Olen aina ihmetellyt miksei kukaan kaupallinen puutarhuri ole vielä alkanut vuokrata palstatilaa sellaisesta jättimäisestä kasvihuoneesta. Varmasti olisi kysyntää jos sijainti olisi edes jotenkin siedettävä. Valaistus- ja lämmityskulutkin pysyisivät kurissa kun olisi kymmeniä maksajia.

hessi

Onhan näitä "vuokra petejä"
Minulla on kolmena vuotena ollut yhdellä kauppapuutarhalla chilejä kasvamassa.
Ensin heillä kasvoi erästä tosi pahaa Annuumia monta vuotta, kunnes minä tulin ja valtasin Nagalla, rocotoilla ja muilla herkuilla, parina viimmeisenä vuotena olenkin sitten kasvatellut omieni lisäksi heidän kotimyynti pisteeseen chilejä, johon olen tehnyt chilimix pusseja.
EI kun kyselemään vaan, jos lähistöllä näkyy esim tomaatin/ paprikanviljelyä, chileille kun käy samat lannoitteet ja voin sanoa että satoa tulee :)
Ainut piinus on se, että harva kauppapuutarha haluaa omaan kasvihuoneeseen "vieraita" kasveja,
koska on suuri riski saada erilaisia kasvitauteja vieraista kasveista(muistutan että siemenetkin levittävät kasvitauteja) joka johtaa taas oman sadon tuhoon! Tämä on myös syy miksi moni kauppapuutarha kieltää vierailut kasvihuoneissaan, kengissä ja vaatteiden mukana kun kulkeutuu helposti myös tuhoisat tuholaiset!

Eikä tuo yhteinen kasvihuonekkaan hullumpi idea ole jos lähekkäin asustelee ja yhteiset
pelisäännöt löytyy :)


2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Hapa_Nero

Lainaus käyttäjältä: Aranai - helmikuu 05, 2011, 19:29:02 ip
Idea yhteisestä tai muuten useamman viljelijän kesken jaetusta kasvihuoneesta lähti siitä, että kaupunki- ja yhteisöviljely on vissiin tulevaisuuden juttu ja kaikilla ei ole tilaa tai muuten mahdollisuutta rakentaa omaa kasvihuonetta.
Aivan ongelmatonta yhteisen kasvihuoneen pitäminen ei varmasti olisi, mutta ennemmin halusin leikkiä ajatuksella josko siitä voisi vielä poikia jotakin.

Siis oliko tarkoituksena jakaa ainoastaan tilat ja kustannukset? Vaiko lisäksi muutakin hoitovastuuta?
Missä mittakaavassa oletuskasvari toimisi? Olisiko talvella lämmitetty?

Aranai

Ajatus oli jakaa ensisijaisesti tilat, jolloin jokainen vastaisi omista viljelyksistä. Lisäksi kasvari voisi olla kooltaan luokkaa 20x6-8m ja toimisi kausihuoneena, sillä kylmän kauden lämmityskulut nousevat herkästi ja asettaisi muutenkin aivan eri vaatimukset kasvarille. Tosin kasvukautta voisi pidentää keväältä ja syksyltä lämmityksellä mikä olisi suhteellisen helppo toteuttaa.
Paras polte vasta huomenna!

TunturiTiger

Tottahan toi vois toimia. Jos joku ei hoida omia hommiaan, niin sitten sen kasvit vaan kuolee. Jokainen hoitakoon oman kohtansa, mutta toki naapurin tontillekkin pitää mennä, jos näyttää, että sen kasvit kuolee justiinsa, eikä siihen saada asianomaista paikalle.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Aranai - helmikuu 07, 2011, 18:08:27 ip
Ajatus oli jakaa ensisijaisesti tilat, jolloin jokainen vastaisi omista viljelyksistä.


Ei mulla muuta, mutta kannattaisi varmaan miettiä jotain keskitettyä tuoholaistorjuntaa (vaikkapa biologista, jos joku osallistujista vannoo luomun nimiin). Voi nimittäin pikkasen vituttaa, jos yksi laiminlyö hommansa ja koko kasvari on ötöjen vallassa.

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: -V- - helmikuu 07, 2011, 20:25:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Aranai - helmikuu 07, 2011, 18:08:27 ip
Ajatus oli jakaa ensisijaisesti tilat, jolloin jokainen vastaisi omista viljelyksistä.


Ei mulla muuta, mutta kannattaisi varmaan miettiä jotain keskitettyä tuoholaistorjuntaa (vaikkapa biologista, jos joku osallistujista vannoo luomun nimiin). Voi nimittäin pikkasen vituttaa, jos yksi laiminlyö hommansa ja koko kasvari on ötöjen vallassa.


Tämä melko varmasti tulee tökkimään, oli sovittuna mitä hyvänsä
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Herra 47

tuon vois kiertää siten että kerätään yhteinen kolehti alkuun tuohon tarkoitukseen ja sillä yhteisesti hoidetaan torjunta...
kasvatuksesta taas jokainen vastaa itse... Näin ei tuota ongelmaa ole ja jollei maksa niin sitten olkoon ilman yhteistä kasvatuspaikkaa
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

rami12

onkohan tallasta toimintaa käynnistynyt nykyisin missäänpäin olishan se mukavaa jos saisi kasvihuoneenpätkän erityisesti talvikäyttöinen olis kova sana jos huoneen tekisi nykyaikaisesta kennolevystä niin lämmityskustannuksetkin puolittuvat lasiinähden lukemani mukaan..

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: rami12 - maaliskuu 07, 2016, 17:27:37 ip
onkohan tallasta toimintaa käynnistynyt nykyisin missäänpäin olishan se mukavaa jos saisi kasvihuoneenpätkän erityisesti talvikäyttöinen olis kova sana jos huoneen tekisi nykyaikaisesta kennolevystä niin lämmityskustannuksetkin puolittuvat lasiinähden lukemani mukaan..

Yhteistoiminnasta ei kokemusta, mutta pieni tieto on siitä mitä se maksaa. Puhutaan vaikka 20-25 m2 kasvarin lämmittämisestä. Isossa kasvarissa tietty öljyllä se on halvempaa, mutta sellaiseen mukaan pääseminen ei ole todentuntuista.
Ammattiviljelijätkin osa ainakin lyö lapun luukulle talveksi.

Jos tyydyt pitämään kasveja siellä vain hengissä, niin arvelisin että leutona talvena kustannukset/kk olisi siellä 1000-1500 € välissä, kovina talvina jopa kolminkertaiset. Puhutaan siis sähkölämmityksestä.

Satoa saadakseen kustannukset varmaan nousisi kolminkertaisiksi.
Kohteena siis kasvari jossa ei erillisiä eristyksiä muita kuin laatan alla routaeriste.
Pienessä mittakaavassa kaikki kallistuu.

Tästä on hiukan omakohtaista kokemusta, mulla on siis EVA-kalvosta tehty kasvari kaksinkertaisella kalvolla. Ihan pelkästään jo syksystä, ei talvesta.
Kennolevystä tehty on ilman muuta kustannustehokkaampi, mutta tuskin sekään säästää 10-20 prosenttia enempää.
Ovat minun arvailua, ei vankkaa tietoa.

Suosittelen telttaa vaatehuoneeseen.....


jewe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 07, 2016, 18:19:06 ip

Yhteistoiminnasta ei kokemusta, mutta pieni tieto on siitä mitä se maksaa. Puhutaan vaikka 20-25 m2 kasvarin lämmittämisestä.
Jos tyydyt pitämään kasveja siellä vain hengissä, niin arvelisin että leutona talvena kustannukset/kk olisi siellä 1000-1500 € välissä, kovina talvina jopa kolminkertaiset. Puhutaan siis sähkölämmityksestä.



Mistäköhän tuollaiset luvut ovat peräisin, ihan hatusta vedetty vai ?

Minulla 20 neliön kasvihuoneen lämmityskulut olivat marraskuussa 24€, joulukuussa 18€, tammikuussa satasen paikkeilla ja helmikuusta ei enää seurantaa mutta taatusti vähemmän kuin tammikuussa. Näillä kustannuksilla ei sitten viljelty mitään vaan pidettiin lähinnä kasveja hengissä n.+5 asteessa. Huoneen kuoret vähän paremmat kuin eva-kalvo ja routaeristetty sokkeli mutta silti...

Olen kuitenkin tutkimassa vaihtoehtoja siirtymiseksi pois kasvihuoneen sähkölämmityksestä.

Huru-ukko

maaliskuu 08, 2016, 01:20:57 ap #12 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2016, 08:24:53 ap käyttäjältä Huru-ukko
Ensimmäisenä vuonna maksoin aika ison kasan rahaa sähkölämmityksestä marras-joulukuussa. Taisi mennä tammikuulle asti. Silloin en viitsinyt asiasta sen enempää kirjoitella, mutta vuoden 2012 paiväkirjassa lopussa on maininta lämmityksestä, ei enempää.
Koetin sadottaa kasveja (pubeja) pitämällä lämmöt 20 asteessa. ympäri vuorokauden, ja lämmittiminä sähkösyöpöt puhaltimet. Ja 15 asteen ero, sekä silloin oli muistaakseni jonkin verran kylmempi jakso vuoden lopussa.
Kuten sanoin niin se oli omakohtaista kokemusta.

Ja arvailuksihan sitä sanoinkin jotta kaikki ymmärtää.

Muoks: Avaan asiaa vielä sillä, että mulla oli silloin käytössä 2 kpl 2Kw puhallinta, ja yksi 4Kw "rakennuslämmitin". Päällä yli kaksi kuukautta 24 tuntia vuorokaudessa koko ajan. Lämmöt pysyi + 20 asteen päällä kyllä. Siitä voi laskea jokainen itse.
Tuo noiden lämmittimien ottoteho oli alikantissa, sillä todellinen lasku oli vieläkin isompi.
Kallis kokeilu, mutta mitäpä sitä ei harrastuksen eteen tekisi  :o :o......

Whili


rami12

oliko sun kasvihuoneesi lasista tehty vai kennolevystä varsinkinhan lasi päästää lämmöt lävitseen todella herkästi oikeen paksu kennolevy ei mikään 4 millinen vaan muistaakseni ympärivuotiseen käyttöön suositeltiin 10-16 mm 2 tai jopa 3 kerroslevyä säätäisi varmasti paljon tuossa lämmityskustannuksissa